Annons:
Etikettdiorama
Läst 3472 ggr
DIOWORK
2016-07-27 21:49

Operation Market Garden 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt i bygget av ett annat diorama, "Fallschirmjäger im Kampf", gör jag detta mini-diorama. Det blir ett bygge för att öva upp mig i att få till en kullerstensgata med trottoar helt enkelt. Scenen är från Arnhem under Operation Market Garden 1944. Fyra brittiska fallskärmsjägare (Italeri) rycker fram på Arnhems gator. Det blir första gången jag gör brittiska figurer. /Erik

Annons:
DIOWORK
2016-07-27 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag hade en liten ram liggande som passar till ett mini-diorama. Jag vill ju helst bygga lite större men detta är för att öva på kullersten som sagt. Jag har mina ark med gator från Faller.

DIOWORK
2016-07-27 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag lånar ett grundmålat hus från det andra bygget och börjar skissa.

DIOWORK
2016-07-27 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som ni ser gör jag gatan av den mönstrade gatan och trottoaren av den med raka led stenar. För att få en höjdskillnad på gata och trottoar klipper jag till ett par kartongbitar för att limma fast under just trottoaren.

DIOWORK
2016-07-27 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Återigen plockar jag lite av den redan framtagna rekvisitan från Fallschirmjäger im Kampf. En cykel och lite staket blir bra. Symboliskt sätter jag dit lite grönt, jag kommer göra finare träd, detta vara bara lite jag hade liggande på bordet. Som ni ser springer en amerikansk soldat på gatan. Tänkte först ha amerikanska soldater till dioramat men ångrade mig efter en dags betänketid. Lite roligare att prova något nytt och göra britter istället:)

[krutgubben]
2016-07-27 22:01
#5

Länge leve 1/72 skalan, spännande Erik!

DIOWORK
2016-07-27 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag hade redan gjort banner till den amerikanska versionen, såg ut så här.

Annons:
DIOWORK
2016-07-27 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 Tack Krutis:) Nu blev det britter från Italeris kit med pansarbekämpande soldater från fyra olika nationer. De är rätt fint gjorda tycker jag. Soldaten som springer ser lite stel ut i kroppsspråket, jag skall försöka ändra lite på ben och armar för att få ett bättre utseende. De andra tre är bra tycker jag.

DIOWORK
2016-07-27 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Något sådant här tänker jag mig, men det kan ändras:)

DIOWORK
2016-07-27 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
2016-07-27 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Det kommer ligga allt möjligt skräp på gatan sedan. Jag har redan placerat den döda tyskens hjälm på gatan som ninjan se, kommer ligga upp o ner så man ser inredningen och hakremmen. Den är gjord i resin. Det kommer vara gräs vid träden som även sticker ut lite vildvuxet genom staketet. Japp det var så långt jag kommit. Over and out. /Erik

Rone
2016-07-28 00:01
#11

Spännande litet diorama, gillar att den döda tyskens huvud försvinner ut ur ramen!

Janne Nilsson
2016-07-28 08:07
#12

Jag tycker man skall vara restriktiv när man klipper av fordon och människor i ett diorama. Byggnader fungerar dock förvånansvärt bra.

Man kan ju leka med tanken att lyfta marknivån ovanför ramen vilket jag själv tycker ser bättre ut och låta huvudet hänga ut över kanten?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2016-07-28 10:24
#13

#11 Tack Rone, roligt att du gillar det. #12 Det blev av bara farten att bygget hamnade under ramen. Tysken hade jag klar sedan tidigare och han måste användas till något, jag tycker det passade bra mot ramkanten. Normalt bygger även jag ovanför ramen, det blir bara kul att testa en annan konstruktion. Det blir ju trist om allt ser likadant ut:))

Annons:
Rone
2016-07-28 10:45
#14

Man måste ibland tänka utanför (eller innanför) de givna ramarna för att skapa något nytt och spännande!😉 

Var hittar man hjälmar med inredning i skala 1/72?

[Jarl]
2016-07-28 16:17
#15

Jag tycker du ska höja mark nivån om du inte håller på med det?

Jag håller lite med janne!

DIOWORK
2016-07-28 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#14 Rone, på www.dersockelshop.de köpte jag ett kit från Blackdog.. Ser bra ut men har inte hunnit granska innehållet noga, rotade bara fram en av fyra tyska hjälmar som medföljde, dessa ser bra ut för att vara 1/72:) #15 Jag håller också med om att det snyggaste är att ha bygget över ramkanten, inget snack om det! Vi får se hur jag gör, tills vidare är det plan A som gäller.

Rone
2016-07-29 00:26
#17

#16 Tackar för tipset 91an! Jag såg att det även fanns US equipment, det blir nog att handla lite! Vad tror du om den här kåken, hade inte den passat bra till min Sherman? https://www.dersockelshop.de/village-street-corner-diorama-base-1-72_verlinden_vl2127.html

DIOWORK
2016-07-31 23:20
#18

Ursäkta sent svar Rone. Oj oj, vilken kåk! Denna har jag missat, prisvärd eftersom mycket mindre byggnader brukar ligga på ca 20 EUR. Jag hade lätt köpt den, hade passat utmärkt till ditt bygge:) OBS 10% rabatt på dersockelhop till klockan 24.00 idag söndag. /Erik

DIOWORK
2016-07-31 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Vi har haft släktbesök i helgen så det har inte byggts något, fick en kort stund nu på kvällen i garaget. Spånar på ett bygge "ovan ram". Som både Janne och Jarl säger så är ju det det klassiska. MEN jag vill göra något annorlunda trots det. Flera kommer säkert tycka detta inte heller är det snyggaste men jag måste prova något nytt sår det bara. Kikar på ett högt bygge ovan ram, förhöjningen kommer jag använda till att klistra på typ en banner som går runt hela vägen. Bannern innehåller bilder och faktatext om Operation Market Garden, lite som ett tidningsuppslag. Kanske blir det lite plottrigt men å andra sidan lite ovanligt. Eventuellt skär jag ut ett källarrum under mark som hör till huset, i rummet förbereder sig två franska motståndsmän sig för att strida med britterna.

DIOWORK
2016-07-31 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag har fixat lite med ett riktigt träd. Det som återstår är att måla bladen grönare och limma dit köpelöv. Tack vare att trädet nu hänger ut lite över gatan blir det bra att placera lite nedfallna löv på gatstenen. Kommer även fixa till en trasig sufflett till bilen.

Annons:
DIOWORK
2016-07-31 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

En klar fördel med ett bygge ovan ram är att det går att ta mycket bättre bilder, detta tänkte jag inte på från början. Eftersom jag älskar bilder känns det avgjort:) Over and out.

Janne Nilsson
2016-07-31 23:55
#22

Det är inte ovanligt att man har bilder och information på just den delen av piedestalen. Varför inte?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
2016-07-31 23:59
#23

Syper snyggt en källare rum passar bra!

wooderson
2016-08-01 10:09
#24

Blir liksom dina tidigare byggen, mycket spännande att följa, snyggt hitintills

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2016-08-01 23:46
#25

Tack alla:) Såg att jag skrivit "Franska motståndsmän", skall såklart vara Holländska, Arnhem ligger bevisligen i Holland:) Är sjukt taggad att fortsätta med bygget men det är snålt med tid just nu..:(( Som tröst har jag i helgen lagt en fet beställning hos Dersockelshop:))

Janne Nilsson
2016-08-01 23:54
#26

#25

Jo du vet det, men de franska motståndsmännen kanske inte visste det. ;)
Värt att läsa är Ryans, A bridge too far och Kershaws, It never snows in September.

Om dryga sex veckor kommer undertecknad att vara på plats.

Känns som om du har haft den kända bild av General Kussins död som inspiration?
http://ww2today.com/wp-content/uploads/2014/09/dead-German-general.jpg

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2016-08-02 00:09
#27

Tack Janne. Jag kommer absolut få läsa på i ämnet Market Garden. Bilden har jag sett men det är slumpen att jag tagit fram just bilen och den döda tysken, hade ju dessa liggande sedan tidigare. Men nu väckte du verkligen en tanke… ingen tar väl illa upp om jag gör "min variant" av den berömda händelsen. Det är ju bara att öppna en dörr och hitta en lämplig figur som går att modifiera så den hänger ur bilen. Kan bli riktigt jäkla bra. Tack för tipset Janne!

Kommer du ner till SM-tävlingen i Göteborg? /Erik

Annons:
Janne Nilsson
2016-08-02 09:17
#28

Bara kul att kunna inspirera.

Kommer dessvärre inte att närvara på Art in Miniature/SM. Är ute på min roadtrip då. Det blir många platser utöver Arnhem. Typ Nijmegen, Einhoven, Bastonge, St Vith, Malmedy, Omaha Beach, Villiers Bocage, Hill 113, Agincourt, Somme, Maldon, Fulford, Stamford Bridge, Teutoburger Wald mm. Kommer även att pricka in Euro Millitaire och Scale Model Challenge.

Men jag kommer att åka till C4 i höst.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
2016-08-02 09:40
#29

#28 Trevlig roadtrip. Ardennerna är fint, många bra museum att besöka bl a.

DIOWORK
2016-08-02 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Janne, jag avundas dig, vilken resa! Varför inte lägga upp en tråd här på forumet och hålla oss uppdaterade om din resa, upplevelser och lite bilder? En tanke bara från en stackare som aldrig kommer ut på en sådan fantastisk resa:)) /Erik

flyingdragon
2016-08-02 23:52
#31

Gillar idén med motståndsmän i källaren, det skulle bli attans så läckert. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Janne Nilsson
2016-08-03 14:08
#32

#30

"Janne does Hells Highway"? 😈

"Lindisfarne revisited"?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
2016-08-03 16:29
#33

Det är ett udda hus du fått till är det kapat eller är det en stupränna?

Vill se bilder på den resan!

DIOWORK
2016-08-03 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

#33 Det är ett vanligt köpehus. Jag kommer skippa utedasset, använder det till Fallschirmjäger dioramat istället.

Annons:
Rone
2016-08-03 18:05
#35

Överaskningsanfall! Det måste ju bara placeras en stackars tysk soldat med byxorna nere inne på dasset!

flyingdragon
2016-08-03 18:14
#36

#35 😂 😂  Tummen upp!

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

DIOWORK
2016-08-03 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#35 he he, vilken syn! Nu är detta dass gjort i massiv resin så det får bli att handbyggda ett. Nja vi får nog spara det uppslaget till ett framtida bygge där det just handlar om ett överfall och inte pågående strid:) Vem har ro att sitta där och bläddra i "Soldat i fält" när det smäller skarpt utanför:) Förresten, var köper jag en 1/72 figur med byxorna nere ha ha! Hörni, jag tycker vi skall övertala Janne om en tråd i forumet med hans resa! Alla ni som tycker det är en kanonidé skriv några uppmuntrande ord här:)

flyingdragon
2016-08-03 22:31
#38

#37 Instämmer till 100%.  Den resan vill jag följa. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

[Jarl]
2016-08-04 21:44
#39

#35hahaha

#37 håller med.👍

DIOWORK
2016-08-05 02:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag var så ruskigt sugen på att måla en av figurerna, har inte målat med pensel på flera veckor. Telefonen var på laddning så det blev bara bilder på den färdiga gubben. Jag satt säkert lite över två timmar med honom, hans namn är Frank Hill, 25 år gammal, Frank överlever kriget och återvänder till staden York 1945 som en krigshjälte. Igår målade jag lite på honom men det blev fel färg på byxorna så jag bestämde mig för att göra om allt idag. När jag kommit halvvägs med honom kändes det inte som det fanns något hopp för mig att göra en snygg brittisk fallskärmsjägare, men vips med lite hudfärg, gun metal och wash så är jag hyggligt nöjd. Klockan hann bli mitt i natten bara men jag lägger mig lycklig:)

DIOWORK
2016-08-05 02:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Frank Hill in action! Ett filter är lagt på bilden för att få lite stämning!

Annons:
DIOWORK
2016-08-05 02:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Här några sammansatta bilder. De två till höger med en amerikan med tog jag bara för att testa med fler figurer på bild. Nästa sak att klura på är att jag behöver göra ett runt brunnslock som skall vara ute i gatan och ett fyrkantigt med galler som skall vara vid rännstenen mot trottoaren. Blir nog att klippa ut i aluminium tänker jag. Jo jag skall ha höstlöv på det större trädet, jag gillar verkligen färgerna, det lilla trädet låter jag vara grönt för att bryta av. Det var ju trots allt september och något slags träd måste få gula löv då…..hoppas jag. Ser fram mot någon byggtimma i helgen. Over and out:)

DIOWORK
2016-08-05 02:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Jo kom på en sak när jag gick igenom bilderna innan jag skall sova, jag vet att man inte skall zooma in så här på en 1/72 figur men jag är riktigt nöjd med att jag för första gången fått till ögonbryn på en 1/72 figur:) Kolla Franks blick när han siktar med sin k-pist. Så nu somnar jag gott:)

Rone
2016-08-05 07:46
#44

Du har all anledning att sova gott, det där är riktigt snyggt målat!!

DIOWORK
2016-08-05 08:49
#45

Godmorgon och tack Rone:) Nu på morgonen när man sovit målarruset av sig ser jag lite småsaker som jag får fixa. Rem till vapnet, förbättra målning med knappar på jackan, emblemet på baskern får fixas lite. Sedan har jag märk att när färgen fått torka 24 timmar mattas tex ljuspunkter på kläder. Skall se över och ev förbättra i helgen.

[Jarl]
2016-08-05 09:05
#46

Oj riktigt snyggt målat jag gillar röda baskrarna! En sak jag märker när du tagit korten är bil glaset! Jag tror det blir bättre om du tar bort det! Det ser ut att vara out of size. Man kan limma krossat bil glas med socker eller salt. Men detta är svårt. Jag prövade med min land rover i operation herrick fast misslyckades. Läs denna tråd

http://www.modelcarsmag.com/forums/topic/29129-need-ideas-for-broken-windows/

DIOWORK
2016-08-05 13:07
#47

Stort tack Jarl för tipset där. Det där dundermedlet måste jag skaffa! Jag har ju inte börjar med bilen än, det är mycket som behöver åtgärdas med den. Som sagt tyck gärna till, era tips är guld värda för mig:) OBS på bilderna ser det ut som byxor och jacka har samma khakifärg men det är det inte, har målat med den brittiska uniformsfärgen.

[krutgubben]
2016-08-05 13:44
#48

Fin målning av figuren, jag gillar också den buckliga huven på bilen.

Annons:
ElLobo
2016-08-06 00:38
#49

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: