Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2189 ggr
panchonisten
9/25/16, 5:33 PM

Nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har aldrig byggt någon modell men blev sugen på detta när jag läst och studerat på  sajten om alla fantastiska byggen som har gjorts. Vill gärna bygga en eka eller heter det roddbåt men vet inte hur jag får tag i en ritning som är begriplig. har en ide om att den skulle vara ca 50 till 60 cm och ska byggas med virke som jag hittat i vedboden. Under all bråte fann jag en hel del godbitar

Annons:
Banjoman
9/25/16, 7:08 PM
#1

Välkommen till forumet! 🙂

Skulle du kunna vara lite mer specifik beträffande vad det är du skulle vilja bygga, tror du? Är det någon särskild typ av roddbåt du tänkt dig? Har du en uppfattning om i vilken skala du vill bygga, eller åtminstone ungefär hur stor din modell borde bli?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

DIOWORK
9/25/16, 11:38 PM
#2

Ja välkommen! Det ser ut som ditt bygge kommer bli av "det rätta virket" :) /Erik

Banjoman
9/26/16, 8:23 AM
#3

Jag såg nu att du hade sagt 50 à 60 cm lång. Om du alltså tänker dig en "vanlig" roddbåt på, säg 5 à 6 m längd i verkligheten skulle du alltså hamna kring skala 1:10.

Du skulle också kunna bygga en  27 eller 30 fots skeppsbåt i skala 1:16 (51 respektive 57 cm långa) eller en 16 fots jolle i 1:8 som då blir 60 cm lång.

Harold A. Underhill skapade på sin tid ett antal ritningar till skeppsbåtar, barkasser, jollar m.m., som du hittar t.ex. hos The Model Dockyard iksom direkt från förlaget men säkerligen också hos andra återförsäljare.

OBS! Harold A. Underhills ritninar är, så vitt jag vet, samtliga för klinkerbyggda roddbåtar.

Skulle det vara så att du är ute efter en mera svensk typ av roddbåt kan du alltid prova att se vad Sjöhistoriska museet har i sina ritningssamlingar, och/eller kontakta Föreningen Allmogebåtar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

panchonisten
9/27/16, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har sorterat virket från bråten och hittade plank sågade för ganska 30 år sedan Det finns både ek bok körsbär alm. fantastiskt vad tiden går utan att man registrerar den.Nåväl har beslutat mig för att bygga en eka med ritningar från Bertil Andersson. Där finns så många modeller att det ännu inte är bestämt för vilken typ. Ritningarna är i skala 1/10 och om jag förstår det hela så är ritningen i skala 1/1 i förhållande till modellen. Ska beställa en ritning och återkomma när alla höstarrangemang är avklarade

Upp till toppen
Annons: