Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 6969 ggr
Magnuzk
2016-11-29 02:11

H&S Infinity och Greeloy GW106 impulsköp...

Jaha, då slog impulsen till. Jag har nyss upptäckt H&S Infinity CR Plus. Den köpte jag. Behöver ju en tystlåten kompressor. Hos Wentzels fanns Greeloy GW106. Den köpte jag. Sparmax rengöringskopp köpte jag. Vallejo grå primer köpte jag.

Nu behöver jag hjälp för att få igång det här, trodde ju att det skulle finnas tydliga instruktioner med, vilket det så klart inte gjorde.

Slang: Har en slang, men den passar inte på maskinen. Tror det är en 8 som behövs för att kunna skruva på slangen. Finns någon form av adapter eller behöver jag köpa en passande slang?

Kompressor: Har säker fått på delarna som de ska sitta, men vet inte hur jag ska göra med teflontejpen. Ska jag sätta den runt räfflorna och skruva fast muttern eller sätter jag tejpen runt muttern efteråt?

Liten grej med spak på: Hur ska jag använda den, någon form av ventil, som fästs mellan slang och vattenavdelare, kanske? Behövs den?

Röd sak med sprint: På ena sidan av tanken är det en röd sak med en sprint. Vad kan det vara? 

Vallejo grå primer: Behöver den spä uts? spä uts? Är det ett ord?

Annons:
Magnuzk
2016-11-29 02:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

H&S Infinity CR Plus:

Magnuzk
2016-11-29 02:14
#2

Film:

Magnuzk
2016-11-29 02:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Greeloy GW106:

Magnuzk
2016-11-29 02:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Liten grej med spak:

Cragan
2016-11-29 04:22
#5

teflontejpen skall vara på gängorna innan du skruvar på muttern funkar som tätning. är enda frågan du hade som jag kan hjälpa till med

[Hayabusa]
2016-11-29 08:22
#6

Vallejos primer ska inte förtunnas men kräver eventuellt en större storlek på nål/munstycke. Kör man t ex 0.2 så kan det vara lite väl smått, om man säger så. Går dock att skifta på H & S.

"Röd sak med sprint" = säkerhetsventil. Förhindrar att trycket i tanken blir för högt. Med sprint/ring testar du att den funkar.

"Liten grej med spak" = sannolikt en avstängningskran. Behövs den? Tja, knappast nödvändig.

Vad det gäller slangens infästning mot kompressorn så får du gärna förtydliga :)

Annons:
wooderson
2016-11-29 11:28
#7

jag har en likadan spruta. jag har skruvat av ventilen under till, snabbkopplingen eller vad man skall säga, och sen skruvar jag på slangen varje gång. slangen skruvar jag fast i kompressorn, och av slöhet brukar jag låta den sitta kvar när jag ställer undan den igen. valejos primer brukar jag inte späda, men jag brukar höja trycket i sprutan, och jag säger emot hayabusa här, jag tycker att 0,2nålen fungerar bra, de gånger jag använder 0,4 som är det andra alternativet, tycker jag att det blir för mycket färg, (jag vet det går att reglera med fingret, men jag tycker om att hålla max när jag grundar)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Magnuzk
2016-11-29 12:38
#8

Tack för era svar, det hjälper mig på vägen! 

Min spruta kom med 0.15 och 0.4. Expediten sade att det var 0.2 och 0.4. Upptäckte senare när jag drack kaffe på ett kaffé med en grön och vit skylt att det var 0.15. Nu när det är så lätt att byta nål ska jag köpa en 0.2 också.

Hayabusa, mina fästen på slangen har för liten diameter för att jag ska kunna skruva dit den direkt mot kompressorn. Vet inte hur stor diametern är, men det är så att jag kan skruva dit en spruta utan att ändra något, utan snabbkoppling. Det jag behöver är en slang, eller adapter,  med en en 8 diameter i ena ändan för koppling mot kompressorn.

Vänta!

Wooderson, du säger att det är en snabbkoppling under vattenfördelaren? Ska jag fästa slangen där? Då kanske jag kan göra det. Ska testa, men då är det ju ett hål med ingång lite högre upp på den fördelaren, måste jag täta det? Hur får jag loss snabbkopplingen?

Orso
2016-11-29 12:46
#9

Jag har både en Badger och en HS färgspruta så jag har satsat på snabbkoppling mellan sprutor och slang då det är olika gängor på färgsprutorna.

Banjoman
2016-11-29 13:23
#10

Det finns gott om adaptrar och snabbkopplingar att köpa från de flesta AB-firmor. Här är några generalla länkar:

https://airbrushes.com/index.php?cPath=400_14_412_414

http://www.airbrush-services-almere.nl/shopasa/contents/en-uk/d8.html

https://www.airbrush-city.de/airbrush/druckluft-anschluss/

Just dessa butiker är utrikiska, men jag föreställer mig att det borde gå att finna det du behöver även hos svenska hobbyhandlare, på nätet och/eller i fysisk butik.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2016-11-29 13:26
#11

T.ex. hos Wentzels, där du ju köpte kompressorn: http://www.wentzels.se/search#k:293; ! ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
2016-11-29 13:41
#12

H & S Infinity levereras med en snabbkoppling (monterad på AB´n).

Jag finner ingen info om Greeloy men gissar att anslutningen är utvändig gänga 1/4". Sedan är frågan vad du har för gänga på din slang? Här gissar jag 1/8" invändig gänga.

[Hayabusa]
2016-11-29 14:13
#13

Verloop 1/4 Binnendraad - 1/8 Buitendraad

6,75 € (VAT incl.)

 

Add to basket

Add to your favorites list

verloop 18_bui_14_bi

Past op de meeste aflakpistolen.

Annons:
[Hayabusa]
2016-11-29 14:14
[Hayabusa]
2016-11-29 14:16
#15

#7 Funkar det med 0.2 så är det bra - det var ett antagande från min sida.👍

Banjoman
2016-11-29 14:46
#16

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Hayabusa]
2016-11-29 14:49
#17

Vill bara tillägga att jag gissar, så kolla först att det stämmer.

wooderson
2016-11-29 15:00
#18

nja, där under ser det mer ut att vara en luftventil, jag tänkte mer att du skruvade fast slangen där det finns en skruvaktig grej.

min fungerar såhär

TC-610h

Sparmax TC-610, som TC-510 men med separat lufttank. För dig som använder din airbrush ofta, mycket, eller både och. Levereras med 3 meter vävbeklädd luftslang (1/8" gänga, passar Harder & Steenbeck, Iwata mfl.). Ladda ner manualen här. samma slangfäste  till spruta och till ab

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Magnuzk
2016-11-29 23:59
#19

Det var inte bara att koppla ihop allting och köra. 🤔

Jag borde ha tagit mer tid på mig att kolla upp allt det här på Wentzels, men jag kände att det inte fanns tid då jag var där precis innan stängning och folk väntade på mig.

Magnuzk
2016-11-30 00:40
#20

Tack för er hjälp. Jag har studerat och tagit till mig och det jag ska göra nu är att fundera lite på om jag ska köpa en slang med 1/8 på ena kanten och snabbkoppling mot AB i andra, eller köpa en adapter för 1/8 mot kompressor och 1/4 mot AB. Adapter eller slang är det enda jag behöver för att det ska funka nu.

Annons:
Magnuzk
2016-11-30 00:50
#21

Den här kompressorn i videon liknar den jag nyss köpt och slangen jag har nu ser ut att vara likadan som i filmen, men kopplingen mot kompressorn funkar inte:

skalahobby
2016-11-30 23:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Är det en sådan här slang du skulle behöva då kanske?

Magnuzk
2016-12-01 02:02
#23

Det ser ut att vara precis en sån jag behöver! 😎

bommen99
2016-12-01 03:33
#24

Så vitt jag kan se och som är vanligast så har regulatorn/vattenavskiljaren en 1/8 anslutning mot AB sprutan. Valfritt om man vill skruva dit en slang med !/8 anslutning eller skruva dit en snabbkoppling (hona!), Jag skulle föredra en snabbkoppling då man liksom blir mer flexibel…

I andra änden, alltså mot AB sprutan skall det ju vara 1/8 koppling och här är ju en snabbkoppling bäst och en hane alltså.

Slangen på bild 22 har ju 1/4 i ena änden och 1/8 i andra änden, alltså fel om du nu inte skall pilla dit ventilen enl bild 4, inte nödvändiga prylar enl min uppfattning.

Kom ihåg att du skall lägga på gängtejpen medurs och minst 7 varv (enl en gammal rörpulares förmaning). Håll den del som skall ha gäng-tejp i vänster hand, håll gängtejpen i höger hand och dra på gängtejpen genom att snurra medurs och ganska stramt/hårt. Drar du på tejpen åt andra hållet så kommer tejpen att lossna då du gängar på anslutningar.

//håkan

Magnuzk
2016-12-01 03:39
#25

Tack för tipset om tejpen! Hade jag nog inte tänkt på alls.

Så där ja, då är det rätt med siffrorna också, tack för det, för jag tänkte inte på att 1/4 tum är större än 1/8. Lätt matematik egentligen. 🤔

Inte undra på att jag inte hängde med i svängarna när ni skrev om alla storlekar på gängor. 🤪

Det är alltså 1/4 från slang till kompressor och 1/8 från slang till spruta?

Min slang som jag har nu passar mot AB utan snabbkoppling, men slangens mutterdiameter är mindre  mot avskiljaren. 

Jag kan ju skruva dit slangen utan snabbkoppling, det är så jag har just nu, men funderar på att skaffa en slang med snabbkoppling mot sprutan då Infinity har en som kommer med.

bommen99
2016-12-01 05:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Alltså, 1/4 är den vanligaste diametern från s.k. "garagekompressorer" d.v.s. de större kompressorerna har också större anslutningar.

Jag kollade nu min anslutning från regulatorn och den är faktiskt 1/4, (trodde den var 1/8)

Slangen som visas på bild 22 är således rätt. Jag skulle dock föredra att ha en slang med 1/8 i båda ändar och använda en adapter enl. bild 13. som skruvas fast på regulatorn. Vafför de då? Jo, det blir liksom enklare och kanske mer flexibelt om man har samma anslutning i båda ändar.

Det är ju trikkigt detta med adaptrar och kopplingar. Har du möjlighet att ta med dina prylar till en återförsäljare så kan det vara värt besväret.

Bilden visar snabbkoppling, vänster del skall sitta i sprutan o höger mot adaptern (bild 13) men obs, jag har bara hanar, skall ju vara hona.

Nåja, lycka till

//håkan

skalahobby
2016-12-01 07:50
#27

Skickade dig ett meddelande Magnuzk 😉

Annons:
Magnuzk
2016-12-01 11:09
#28

Tack så mycket för allt ni delat med er, mycket uppskattat och jag har lärt mig en del. Nu ser det ut att lösa sig till slut.

Magnuzk
2016-12-03 12:04
#29

Sänder mina tck till Skalahobby för slangen! Ni är super.

Så har jag då riggat allt och tester, och kommer nu med kanske några dumma frågor?

1. Hur lång tid tar det att fylla tanken? Nu har maskinen brummat i nästan 10 minuter. Tanken är på 3,5 liter och bar är inställt på 2.

2. Varför kommer det ingen luft när jag trycker på avtryckaren? 

🤔

[Hayabusa]
2016-12-03 12:13
#30

#29 Kan tyvärr inte ge dig fullständiga svar, men…

1: Beroende på kompressorns kapacitet, men det borde gå på betydligt mindre än 10 minuter. Varför stänger kompressorn inte av då tanken är fylld? Kanske finns det ingen automatisk avstängning?

2: Bra fråga. Har du öppnat upp vredet på tryckregulatorn?

skalahobby
2016-12-03 12:16
#31

Har du kollat så ventilen i botten på tanken är stängd?

Magnuzk
2016-12-03 12:45
#32

Japp, den är avstängd. Dubbelkollat nu.

skalahobby
2016-12-03 13:11
#33

Ta lite kort och visa hur du kopplat allt. Det underlättar för felsökning.

Magnuzk
2016-12-03 13:14
#34

Ok, ska göra det. Ska iväg om ett tag, så kanske inte hinner innan dess, annars så fixar jag det när jag kommer hem inatt.

Annons:
Magnuzk
2016-12-04 04:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Guldgrejen med den röda spaken ville jag inte ha, men kunde inte skruva loss muttern i ena änden, den som går in i kompressorn, så nu sitter den där. Slangen går in i den till höger. Teflontejp syns. Kan inte få slangen att nå längre in, har försökt med skiftnyckel och polygrip. Kan skruva åt hela möjängen med vattenfång och mätare en aning till, men då kommer den att luta lite. Kanske inte gör något?

Magnuzk
2016-12-04 04:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Precis under den röda ringen, rakt ovanför mätaren finns en liten öppning. Verkar komma ut luft, för att justera trycket.

Magnuzk
2016-12-04 04:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Kom ingen luft när jag hade snabbkoppling. När den är kopplad direkt till slangen kommer det luft, men nu kan jag inte skruva loss slangen, fast jag inte drog åt alls. En nedre del av sprutan följer med slangen.

Magnuzk
2016-12-04 04:51
#38

3,5 liters tank om jag inte har fel. Slutar inte brumma, borde bli tyst när tanken är full och fylla på när det är dax. Knapphändiga instruktioner följde med som inte gör mig klokare.

wooderson
2016-12-04 09:40
#39

Tråkigt att det strular så för dig, tycker också att det verkar underligt att den inte stänger av sig,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

skalahobby
2016-12-04 10:11
#40

Konstigt med snabbkopplingen. Vi tog den från en av våra slangar. Det tar vanligt vis några minuter att fylla tanken. Men tanken är inte full bara för att visaren säger ex 2bar. Kompressorn stannar när tanken har 4bar i sig. Det skall heller inte pysa om kompressorn.  Sen när man målar så kommer kompressorn gå relativt mycket. Själva tanken är där först och främst för att hjälpa till att  jämna ut trycket.

[Hayabusa]
2016-12-04 10:44
#41

Saxat från Wentzels hemsida:

Brand: Greeloy GW106 • Power: 1/5HP • Air Flow: 20~25L/min • Tank Capacity: 3.0L • Max Pressure: 6Bar/86PSI • Pressure Adjustment: 0~4Bar • Double Switches: Auto stop at 4Bar/57PSI, start at 30 PSI; • No stop, but max pressure at 6Bar/86PSI. • Noise: 45dB • Product Size: 31*13*31cm • Net Weight: 5.4kg.

Jag tolkar detta som att det finns två valbara läge - ett med kontinuerlig drift med max tryck 6 Bar. Ett läge där kompressorn slår av vid 4 Bar och startar igen vid 30 PSI (2.07 Bar).

Det kommer ingen luft skriver du - vad händer om du vrider på vredet vid tryckregulatorn?

Annons:
Magnuzk
2016-12-04 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag ska testa lite igen. Den här delen sitter fast nu och jag får inte loss den från slangen:

[Hayabusa]
2016-12-04 12:09
#43

#42 Det är airbrushens luftventil. Skulle råda dig till att få loss den från slangen. Ett tips är att inte dra åt förbanden för hårt - "finger tight" räcker.

Magnuzk
2016-12-04 12:12
#44

Ja, det är det som är surt, den blev inte hårdare än så när jag skruvade dit den.

[Hayabusa]
2016-12-04 12:15
#45

#44 Hoppas att det löser sig. Wentzels borde ju kunna ställa upp med support.

Magnuzk
2016-12-04 12:22
#46

Det tycker jag, och jag har funderat över att kontakta butiken nu, men samtidigt orkar jag inte lägga ner den energin på det när jag bor så långt ifrån. Jag tror jag slänger skiten och köper en ny kompressor istället.

Har testat lite och det har brummat, inte kommit högre än ca 3,5, blir varm som fan och nu tycker jag att det pyser från kompressorn när jag stänger av den. Inget jag märkte igår och inatt när jag provade. Den verkar läcka, vet inte varifrån, har kollat lite här och var. Trycket sjunker. Ska testa igen snart när den blivit lite avkyld.

Det första jag ska göra nu är att få bort ventilen, vet inte hur. Tålamod kanske kan funka…

[Hayabusa]
2016-12-04 12:29
#47

#46 Trist läge. Ett tips är att försöka montera tillbaka luftventil + snabbkopplingshane på airbrushen. Snabbkopplingar är väldigt smidigt och bra. Att skruva av & på slangen hela tiden kan leda till trasiga gängor - man är trött, har lite brått eller slarvar = skurna gängor = inte kul. 

Kan trösta dig med att airbrushen du köpte är riktigt bra!

Magnuzk
2016-12-04 12:50
#48

Har förstått att den här infinity är mycket bra och ser fram emot att börja använda den.

Nu har jag fått kompressorn att stanna, och då stannar den på 3,75~3.80. Jag öppnar ventilen genom att dra i den röda spaken och då går det ner till ca 3.20 innan den fyller på igen. Det är skönt när det är tyst!

Pyset då? Det kommer inte från kompressorn utan det kommer från sprutan, hörs och känns ordentligt vid avtryckaren och öppningen bakom den.

När jag får loss ventilen så ska jag testa med snabbkopplingen igen.

Annons:
ElLobo
2016-12-04 12:50
#49

Vi fortsätter i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: