Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2914 ggr
MarkusN
2016-04-17 13:34

GB 102: "Hemkomst"

Hepp! Nu är jag äntligen med byggbord igen efter flytt och grejjor. Det har sugit mycket i byggnerven på sistone, inte minst pga alla sueräna alster som presenteras här på forumet.

Jag kastar mig tillbaka i matchen med att försöka mig på en idé till GB 102 Soldater på dioramaplatta. Mina soldater är dock sjömän och dioramaplattan utgörs av Österrike-Ungerns SMU-12 anno 1914.

Idén till det hela kommer av detta foto, där U-12 går in i Pola hamn 1914. 

Foto från Wikipedia

Annons:
MarkusN
2016-04-17 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tro det eller ej, det finns en byggsats av U-12 i 1/72! Det finns även helt korrekta besättningsmän i samma skala. Tillverkaren är ny för mig, Wiener Modellbau Manufactur. Det är (i mina ögon i alla fall) ganska dyra grejor, men nu när jag har fått hem det hela och tittar bland delarna så andas allting kvalité, så det känns ändå som en befogat prislapp. Vi börjar med att lyfta på locket till en stadig och välpacketerad låda:

MarkusN
2016-04-17 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I låda ligger också mina extra besättningsmän, också köpta från WMM, det är två set som passar dioramaidén utmärkt (mer om dem senare i tråden)

MarkusN
2016-04-17 13:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Modellen är i vattenlinjemodell från början (säljs även med helt skrov) och är i ett stycke resin. Gjutningen och detaljerna ser fina ut vid första inspektion. Tornet är en separat del i resin och däcket plus en del aktra skrovet som är väldigt perforerad utgörs av ets i metall.

MarkusN
2016-04-17 13:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Skrovdetalj:

MarkusN
2016-04-17 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Etsdelar, där de största består av ovan nämnda däck (2 delar) och en del som viks och görs till en del av skrovet akterut. Jag har ingen stor erfarenhet av ets, men de känns gedigna och utan konstigheter. Även stråltråd i några olika diametrar medföljer, gissar att det mesta av det ska användas till reling och olika  handtag.

bommen99
2016-04-17 13:50
#6

#2. Antar att denna produkt inte är anpassad för Sverige, iaf inte förpackningen (man kan ju undra vad som finns bakom plastförp). 😃

Jag bygger ju inte dioraman, men följer dessa med stort intresse, så lycka till

//håkan

Annons:
MarkusN
2016-04-17 13:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Förutom etsdelarna finns två zip-påsar med resindelar. Tornet är den största och mest påtagliga delen, men här finns även förtvivlat små delar och tanken på hur de ska fås av och slipas utan att förstöras oroar redan lite…

MarkusN
2016-04-17 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En målnings och märkningsreferens i form av baksidan på bygghäftet ger en idé om hur det bör sluta :-) (obs att min är vattenlinjemodell)

MarkusN
2016-04-17 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6 Vänder jag på askarna ser det ut så här. Otroligt krispigt gjutet och väl förpackat är mitt intryck.  Men ja, den kejserliga marinen har onekligen lite språkförbistringsproblem i vårt land… 😃 
(Kaiserliche und Königliche Kriegsmarine or K.u.K. Kriegsmarine)

wooderson
2016-04-17 16:38
#10

spännande, fina detaljer på både gubbs och båt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

DIOWORK
2016-04-17 20:59
#11

Oj oj, med din skicklighet kommer detta bli fin fint:)

Roca
2016-04-19 13:57
#12

Ser fram emot detta bygge!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

tiking
2016-04-20 07:34
#13

Ser framemot denna dio. Gillar konceptet.

Charles King

-----------------------------------------
Mitt användarnamn på Facebook: 'One-Step-further'
Mitt användarnamn på Instagram: 'inscale_miniatures'

Annons:
MarkusN
2016-05-19 22:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har verkligen inte öst byggbilder över er i den här loggen.. i alla fall inte än så länge :-)

Har inte haft förmånen med någon längre tid vid byggbordet utan fram till nu har det gått i små små steg, så har inte haft så mycket tanke på att det finns något att fotografera. 

Mycket av byggtiden går tyvärr också åt till att dubbelkolla och trippelkolla byggbeskrivningen. För trots den höga kvalitén i själva byggsatsen så känns instruktionshäftet som från en helt annan firma… Det är rörigt, det är handritat med tveksamma proportioner, det är spegelvända(!) bilder och det är felnumrerade delar jämfört inventarielistan! Klart underkänt - till den grad att känslan av tvekan inför att limma fast något har infunnit sig. 🤔

Här är i alla fall några bilder så här långt i bygget, först en översikt

MarkusN
2016-05-19 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

De små "vingarna" (fyra på var sida) är till pollare, ni ser de understa monterade. Ett ganska märkligt arrangemang… De övre åker nog av igen, för de är aningens för smala…

MarkusN
2016-05-19 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det svåraste, men också snyggaste momentet hittills - montera reling längs tornet! Pilligt, envist, motsträvigt och med ständig skräck att skjuta iväg någon minimal ögla till mattmonstret. Men nu sitter det där och ser t o m välgjort ut :-)

MarkusN
2016-05-19 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Å andra sidan så är jag inte den bästa på detta med ets och resin ….. en hel del finlir med slip och spackel har jag allt framför mig… Mellan däck och skrov i allmänhet, men framförallt vid denna inte så välpassande del av aktern…

MarkusN
2016-05-19 22:20
#18

Om ni förresten undrar vad för ett skalamässigt gigantiskt grytlock det är på akterdäck (något till vänster i bilden ovan) så kan jag avslöja att det enligt texten är en telefonboj! (som jag gissar släpps upp till ytan i händelse av haveri)

Rone
2016-05-19 22:33
#19

Mycket trevligt u-båts bygge, det ser riktigt lovande ut med snygga detaljer!

wooderson
2016-05-19 22:36
#20

Ser ju häftigt ut

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
DIOWORK
2016-05-19 22:59
#21

Vad roligt att du använder hela modellen, jag antog att du kanske skulle kapa den för att komma ner i storlek. Det kommer gå åt en del vatten sedan:)) Mycket fint, ser verkligen fram mot fortsättningen! /Erik

MarkusN
2016-05-20 10:28
#22

Tack ska ni ha! :-)

91:an, här kapas inget! Modellen är 44,5 cm långt och jag har ett litet kabinett redo på 50 cm längd, så här ska vågorna bölja :-) Förutsatt att jag då hittar något som kan passera som vatten, i tillräckliga mängder, utan att det ruinerar mig….

Apropå "vingarna" i #15 ovan… och apropå det jag säger om knepigt och svårtolkad bygginstruktion… I går kväll började jag titta på andra bilder och byggen (jo det finns några andra som byggt den även om de är få) lite närmare för att se hur de löst detta med "vingarna", eftersom det inte finns färdiga delar till dem. 

Och från ingenstans kom ljuset :-) Jag tror jag har varit helt ute och cyklat och tolkat pollarnas montering mot skrovet helt fel! På ett mycket vackert bygge jag sett så sitter pollarna direkt mot skrovet… och det verkar betydligt vettigare. Det ska inte tillverkas några "vingar", för det finns helt enkelt inga…. 🤐

Nu går jag nästan och fnissar över hur tokigt jag läst ut detta byggmoment, tack och lov är det enkelt korrigerat!  🤪

DIOWORK
2016-05-20 18:07
#23

Det kommer bli ett maffigt bygge Markus! Men räkna med knäckebröd och vatten närmaste tiden:))

Banjoman
2016-05-20 19:47
#24

Detta artar sig verkligen till ett riktigt läckert bygge! 🤤 Ett mycket spännande subjekt, och något jag synnerligen ser fram emot att få följa … 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

MarkusN
2016-05-20 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Tackar! 😃

Ikväll har jag haft lite byggtid och rättat till mina villfarelser om pollare på "vingar"… Så efter en stund jobb ser det nu ut så här - och nog känns det mer rätt!

MarkusN
2016-05-20 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

i detalj akterut

DIOWORK
2016-05-21 14:33
#27

Otroligt fina detaljer! Skynda dig med resten:))

Annons:
[Jarl]
2016-05-21 14:40
#28

Oj vad häftigt med en ubåt  det var länge sen! Vad bra du har lyckas med etset!

MarkusN
2016-05-21 19:21
#29

Tack! 

Jarl, ets kan till och med jag hantera, när delarna mäts i centimeter och inte millimeter! 😉

[Jarl]
2016-06-08 22:24
#30

#29  Jag är värdelös på ets! Jag tar bara de stora bitarna och limmar fast dem i handen😃

MarkusN
2016-06-11 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Dagen ämne: "Hur man eventuellt kanske på sätt och viss med lite tur och dålig syn kan skapa något som precis kan passera som hav" 😃

Här kommer en liten bildserie på mina första tester att "skapa" havet runt ubåten. Det kunde gått värre och det kunde gått bättre. Detta har jag gjort: 

1, plockat fram en tub "gloss heavy gel medium" som förväntas stelan till genomskinlighet.

MarkusN
2016-06-11 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

2. måla ut lite nyanser och mönster på en skiva och tryck på gel.

MarkusN
2016-06-11 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

3. smacka ut gelen med undersidan av en sked. Detta var lite klistrigare än väntat, det står att gelen tål att blandas ut med vatten upp till 1/4. Detta kan eventuellt göra det mindre klistrigt och därmed också lite mjukare övergångar i "vågtopparna"

MarkusN
2016-06-11 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

4, Efter lite torktid så har det blivit så transparent som det kan tror jag. Så vissa fylligare partier förblir vita. Värt att notera:
- att gelen går att mixa med akrylfärg och då "försvinner" ju det vita mera (kluddet till vänster).
- att den blå färgen behöver vara ganska mörk ev mixas med grönt.
- att den målade färgen läggs på i korta oregelbundna mönster istället förlänga svepande(kluddet längst till höger)

Annons:
MarkusN
2016-06-11 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

5. prov av ytterligare en produkt "Light modelling paste". Denna är grynigare än gelen och förblir vit. Köpte den för att ev bygga upp vågkammar och svallvågor.

MarkusN
2016-06-11 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

6. Lade ut lite paste och tryckte ut den med en papperstuss i  förhoppningen att inte göra lika stora "rörelser" som med skeden och gelen. Det blev ändå ett ganska "nervöst hav". Däremot upptäckte jag att den i halvtorrt stadium går att forma med fingrarna, så att det får att släta ut den lite för att mildra taggigheten.

MarkusN
2016-06-11 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

7. Ta Paste på en papperstuss och "dutta" på gelen så går det att bygga upp illusionen av  extra oroligt vatten, som tex av en propeller.

MarkusN
2016-06-11 20:49
#38

Lärdomar och funderingar från idag: 

1) Gelen är bäst som ytskikt, inte för att bygga hela "havsvolymen".
2) Därför ska jag nog börja med pasten för att bygga upp havsvolymen och forma till större vågor och så med fingarna, när den är halvtorr.
3) Sedan måla ganska mörka blåa och ev gröna färger. 
4) först därefter gel. ef utspädd med vatten (riktigt ;-) för att få den mera följsam och mindre klistrig. och ev mixad med färg.
5) vid behov stryka på ytterligare gel för att få det riktigt blanka. 

Det är planen efter idag! Men tips eller t o m  varningar mottages tacksamt! :-)

Banjoman
2016-06-11 22:12
#39

Tips har jag dessvärre inga … men spännande skall det bli att följa!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

DIOWORK
2016-06-11 23:55
#40

Mycket intressant att följa Markus:) inga tips här heller efter som jag själv ännu inte gjort mitt första vatten än.

MarkusN
2016-06-12 09:50
#41

JAg får revidera mitt påstående i #34 om torktid. Trots att jag tyckte att torkprocessen stannat i går kväll, så har det faktiskt hänt grejor under natten. Även de tjockare partier som förblev lite vita har uppenbarligen torkat mera under natten och alla gel är nu  princip genomskinlig. 

Vilket ju väcker tanken att det borde gå att bygga upp hela havet i gel, med försiktig och tålmodig hand (vilket ju är mitt signum *host host*)

Annons:
JaguarMkVII
2016-06-12 10:46
#42

Du är helt rätt ute med acrylic gel. Det finns några saker som är viktiga i sammanhanget:

-Färgen på vattnet. Den målar man på basplattan. Ha inte med den i gelen. Som betraktare av modellen är man ju rätt nära jämfört med de flesta bilder och då tar vattnets färg i sej över. Oftast är det bruna, gröna och grå toner som dominerar över det blåa men det här beror på var man är nånstans och i tex en flodmynning ser vattnet i bland ut som Oboy och har inga blåa toner alls.

-Appliceringen av gelen. När du gör själva vågorna så rör verktyget i lite cirkelrörelse för att undvika att du får med dej "toppar" som gör att det ser konstigt ut. Svårt att beskriva…

-Vågmönstret. Leta rätt på bilder från nätet där du ser hur vågorna ser ut i mönster. De är inte slumpmässiga utan har vissa regelbundna mönster.

-Svallvågen talar om hur fort det går. Igen här, titta på bilder av fartyg och det kvittar i princip vad man tittar på då de flesta gör likadana vågor.

bommen99
2016-06-12 11:32
#43

#42. Möjligen (troligtvis) är jag ute och åker cykel. Det ringer dock en klocka långt bak i skallen som säger att var 7:e våg är större. Har försökt räkna detta då jag varit ute i Siam-bukten, resulterade bara att jag blev snurrig i huvudet.

Att det är regelbundna mönster har jag också hört (försökte även kolla detta med snurr i huvudet igen)

Hursomhelst  MarkusN, intressant bygge, du verkar ha mkt tålamod = bra egenskap 👍

//h

ElLobo
2016-06-12 11:35
#44

Här är ett filmklipp på när JaguarMkVII lär ut Skapande av vattenytor.. https://m.youtube.com/watch?v=TFchn0Mz5cY

MarkusN
2016-06-12 12:29
#45

#44 Kul med Jaguaren in action! :-) 

#42 stort tack för tipsen! En cirkulär rörelse tänkte jag inte på, men fattar ju att det blir mindre stökiga rörelser på vattnet (förhoppningsvis).  Noterat: blanda inte i färg i gelen, got it! Två följdfrågor: 

Finns det några fördelar att späda gelen med vatten? Blir den mindre kladdig och mera följsam? Blir den mindre blank? (jag vet jag kan prova själv, men du verkar ha god koll på materialet 😇)

Och finns det några hinder från att lägga på rejält med gel i den första omgång för att bygga upp djupet på havet (men ändå hålla det ganska slätt) och sedan jobba med vågorna i en sista ytpåläggning?

Jag räknar inte med att skapa så stora vågrörelser i just detta dio, ubåten är ju under inlöp i en tämligen lugn hamnbassäng och håller dessutom låg fart. Men för framtida högfartsdio med jagare är det ju spännande möjligheter som öppnar sig om jag lyckas behärska denna teknik! 

#43 Tack Bommen! Att veta att tålamod krävs och att faktiskt utöva det är dock två vitt skilda saker i mitt fall 🤔

JaguarMkVII
2016-06-12 14:22
#46

Det där filmklippet gör mej pinsamt medveten om min grova dialekt men det bjuder jag på… Jag tror inte vatten tillför något då man lite tappar kontrollen på slutresultatet då mycket av volymen försvinner under torktiden. Att lägga på grovt är en ren torktidsfråga och gör praktiskt ingen skillnad.

[Jarl]
2016-06-12 14:42
#47

Finns det något sätt att förhindra att de vita topparna inte blir genomskinliga?

Det såg väldigt bra när du provade.

ElLobo
2016-06-12 15:42
#48

Fortsättning i del 2.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: