Annons:
Etikettflyg
Läst 2339 ggr
pentti01
11/19/15, 10:36 PM

Bilder, info.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte denna byggsats och undrar nu ; var kan jag hitta bilder o info om andra färgsättningar än den på boxen. Vill helst  måla den i en annan färg.

Annons:
petzon
11/19/15, 10:45 PM
#1

En bildgoogling på "Hawker hurricane" ger ganska många träffar, kanske hittar någon målning som faller dig på läppen där. Jag byggde precis den byggsatsen för sisådär 30 år sedan, fick aldrig min att flyga, men den var kul att bygga

Orso
11/19/15, 11:15 PM
#2

Lite inspiration kan du kanske få här: http://wp.scn.ru/en/ww2/f/79

Sen får man ta bilderna med en nypa salt och försöka kolla upp om dom är riktiga eller bara fantasifoster.

Dioramabyggare
11/19/15, 11:23 PM
#3

#0: Hej pentti01!

Via denna länk hittade jag fyra udda målningsscheman till Hurricane. Kanske något av de passar?

http://www.findmodelkit.com/sites/default/files/az7258_2.jpg

pentti01
11/20/15, 1:08 AM
#4

Tack för tipsen boys! Ska kolla opp dem.

petzon : jag har också byggt den på 70-talet. Försökte aldrig flyga den, bara hängde uppe i taket. Det fick räcka då, likaså nu .

Dioramabyggare
11/20/15, 1:15 AM
#5

#4: varsågod så mycket!

Vad för sorts "motor" har den modellen? Gummisnodd? Visa gärna bilder på askens innehåll🙂.

Skalski
11/20/15, 5:48 AM
#6

Ahh… Stickor och strån-byggsats ;). Det har man eldat upp några stycken i ren frustration LoL 😁

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Annons:
Banjoman
11/20/15, 10:04 AM
#7

Åh! En Guillows-byggsats! Jag bygde deras Sopwith Camel (tror jag det var) för snart 40 år sedan, och den flög faktiskt en (kortare) bit … Ah … minnen 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

pentti01
12/2/15, 12:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

#5 : Gummisnoddsmotor  i denna sats. Mitt bygge kommer aldrig att flyga dock! Lägger ut lite bilder på begäran .                                                                                                               

#6 : Hoppas jag slipper elda upp min,, byggde 2st i min unga år , utan byggvana , det gick bra. Nu med betydligt mer byggvana borde det gå galant,,, ?! 😎

Passar på att fråga : I satsen medföljer ju beklädnads-material. Som jag förstått finns det bättre material än detta "papper" , vad och hur används det ?

Skalski
12/2/15, 5:47 AM
#9

Pappret som följer med är rätt bra faktiskt. Efter att man limmat fast det så lackar man planet med spännlack, efter några lager blir pappret som ett trummskinn. När spännlacket har torkat kan man måla i valfri färg :)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

pentti01
12/2/15, 10:45 AM
#10

#9; Ok. Behöver man spänna det mycket när man limmar fast det ?  Tycker att det verkar skört och borde lätt gå hål i det,,  eller spänns det bra med spännlacket?

Var köper jag spännlack?

Banjoman
12/2/15, 11:09 AM
#11

#10 Som jag minns det, nej: man behöver inte spänna det särskilt hårt när man fäster japanpappret vid trästommen – spännlacken är mycket effektiv (och luktar "riktigt modellbygge")! Skulle tro att det går att hitta sådan i de flesta välsorterade hobby- och modellbutiker. Det kan i så fall också vara lönt att leta efter varan i fråga efter dess engelska benämning, dvs. "dope".

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/2/15, 11:13 AM
#12

Här, till exempel, en modern, doftlös variant: http://www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-spackel/deluxe-materials-eze-dope/

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
12/2/15, 11:15 AM
#13

Eller här: http://hobbymodeller.se/modellflygplan/balsa-tra-byggsatser/tillbehor-mm/spannlack/ Om du googlar på "spännlack japanpapper" får du dessutom upp en hoper trådar i ämnet från diverse modellflygfora …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Proosen
12/2/15, 12:37 PM
#14

Ett bra sätt att få dit "duken" är att lacka spantens anläggningsytor och sen lösa lacken med lämpligt lösningsmedel genom pappret. Blir mindre limkladd/spill på det viset. Farsgubben berättade att de gjorde eget lim/lack av cellouid löst med aceton och då funkar tydligen bra med den här metoden. Han lackade med dope (spännlack) sedan.

Har dock själv kladdat med lim innan lack på de få satser jag byggt av stickor.

/Niclas

pentti01
12/3/15, 6:35 PM
#15

#14 : Funkar detta, eller är det bara till värme behandlade material    ?  http://www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-spackel/balsaloc/

Proosen
12/3/15, 8:44 PM
#16

#15

Skulle tro att det är för andra ändamål, har provat att stryka fast fanér med hjälp av vanligt snickarlim och det funkade över förväntan. På med lim över hela ytan, låt torka och sedan fram med strykjärnet på ganska hög värme och strykfast. Fast det funkar ju bäst på plana ytor skulle jag tro.

Av MBS-sidans olika lacker skulle jag tro att zaponlack gör jobbet bäst med farsans metod, fast jag vet inte hur den är, om den går att lösa upp efter att den torkat? Fast med ledning av det man ser på innehållsförteckningen skulle det kanske funka? Thomas på Göranssons borde kunna svara på det, om jag kommer ihåg nästa gång jag träffar honom ska jag fråga. Blir ev. en tur imorgon fredag till Danholn.

/Niclas

petzon
12/3/15, 9:40 PM
#17

#15, nä den tror jag inte på men på samma sida finns klassikern Zaponlack, den funkar bra. En tunn lack som inte väger så mycket, Lacka träskelettet på planet några gånger, det är 25 år sedan ajgh senast byggde något likande så minnet är lite svat, men två tre lager behövs nog. Låt torka mellan gångerna, mellanslipa gärna så att du får bort fiberresningen. Fäst sedan pappret med en pensel doppad i aceton, Lägg pappret över ytan, fäst i ena kanten, bit för bit , acetonet dustar så fort att man kan jobba sig ganska fort längs kanterna. Låt torka över natten och spänn sedan pappret med en vattendush, Vingarna, stabben och fenan spänner du med fördel upp under tiden de torkar, återigen torkning över natten och sedan en lackning med samma lack, Ett bra sätt att skära rent pappret längs kanter är att inte skära utan att slipa bort det, spänn pappret lätt med handen och slipa i vinkel med fint slippapper på en kloss.

Proosen
12/5/15, 11:43 AM
#18

#17

Här fick du veta precis vad jag fick veta igår i en diskussion ute på Göransson med Thomas och Björn. 

Lycka till med "spånhögen"!

/Niclas

Upp till toppen
Annons: