F-4M FGR Mk.2 Hasegawa 1/48
Fantastiskt fint jobb med cockpit!
Fint jobb med stolarna också!
#2 & 6 Tusen tack. Jag har gått från att vara etshatare till att…ja,kanske inte älska men att tycka det är rätt avkopplande(!)
Minst sagt hög detaljnivå på det kontoret, riktigt snyggt!👍
Tack Rone:-) Detta är ett långtidsprojekt. Har ju även mitt F-16 bygge som motvikt med noll extradetaljer.Blir det för mycket med ets så hoppar jag över till sunkbygget,ha,ha
Ser ju sååå snyggt ut med ets, men jag gillar inte att jobba med det, men du verkar ha snitsen, hatten av
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Tackar!!! Ja,det förhöjer verkligen utseendet. Snitsen,jag vet inte…. Men man får skynda långsamt och så är det en klar fördel med 1/48. Man ser vad man håller på med.
Heja Robban, nu har du ju fått upp ångan igen!
"Robban med de magiska händerna" :)
Elegant 👍
#18 -20 Tack ska ni ha! Det blir korta ångtoppar när det gäller etsjobb.Lätt hänt att det blir för mycket. Magiska händer,he,he….nja,det är nog mina pincetter som är magiska. Händerna är rätt fumliga.Tror nog att jag lägger mest tid vid byggbordet på att leta efter små etsdelar jag lyckas tappa. Nåja,man måste ju även ge sig på dom större plastbitarna om man ska komma någonstans.Hasegawa vill att man bygger ihop vingen innan man limmar fast den på kroppen.
Det är en hel del saker som är unika för brittiska FGR Phantoms.Fenan med dess små sidovingar och framför allt motorerna.Rolls-Royce Spey kannorna har ett rätt säreget utseende och inte många likheter med dom som sitter på Usa kärror. Sen är det en hel del panellinjer och luckor som bara finns på brittiska kärror. Tycker Hasegawa verkligen lyckats här. Istället för att bara slänga med en extra sprue med några delar så har man jobbat med hela modellen.Linjer,luckor och små förstärkningar sitter där dom ska.
#26, kan bara hålla med. Det är det enda spackel jag någonsin känt att jag kan hantera och ha kontroll över. Gillas skartpt.
Ets är en annan grej jag sällan kommer överens med, men få saker visar värdet av den så mycket som ditt cockpitbygge, toksnyggt!
#30 Tack Markus. Ja,namnet på spacklet stämmer…. det är perfect.Just att man kan bearbeta det även när det torkat med en fuktad tops gör att man kan få jättefina fogar. Men i och med att det är vattenlösligt så går det inte att våtslipa. Jag sa förr att ets antingen hatar man eller älskar.När hag byggde i 1/72 hatade jag. I 1/48 är det roligare när man ser vad man håller på med.Det blir gärna lite övermäktigt så det är värt att ta sig en funderare på vad man vill uppnå med sitt bygge innan man köper allt ets man kan hitta.Mycket av delarna kommer aldrig att synas och mig ger det ingenting att veta att dom finns där. Däremot har jag lärt mig att uppskatta själva monteringen och det svåra har blivit att sluta i tid…bara en bit till,ha,ha Börjar man med detta pill så får man räkna med att bygget tar tid.
The devil is in the details 👍
Nä nu får jag ta tag i helheten på denna. Primar hela kärran svart(!) Black basing tycker jag ger ett mer realistiskt resultat än pre-shade….och man slipper måla en massa linjer. Tanken med denna metod är att man med tunna lager färg bygger upp en levande yta.Varierar man färgmängden så kan man få till snygga skiftningar beroende på hur mycket av det svarta som lyser igenom.
Snyggt bygge så långt! Intressant med black basing, kan hålla med om att vanlig preshade kan vara besvärlig och tidsödande.
Tackar Ja,inte bara tidsödande. Resultatet blir ibland rätt orealistiskt tycker jag.Blir oftast för krafitiga kontraster.Det blir liksom linjerna man ser.Med den här metoden flyter det ihop bättre.
Vilket grymt fint arbete du lagt ner!
Ser urtjusigt ut så här långt!!!
Ska bli kul att se slutresultatet framöver…🙂
Mvh / Janne
Ingen större skillnad på Barley Gray och LT Aircraft Gray kan tyckas.Skiljelinjen mellan nyanserna går ungefär i linje med vingens infästning i kroppen.Det blir en diskret övergång som syns bättre i naturligt ljus.Nosen fick en omgång Medium Sea Gray. Gillar dessa gråa camon med raka avgränsningar.Går att måla på frihand.