Annons:
Etikettallmänt
Läst 3386 ggr
mangemani4
2/8/16, 4:25 PM

Beställa utomlands

börjar bli lite less på de svenska återförsäljarna utav utländska produkter då det kan ta uppåt 2 månader innan något händer, så jag tänkte för första gången, trotts att det känns lite darrigt, beställa direkt från företaget.

det gäller alltså warlord games just nu, så jag vänder mig till de som har beställt därifrån. finns 3 allernativ när det kommer till betalningen, kredit kort, payson och Cheque Or Postal Order, det är det sistnämnda jag är lite nyfiken på, vad händer om jag väljer det? blir det ungefär som en faktura?

hur länge tar det ungefär från efter det att betalningen är gjord till att ordern hamnar på mitt utlämningsställe? kan lika gärna passa på att fråga hur det ligger till med victrix och perry miniatures då jag kommer beställa därifrån med.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
[Hayabusa]
2/8/16, 4:35 PM
#1

Har ingen personlig erfarenhet av vare sig Victrix eller Perry Miniatures, men jag rekommenderar PayPal som betalningsalternativ.

flyingdragon
2/8/16, 5:28 PM
#2

Kan oxå rekommendera att betala med PayPal, funkar väldigt bra och är väldigt enkelt att använda. Använd under inga omständigheter kreditkortet direkt! 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

mangemani4
2/8/16, 6:00 PM
#3

paypal finns inte dock, bara payson, men det kanske är samma sak? men hur funkar det där egentligen? efter det att jag har lagt min order och valt payson/paypal som betalnings alternativ, vad händer sen?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Anmark
2/8/16, 6:52 PM
#4

Är det http://www.warlordgames.com/ det gäller? Isåfall står paypal som godkänt betalningsmedel. Och jag håller med dem ovan om att paypal är väggen att gå, skiter sig något får man mycket hjälp från paypal.

mangemani4
2/8/16, 7:02 PM
#5

jepp, det är dem det gäller, men hur funkar det då? enda jag har hört från folk som använder det är att det är bra, thats it:P. dras mina pengar när jag fått produkten eller?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Anmark
2/8/16, 7:11 PM
#6

Du skapar ett konto och kopplar antingen ditt kort direkt till paypal eller så gör du en översättning till paypal på beloppet du ska handla för. Paypal blir en mellanhand ekonomiskt mellan dig och den du handlar av. Blir det problem med leveransen så gör man en anmälan till paypal så  tar de hand om konflikten enkelt sagt.

Annons:
panther11
2/8/16, 7:15 PM
#7

Jag har beställt från warlord games några ggr, och allt funkar klockrent. Varorna hemma på 7-10 dagar. 

Är med på bolt actions facebook grupp och där lägger många ut hur nöjda de är med leveranser .

Har betalt med både paypal och kort inga problem. Min uppfattning är att de är väldigt seriösa med kunder och deras internet handel.

Perry har jag köpt av en gång och det funkade bra, leverans 7-10 dagar

Lycka till!

mangemani4
2/8/16, 7:15 PM
#8

men det lät ju hur smidigt som helst:). då blir det att betala genom paypal, tack för infon gott folk:)

hur många veckor brukar det ta att få grejorna därifrån?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

mangemani4
2/9/16, 3:45 PM
#9

drog iväg ett mail till dem och satan vilket trevligt bemötande man fick. fick det förklarat att det tar 3-10 dagar(varierar eftersom de kanske inte har produkten i lager och måste producera mer) innan det når mitt utlämningsställe och om man jämför med tex alphaspel, så blir slutsumman 200 kr billigare om man beställer direkt därifrån,. inget ont om alphaspel, fortfarande en bra butik, men det tar typ 4-7 veckor längre att få något utrikes därifrån och kostar mer, så det blir nog till att börja att beställa utomlands ändå, trotts att jag har varit anti ang det.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Anmark
2/9/16, 4:47 PM
#10

Jag försöker köpa så mycket som möjligt inom Sverige men drar priset iväg eller varan inte finns lättillgängligt i Sverige så drar jag mig inte från att handla utomlands :) i modellvärlden tycker jag att man tydligt ser vilka butiker som sköter sig och ej eftersom det diskuteras flitigt på forum.

Joppo
2/9/16, 5:21 PM
#11

Jag drar mig inte heller för att beställa utomlands och det är väldigt sällan nåt strulat under min modellbyggartid. Procentuellt sett så har det nog faktiskt strulat mer med svenska inköp kontra de utländska. Men det är såklart smart att googla lite först.

Ett litet råd i övrigt: Lägg gärna ordern på ett företag inom Europa. I fallet med större beställningar utanför EU, så finns risken att du åker på att betala moms och tullhanteringsavgift. Det kan vara värt att ha i åtanke om man snubblar på nån asiatisk sida med förföriska priser. Små paket och billiga paket brukar dock smita förbi utan problem.

mangemani4
2/9/16, 7:17 PM
#12

hade dessa figurer som jag nu målar varit lätt tillgängliga här i sverige, så hade jag hållit mig inom sverige, men nu är de inte det utan det är alltid en process och en LÅNG väntetid innan de få som nu säljer dem får in dem i lager igen och kan skicka. 

nu ligger ju både victrix, warlord games och perry miniatures i Europa, så det är ju inte så farligt, men mina ögon är även på dessa gundam robotar som finns att köpa i japan och när det gäller dem så har jag faktiskt hört från en som beställer därifrån att priset utöver priset på produkterna, kan skena iväg ibland.

hade helt glömt bort tullen. om man beställer en vara på si så där 300-700 från England, hur mycket åker man då på i tullen? eller räknas det in i fraktpriset hos företaget man köper ifrån?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

JohanRydberg
2/9/16, 8:18 PM
#13

Inom EU blir det ingen tull (och ingen moms), så från England blir det slutgiltiga priset, priset för varan + frakt. Utan för EU tillkommer tull (tror det är 7%) och Moms (25%). Med andra ord det är momsen som står för den stora kostnadsökningen (dessutom räknas tull och moms på hela orderns värde (vara + frakt) vilket kan vara bra att veta om man beställer saker där fraktkostnaden är hög)

Annons:
Joppo
2/9/16, 9:52 PM
#14

Jepp, precis som Johan skriver tillkommer det inte något extra påslag på varor inom Europa. Så du behöver inte oroa dig för att drabbas av nån dold/extra kostnad om du beställer därifrån.

mangemani4
2/9/16, 11:38 PM
#15

då ser jag absolut inga som helst problem med att beställa från utomlands.9

stort tack för all infon, det lugnade mina nerver lite och besvarade många funderingar.9

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: