Annons:
Etikettdekaler
Läst 1943 ggr
Jolly Roger
2016-11-11 18:39

Dekal och Vallejo Decal Fix

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som råkat ut för detta? Hasegawa dekaler med micro sol på sig. Reagerade inte så mycket och läste att vallejos decal fix skulle vara det som skulle fixa biffen med att mjuka upp svåra dekaler. Blev dock såhär rynkigt och tradigt. Har försökt med mer micro sol och det har blivit ngt bättre men inte bra.

Annons:
Jolly Roger
2016-11-11 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Inga jättebra bilder men var svårt att få med det på bild.

Falken70
2016-11-11 18:59
#2

Hur länge har du låtit dem "torka"? Enligt min erfarenhet från Micro Sol brukar det bli bättre om man låter det vara över natten.

Orso
2016-11-11 20:01
#3

Det här är det senaste jag läst om dekaler.  Hur man fixar japanska fabrikat: http://www.network54.com/Forum/149674/message/1478567130/This+technique+was+posted+here+previously+…

[Hayabusa]
2016-11-11 23:04
#4

Har testat Vallejo Decal Fix  och tycker inte att den imponerar. Framförallt så lämnar den en märklig beläggning på ytan som ger ett fult intryck. Microsols vätskor lämnar inte alls den typen av spår efter sig. Som nämns i länken i #3 så är Gunzes dekalvätskor "fränare" än Microsols. I värsta fall kan de fördärva dekalen helt och dessutom t om färgskiktet. Tamiya har även de dekalvätskor, men har ej testat själv.

Så, Gunzes vätskor kan vara lösningen - men ta det varsamt.

Jolly Roger
2016-11-12 18:33
#5

Tack för svaren!

Har läst lite mer och undersökt dekalerna. Verkar som att vallejos dekal fix snarare är en slags matt lack. Oklart om den faktiskt har ngn annan funktion i stil med micro sol. Rynkigheten har förmodligen uppstått när lacken torkat i blobbar och på så vis skapat en ojämn yta. Prövade att slipa försiktigt och det funkade till viss del men vågade inte göra för mkt pga rädsla att sabba dekalerna ännu mer. Kommer nog undvika vallejos dekalvätskor framöver.

wooderson
2016-11-13 12:00
#6

valejo har ju två produkter, dels decal medium, och decal fix. jag brukar pensla med decal medium för att få dekalen att lägga sig som den ska, och i vissa fall lägger jag på decal fix efteråt. men jag tycker att den har en tendens att synas för mycket gentemot resten av ytan, så ofta nöjer jag mig med decal medium penslingen.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: