Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2680 ggr
Ternellica
2015-12-01 15:08

Träbåtsbygge

Hej Bygger för tillfället hf31 Maria som är huvudsakligen svart och jag tycker att färgkontrasten mellan skrovet och däcket är för olika.. Finns det några tips med hur jag går från den bleka balsaträfärgen som jag har på däcket nu, till en mer mörktonad träbåts look. Tack på förhand!

Annons:
Banjoman
2015-12-01 15:31
#1

Det är enkelt nog: bets!

Herdins pulverbets brukar finnas att få där målarfärg säljes; föredrar man färdigblandad (och således dyrare) vara är jag personligen mycket förtjust i Caldercrafts Admiralty-betser.

Tänk bara på att bets i huvudsak är vätska, och att balsaträ är mjukt, absorberande trä. Försök således inte åstadkomma en mörkare nyans i en enda strykning -- vätskan får nämligen träet att svälla, och kan om man är för generös lossa limfogar och annars ställa till'at.

Stryk i stället tunt, låt torka ordentligt (helst över natten), och upprepa behandlingen till dess du är nöjd med resultatet. Det tar några dagar, men det kan det väl få vara värt?!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Ternellica
2015-12-01 17:59
#2

Okej tack för infon.. Var och köpte bets precis :) @Banjoman

petzon
2015-12-01 18:54
#3

Att tänka på är att man bör använda spritbets, recept står på baksidan av påsen, vill minnas att det är hälften vatten och hälften T-röd. Med spritbets torkare betsen fortare (vattenbets kan ta upp till en vecka innan trät blir helt torrt.) och fiberresningen blir mindre med spritbets än med vattenbets. Det skall enligt Eskaders katalog gå att blanda betsen med bara T-röd, men detta har jag inte provat själv

Banjoman
2015-12-01 19:51
#4

#3 petzon har förstås som vanligt helt rätt! En sak till som kan nämnas i sammanhanget är att det förstås, som alltid när man prövar något nytt, är en god idé att första testa på en provbit, innan man går lös på modellen i skarpt läge …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Kemisten78
2015-12-02 08:15
#5

När jag betsade skrovet på Vasa använde jag ZAR bets, inköpt på Bauhaus. Den är lösningsmedelsbaserad och lite dyr, betalade ca 130 kr för en burk (men då räcker den till rätt många kvadratmeter :)). Lätt att applicera med en trasa och resultatet blev riktigt bra!

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/564104ab8e0e7470ac001220-bygglogg-vasa-del-1?4d712449b9cb462141046035-1

Ternellica
2015-12-04 21:02
#6

Jag la på en vattenbaserad bets, 1 lager.. Nöjd med resultatet och superfin yta blev det när det hade torkat:) jag köpte den på Flügger färg!

Annons:
Upp till toppen
Annons: