Annons:
Etikettallmänt
Läst 4897 ggr
ElLobo
2016-02-01 08:57

Nytt i bygghögen, februari 2016

Ny månad, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

2016 års tidigare trådar:

Annons:
WildeSau
2016-02-01 17:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Lite blandat, israeliska tidiga färger från Hataka, spanska dekaler från Steelwork-models. En Toldi som kan bli svensk och en T-72A till mitt DDR-tema.
…und zum Schluß, Starfighter- Sie wollten den Himmel erobern.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
2016-02-01 20:31
#2

#1 Toldin ser spännande ut! Har du något spontant omdöme?

WildeSau
2016-02-01 21:46
#3

#2 Uppbyggnad som en Revell men inte riktigt lika krispig detaljering.
Lösa torsionsarmar, blandat link-by-link och lite större sammansatta bandpartier.
Några av de små delarna (4-5st) har lite dumt planerade injektionsplaceringar men det går förmodligen inte att undkomma.  Prisvärd. Jag gav 32 zł, ca 68kr


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
2016-02-01 22:53
#4

#3 Intressant. Vad behövs för att bygga en svensk? Dekaler, finns det något på marknaden?

WildeSau
2016-02-02 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Enklast är nog att bygga en L-60 m/38. Tornet på Toldi I liknar till viss del den, 20mm-kanonen behöver bytas ut mot en Bofors 37mm + 2st 8mm ksp.
Senare m/39 har ett torn med en utbyggnad vid kanonröret så där behövs lite mer scratchbygge. m/40 som m/39 fast med större kylluftsintag.

Svenska pansardekaler i  olika skalor tog Peter på Sindcore fram för några år sedan. Jag har den första utgåvan, nu är de uppdelade på skala.
http://www.rebell.com/svenskt/decals-masks/svenska-pansardekaler-registreringssiffror-flaggor-och-tornsiffror.html

Här är lite kommande godis för svenskbyggaren från ACE. 🙂
Centurion Mk.III (Strv 81A) och det ska även komma en Mk.V (Strv 81B)
http://acemodel.com.ua/ru/model/607


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
2016-02-02 10:28
#6

#5 👍

Annons:
Rone
2016-02-06 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Köpt lite resindelar från Real Model, här ett par hjulsatser till White 666 varav den ena är med civila hjul. Även en drivmedelslast till GMC!

Rone
2016-02-06 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

..och en efterlängtad konverteringssats för att bygga open cab version av Tamiyas Dragon Wagon! Även en motorsats till samma fordon!

WildeSau
2016-02-06 21:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här drällde det in lite mer i fredags. Några modeller med tema Polen Feldzug, en DDR-tankbil, F-6 -konvertering och en Bf 110 G-4. Var bara tvungen att ha en sådan till min julklappsbok Nattens jägare av Max Thimmig.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
2016-02-07 11:24
#10

#9 En mycket lämplig julklappsbok må jag säga 👍, jag fick köpa min själv jag 😎

Och fina inköp, flera som står på min önskelista! Själv skulle jag vilja ha en Bf 110 B som Thimmigs Geschwader använde som postflygplan (!) men de verkar inte växa på träd i skala 1/72 precis.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
2016-02-07 11:47
#11

Bf110, ett underskattat flygplan. "Nattens Jägare" är en väldigt bra bok.

Micke72
2016-02-08 16:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Upp i högen! Men den kommer nog påbörjas ganska snart :)

[Hayabusa]
2016-02-08 19:00
#13

Shermans are go! 👍

Annons:
Micke72
2016-02-08 21:32
#14

#13 Absolut! 👍 Ska bli kul att hälsa på i 35 världen igen, sista veckorna har mest fipplats med 72or ☺

Rone
2016-02-08 22:15
#15

#12 Antar att det  är Tamiyas helt nya sherman "easy eight"? Det är helt klart en byggsats jag själv skulle kunna tänka mig, man gillar ju Shermans!👍

Dioramabyggare
2016-02-09 00:50
#16

#14:🙂,👍!

Micke72
2016-02-09 06:31
#17

#15 Ja det är den nya och den ser fin ut ☺

#16 👍

petzon
2016-02-09 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bygghögen har den senaste veckan fyllts på med en hel del mässingsstång (både rund och sexkant), rostfri stång, bronsstång, teflonstång, kopparrör, kopparplåt mm. Köpte på mig en rejäl hög mässingsstång (35,5 kg) hos en skrothandlare, övrigt från Maskindelen, Slöjd-detaljerM-machine. Bilden föreställer mitt egenbyggda materiallager som jag totade ihop av några gamla panelbrädor från gillestugetaket som jag rev ner för några år sedan.  Materialet kommer att gå åt till ångpanna och amaturer till min nästa båt

Dioramabyggare
2016-02-10 00:45
#19

#18: Snyggt & praktiskt! 🏆

Själv har jag hittat en massa användbart dioramabyggematerial när jag varit ute på mina cacheletarrundor "till cykels". Vid ett tillfälle hittade jag i ett dike en "instrumentpaneldekal", till en hjullastare eller kanske gaffeltruck, i skala 1:1(!). Vid ett annat tillfälle då jag gick förbi en byggarbetsplats då jag fick se tre spillbitar av sådant där ljusblått frigolitliknande isoleringsmaterial. Jag "letade på" den som hade hand om bygget och frågade vad som skulle hända med de där spillbitarna och han svarade att de inte skulle ha det till något. Så jag fick ta de med mig, och nu har jag sådant material så det kommer att räcka i många många år😃. Men sådan tur att jag hittar en fungerande frigolitskärapparat i något dike på mina cykelrundor i trakten har jag nog inte 😉.

När en elektriker var hit i samband med att vi i hyreshuset fick våra badrum totalrenoverade före årsskiftet "snackade jag till mig" de elkablar han bytte ut, så nu har jag säkert många hundra meter fin(!) koppartråd att ha till olika saker till mina olika dioramaprojekt 🙂👍.

DIOWORK
2016-02-10 08:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Februaris inköp går i mekanikernas och motorcyklarnas tecken. Jag har lite diorama planer för dessa gubbar och mc….:)

Annons:
Roca
2016-02-10 12:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

En styck Revell 1/87 Br 01 har kommit från Dioramabyggare - tack så mycket!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
2016-02-10 15:03
#22

#21: Påminner mig att jag har en Big Boy som behöver målas innan slutlimmningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
2016-02-10 16:10
#23

#21: Varsågod så mycket! Hoppas delarna "anlände till lokverkstaden"😉 i oskadat skick? Bortsett då från den lilla "stegen" bakpå tendern.

Roca
2016-02-10 16:39
#24

#22 Heja på! 

#23 Jadå, väl inpackat som det var så var det ingen fara.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
2016-02-10 17:59
#25

#24: Vad bra då att jag hade sparat sådan där bubbelplast 👍.

mangemani4
2016-02-16 18:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

efter mer än 1½ månads väntan så plingade det till i mobilen vilket indikerade att denna skönhet låg och väntade vid mitt utlämningsställe:). 700kr fattigare, men lätt värt när man ser vad man får i boxen i den skalan och när man lyfter på locket och bemöts utav högar utav gubbar och plast:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Micke72
2016-02-16 20:38
#27

Detta fick följa med hem idag.
Ville testa lite Warhammer bara på kul och kände att det skulle vara ett bra lättsamt alternativ när vi hade "hobbykväll" här i Sundsvall… gick sådär ;)

Skulle även testa Tamiya's nya snabba men det blev inte så utan  det får bli en annan dag.

En Tiger som har varit på gång så länge att den börjat rosta måste ju ha lite hjälp på vägen :)

Annons:
Micke72
2016-02-16 20:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Bilden som skulle hänga ihop med ovan inlägg, går sådär bra för mig nu 🤪

Raven
2016-02-16 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

I väntan på inspiration och mod att fortsätta med min Udaloy, så beställde jag lite landbaserat från W-Models. Ett 9S32 radarfordon (resin), som jag hoppas blir lämpligt uppvärmningsobjekt. Ryskt ska det vara iallafall 😛

Dioramabyggare
2016-02-16 23:15
#30

#29: Ett "Grill Pan" som uppvärmingsobjekt… "bättre" finns nog inte…?😉

Lycka till så mycket!

[Roftic]
2016-02-19 15:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Kuliga saker från Rebellen. Sittande pilot till Tunnan i lilla lådan:

julle doris
2016-02-19 17:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Fick den här byggsatsen för nästan halva priset. Den köpte jag från en leksaksaffär

sponny
2016-02-20 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Jag hämtade ut ett paket med lite roligheter igår kväll. Dels lite marktäckning och lite nya färger. Så nu kan gruppbygget rulla vidare och Claudius Pretoriangarde kan få lite färg på uniformerna.

wooderson
2016-02-25 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Fick hem detta idag. Ska bli iaf två nya upplevelser, försöka måla figur i 1:16 och att bygga amerikanskt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
IKV91
2016-02-25 19:26
#35

Det ser ut att bli fina bygge! Bygge 8 hjulningen för lite sedan och upplevde att den var lite trist då de gamla delarna i denna byggsats hade mycket gjutskarvar.

Mycket nöje!

Filbrännan96
2016-02-25 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nya tillskott efter en tripp till Hobbybokhandeln.

Figuren är av vitmetal så det är en tung pjäs när den väl blir färdig. Prisvärd och tänkte det vore kul att pröva med nåt annorlunda. Behöver så småningom lite tips om det finns nåt man behöver tänka på när det handlar om just metall om akryl inte funkar utan om man måste gå på oljefärger eller nånting annat. Sen har jag väldigt svårt att hitta information om just denna figur då det inte finns något. Står varken på lådan eller internet vilken skala denna har, om någon vet så hojta till gärna. Det enda som sägs är att märket är Celtic Miniatures.

"It´s all about the details"! Cool

starhawk
2016-02-26 07:43
#37

#36: På den tiden det begav sig målade jag vitmetallfigurerna med Polly, fast jag lade på Pollys Metal Primer först. Fungerade utmärkt. Senare har jag målat vitmetall direkt och med en "primer" (vanlig spray, ljusgrå för att se detaljerna bättre inför detaljmålningen) med både enamel och akryl. Fungerar också utmärkt. 

Så färg är inte direkt nåt problem med vitmetall däremot limningen,  alltför många delar limmade med Superlim har lossnat, så numera använder jag epoxy vilket ibland leder till att man får för mycket lim som måste slipas bort vilket kan vara problematiskt när det är fina detaljer i närheten. Stadig hand och en Dremel löser emellertid det mesta.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2016-02-26 12:21
#38

#36 & #37 Vitmetall låter sig bemålas med alla gängse typer av modellfärg, så det är inget problem på den pukten.

Vad gäller epoxylim så går det lätt att ta bort överflödig sådan innan limmet härdat med en bomullstops eller motsvarande doppad i någon form av ren sprit, t.ex. denaturerad (kolla på apoteket!) eller T-dito.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2016-02-26 12:52
#39

#38: Jag använder företrädesvis 5-minuters eller 3-minuters lim så jag hinner knappast med något avtorkande innan gelningen sätter in, men tack i alla fall för tipset Banjoman

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2016-02-26 14:16
#40

#39 Man fattar, man förstår!

För egen del kör jag med olika epoxylim: såväl 5- som 15 och 30-minuters, beroende på vad det är jag limmar och vilken egenskap jag ösnkar prioritera (snabbast möjliga grepp eller starkast möjliga fog), men oavsett vilket har jag aldrig haft några problem att hinna torka av -- en skvätt sprit i lämpligt kärl samt ett par tops, en sminkborttagningskudde eller lite hushållspapper inom räckhåll innan jag blandar limmet och sätter an fogen, så går det geschwindt att få bort överskottet innan härdningsprocessen gått för långt.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2016-02-26 14:49
#41

Man kan med fördel pinna vitmetallfigurer för extra styrka.

En annan erfarenhet jag har är att framför allt primer men även annan färg tar längre tid på sig att torka på vitmetall. Kan det vara så att den i regel är kallare och håller kyla och lite fukt bättre än ets, plast och resin?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
Filbrännan96
2016-02-26 17:08
#42

#37-41 Tack för alla tips. Vi får se om jag riktar mig mot vanlig akrylfärg helt enkelt. Tänkte på just primer, funkar vad som helst där om man t.ex. skulle ta Vallejos klassika Surface Primer eller nåt?

Sen har läst eller om jag såg nån video där nån sa att det är "bättre" att använda superlim då det härdar bättre och håller delarna ihop mycket bättre än expoxy i det här fallet. Jag vet inte huruvida det är så eller om ni har ett bättre förslag till hur man kan försäkra sig om att det sitter.

"It´s all about the details"! Cool

starhawk
2016-02-27 13:42
#43

#42: Går säkert bra med Vallejos eller Tamiyas primer men det går också bra med t.ex. Humbrols vanliga spray, jag tog den för den hade en bra kulör och liten behändig burk, och spray ger ju ett tunt, jämnt lager vilket är vad man eftersträvar i det här fallet. 

Superlim eller epoxy är ju frågan men Superlim har två nackdelar, för det första så kan fogarna släppa helt plötsligt. Ja jag vet att flera har limmat med superlim och det sitter som berget sedan flera år tillbaka, men det kan också släppa rätt var det är det har jag och flera med mig erfarenhet av. Den andra är att superlim inte fyller ut fogarna och dom är ju inte precis perfekta när det gäller vitmetall. Det lär finnas en gel-variant av superlimmet som kanske klarar ut den här nackdelen men den första kvarstår. Sen har vi ju en tredje punkt när det gäller superlim och det är att den har en förkärlek för att limma hud-mot-hud. Epoxys nackdel är att man ofta får för mycket lim i fogen, det kan iofs vara en fördel om man verkligen behöver fylla ut, får se hur det går med Banjomans tips i det fallet. Sedan jag skaffade en Earpal så har jag ju inte mycket användning för mina Topz.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mrpacecar
2016-02-27 18:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Hej, har fått hem "painted colour chart " Vallejo Model air. En riktigt trevlig färg karta med handgjorda streck från riktig färg. Nu blir det lätt att hitta rätt färg från början👍

petzon
2016-02-27 19:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Egentligen bygger jag ju inte i plast, men ibland går det inte att motstå vissa modeller som till exempel den här som följde med mig hem från Modellhuset Liden idag.

Dioramabyggare
2016-02-29 08:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Fältverkstad

Dioramabyggare
2016-02-29 08:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Fältköksutrustning

Dioramabyggare
2016-02-29 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Släpvagnar

Annons:
Upp till toppen
Annons: