Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 6586 ggr
[Hayabusa]
10/3/15, 8:29 AM

Eftertanke

Det här är något som jag funderat på många gånger. Hur kan modellbygge uppfattas av andra som inte är helt insatta? Eller rättare sagt - missuppfattas? Bör vi vara försiktiga med vad vi visar upp? 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/allsvenskan/article21512676.ab

Annons:
Dioramabyggare
10/3/15, 8:47 AM
#1

#0: ja, tanken är kanske naturlig… skillnaden är ju dock att det "tyska" hakkorset står "på högkant" och är svart istället för blått, och dess vita bakgrundscirkel ibland omslutet av röd bakgrund. Stor skillnad, anser jag i alla fall. Som jag ser det är den finska svastikan en sorts godhetssymbol.

[Hayabusa]
10/3/15, 8:57 AM
#2

#1 För de av oss som är insatta så blir det ingen "grej" av det eftersom vi vet & förstår sammanhanget. Problemet är att gemene man/kvinna INTE är det utan ser det som de vill se och gör tolkningen därefter.

Dioramabyggare
10/3/15, 9:13 AM
#3

#2: Så sant…

Decaius
10/3/15, 9:50 AM
#4

#0: Ja och nej. Det verkar ju lite taktlöst att använda en sån bild som sin omslagsbild på Facebook om man är en offentlig person… Men generellt när den här diskussionen uppstår tycker jag faktiskt att det är alla andra som borde stanna upp och tänka till… diskussionen blir lätt gapig och historielös. Sen har man ju inte hela bakgrunden i det aktuella exemplet, kan detta vara den så kallade droppen som får bägaren att ringa över?

wooderson
10/3/15, 10:29 AM
#5

Tror att Decaius är inne på rätt spår att det finns något mer i den här historien. Om personen hade varit genuint intresserad av flygplan hade någon bara påpekat olämpligheten i att just publicera en bild med den symbolen, likaså om personen är genuint intresserad av modeller. Här verkar det ju som att det är något annat som är frågan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
10/3/15, 12:27 PM
#6

#4 & #5 Ni har säkert rätt i att det ligger mer bakom händelsen. På så vis var det ett dåligt valt exempel av mig. Dock har jag själv upplevt att personer, som inte är insatta i vår hobby, betraktar mitt intresse som lite suspekt. Jag är väldigt försiktig med vad jag visar upp - precis allt kan missuppfattas.

Som kuriosa bör väl tilläggas att den märkning som de finska flygplanen bar inte hade någon koppling till nazism. Vill minnas (rätta mig om jag har fel) att Von Rosen var bekant med Göring och (Göring) blev inspirerad att använda symbolen i eget syfte, så att säga. Men ursprunget är ett annat (än nazism). Som sagt - rätta mig om jag har fel.

Annons:
mangemani4
10/3/15, 12:42 PM
#7

vad okänt och oinsatt folk tycker om mina modeller och historiska figurer som har någon anknytning till något hemskt som har hänt, ignoreras bara, vad ska de göra? ringa polisen? istället så uppmärksammar jag de som förstår och inte är så trångsynta.

har varit med om olika scenarion där folk först har berömt en för mitt arbete men som sedan sekunden efter tyckt att modellen helt plötsligt inte var fin, de har då fått syn på den lilla lilla hakkorssymbolen som sitter under palmen på mina DAK modeller, bara ett utav många löjliga scenarion.

förut hade jag en hel parad utav liebstandarte adolh hitler SS tennsoldater marscherande fram på en utav mina bokhyllor, med skrikande hakkorsflaggor och självaste adolf hitler ståendes i sin bil och gjorde hitler hälsningen. samma sak här, folk som var in och kikade på min tennsoldats samling gick från "ooh, aah, vad vackert och fint" till "nämen magnus, vad är detta för skit, är du nazizt?!" när blicken kom till WWII temat, en del folk är så trångsynta så de inte kan se längre än att man skulle vara nazst. de förstår helt enkelt inte att man bara samlar på historiskt korrekta figurer, bygger historisk korrekta modeller där, ja, hakkorsflaggan var inkluderad, and thats it. det hade varit enorm skillnad om jag gick runt med en nazi flagga på stan och skrek en massa dumheter, då hade jag förstått deras poäng.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Kjell_R
10/3/15, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Symbolen har ju använts lite var stans, denna bild är ankaret på Sant Erik lite lustigt gjutet i England tror gjuterifirman fick anledning att byta lite senare

Skalski
10/3/15, 1:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Håller med Kjell… här kommer ett exempel till 😉. Kommer inte riktigt ihåg hur gammal denna flaska var, men har för mig att den är äldre än WWII.

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

mangemani4
10/3/15, 1:51 PM
#10

har ni lagt märke till att på jolt burkarna som fanns förut, så fanns SS symbolerna i runskrift;), iaf symboler som var jäkligt lika.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Skalski
10/3/15, 2:13 PM
#11

Ett tillägg till mitt inlägg #9

Hittade info om att Carlsberg registrerade Svastikan redan 1881 och hade den på ölflaskor fram till 1938.🤓

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

starhawk
10/3/15, 3:37 PM
#12

Att hänga upp sig på hakkorset är inte bara historiskt trångsynt det är ruskigt opraktiskt också, i stora delar av världen är det en lyckosymbol den ingår t.ex. i flera samuraifamiljers vapen och jag hade en gång ett kundärende med ett indisk rederi som hette Swastika Inc och hade ett stort hakkors på sitt brevhuvud. Tur för dom att jag hade hand om ärendet, om någon från Asplöven skött det hade dom väl trampat i klaveret rätt rejält, jag skötte dom som vilken kund som helst och dom var mycket trevliga att ha att göra med.

Tilläggas bör att svenska ASEA hade hakkorset på en framträdande plats i sin logga före andra världskriget, i dom fyra fälten som bildades av korset stod bokstäverna  A, S, E och A i tur och ordning

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Decaius
10/3/15, 4:07 PM
#13

#12: Dock är nog inte Asplövens ordförande hindu ;)

Annons:
Decaius
10/3/15, 4:35 PM
#15

Om någon skulle ifrågasätta min politiska hemvist med utgångspunkt från mina modeller skulle jag fråga om inte vederbörande tycker att colosseum eller pyramiderna är fascinerande byggnadsverk. "Jo, det är dom ju", lär man få till svar. Replikera då med: "alltså är du för slaveri! " :D

JaguarMkVII
10/3/15, 10:00 PM
#16

Mitt intryck är att modellbyggare generellt är mer pålästa och kunniga i såna här ämnen än vad folk i gemen är. Jag kan inte påminna mej när jag senast såg nån hetsa upp sej över politiska symboler bland modellbyggare då alla inblandade förstår sammanhanget. Däremot skulle jag tveka på att tex göra en figur av Adolf och ställa upp i hyllan då sånt har en tendens att generera kritiska kommentarer av folk som inte ser det som dokumentation av historia utan mer som ett politiskt ställningstagande.

I fallet med Asplöven så har det ju enligt Aftonsladdret funnits mer osnygga uttalanden med i bilden den tidningen är ju inget sanningsvittne direkt.

[Hayabusa]
10/4/15, 8:49 AM
#17

#16 Det är sant. Saken är den, att långt ifrån alla (i min bekantskapskrets) bygger modeller. De allra flesta gör det inte och har, dessutom,  en rätt klen kunskap om ämne som dessa.

Det där med AH-figur är intressant, på årets F10 Memorial fanns en figur på just AH utställd. Väldigt fint målad och den väckte, mig veterligen, inga negativa reaktioner. Säkert tack vare sammanhang, typ av publik etc. Men vad hade hänt om utställningen visats upp på stadens bibliotek? 

PS Personligen är det här inget stort problem. Inget problem alls, egentligen. Men det är ett intressant ämne.

berfrund
10/5/15, 7:35 PM
#18

Jösses trodde de han va nazi för den bilden…
De är nog som många av er skriver att folk har väldigt lite kunskap…

Vet hur jag betraktas av en del när man säger att man spelar figurspel med sina modeller… dock blir de flesta rätt nyfikna!

J35B
10/8/15, 9:31 AM
#19

Har följt den här debatten som är intressant på många sätt. Ibland kan jag känna att modellbyggare och andra historiskt intresserade är lite

för

insatta i ämnet. Vi vet alla att det är en avgrundsdjup skillnad mellan finska hakaristi och nazistiska hakkors. Vi kan visa på alla möjliga sammanhang där hakkorset använts före 1945 utan att ha någon som helst politisk laddning. Asea, Carlsberg, ja ibland bara som ett dekorativt element i byggnader, och därmed försöka påvisa att symbolen står för så mycket annat än nazism.

Men allt det är egentligen oväsentligt. Det som hände under Andra världskriget gör att hakkorset för evigt kommer att vara förknippad med det som nazismen stod för. Vi kan peka tusen gånger på hakaristi och Aseas gamla logga och - med rätta - hävda att de står för något annat. Men det spelar ingen roll.  Om symbolen hade varit större än nazismen, hade ju varken Asea eller finska flygvapnet behövt byta ut sina emblem. Och då hade sannolikt symbolen varit Allmänt använd än idag (ungefär som begreppet "Führer" i tyskan har överlevt trots Hitler). 

Men så är det inte. En absolut majoritet av befolkningen associerar alla former av hakkors med nazism. Jag också, fast jag vet att finska flygvapnet fick symbolen av von Rosen. Så jag har inga synpunkter alls på om folk i allmänhet inte har järnkoll på nyanserna och hakkorsets ursprung. Hitler snodde symbolen och därmed är den för evigt förknippad med nazism. Punkt. Hade han valt en annan symbol hade det varit den som blev befläckad och hakkorset hade säkert än idag varit vida spritt. Men nu blev det inte så.

I det aktuella fallet vet vi inte mer än det som står i främst Haparandabladet. Men när en person själv säger att han är medveten om att hans åsikter i den här typen av frågor inte är politiskt korrekta, känner åtminstone jag att det luktar unket. Och att då kombinera det med en bild på ett hakaristi är antingen en baktanke eller jävligt korkat, då det är att be om den här typen av debatt.

[Hayabusa]
10/8/15, 9:54 AM
#20

Tyvärr är det lätt hänt att gemene kvinna/man (som inte är modellbyggare) blandar in en politisk aspekt i modellbyggande & militärhistoria. Lägg till att de flesta (om inte alla) har förutfattade meningar & fördomar - då kan det uppstå missförstånd och felaktiga tolkningar.

Annons:
Decaius
10/8/15, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19 Håller med dig! Dock gäller ju andra perspektiv utanför Västvärlden…

[Hayabusa]
10/8/15, 10:06 AM
#22

#21 Jösses 😮

Janne Nilsson
10/8/15, 10:17 AM
#23

# 19

Sorry men den typen av beröringsskräck förvärrar bara sakfrågan och ökar olika polariseringar. Det är samma agendas barn som tycker att alla tyskar var nazister och en del tror att dom är det fortfarande. Se inläggen jag skrev på IPMS Stockholms forum. Det jag främst vänder mig emot är alla insunueringar om nazism och rasism utan att presentera något.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=7369
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=7368

Jag tycker faktiskt lagstiftningen är bra då man tar hänsyn till syfte, sammanhang och tillfälle när man använder sig av symboler som kan uppfattas som rasistiska. Och här är det inte frågan om något olagligt alls. Möjligen olämpligt för de som vill hitta fel och inte har det perspektiv som man borde ha men knappast olämpligt om det handlar om veteranflyg och historia.

Och hakkorset kommer inte att vara förevigt förknippat med nazism och folkmord lika lite som korset idag är förknippat med Inquistationen. Hur kan du ens säga det men "punkt" bakom som om det vore ett ovedertagligt faktum? Hakkorset har åkt upp och ner bara under min livstid. 60-70talet så var det tabu, men gjorde en comeback när punken använde det provocerande. Ett antal filmer på 80-talet förlöjligade nynazister.

Att lägga så ogrundade epitet på personer med så lite på fötterna är inte bara oförskämt, det har som mål att styra debatten, förminska och tysta opponenter genom agendasättande härskarteknik.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

J35B
10/8/15, 11:34 AM
#24

Jag ser inte riktigt parallellen med korset och inkvisitionen. Korset hade en stark laddning och mycket bred spridning redan tidigare som symbol för kristendom. Hakkorset hade det inte, men fick det genom det som hände på trettio- och fyrtiotalet. 

Hakkorset har mycket riktigt åkt bergochdalbana efter kriget - men det har förblivit en symbol för nazism. Och det gäller även då syftet varit att provocera. Att provocera med ett hakkors före Hitler var omöjligt, då symbolen då inte stod för något särskilt. Men jag kan inte se ett enda sammanhang efter 1945 där ett hakkors använts helt frikopplat från nazism. På samma sätt var kombinationen hammare och skära tämligen harmlös fram till 1900-talets början. Idag står den för något annat. 

Men visst, jag kanske har fel. Om x antal år kanske hakkorset åter är en ofarlig symbol som är vida spridd, precis så som den var en gång i tiden. Så om mitt "punkt" nu uppfattas som härskarteknik ber jag om ursäkt för detta. Det var inte meningen. Jag har bara personligen svårt att tro det som hände före och under andra världskriget skulle bli så bortglömt att den mest framträdande symbolen för det skulle tappa sin laddning. Jag hoppas innerligt att det aldrig blir så.

Och för att förtydliga: Vad gäller ursprungsfrågan har jag aldrig hävdat att ordföranden i Haparanda gjort något olagligt.

mangemani4
10/8/15, 11:58 AM
#25

tycker att folk borde lära sig(never going to happen, men man kan ju hoppas) att se hela bilden och inte hänga upp sig kring en sak. ett rum fullt utav tennsoldater, allt från grottmänniskor, till rommare, riddare och hela vägen upp till modernt där en liten del består utav just WWII där även de allierades flaggor också syns, blir automatiskt politiskt korrekt och ens politiska åsikter blir genast ifrågasatta . en del folk kan inte se hela bilden tyvärr och tänka ett varv till. när jag och annat historia älskande folk klev in i rummet, så klev vi in i ett rum fullt med historiskt korrekta figurer, uppställningar, slag, flaggor, profiler. vi visste även att vi klev in i ett rum fullt av brinnande kärlek till en hobby. när en okunnig och trångsynt människa klev in i rummet så klev de in i ett rum utav hat och rasism(ja, bara pga den lilla WWII delen där hakkors fanns), så illa och löjligt är det.  tror faktiskt inte man kan göra något åt dessa sned tänkande människor, man får helt enkelt acceptera att de inte förstår bättre.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Janne Nilsson
10/8/15, 12:16 PM
#26

#24

Okej,  jag kanske läste in mer i ditt inlägg än vad som fanns där. Ber om ursäkt för det. Har råkat ut för en del som är så svartvita i sitt sett att se sakerna.

Dessvärre glömmer människor, på gott och ont. Ju längre bort i tiden och längre bort geografiskt, desto lättare.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: