Annons:
Etikettallmänt
Läst 920 ggr
Filbrännan96
2015-10-05 10:16

Blogginlägg

Läste ett intressant blogginlägg av MarcusModels som tar upp aspekter som att t.ex. bygghögen bara blir större och får stressen bli alltmer påtaglig och hur mycket grejer vi egentligen behöver.

När man läser detta börjar man fundera, själv har jag haft detta lite i åtanke tidigare på hur mycket man behöver ha och hur mycket man egentligen hinner med. 

http://www.marcusmodels.net/blogg/630-behoever-vi-alla-grejor

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-05 10:58
#1

Tror nog att väldigt många känner igen sig i det som Marcus skriver. Så även jag. Det kommer så otroligt många fina & spännande modeller idag, det skapar ett "jag-vill-ha" begär som ibland är svårt att stå emot. Min egen bygghög är inte enorm (jaja, allt är relativt) men jag vet att jag INTE kommer att bygga allt som jag har samlat på mig. Långt därifrån. Sedan har jag byggsatser som aldrig kommer att byggas, de ser jag mer som samlarobjekt. Inte för att de är kan ses som investeringar, nej värdet består nog mer i en känsla att ha dessa i sin ägo. Jag lär inte bli förmögen på styrene, om man säger så. 

Många av dagens modeller är komplexa och tidskrävande. Ribban på hur resultatet ska bli har också, undan för undan, höjts avsevärt. Det är med andra ord väldigt lätt att köra fast och tappa lust & inspiration. Eller för den delen känna sig otillräcklig.

Mitt eget botemedel är att bygga lite enklare modeller, som t ex pansar i 1:72 där kravet på detaljering är lägre och det går fortare att bygga. Att få något färdigt är en så jäkla bra känsla. 

Tyvärr är det väldigt lätt att glömma bort att denna hobby är en avkoppling och ett nöje. Det ska vara lustfullt - inte kravfyllt.

mangemani4
2015-10-05 13:18
#2

finns folk med fulla garage utav kits med modeller de inte ens har rört. så som jag ser det så tycks de mest samla på obyggda modeller mer än på de egentlige byggda modellerna, det köps i mängder för att sedan stuvas undan och inte bli rörda på många år(eller någonsin). inget fel med det, jag dömer dem inte eller så, men jag personligen kan inte riktigt se poängen i det hela, ok om de hade samlat på kartonger med modeller för sig, då hade jag förstått, men nu bygger de ju också från de enorma högarna med lådor som de nu har. varför typ inte bara isf köpa 1-2 modeller och sedan bygga dem och när de är klara så köper man mer? varför ett stort berg utav kartonger som tar en enorm plats och som de troligtvis inte kommer att hinna bygga klart under deras livstid då det ständigt köps mer och mer. förstår inte den biten riktigt:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Hayabusa]
2015-10-05 13:37
#3

#2 Tror att vissa av oss är släkt med Hamstern 😉

Janne Nilsson
2015-10-05 14:28
#4

Även om jag i vissa drag kan känna igen mig i resonemanget och i viss mån prestationsångesten. Jag bygger mycket själv men har haft svårt att få klart på senare tid.

Men jag har insett att det är en hobby att bygga modeller. Andra hobbies är att titta på dem, efterforska dem, köpa dem, planera dem etc. Och alla är givande nog för sig själv utan att det är något tvång att kombinera med någon av de andra. Men ofta så görs vissa kombinationer ändå. Hela tiden kommer det nytt som man trodde aldrig skulle släpas. Speciellt i injektionsgjutet. Nu senast en Sturmpanzer Bär i 1/35.

Så, så länge man har plats för dem och inte spenderar alla sin pengar på dem så tycker jag att man gör som man vill. Köper jag modellen så kan jag bestämma senare om jag skall prioritera den, en annan eller sälja den vidare. Speciellt små och udda tillverkare är lätt att samla på sig, för vem vet när man har möjlighet nästa gång?

Många av oss minns nog dessutom några bistra år på 1990-talet då ett gäng bra och eftertraktade modeller var OOP ett bra tag. Tex Dragons T-34/85. Det får en att övertyga sig själv om vikten av att hamstra.

Men jag vill ju också vara produktiv och ha med saker att visa upp på sammankomster och nätet. Och få lite mer färdiga objekt i vitrinskåpet. Men går man med pengar i fickan på en uställning så bränner de, samma sak på nätet när den nya häftiga releasen bara är några klick och ett kreditkort bort.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

mangemani4
2015-10-05 15:37
#5

ok, jag förstår:), men vore det inte smidigare att ha allt stuvat på internet istället för en på en stor plats i ditt hus/lägenhet:)? alla modeller(i stort sätt) finns ju på nätet att beställa och så gott som all info finns ju där med, det är ju bara att gå in och kika på modellerna och infon vid behov isf, då kan man ju planera, avgöra ett köp eller inte, studera osv:). istället för att plocka ett kit från ditt hem så klickar du på köp knappen istället och man spar mycket plats:).

alla gör ju som man vill, självklart och det är ingen kritik från min sida, men tycker det är lite fascinerande:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Upp till toppen
Annons: