Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2220 ggr
Dioramabyggare
2016-11-17 02:15

Bra frigolitskärare?

Annons:
JohanRydberg
2016-11-17 06:25
#1

Ingen erfarenhet av just denna. Dock har jag en hemmabygd, och om du skaffar någon typ av frigolitskärare som skär med värme så måste du också skaffa en bra andningsmask. Gaserna som bildas när frigoliten blir varm är väldigt otrevliga. Johan

starhawk
2016-11-17 08:04
#2

#1: Har själv bara använt egna hemmabyggda frigolitskärare, men aldrig några som har orsakat några otrevliga gaser. Jag använde en motståndstråd som smälte sig igenom frigoliten och har svårt att föreställa mig hur man skulle kunna orsaka en så massa gaser att en andningsmask vore nödvändig, hade du en rödglödgad tråd? När jag skurit i frigolit kunde man bara ana en svag lukt av bränd polystyren.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
2016-11-17 08:32
#3

#1: ok… men otrevliga gaser… jag läste "någonstans" att när frigolit brinner/smälter bildas enbart koldioxid och vattenånga. Kanske det inte stämmer?

#2: var det kanthaltråd du använde till de frigolitskärarna? Kan du möjligen tänka dig att avyttra någon av de?

JohanRydberg
2016-11-17 10:25
#4

Ingen rödglödgad tråd utan relativt låg temp (annars blir det inte så bra snitt). Eftersom det handlar om RC-flygplan så är ju dock frigolitbitarna lite större, vilket också kan göra att gaserna märks lite mer (dock bildas altid gaser när man hettar upp plast). Både EPS (vanlig vit frigolit) och XPS (färgade markskivor) består av polystyrén, som när det hettas upp bildar bl.a. bensen (men också en rad andra mer eller mindre nyttiga cykliska organiska föreningar, av vilka många är fettlösliga). De innehåller alltså inga farliga ämnen, utan dessa bildas då de värms upp (och då börjar sönderdelas). 

Vad gäller att det skulle bildas enbart koldioxid och vattenånga så gäller det alla rena kolväten vid fulständigförbränning. När man eldar på sin bakgård eller skär i frigolit blir dock förbränningen långt ifrån fullständig utan istället omvandlas stora kolväten till små kolväten (varav som sht en del har riktigt otrevliga egenskaper). håller jag för otroligt osannolikt (koldioxid luktar inte, och gaserna från när man skär frigolit luktar definitivt). 

Min skärare är byggd av kanthraltråd på ungefär 80 cm längd (minns dock inte diametern). Den drivs av ett 12V aggregat.

/johan.

Janne Nilsson
2016-11-17 12:25
#5

Finns faktiskt en från Tamiya i byggsats. Har en själv hemma men har inte testat den än. Köpte den från Alfa Hobby.
http://www.tamiya.com/english/products/70084styrofoam_cutter/index.htm

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Greenhorn
2016-11-18 00:58
#6

Själv kör jag med Woodland Scenics frigolitskärare.  Har även tillbehören som kan användas när man ska skära snygga vinklar osv. En finfin skärare som funkar bra och gör sitt jobb under byggstunderna på modelljärnvägen.

Annons:
starhawk
2016-11-18 08:07
#7

#3: Sorry det var ett bra tag sedan, har varken frigolitskärare eller tråd kvar.

#4; Jaså små RC-plan, själv gjorde jag två RC båtar enligt den förstörda formens princip, det blev att skära ur spantblock i decimetertjocka flak av frigolit, båtarna var c:a 1 meter långa så det blev väl omkring 10 block per båt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: