Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2433 ggr
tosu
2/3/16, 8:52 PM

The Seven Provincien 1665

hej

mitt namn är tommy och jag är från norrköping och jag har byggt modeller hela mitt liv, till och från (familj, jobb, husbygge m.m) har orsakat uppehåll då och då

jag började bygga mitt skepp i början på 2000 talet i mitt garage omgjort till verkstad men 2005 blev det stopp efter försäljning av huset och jag flyttade utomlands, modellen hamnade i en plastsäck i dotterns källarförråd fram tills för en månad sedan, då jag kom hem igen och blev sugen på att börja bygga igen så jag gick med här för att chatta lite med andra modellbyggare

det var mycket snack men jag tyckte det bra att presentera sig

Annons:
Dioramabyggare
2/3/16, 10:34 PM
#1

Hej Tommy, och varmt välkommen till oss!

Vi har kanske setts i hobbybutiken på Drottninggatan utan att veta om det 😉. Jag bodde tidigare i Linköping och var då och då till nämnda butik och botaniserade bland de olika modellerna rakt in i butiken (jag är "insnöad" på modeller av allierade underhållsfordon i skala 1/35, och på likaledes allierade understödsflygplan och -helikoptrar i skala 1/48 (som framgår av mitt alias här håller jag dessutom på med en hel dioramabyggande. De jag har igång för närvarande är på tema fältverkstad för terrängfordon och fältförbandsplats för skadade och uttröttade soldater)).

Vad för skepp är det du byggt? Har du någon bild av det att visa?

tosu
2/4/16, 12:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej och tack ska du ha,                                                                                                                                  Om vi har stött på varandra på Hobbyhörnan så måste det varit kring 2003-2005 seden dess har jag inte varit i Sverige min modell är ett skepp från Holland byggt 1670 ett 1:a rangens linjeskepp scalan är 1:60 så modellen är utan bogspröt ca 91 cm lång, jag försökte att lägg upp bilder förut men det fungerade inte men jag försöker igen, vore kul att se ditt projekt om du har några bilder, jag är så ny på forumet så jag vet inte riktigt hur det funkar ännu

Dioramabyggare
2/4/16, 12:44 AM
#3

#2: Varsågod så mycket! 2003 flyttade jag från Mjölby (där jag växte upp) till Dalarna. Senaste gången jag var i Norrköping och till Hobbyhörnan var i september förra året.

Vacker fartygsmodell! Men, ett litet tips: lägg gärna upp varje bild i ett eget inlägg så blir det inte som ett bildspel.

Dioramabyggare
2/4/16, 1:06 AM
#4

Här kan du se ett av mina dioramaprojekt. Byggsatsen köpte jag i samband med att jag var på modellbyggeträff i Mariestad för något år sedan. Jag har byggt ut och modifierat dioramat en del, och jag kommer att "parkera" en M3 Halftrack på den utbyggda delen (bilderna är tagna innan jag gjorde utbyggnaden av bottenplattan).

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/54fdbb9cce12c465df001c7a-bottenplattan-till-min-bunkermodell?4d712449b9cb46214104601c-3

Mina andra dioramaprojekt har jag inga bilder på i datorn. De ligger på USB-minne som jag lyckats "städa bort".

Dioramabyggare
2/4/16, 2:12 AM
#5

Vad betyder "linjeskepp"? Jag har alltid trott att "linjeskepp" är en sorts fraktfartyg, men "The seven provincien" är ju utrustat med kanoner… 🤔

flyingdragon
2/4/16, 6:51 AM
#6

Imponerande bygge. 🙂

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Annons:
wooderson
2/4/16, 8:43 AM
#7

välkommen, och riktigt stiligt skepp du petar med :)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ElLobo
2/4/16, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#0: Välkommen hit! Först ett par påpekanden: Lägg in Modellbygge som din favoritsajt, och läs sedan välkomstmeddelandet noga. Ler Då slipper vi tjata om att vi inte tycker om bildspel här på sajten, och bildspel blir det när man lägger in fler än en bild i varje inlägg. Alltså publicera endast en bild i varje inlägg. 

Nu har jag ändrat i #2 och lagt in dina bilder separat i #8-13.

ElLobo
2/4/16, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

.

ElLobo
2/4/16, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

.

ElLobo
2/4/16, 8:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

.

ElLobo
2/4/16, 8:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

.

ElLobo
2/4/16, 8:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

.

Annons:
Banjoman
2/4/16, 9:59 AM
#14

Välkommen till forumet och i synnerhet till dess fartygsbyggarhörna! verklien ett mycket stiligt bygge, detta! Jag antar att det är ett scratchbygge efter  ritning, givet att det har en (så gott som) riktig spantkonstruktion snarare än den i byggsatser vanliga konstruktionsmetoden med ett ramverk i plywood?!

Det ser hur som helst verkligen bra ut!

#5 Linje i linjeskepp skall inte förväxlas med linje i t.ex. linjeakvavit. I det senare fallet är linjen detsamma som ekvatorn, vilken har korsats av det fraktfartyg i vars lastrum linjeakvaviten lagrats på fat.

Ett linjeskepp är däremot alltid ett (större) örlogsfartyg, och begreppet hänger samman med utveckligen under tidigmodern tid av det farygsburna artilleriet.

Under medeltiden och in på 1500-talet var den viktigaste sjöstridsmetoden äntringen, och den beskjutning som ägde rum fartyg emellan, antingen med båge och pil/armborst, handeldvapen eller lättare atrilleripjäser var främst riktad mot personerna ombord på fiendefartyget, och syftade ust till att möjliggöra dess äntring och erövring.

Från slutet av 1500-talet och i synnerhet under 1600-talet ökar dock betydelsen av tyngre artilleri ombord, vars huvudsyfte var att skada fartyget, såväl skrov som rigg. Givetvis var detta artilleri också i allra högsta grad otrevligt för de som befann sig ombord på det beskjutna skeppet, men sjöstrid utvecklades till att vinnas genom att skada eller sänka snarare än att erövra fiendens skepp. Givetvis fortsatte man att äntra och erövra fiendefartyg ännu under många hundra år, men taktiken ändrades.

En del av denna taktikutveckling var också framväxten av en flottstridstaktik som gick ut på att två fientliga flottor slogs genom att rada upp sig på -- just det!-- linje på relativt kort avstånd, och därefter beskjuta varandra till dess att den ena eller den andra flottan tagit tillräckligt mycket stryk.

Fartygen blev alltså i första hand flytande kanonplattformar, och ju tyngre bredsida ett fartyg hade, desto effektivare var det i sådan linjestrid. Ju större och kraftigare ett afrtyg var, desto bättre kunde det också stå emot det stryk det fick ta i linjestrid. I gengäld blev det stort, tungt, relativt långsamt, ordentligt djupgående och svårmanövrerat i trängre vatten. Till linjeskepp räknades således de fartyg som var stödiga nog att kunna delta i linjestrid, medan det parallelltm utvecklades mindre, lättare fartyg såsom korvetter och fregatter för patrullering, spaning,  kommunikation, blockad, erövring av fientliga handelsfartyg m.m. m.m., vilka var tillräckligt bestyckade för att kunna besegra jämnstarka eller mindre fartyg, men för klena för att tåla strid i linjen.

De tidigaste linjefartygen kunde ha från mellan 40 och 60 kanoner, upp till en bit över 100; under 1700-talet kom standardstorlekar att utvecklas med 64, 74, 80 à 90 samt runt 100 kanoners bestyckning.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
2/4/16, 11:23 AM
#15

#14: ok, tack Banjoman för den synnerligen trevliga "föreläsningen"👍!

Banjoman
2/4/16, 1:00 PM
#16

#15 Väl bekomme! 🙂

 Därtill om ursäkt för att jag missade nämna den mest samnolika källan till linjebegreppsförvirringen, nämligen linjesjöfart, som jag misstänker är det du hade i tankarna. Linjesjöfart kallas det nämligen när ett handelsfartyg går mellan samma hamnar efter tidtabell, ofta också med samma last. Motsatsen är trampsjöfart.

Ett fartyg i linjesjöfaart kallas dock aldrig linjeskepp (som alltid är ett örlogsfartyg) eller linjefartyg (finns, mig veterligen, inte som begrepp), utan just bara fartyg i linjesjöfart.  🤓

Med detta ber jag tosu om ursäkt för den lätta trådkapningen, och lovar jag att fortsättningvis här i tråden återgå till ren och skär beundran av hans fina bygge!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
2/4/16, 1:09 PM
#17

#16: 🙂

Trampfartyg… jag läste vid ett tillfälle som ung att trampfartyg just är sådana fartyg som enbart trafikerar samma (två?) hamnar. Om nu inte minnet sviker mig 🤔😟😉.

Banjoman
2/4/16, 1:17 PM
#18

#17 Jag och mitt löfte att sluta trådkapa! 🤪

Helt kort: ett fartyg i trampsjöfart är ett som inte har några fasta rutter, inte följer någon tidtabell, utan som fraktar de laster hon kan få mellan de hamnar som befraktarna önskar.

Detta innebär ju förvisso, åtminstone under förutsättning att hon helbefraktas, att varje enskild resa normalt sett går mellan två hamnar: en för lastning och en annan för lossning. Sammanlagt genom åren och över ett tillräckligt antal resor kan hon dock komma att gå på så många hamnar det överhuvudtaget finns i världen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

erihan
2/4/16, 10:53 PM
#19

Det byggs en replika i skala 1:1 av det hör skeppet i Lelystad i Holland. http://www.bataviawerf.nl/de-7-provincien1.html

tosu
2/5/16, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hej ja jag har följt det bygget, lite jag tror dom började i mitten av 2000 talet jag kontaktade dom ang ritningar och skisser på sniderier men då hade dom inga att dela med sig, men nu finns det en hel del, kolla webbsidorna här nedanför som är kanon speciellt den med akterspegeln som jag håller på att färdigställa nu den kommer att vara till stor hjälp, jag har läst någonstans på nätet att bygget  av den  replika i skala 1:1  i Lelystad i Holland  har haft problem 1.a omgången förstördes till största delen i en brand sedan började dom om och det är från då som bilderna på galijonsfiguren och aktrspegeln  är och nu tror jag att allt ligger på is för att pengarna tagit slut ( är inte helt säker dock men har läst det någonstans )  skickar ett par bilder från början på mitt bygge                                                                                                                 

http://www.bataviawerf.nl/beeldsnijwerk-op-de-7-provincien.html

http://www.de7-provincien.nl/rechtewulf.html

https://www.flickr.com/photos/49225014@N05/sets/72157624964465779

Annons:
tosu
2/5/16, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

här är en till

tosu
2/5/16, 10:05 PM
#22

Hej Banjoman och tack ska du ha, lessen jag inte svarat tidigare,  ja mitt bygge är ett scratchbyggei scala 1:60 och jag försöker bygga så nära orginalet som jag kan jag har ju hållt på i 15 år nu varav 10 års uppehåll när jag bodde utomlands men för mig är det själva byggandet som är tjusningen, nu måste jag starta om med någon form av hörna där jag kan bygga, ser verkligen fram emot att komma igång igen.        Finns det någon här på forumet som vet var man kan köpa virke att bygga med jag bygger i körsbär, bok och boxwood ( buxbom).

Det blev lite fel när jag starta det här inlägget The 7 provincien är byggt 1665 och inget annat, vet inte vad jag tänkte på när jag skrev det

[Roftic]
2/7/16, 11:13 AM
#23

Urtjusigt!

ElLobo
2/7/16, 11:20 AM
#24

#22.2: Vill du att jag ska ändra årtalet i rubriken?

Banjoman
2/7/16, 11:36 AM
#25

#24 Om det blir aktuellt att korrigera trådtiteln, och man skall vara vådligt petig, så skrivs fartygets namn De Zeven Provinciën, dvs. med nederländsk bestämd artikel "De", "z" i stället för "s" i ordet för sju och med trema över "e" i Provinciën (det sistnämnda anger att "i" och "e" skall uttalas som separata vokaler, och inte som en diftong) … 🤓 

Se också https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_Provinciën_(scheepsnaam)

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

tosu
2/7/16, 12:22 PM
#26

EILobo ja det vore bra om du ändrar årtalet i rubriken

Banjoman jag använder den Engelska stavningen för det mesta, en vanlig stavning är The 7 Provincien även De 7 Provincien förekommer

ElLobo
2/7/16, 1:54 PM
#27

Sådär, nu är årtalet ändrat! Vad gäller namnet är jag allt inne på Banjomans linje, men det får ni själva argumentera för och emot. 😉

Annons:
Banjoman
2/7/16, 8:50 PM
#28

#26 & #27 Jag vill absolut inte lägga mig i saken mer än jag redan gjort – det är tosus bygge, och helt och fullt hans ensak vad han vill kalla det, så jag tänker alls inte argumentera för vare sig det ena eller det andra! 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: