Annons:
Etikettallmänt
Läst 2336 ggr
ElLobo
2015-10-01 11:35

Nytt i bygghögen, oktober 2015

Ny månad, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

2015 års tidigare trådar:

Annons:
mangemani4
2015-10-01 16:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

den efterlängtade 1/16 skala tigern hämtades ut idag:). dock kan jag inte påbörja bygget då jag redan sitter på ett större projekt och lär sitta där ett bra tag till, men gud vad det kliade i fingrarna då jag öppnade kartongen och kikade igenom alla bitar. enormt stor 531mm lång och 223mm bred.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

wooderson
2015-10-01 16:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ny månad, ny budget :) inspirerad av Decaius fina panther hamnade en sådan i inköpskorgen, och likaså en liten jeep till det kommande korumdioramat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
2015-10-01 17:47
#3

Ahaa….. mycket pansar! fina grejer!!

Mecthegreat
2015-10-01 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Den här dök upp idag . Första trumpeter modellen för mig

Roca
2015-10-08 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite mindre skalor då..har fått hem tillbehör samt figurer i metall från SHQ, skala 1/76 / 20 mm. Det rör sig om Panzerschrecks + ammolådor, 37 mm PAK-ammolådor, samt en figursats med tre Waffen-SS-killar ur Kampfgruppe Peiper, som ska få göra min Academy Schwimmwagen sällskap.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Banjoman
2015-10-08 20:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I dag fick jag ännu ett stort paket från England …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2015-10-08 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

… ånyo med ganska intetsägande boxart (😉) och mycket förpackningsmaterial …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-10-08 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

… kring den byggsats som kommer bli mitt nästa projekt, nämligen segelbåten Moonbeam!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Mecthegreat
2015-10-08 20:51
#9

Trodde först det var Big Ben du köpt , jävlar sicken låda :)

Banjoman
2015-10-08 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Moonbeam är, intressant nog, en modell av en modell! Närmare bestämt är hon baserad på en modellbåt som man vet friseglades på The Round Pond i Kensington år 1913!

Det fanns/finns också en liten serie mycket vackra segelyachter från ungefär samma tid som hette/heter Moonbeam I–IV, och det är möjligt, men inte säkert, att originalmodellen varit baserad på någon av dem. Det är dock inte fråga om någon egentlig skalamodell, även om tillverkaren, Metcalf Mouldings, har lagt till en hel del detaljer i form av däckshus, sittbrunn m.m. för att ge i alla fall en känsla av semiskala.

Bilden i detta inlägg på en färdig Moonbeam har jag tagit mig friheten att låna från den foto-cd som följde med byggsatsen. För den som är intresserad finns det också en artikel om ett recensionsbygge publicerat i Model Boats att läsa på nätet …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-10-08 20:56
#11

#9 Den färdiga modellen blir 52" ≈ 133 cm lång (inklusive bogspröt, och bogsprötet är ganska kort) så det behövdes en väl tilltagen låda för att få plats med skrovet … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

SwedBear
2015-10-13 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Efter jag blivit klar med min ATAT så fick jag lite blodad tand och var tvungen att ropa in modellen nedan från Tradera. Den låter mig bygga ett komplett diorama med 3 ATAT (en som ramlat), snowspeeders, X-Wing, diverse kanontorn och massor av gubbar. Allt mkt mindre än den ATAT jag byggde men kan bli ett litet kul diorama.

msvensson
2015-10-19 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag och grabben var på tur till Erikshjälpen här i lördags och fick tag på två byggsatser i skala 1:48 för 172kr. Det rör sig om begagnade men knappt orörda byggsatser, så nog är dom värda 89kr styck.

Annons:
msvensson
2015-10-19 19:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Byggsats 2

Den översta är min sons.

robban64
2015-10-19 19:16
#15

Oj,en Black Bird i 1/48.Bara den hade varit värd 172:- Häftigt!

robban64
2015-10-20 22:13
#16

He,he….Tornadon ger mig fortfarande mardrömmar. Lade nog ut mer än inköpspriset på spackel och slippapper när jag byggde den.Men är du beredd på att lägga ner en hel del jobb så blir det en fin modell. Ett riktigt fynd du gjorde!

Roca
2015-10-20 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Lite mer pyttelitet nytt har inkommit hos mig; småskaliga brittiska och tyska dekaler från Mehusla, 1/144 Direct.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Banjoman
2015-10-21 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

För några veckor sedan fick jag ju levererat en byggsats till RNLI:s livbåt Alice Upjohn

Som man alltid bör görs satte jag mig då ner med materiallista, ritning och byggbeskrivning samt gick igenom det hela. Härvidlag fann jag att några delar saknades, samt att ett fåtal vitmetalldelar var såpass dåligt gjutna att de blott med svårighet skolat gå att använda. 😮

En vänlig förfrågan per e-post, samt en lista över det saknade/felaktiga ledde till ett omedelbart löfte att rätta till det hela samt, nu, några veckor senare, till ytterligare ett paket från Tony Green Steam Models med däri allt som felades! 👍 

Det hade givetvis varit ännu bättre om allt varit helt rätt från början, men så länge man får så här god service har jag inget att erinra – särskilt inte som det kommer dröja minst ett år eller så innan det blir dags för byggstart på just den här modellen … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2015-10-21 20:43
#19

#13: En sån hade jag en gång i tiden, fin modell men det är typiska Italeri-dekaler så räkna med att använda massor av Microsol eller liknande, speciellt för dom stora flaken på undersidan  av nos-sektionen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

petzon
2015-10-21 21:54
#20

#18 härligt med en leverantör som vill rätta till sina misstag jag väntar fortfarande på ersättningsdelar till Gladan från BB och jag har väntat i fem år.
MEn jag tydcker att det är skamligt låg kvalitetsnivå på båtbyggsatserna från flertalet tillverkare. Byggsatserna är inte precis billiga och det är snare regel än undantag att det är fel i byggsatserna. Jag har reklamerat segel (fel variant och lösa trådar på Sloup (Corel), Flertalet trasiga och sakande delar Gladan (Billing Boats), bristfällig laserskärning av palmblad till tak Kont-tiki (Mantua) jag borde reklamerat stävornamenten till Oseberg (Billing boats) då dessa var trasiga, men orkade inte reklamera. Detta innebär att den enda båtbyggsats som jag byggt och som inte haft några kvalitetsfel var Missisippi 1870 (Sergal) men den skulle gått att bygga radiostyrd (vilket var min avsikt) vilket inte gick p.g.a felkonstruktioner. Den låga kvaliteten på byggsatserna är en av anledningarna till att jag nuförtiden endast scratchbygger

Annons:
Banjoman
2015-10-22 13:40
#21

#20 Så här långt har jag bara haft goda erfarenheter av de byggsatsleverantörer jag handlat från. Nota bene: så många har de inte varit -- sammanlagt fyra -- men ändå!

Mitt bygge av JoTiKas HMS Pickle var helt problemfritt -- allt fanns som skulle finnas, höll förstklassig kvalitet och passade samman exakt så som den mycket detaljerade och lätta att följa byggbeskrivingen angav.

Med Highlander-byggsatsen från Mountfleet Models, som blev till Eilean Mòr, hade jag mer bekymmer, men kundservicen lämnade inget övrigt att önska -- de skickade snabbt och kostnadsfritt allt det jag frågade efter -- och även om det fanns kvalitetsbrister i byggsatsen så var dessa av ett slag som gjorde dem till intressanta utmaningar snarare än oöverstigliga hinder. I den mån jag skulle kritisera just den byggsatsen vore det beträffande den del av vitmetallbeslagen som var snedgjutna, dvs. där gjutformens halvor inte matchat varandra ordentligt, men givet att firman precis innan jag kpte hade (a) fått ny ägare samt (b) drabbats av en svår brand hörde den sortens kvalitetsproblem till något jag hade räknat med på förhand, och därför var beredd att hantera.

Mountfleet har ju det gemensamt med de bägge leverantörerna av mina två nyinköpta byggsatseer, nämligen att det är små tillverkare som enbart säljer direkt till kund; Billing Boats, Corel och Mantua hör däremot som bekant till de världsledande firmorna i branschen, vilket jag misstänker är en bidragande orsak till deras kvalitetsproblem. För den slags distribution de ägnar sig åt, via återförsäljare, lär de stå under ganska starkt tryck att hålla priserna så låga som möjligt, vilket i längden tenderar att ha tråkiga effekter på såväl kvalitet som kundservice, eftersom bägge dessa kostar att upprätthålla. Skall jag vara riktigt cynisk så misstänker jag faktiskt att dessa tillverkare valt att riskera den negativa publicitet en sådan policy medför därför att de har en tillräckligt väl etablerad distribution som ganska mycket riktar in sig på nybörjare i båtbyggarsvängen, av vilka det hela tiden kommer till nya.

Nå. Vare därmed hur det vill. Så småningom planerar jag att gå över till scratchbygge, jag också, men när jag funderade på vad jag skulle bygga härnäst efter Eilean Mòr ville jag komplettera min r/c-flotta inom en relativt rimlig tidsram, och samtidigt ha någonting som bjuder rätt uppsättning av nya utmaningar. Moonbeam blir ju lagom annorlunda i det att den är en segelbåt, men bör det i övrigt gå relativt snabbt (250 timmar?) att bli klar med, medan Alice Upjohn är en båt som jag räknar med kommer ta mer tid (500 timmar kanske?) och där den huvudsakliga utmaningen kommer bestå i att fullutrusta den med ljud- och ljuseffekter m.fl. elektroniska finesser, som t.ex. propellerstyrning, samt i att skaffa fram bästa möjliga dokumentation för bygget, givet att den har en exakt förebild i verkligheten. Jag kommer med andra ord förr eller senare bli tvungen (stckars mig!) att besöka RNLIs akriv i Poole … 🤓

I alla fall: ett byggsatsbygge sparar ändå en hel del tid när det baseras på ett färdigt glasfiberskrov, samt en uppsättning delar och instruktioner, så i slutändan bestämde jag mig för att bygga på de premisserna även denna gång. Eftersom tillverkarna av Moonbeam och Alice Upjohn är just små, och alltså inte nödvändigtvis kommer finnas kvar på marknaden i evighet, tyckte jag att det var lika bra att passa på att köpa två dessa byggsatser, som jag gått och spanat in i flera år, medan de alltjämt finns att få.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Orso
2015-10-23 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

ÄNTLIGEN som Gert Fylking brukade ropa.

Nu har jag fått tag på en halv byggsats som jag letat efter ett par år. Jag hade väl hoppats på att hitta den på italienska Ebay men en Västergötland utan den Italienska ubåten dök upp i Japan.

Roca
2015-10-28 01:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag har fått hem några fina byggsatser från WildeSau, tack! Först några klassiska old school, KP 1/72 Avia S-199, Revell 1/72 Fiat CR 42, samt Heller 1/72 Messerschmitt Bf 109 K

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-10-28 01:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Åsså påfyllning på udda Messerschmitt-fronten från Aeroplast i 1/72; en styck Bf 109 B och en D!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2015-10-28 01:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och till sist, Academy 1/72 Texan samt Italeri 1/72 Pz I!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: