Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1142 ggr
Orso
5/25/16, 6:42 PM

Hur man kan bygga en "Star antenna" i 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju etsark där den tyska stjärnantennen finns med men detkan ibland vara svårt att hitta så jag byggde en egen av plast-rods.

Annons:
Orso
5/25/16, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag använder ofta datorn till hjälp men det går ju även utan.

Först ritade jag en sexuddig stjärna med samma ytterdiameter som antennens. Med ett par linjer mellan spetsarna hittar man mitten. Jag skrev ut det på papper och limmade fast stjärnan på en bit tjock plastark. Sedan borrade jag hål som antennsprötet passar i, ett i varje spets och ett i mitten.

Orso
5/25/16, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sedan kapar jag till dom sex stjärnspröten av plast-rod och en längre bit till antennsprötet. Den stoppar jag ner i mittenhålet. Sedan lutar jag stjärnspröt från hål i spets av stjärnan och mot centrumpinnen och limmar ihop dom.  Fortsätter likadant med dom andra spröten och när allt torkat kan man lyfta ut det hela ur jiggen och kapa av den del av centrummasten som sticker upp. Jag hoppas att den förvirrade texten tillsammans med bilderna gör det hela förståeligt.

Edit. Det verkar som den sista bilden inte vill visas direkt i inlägget. Kanske för att det är en animerad gif. Klicka på den lilla ikonen så verkar den öppnas.

Janne Nilsson
5/25/16, 8:04 PM
#3

Det var mer eller mindre så jag gjorde med min första, men den är för bräcklig. I alla fall för min smak.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

qabo0101
5/26/16, 10:31 AM
#4

Finns massor med fina bilder på "die Stern-Antenne":

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/showthread.php?t=651001

Mvh / C.

Upp till toppen
Annons: