Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3686 ggr
ubjs
2016-04-27 22:19

Nya Vasabyggsatsen

Fick dom två första delbyggsatserna idag.

Några bilder på delar och beskrivning.

Annons:
ubjs
2016-04-27 22:22
#1

Närbild,

ubjs
2016-04-27 22:23
#2

Exempel från byggbeskrivningen.

ubjs
2016-04-27 22:24
#3

Funderar på om man ska börja bygga eller samla på fler delbyggsatser innan man börjar.

Med vänlig hälsning UB

Skalski
2016-04-28 18:11
#4

Personligen skulle jag vänta tills jag minst hade hela kölen innan jag började bygga 🤔…  men med tanke på vad som kom i första paketet kan det ju ta ett bra tag innan du kommit så långt 😮.

Hur som helst! Lycka till med bygget! 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

ubjs
2016-04-29 12:42
#5

Jag la alla trädelar i kopiatorn, så nu har jag kopior som jag i värsta fall kan tillverka nya delar av (skannade dom till mailen också).

Känner jag mig själv rätt så kan jag nog inte låta bli att börja på bygget. :)

ubjs
2016-10-05 15:03
#6

Har inte påbörjat bygget ännu och har nu fått 20 delbyggsatser. Allt har funkat bra och gjutningarna tycker jag är snygga och bygg/målningsbeskrivningarna bra.

Fått råd från flera att vänta med att börja bygga tills jag fått alla delar till skrovets inre konstruktion och där är jag inte än.

Är det någon mer här som samlar delbyggsatser till Vasa?

Annons:
Missandra
2016-11-27 16:59
#7

Har också börjat bygga Wasa från Editions Atlas. Skrovet är så gott som färdig.

discodivan
2017-02-14 11:46
#8

Hej du. Jag håller också på med byggsatsen AB Wasa. Min fråga är , var kan jag köpa de färger som behövs för att måla denna?

Banjoman
2017-02-14 13:07
#9

#8 Det finns väldigt många ställen på vilka man köpa (olika slags) modellfärg! 🤪

Rekommenderar byggbeskrivningen något särskilt färgfabrikat? Ges kanske referenser till specifika nyanser av ett visst fabrikat?

Om så är fallet: vad är det de rekommenderar?

Om så inte är fallet beror det på vilket slags färger du vill använda. Eftersom det är frågan om en statisk modell tör det gå bra med det mesta i modellfärgsväg, så det handlar då om vilka dina preferenser är (akryl- eller emaljfärger osv. osv.), med vilken teknik du tänker måla (pensel, airbrush eller sprejburk), etc.

Det går givetvis, om man vill det, alldeles utmärkt att använda andra färger än de som (eventuellt) rekommenderas i byggbeskrivningen, om man redan har sina fasta vanor och preferenser i färgväg; i så fall kan det vara läge att konsultera någon av de färgkonverteringstabeller som finns på nätet.

Om du berättar lite mer och ger lite fler detaljer lär du kunna få den mesta hjälp du behöver här. 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Passer
2017-05-22 12:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej

Jag bygger också Vasa :)

Ska börja med första lagret med plankor men byggsatsen är på hold för tillfället eftersom jag väntar på fler delar. HAr dock målat vapenskölden och lejonen.

Upp till toppen
Annons: