Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3244 ggr
HarrY45
12/6/16, 9:53 AM

Basa/böja balsaträlister

Bygger på en Wasa-skepps modell och har kommit till bordläggningen som består av  balaslister som ska basas för att passa in mot fören på skeppet. Fråga: hur basar man bäst?

Tacksam för svar

Annons:
petzon
12/6/16, 6:20 PM
#1

Är det verkligen balsa i bordläggningen? Har aldrig hört om balas som bordläggningsvirke och är mycket tveksam till det då det är såpass mjukt. Abacchi är ett vanligt bordläggningsvirke som inte är helt olikt balsa men mycket hårdare.

Hemligheten att basa är att utsätta virket för vatten och värme, man kan blötlägga virket i några timmar och sedan värma, men vanligt är att ånga virket. En gammeldags kaffepanna funkar kanon, brukar gå att hitta på loppisar för några tior. Sist jag basade använde jag triangaköket och dess kaffepanna. Ånga virket några minuter och böj sedan, är virket tillräckligt ångat är det väldigt mjukt och lätt att böja, tar det emot när man böjer behövs mer ånga. I fullskala använder man vanligtvis en basiningskammare, ett rör som är tillslutet och som man skickar in ånga i, vill minnas att basningstiden är en timma per tum tjocklek, men är inte helt säker på att jag minns rätt, Banjoman kan säkert korrigera mig ifall jag

är ute och seglar. 😇. Jag har funderat på att bygga mig en basningskammare för modellbruk, borde gå att göra av ett avloppsrör och en kaffepanna.

Banjoman
12/6/16, 10:26 PM
#2

Balsa används en hel del som bordläggningsvirke, men huvudsakligen på funktionsmodeller av lite enklare och/eller lättviktigare slag; däremot är det nog rejält  ovanligt på statiska modeller. Oavsett detta: petzon har som vanligt rätt vad gäller basningstipsen, liksom förvisso också vad gäller den tim/tumbaserade tumregeln …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Yggdrasil 75
12/6/16, 11:45 PM
#3

Går det bra att använda en vattenkokare när man ska basa / böja balsaträlister?

Jag bygger själv för första gången någonsin en båt i trä.  Wasa 1:75 corel modell och ska börja bordläggning. Kanske borde börjat med någon enklare modell men nu blev det så och jag tänker iaf försöka få ihop det så bra jag kan. har någon något bra tips där man kan följa ett sådant bygge med bilder?

Tacksam för svar

Banjoman
12/7/16, 7:59 AM
#4

#3 Liksom petzon tvivlar jag på att det faktiskt är balsa till förstaplankningen på Corels Wasa -- snarare lär det vara obecchi eller något liknande träslag.

Det förändrar dock ingenting vad gäller eventuell basning. Jag misstänker vad det beträffar att en vattenkokare är suboptimal, eftersom en sådan normalt sett slår av sig själv så snart vattnet kokar och därmed slutar producera vattenånga. Vitsen med en kaffekittel, som petzon föreslår, är ju att den fortsätter koka så länge den står kvar på värmen och det finns vatten i den, medan ångan  kommer ut koncentrerat genom pipen. Har du ingen kaffekittel, prova med en gryta där du lägger locket på glänt -- det blir ungefär samma effekt. Själv har jag av och till använt en gryta med ångkokningsinsats för grönsaker; det fungerar också hyfsat bra.

Oavsett hur du producerar ångan, se till att skydda dina händer -- det är inte kul att skålla dem! Och låt inte grytan koka torrt, heller!

Vad gäller byggen med bilder av statiska träfartygsmodeller är det bästa jag känner till Model Ship World och dess forum. Man måste registrerar sig för att kunna se bilder ordentligt, och om det finns någon Corel-Wasa just där vet jag inte, men där finns garanterat många plankbyggda fartyg att studera …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
12/7/16, 9:34 AM
#5

Jag har ju plankat några båtar men aldrig använt ånga. Jag har blötlagt plankorna, lagt dem i ett vattenfyllt rör (typ 16 mm eller så) i ett antal timmar, funkar enligt mig bra. Ångan skyndar på processen förmodligen.

Då jag renoverat 1:1 båtar här så har det blivit gasolbrännare och riktigt varmt innan hardwooden kunde böjas.

Skulle en sån där liten ångtvätt vara ett alternativ till ångkokare, kanske lite lyx men ändå??☝️

//h

bommen99
12/7/16, 12:41 PM
#6

OBS, glömde skriva att vattnet som listen fick bada i var väldans hett.

Och OBS igen, jag gör naturligtvis inte anspråk på att vattenbadet är den bästa eller kanske inte ens en bra metod,men som jag skrevet tidigare, funkade bra för mig

//håkan

Annons:
jale
12/8/16, 4:55 PM
#7

Hej … är ny här … har byggt ett flertal skalabåtar i ffa trä ( Wasa, Bohuslän, tysk U-båt från WW II (radiostyrd ), fiskeslup, Spica … håller nu på med Spray ) …

Jag har en bra och enkel metod att böja listerna för skrovplankningen :

Rinnande varmvatten och med tänger hålla plankan under kranen i 4 … 5 minuter och sedan lägga den i en förgjord jigg med rätt böjning där den får torka … fungerar jättebra och så slipper man risken med att bränna sig på ånga och kokhett vatten ( har prövat ;-)   )

R
8/31/23, 2:08 PM
#8

man har en avlång balja som man lätt tillverkar av plexiglas lika lång som listerna ca fem cm bred och ca tre cm hög. jag värmer sedan vattnet till koktemperatur och lägger listerna i det kokande vattnet låt ligga där i fem minuter sedan är listerna så mjuka så det är mycket lätt att böja o vrida dessa till skrovets form .

detta är mycket enklare än ånga, vilket det är en viss brännskade risk för händer o fingrar.

Bo§e
9/11/23, 12:56 AM
#9

Jag tillämpar ungefär samma metod som beskrivs i #8.
I mitt fall är listerna sällan så långa, så jag använder ofta diskhon som "kärl".
Låter listerna ligga i kokhett vatten en stund, och böjer dem sedan genom att försiktigt "massera" dem till lämplig kurva. Ibland tejpar jag dem runt en mall med lämplig kurva.
Jag tycker att den här tekniken fungerar fint…

Man hör ibland talas om att man kan använda ammoniak för att tillfälligt mjuka upp ligninet i träet.
Har provat, men jag tyckte inte att det kunde slå hetvattenmetoden, så det blev ingen fortsättning med det. Ammoniak är ju inte heller alldeles luktfritt…😬

  • Redigerat 9/11/23, 1:16 AM av Bo§e
fenrisulven
9/12/23, 6:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Jag använde en vanlig kastrull med vatten, la listerna över kastrullen och på med locket. När listen kändes lagom mjuk så böjde jag lite, flyttade listen om den var för lång och fortsatte så… Lyckades tom böja en furulist nästan 90 grader :-)
Listerna på kastrullen sitter som köl på min båt…

  • Redigerat 9/12/23, 6:09 PM av fenrisulven
Bo§e
9/14/23, 4:41 PM
#11

#10: Ja, det var ju ett bra sätt.
Och man behöver ju inte alltid basa hela listen.

Bo§e
9/14/23, 5:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#12

Visserligen inget båtbygge, utan ett flygplan, men här ingår många basade och laminerade delar…..

ubjs
12/14/23, 9:12 AM
#13

Finns en massa olika sätt.
Jag har en elektrisk plankböjare, ser ut som en lödpenna med en större rund klump längst ut.
Lägger listerna i varmt kranvatten 10-20 min och böjer sedan med hjälp av värmen, samtidigt torkar listen tillräckligt för att gå att limma direkt.
Jag tycker att jag får ett bra flyt i plankningen med hjälp av plankböjaren, brukar slipa till 4-6 lister innan jag börjar böja dom enligt ovan. Sedan är det dags att mäta spanten och räkna ut måtten på nästa ¨dos¨ lister. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: