Annons:
Etikettfordon
Läst 3330 ggr
petzon
2/27/16, 10:20 PM

Big Boy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att ha sett alla snygga byggen på Modellbyggarträffen i Leksberg idag kunder jag inte låta bli att dra igång ett bygge av en plastmodell i bygghögen: Revells Big Boy. Såg filmen "The Stig-Helmer story förra helgen och detta lok spelar som bekant en huvudroll i filmen, Dock är loket i filmen inte en Big Boy utan någon tysk maskin, kan det vara en BR 60?, stör mig något oerhört på detta fusk i filmen,. Byggsatsen köpte jag till mig själv i hjulklapp.  Börjar traditionsenligt med boxarten

Annons:
petzon
2/27/16, 10:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Rejäta bitar i lådan

petzon
2/27/16, 10:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Efter två timmars byggande är hälften av delarna monterade. Och det ser ut såhär. Snart dags att börja måla. Passformen är bra. Lite spackel kommer att behövas mellan sotskåpslucka och panna samt på räls och banvall som har ett k rondike mellan de två delarna. Minimalt med delningsgrader på några ställen, men relativt lätt att slipa bort.  Dock lite synd att ingjötstapparna är väldigt korta på hjulen så det är nästan omöjligt att kapa loss hjulen utan att göra dem platta på två ytor

flyingdragon
2/28/16, 12:07 AM
#3

Gillar ånglok riktigt ordentligt, ska bli kul att se och följa bygget. 😃

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

petzon
5/10/16, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bygget har legat på is ett tag, trycket i ångpannan var för lågt för att hålla tillräcklig fart, men senaste veckan har jag lagt några timmar på primning, spackling och primning igen. En del fula sjunkmärken på ställen som är svåra att spackla. Banvall och räls har målats, avvek lite från målningsanvisnignen genom att rostmåla rälssidorna och välja en mörkare nyans på slipers, skall limma dit riktig ballast från Woodland Scenics när kommit mig för att inhandla detta. Några mistor skall målas över. Vid målningen kvaddade jag munstycket i min lilla airbrush, förmodligen har jag tryckt in nålen för hår eller också har det fastnat någon skit mellan nål och munstycke så detsamma har spruckit helt och hållet. Trodde jag hade reservmunstycke hemma, men bedrog mig. Två munstycken är dock på väg från England så målningen kan fortgå om någon vecka.

starhawk
5/11/16, 7:19 AM
#5

Tjusigt! min egen Big Boy är i det närmaste färdigbyggd men ligger nu i lådan och vilar sig inför det sista rycket när ambitionen infinner sig … så småningom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
5/22/16, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Efter en vecka där övertid på jobbet snott all byggtid lyckades jag sno åt mig lite byggtid i helgen och med nytt munstycke i AB:n satte jag igång att måla,  för att det inte skulle bli helt nattsvart utan liv så blåste jag på mörkgrå färg med lite ljusare upptill och lite mörkar nertill, verkar dock som jag la färgerna lite för nära varandra, det syns knappt någon skillnad när det torkat. Torrpassat och uppställt lite snabbt i sprayboxen

Annons:
petzon
5/22/16, 10:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

en bild til

Orso
5/23/16, 11:51 AM
#8

Du får väl parkera den på Lasse Åberg museet när den är klar :)

petzon
2/22/17, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Fortsätter med att avsluta pågående byggen och äntligen fått klart Big Boy. Första gången jag gav mig på att vädra en modell och gjorde det klassiska misstaget att gå på för hårt. Tanken var att få till ett lok som är i gott skick men som blivit rejält dammigt av en lång hård åktur genom det Amerikanska landskapet, men riktigt så dammig hade jag inte tänkt mig.

petzon
2/22/17, 8:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Fronten

petzon
2/22/17, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tendern

petzon
2/22/17, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hytten

petzon
2/22/17, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Framifrån

Annons:
petzon
2/22/17, 8:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ovansidan

petzon
2/22/17, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Sista bilden, Modellen följer med till Mariestad nästa helg

Dioramabyggare
2/22/17, 10:45 PM
#16

Tjusigt bygge!

#4: Vad är "mistor" för något?

(Själv hade jag tidigare ett tyskt Revell-lok i modell http://modellbygge.ifokus.se/u2/170253388eac42c9efa916bf7f60300e/default/revell-1-87-br-01-nytt-i-bygg-feb-16-sten.jpg som jag började bygga, men när det var kanske byggt till hälften eller tre fjärdedelar gav jag upp, delvis (mest) på grund av den i mitt tycke väldigt spröda spattiga kvalitén på plasten, men också för att jag alltmer genom åren "snöat in" på dioramabygge på tema amerikanska underhållsfordon och på amerikanskt understödsflyg. Lokmodellen har jag inte längre kvar.)

Decaius
2/22/17, 10:56 PM
#17

Snyggt! Vädringen ser fin ut på bilderna! 👍

starhawk
2/23/17, 9:18 AM
#18

Får mig att känna mig lite skyldig, min rasade i golvet under hopsättning ,men inget gick egentligen sönder, bara att limma ihop igen. Återstår målning! För närvarande ligger den i bitar och vilar sig i Blackhawks låda.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2/23/17, 9:33 AM
#19

#9--#15 Ganska dammigt, ja, men icke desto mindre synnerligen tjusfullt! 👍

#16 Ur SAOL: mista -n, mistor - ställe där (viss) växtlighet saknas el. gått ut; lucka, bar fläck.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

flyingdragon
2/23/17, 2:13 PM
#20

Ruggigt fint lok, lagom dammigt. 👍 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Annons:
Dioramabyggare
2/23/17, 2:23 PM
#21

#19: tack för förklaring! 🙂

wooderson
2/23/17, 8:24 PM
#22

Äh den var ju kalassnygg, så inte skulle jag säga att den är övervädrad, snyggt jobb helt enkelt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Upp till toppen
Annons: