Airbrush och färg

Nybörjarfrågor om färg för träbygge

2016-11-17 12:29 #0 av: Samuel_A

Hej,

Jag tänkte ge mig på att bygga skeppsmodeller av trä då jag inte gjort det innan (byggt en del i plast) och undrar lite av vad man brukar använda för färger till detta. På plastmodeller blir det ju de "vanliga" Humbrol o liknande. Antar de inte är så bra till trä. Resultatet ser lite plastigt ut när jag använt det på andra trädetaljer. Ser man på bilder på modeller så ser det mer ut som man ofta använder nån form av bets på skrov mm, inte direkt färg. Skrovet under vattenlinjen är ju oftast vitmålad, så här måste det ju vara en riktig färg och inte bets.

Anmäl
2016-11-17 13:08 #1 av: bommen99

Hej o välkommen till båtvarvet, kul med fler träbåtsbyggare.  Jag har provat många olika fabrikat, både vattenbaserade och lösningsbaserade färger och rent generellt kan jag tycka att om man har möjlighet att använda lösningsbaserade färger (lukt, miljö etc.) så är dessa att föredra.

Bets på skrovet?? Jodå, om man nu skall ha båten med synliga träplankor i bordläggningen (kräver sin man kan jag meddela..) Tycker du skall börja med ett spantbygge och bordlägga med lister (följer ju med byggsatsen) Slipa o spackla, grunda med en primer och spruta på toppfärg.

Bets kan man använda till däcken exempelvis, men kanske bättre med ngn lasyr. Best måste klarlackas ganska omgående då den färgar av sig ganska mycket (inte kul med fingeravtryck lite här ,o där)

Tamiya har bra mindre sprayburkar som jag tycker håller väldigt hög kvalité´

Men vit bottenfärg på en träbåt?? Nja, jag brukar använda en röd primer (sprayburk), den färgen stämmer bra med många fartygs bottenfärger.

Nåja, du kommer att få många tips här av duktiga träbåtsbyggare. Vad är det för båt du tänkt bygga?

//håkan

Anmäl
2016-11-17 13:19 #2 av: Samuel_A

Jag tänkte mig ett äldre segelfartyg, typ 1500 tal. Inte för stort men ändå inte för enkel. På ett sådant skepp är ju träet synligt i hela skrovet, men brukar ha en mörkare brun färg än rent trävit.

Här är ett exempel på hur jag mena (inte just den jag tänkte bygga möjligtvis men samma "färgschema" och storleksklass.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/ae/fa/6f/aefa6f7189aeb665dac222bc3b0d4854.jpg

Anmäl
2016-11-17 13:42 #3 av: bommen99

Åhå, fin båt och förmodligen inte helt lätt att bygga.

Bets (Herdins t.ex.) är ju billig och man kan styra resultatet genom att spä med mer/mindre vatten. Det är dock som jag skriver, den färgar av sig oavsett hur länge den torkat. Det finns s.k. panellack som är vattenbaserad, riktigt bra färger och dryg.

Vit bottenfärg har jag nog aldrig sett, men ser ju fint ut

Utbudet på sådana byggsatser är ju stort och det finns många återförsäljare. Någon här på forumet kan nog ge dig tips på bra leverantörer. Själv bygger jag mest båtar från Billing Boats

Skall bli intressant att följa ditt bygge Tummen upp

//h

Anmäl
2016-11-17 13:59 #4 av: Banjoman

Några av de bästa färger jag provat  för penselmålning på modellfartyg i trä är de som tillverkas av JoTiKa/Caldercraft under namnet Admiralty Paints.

Man hittar dem t.ex. hos Cornwall Model Boats, som också för betserna och klarlackerna ur samma serie, som även de är väldigt väldigt bra.

Rekommenderas varmtTummen upp


Anmäl
2016-11-17 15:03 #5 av: Samuel_A

Det såg ut som en hel del att välja på där. Tack för tipset! Om man betsar antar jag man måste lägga på en klarlack sedan. Vad är det "vanliga" för trädäck och skrov på äldre segelfartyg. Är det typ ekbets och sen nån klarlack (antar matt isåfall)

Anmäl
2016-11-17 15:03 #6 av: Samuel_A

Det såg ut som en hel del att välja på där. Tack för tipset! Om man betsar antar jag man måste lägga på en klarlack sedan. Vad är det "vanliga" för trädäck och skrov på äldre segelfartyg. Är det typ ekbets och sen nån klarlack (antar matt isåfall)

Anmäl
2016-11-17 15:56 #7 av: Banjoman

#6 Så länge man "bara" bygger statiska modeller (som till skillnad från radiostyrda inte behöver tåla vatten) är det inte nödvändigt att klarlacka betsade eller trärena ytor, men det kan vara praktiskt efter som det minskar träets benägenhet att md tiden ändra färg, liksom det tenderar att göra ytorna lättare att hålla fria från damm.

Skrov byggdes mig veterligen för det mesta huvudsakligen i ek. Däcksplankorna däremot var oftare ett mindre tungt och mera förekommande, och således också billigare, träslag, oftast någon slags furu.

Trädäck var mig veterligen sällan ytbehandlade alls, utan lyste från början trävita. Ombord på örlogsfartyg, som hade stora besättningar att hålla sysselsatta, var det vanligt att regelbundet (i bland så ofta som morgon och kväll!) våtslipa däcken med ett slags sandsten, vilket höll dem just trävita.

I handelsflottan, vars fartyg av ekonomiska skäl alltid hade minsta möjliga besättning, hade man sällan tid/råd med dylikt, utan tör man ha nöjt sig med att svabba däcken, om ens det; på sådana fartyg bör furuplankorna md tiden alltså ha blivit gråbeiga.

Däcksplankor är det således mindre intressant på gränsen till  olämpligt att betsa. Ett trärent skrov kan behöva betsas, men det beror alldeles på vilket träslag som ingår i byggsatsen. Ofta är plankbyggda modellskrov ubbelplankade, med valnöt som andraplankning, vilket ser alldeles utmärkt ut som det är och inte behöver betsas.

För alla trärena eller betsade ytor som i verkligheten skulle varot obehandlade rekommenderar jag Caldercrafts Flat Matt Varnish, som bara förseglar och skyddar, men inte ändrar underlagets färg.


Anmäl
2016-11-17 22:21 #8 av: MarkusN

Banjoman har utrönt det mesta om färger :-)

Jag skulle också rekommendera vattenbaserat generellt, enklare att späda ut med vatten och mixa, samt lite hälsosammare för dig själv. Jag tycker Vallejos färger funkar utmärkt till det mesta, finns i flera butiker i Sverige också, MEN, pundet är ju behagligt lågt just nu ;-) 

På 15/16/17-tal var bottenfärgen i princip alltid vit eller mörkbrun, på gränsen till svart. Vad jag har läst var det en rätt osmaklig mix av ämnen och gck ofta under fullt begripliga namn som "white stuff" och "brown stuff". Därefter började men beklä skrovet med kopparplattor och först i modernare (färg)tider börjar vi se röda nyanser. Det fanns vad jag förstår inga exakta regler för "white stuff" och "brown stuff" utan varven använde vad de hade. Du är lika rätt på det vilket som.

Anmäl
2016-11-18 10:50 #9 av: Samuel_A

Tackar så mycket för alla tips. Får se när man väl fått en modell och satt sig in i vilka färger som kan behövas.

Anmäl
2016-11-19 11:23 #10 av: petzon

Något att tänka på vid betsning och lackking av trä är att trä absorberar vatten. Vid bestsning av trä med vattenbaserad bets kan det ta en vecka eller mer innan trät är torrt nog att lacka. Genom att spritbetsa minskar man mängden vatten i betsen och trät torkar fortare. Jag använder för egen del uteslutande Herdins pulverbets eftersom den finns i många nyanser och de olika nyanserna är fullt blandbara. Enligt receptet på påsen skall man vid spritbetsning byta hälften av vattnet mot T-röd.  Jag har läst (tror att det var i Eskaders katalog, men är inte helt säker) att det skall gå att använda enbart T-röd, men jag jag har inte provat detta.
Lackning av trä med vattenbaserad lack ger fiberresning vilket ger en ojämn yta. Fiberresningen kan minskas genom att man efter avslutat finslipning fuktar trät lätt med ljummet vatten och låter torka, därefter slipar man mycket lätt (endast några få drag med slippappret) med fint slippapper (400-korn eller finare), för riktigt babystjärtslent upprepar man fuktningen ytterligare en gång.  Observera att det är minimalt med vatten som skall till, det är bara den yttersta ytan på trät som skall fuktas. Jag föredrar en lösningsmedelsbaserad lack på trä, min favorit är ZAR som kan köpas på bl.a. Bauhaus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.