Annons:
Etikettflyg
Läst 1853 ggr
SwedBear
2015-10-02 22:16

A-1H Skyraider (Zoukei-Mura, 1/32)

Förra året köpte jag lite större byggsatser direkt från det japanska bolaget Zoukei-Mura, bland annat deras 1/32 HO-229 Horten och deras 1/32 A-H1 Skyraider

Jag har inte velat bygga dessa än eftersom jag inte kände mig redo och inte ville förstöra dom men nu känns det dags att ge sig på en av dessa vid sidan om mina gruppbyggen.

Det här är en stor låda. Jag valde versionen för US Navy men de har även en variant för US Army (A-1J) men det lustiga är att även denna byggsats kan byggas till en A-1J och t ex en av sakerna som skiljer US Navy och US Army-varianten åt, typ av stol (US Army ville ha katapultstolar) finns även med i denna byggsats.

Förutom modellen köpte jag till:

  • Ets för interiör (Eduard men säljs endast direkt via Zoukei-Mura och deras partner Volks)
  • Ets för motor och flygkroppen
  • Landingställ i metall
  • Eldrör i metall

Jag köpte även till deras vapenset.

Sist men inte minst köpte jag med deras helt underbara bok om Skyraider. De har böcker om flera av sina modellerade plan och ajg har bland annat köpt för TA-152 och Ho-229. Dessa böcker innehåller massor av info om planen. Bygget diskuteras i grova drag (d v s det är inte en byggbeskrivning) men i varje område så tas det fram bilder från riktiga flygplan för att visa hur det ser ut på riktigt. Det finns också massor tips för bygget. Bygger man någon av de plan som de har en bok för så rekommenderar jag att köpa deras "concept-note"-böcker. 

Faktum är dock att deras manualer också är lysande. Massor färgbilder och detaljerad info om hur du bygger och målar alla delar. Och de är väl det enda företaget som främst har koder för Vallejo. 

Tyvärr noterade jag att den viktigaste färgen, Gull Grey, är fel. 71.130 var en gång i tiden Gull Grey hos Vallejo men är nu någon sorts rost-röd färg. Panik!! Just nu lutar jag mot 71.120 eller 71.121 som är ljusa US Army grå.

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-02 23:06
#1

Lite märkligt med Vallejos "Gull Grey". Det verkar som att Vallejo tillverkat en specialvariant för Zoukei-Mura! Som då har samma nummer (71.130) som deras egna roströda kulör. Mycket besynnerligt.

http://store.spruebrothers.com/product_p/zkmfs36440.htm

SwedBear
2015-10-02 23:26
#2

Ahhh, det förklarar saken! Det är lite som deras ets. De är från Eduard men kan inte köpas direkt från Eduard utan endast via ZM.  Känns ju inte helt smidigt, särskilt som Vallejo antingen släppte en färg med samma nummer senare eller de av någon anledning gav det samma nummer.

SwedBear
2015-10-03 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så var det dags att börja. 1/32 innebär ju stora delar vilket är trevligt. Med ZM är det dock så att de har hur mycket detalj som helst som aldrig syns. Så ibland känns det som man lägger ner tid på saker som ingen någonsin kommer se. 

Plasten är väldigt mjuk. Nästan för mjuk om jag ska vara ärlig. Nu är den här byggsatsen över 4 år gammal men ändå …

Delarna för cockpit får sig en primeröverdrag. och ska sen målas mörkgrå och interior green.

Magnuzk
2015-10-03 12:45
#4

Vad roligt med en från ZM! Jag tänkte köpa en He219. Nu ska jag följa ditt bygge och se hur ZM är för jag är väldigt nyfiken.

SwedBear
2015-10-03 12:52
#5

Uhu'n ser också trevlig ut. Jag har som sagt HO-229 som någon gång också ska byggas.

SwedBear
2015-10-04 10:09
#6

#4 Jag har faktiskt deras Concept Notes för HE-219 och jag kan inte annat än rekommendera att beställa den också om du köper deras HE-219 (eller HE-219 från någon annan). Mkt bilder och info.

Annons:
felle-j
2015-10-04 23:24
#7

Mäktigt bygge! Skyraider är ett flygplan som jag gillar mycket så det här ska följas. 😃

SwedBear
2015-10-08 13:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Så var det dags att fortsätta lite. Sprayat insidan med grå 70.991 (Vallejo) och de delar som "inte syns" med deras Model Air interior green. Kommer putsa upp färgen lite när allt är klart. Pilligt med etsen som vanligt.

SwedBear
2015-10-08 13:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här bärjar cockpit bli klar. En fin vy snett bakifrån som visar den stora självlagande bensintanken bakom piloten. Inte för något kommer synas när jag stängt flygkroppen ….

Intrumentpanelen är ej påsatt än.

SwedBear
2015-10-08 13:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Annan vinkel än förra bilden. Ikväll ska jag toucha upp alla färgproblem (och t ex måla bältena), sätta in instrumentpanelen och sedan vädra hela cockpit. 

Ibland undrar jag inte om det hade varit lättare och nästan lika snyggt att strunta i instrumentpanel-etsarna och istället måla alla knappar etc. själv.

Upp till toppen
Annons: