Annons:
Etikettallmänt
Läst 4237 ggr
ElLobo
9/1/15, 12:08 PM

Nytt i bygghögen, september 2015

Ny månad, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

2015 års tidigare trådar:

Annons:
SwedBear
9/1/15, 8:42 PM
#1

Kunde inte vänta in tills någon i Sverige tog in den så det fick bli Hannants. Den har ju fått så bra kritik.

Export-varianten inkluderar en genomskinlig motorhuv. Får se om den används.

Allt omsorgsfullt packat i separata påsar.  Ets ingår.

Fin stor manual plus referenslitteratur.

Nu är frågan när man hinner bygga den ……

Filbrännan96
9/1/15, 9:02 PM
#2

Den är sjuuukt häftig! 👍

"It´s all about the details"! Cool

wooderson
9/5/15, 4:36 PM
#3

Hade nog tänkt låta det här bli en inköpsfri månad, men ett besök hos svågern resulterade i ett besök hos model-craft och det i sin tur resulterade i detta, plus lite lim och en bit gräsmatta

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
9/5/15, 4:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
robban64
9/5/15, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#3 Ha,ha…en inköpsfri månad är en omöjlighet. Själv har jag köpt dessa små skönheter. Airfix Nimrod 1/72

robban64
9/5/15, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Som om den inte var stor nog så blev det en Italeri C-130 1/48 också. Tack SwedBear för en bra och smidig affär.

Annons:
Dioramabyggare
9/10/15, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Idag var jag och tittade på en utställning i Arbetets museum i Norrköping (bussresa med personalen på Gammelgården här i staden) och innan vi skulle åka hem hann jag med ett besök i stadens modellbyggebutik där jag hittade denna trevliga modell som jag inte kunnde låta bli att köpa😎😇😉:

Roca
9/10/15, 11:28 PM
#8

#6 och #7 Cool boxart, på båda era inköp! Lite tropisk stämning så här på höstkanten 😎

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Orso
9/11/15, 12:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Köpte två modeller på tävlingen i Göteborg.  En Airspeed Oxford fick följa med hem när jag förstod att den hade svenska dekaler..

Orso
9/11/15, 12:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

och jag fick äntligen tag på en SU-34

Orso
9/11/15, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Men vad hjlper det att hålla igen på inköp när modeller ramlar på en ändå. Fick detta trevliga flygplan

Orso
9/11/15, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Stod och funderade på att köpa denna men bestämde mig för att vänta. Den är ju ny så det är ingen panik. Tur var väl det då jag fick en i pris.

Orso
9/11/15, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sedan fick jag Alfa Hobbys specialpris. Vet inte vad jag ska gör med den. Det är ju inte en skala som intresserar mig så mycket. Nåja. Något ska det bli av den.

Annons:
Dioramabyggare
9/11/15, 4:36 AM
#14

#8: ja, omslagen på lådorna i #6 och #7 värmer i dubbel betydelse😉 (tack och lov att tjejerna i min byggsats har byxor på sig… "innandömet" hade nog blivit svårt att måla 🤪😎). Bilden på lådan till Hercules-modellen associerar jag till Söderhavet 😍…

Dioramabyggare
9/11/15, 4:40 AM
#15

#9-#13: grattis så mycket till fynden! Ska #11 bli en Tp 5, och #12 en Hkp 6, eller en "polis-Jet Ranger"?

Lycka till så mycket med byggena!

robban64
9/11/15, 8:24 AM
#16

#8 ,#14 He,he…..har inte tänkt på det själv men nu när ni säger det… Boxarten ser ju lite knasig ut.Ser ut som om åbäket ska landa på stranden på någon liten paradisö.

starhawk
9/11/15, 9:28 AM
#17

Robban! Se till att köpa dekaler till Nimroden dom som följer med är rena katastrofen! För övrigt var det en riktigt trevlig modell.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
9/11/15, 11:07 AM
#18

Är det någon här som vet hur det märkena på den amerikanska och den tyska fallskärmsjägarens vapenrockar ser ut? Det finns inga dekaler med i kartongen, så jag tänkte leta efter bilder på de märkena på nätet, förminska till lämplig storlek och skriva ut. Bäst är ju annars om jag kunnde hitta dekaler istället, men jag vet inte var de finns att få tag i.

Orso
9/11/15, 2:01 PM
#19

#18 Kanske Archer har något som passar: http://www.archertransfers.com/PAGE_CatalogDL.html

#15 Det får nog bli en Hkp 6. Jag har ett dekalark liggande. Någon Tp 5 blir det inte nu. Det är alldeles för mycket jobb att göa den svensk.

Dioramabyggare
9/11/15, 2:54 PM
#20

#19:1: Tack Orso för länken!

#19:2: Aha, jag som alltid trott att det bara var att måla den mörkgrön/ljusblå och att sätta på svenska dekaler… på vilket/vilka sätt skiljer sig den "svenska" Ju 52:an från övriga varianter?

Annons:
Dioramabyggare
9/11/15, 3:41 PM
#21

Vad betyder "AFT" som står i en av "rubrikerna" här?

http://www.archertransfers.com/PAGE_CatalogDL.html

robban64
9/11/15, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#17 Starhawk,är du tankeläsare?,ha,ha. Kolla vad som ramlade ner i brevlådan idag.

robban64
9/11/15, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Dök även upp ett israeliskt dubbelark från Sky'Decals. Kommer sitta som en smäck på 1/48 Herculesen

Orso
9/12/15, 1:25 AM
#24

#20 Svenska Ju52 hade ingen lastdörr på höger sida.  Istället får man fixa passagerarfönster. Italeri har lastluckor med fönster i sina satser men det blir inte rätt för korrugeringen är finare på luckan än på flygkroppen dessutom hamnar fönstren längre ner i luckan.  Det ska inte finnas något hål för en skytt i taket vilket får fixas . på höger sida ska det finnas en dörr bakom cockpit. Slutligen det svåraste vingarna. Dom svenska planen hade motorer som var parallella med kroppen medan standard Ju52 hade motorer som pekar utåt. Det innebär att bulorna för motorerna får skäras loss från vingarna och nya monteras. Dom ska vara bredare än originalen och eftersom dom riktas upp måste ny korrugering läggas in i vingarna. Detta gäller dom senare planen. Den tidigare "Södermanland" hade inte ändrad motorinstallation men hade istället en del andra saker som måste ändras. Den har jag byggt och finns på min hemsida.

Dioramabyggare
9/12/15, 7:44 AM
#25

#24: Pust… ja, då förstår jag hur mycket jobb som behövs för att "försvenska" Ju-52:an.

mangemani4
9/14/15, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

någon som byggt denna och kan svara på en fråga? med tanken så följer 3 figurer, 1 som ska stå i luckan längst upp och 2 som sitter inne i tanken, en kör och en vid maskingeväret samt att spakar, stolar och annat ska dit med. då byggbeskrivningen inte avslöjar så mycket om man ska kunna ta loss "taket" över de 2 figurerna inne i tanken eller om man typ bara ska kunna se dem genom de 2 luckorna ovanför dem när tanken är klar, så måste jag fråga, hur är det tänkt? tänkte om det är nödvändigt att lägga ned enormt mycket arbete på inredningen och figurerna om "taket" kan tas loss eller om man typ bara ska måla lite snabbt och så gott man kan om man bara ska kunna se figurerna genom luckorna.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Roca
9/15/15, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Har just fått hem en PM 1/72 Sea Fury, tvåsitsig "Bagdad Fury". (eBay, Tyskland)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
9/15/15, 4:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Det jag mest ville åt denna gång är dekalerna, som jag tänker använda till en pakistansk Tempest II!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
9/18/15, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det är inte riktigt byggsäsong för mig än, så jag får hålla mig till färdiga modeller. Bara lite vädring och torrborstning kvar…


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
9/18/15, 6:12 PM
#30

Fina modeller Sau 😎och kul att se en blänkare från dig!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
9/18/15, 9:53 PM
#31

#29: hmm… kantareller… hur går det till att vädra sådana??🤔

Banjoman
9/21/15, 10:05 AM
#32

#31 Åh, med lite smör i en stekpanna så får de den där önskvärda, gyllenbruna färgen … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Orso
9/21/15, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Varför köpa nya fina modeller när det finns gamla grejor i nyutgåva.  Man behöver inte ha så dåligt samvete när sågen åker fram.

Banjoman
9/21/15, 8:01 PM
#34

#33 Fina bilar! Lite lustigt, bara, med två modeller i samma kartong i olika men ändå så närliggande skalor … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Orso
9/22/15, 12:11 AM
#35

Ursprungligen såldes dom troligen styckevis i plastpåse och gjorde modellerna ungefär lika stora. Jag har sett andra set med en modell i 1/59 och den andra modellen 1/48.

Banjoman
9/22/15, 6:40 AM
#36

#35 Man fattar, man förstår! ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Roca
9/23/15, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Lite nytt idag från Alfa Hobby;

Två artilleripjäser från Zvezda i skala 1/72:

Sovjetisk 45 mm anti-tank gun, som PAK 35/36 fast större, kommer att byggas som en erövrad pjäs använd av tyska Ordnungspolizei på östfronten.

Tysk 75 mm leichtes Infanteriegeschütz 1, ska konverteras till leichtes Gebirgsinfanteriegeschütz 18 (bergsjägarna).

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/23/15, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Och Zis-5 i olika skalor;

Zvezda 1/100 Zis-5 x 2,  en ska konverteras till brandbil för den tyska ockupationsmakten, "Feuerwehr der Stadt Smolensk". 

PST 1/72 PMZ-2 (Zis-5), sovjetisk brandbil.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mangemani4
9/23/15, 2:08 PM
#39

trist att man inte har något att bygga:(

la en beställning på en 1/16 tiger för ett tag sedan, men det skulle ta ett tag innan den skulle komma i lager igen, så jag la en beställning på en tiger elefant som jag hade hoppats skulle hålla mig sysselsatt tills tigern kom, men den blev helt klar på bara någon dag. la sedan en till beställning denna månaden på 2 kits, men den har inte kommit än, så man har inget mer att bygga nu, vilket får en att krypa efter väggarna lite. insåg inte tidigare hur besatt man var utav detta:P

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Orso
9/23/15, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

För att fortsätta med lite udda skalor så kommer här mina senaste inköp. Hus i skala 1/150

Roca
9/24/15, 11:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Coola hus! Vad ska det bli av dom tro?

Jag har fått hem tre ark för Blue Angels i 1/72 från Draw Decal. Än så länge har jag Hellers Hellcat och Frogs Bearcat på lager.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
9/24/15, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Och så lite resindelar från Antares (via eBay.at) i 1/72;

2 x Bombentorpedo 400 att monteras på en Fw 190 A/F.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mike gbg
9/25/15, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

lite nytt en Boeing SB17

mike gbg
9/25/15, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

mer nytt

mike gbg
9/25/15, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

mer nytt 2

mike gbg
9/25/15, 12:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

mer nytt 3

mike gbg
9/25/15, 12:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

mer nytt 4

mike gbg
9/25/15, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

mer nytt 5

Annons:
mike gbg
9/25/15, 12:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

mer nytt 6 fast ändå inte nytt (påbörjad)

Rone
9/25/15, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Tidigare i veckan anlände ett paket från Stefan "Hayabusa" med vinsten från specialtävlingen i Decaius Panther bygg tråd http://modellbygge.ifokus.se/articles/55f53effce12c46dae001211-gb-97-zvezda-135-panther-ausf-d-del-2?participating-1

En fin byggsats med en lätt förvirrande box-art, tog en liten stund innan jag fattade att den loopade!🤪

Stort tack för denna!👍

Rone
9/25/15, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

I beskrivningen till denna byggsats finns även ett mycket intressant målningsalternativ, då tänker jag på den som innefattar konturerna av vad jag tror ett Mig plan? Antagligen för pilot träning.

Rone
9/25/15, 11:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Även en leverans från Virago Hobby dök opp i veckan innehållande bla. Revells nya ´29 Roadster. Mycket trevlig byggsats!

mangemani4
9/26/15, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

var ner till alfa hobby idag på jakt efter en kubelwagen och en BMW med sidovagn, men de hade de bara i 1/72 skala, så jag letade istället efter en 1/35 tank, men tyckte de var lite för dyra. men så höjde jag blicken en hylla högre och fick se de stora modellerna och där förblev blicken. stod länge och tittade på en peterbilt i 1/16 skala, men var lite för dyr, sedan en F1 bil i samma skala, men lite för saftigt pris på den med, men slutligen så hamnade blicken på denna skönhet och priset var helt ok. efter en snabb titt i lådan så insåg jag snabbt att denna kommer att bli stor när den är färdigbyggd, så jag slog till. så nu måste man väl ändå ha något att göra fram tills tigern kommer tycker man.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Dioramabyggare
9/26/15, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Ett litet(!) 20-kronorsfynd i en nyöppnad loppisbutik här i staden.

Jag är inte nöjd med dekalerna, möjligen bortsett från "VL" på fentoppen och "104" framför luftintagen (de dekalerna är vita och lite svåra att avgöra kvalitén på så länge de sitter kvar på dekalarket, och nationalitetsmärkena är inte centrerade). Någon som känner till var det finns ersättningsdekaler?

Dioramabyggare
9/26/15, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Byggbeskrivningen:

Annons:
Dioramabyggare
9/26/15, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Målningsbeskrivningen:

Dioramabyggare
9/26/15, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Kroppshalvorna, stabilisator och lite annat:

Dioramabyggare
9/26/15, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Vingar och lite annat:

Dioramabyggare
9/26/15, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Huven:

Dioramabyggare
9/26/15, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Dekalarket:

[Hayabusa]
9/26/15, 4:01 PM
#61

#50 Håll till godo! Ja, det är en fin liten byggsats. Inte dum alls och jag hoppas att jag får se den byggd här på iFokus.

#51 Helt rätt. Dessa användes som "Agressors" på t ex "Top Gun" och liknande. Just denna kärra är tänkt att efterlikna en MiG 17.

Kolla här: http://www.hyperscale.com/features/2001/a4mig17da_1.htm

#52 Oh, den är ju såå jäkla grym. Fin byggsats, vad jag har läst. Tycker att den ser helrätt ut med Buick motor, bromstrummorna mm. Stor potential och varianterna är i det närmaste ändlösa.

Dioramabyggare
9/26/15, 10:25 PM
#62

Eventuellt bygger jag ett diorama med utgångspunkt från denna spektakulära händelse då en Harrier-pilot nödlandade på ett containerfartyg efter 1000 miles flygning, och med bara brännsle kvar för någon minuts flygning. Själva fartyget och dess däckslast blir kanske en "what if"-modell, om jag inte lyckas hitta en modell av det spanska fartyget "Alraigo"  i samma skala som Harrier-modellen.

http://www.military.com/video/military-aircraft-operations/landing/sea-harrier-emergency-landing-on-cargo-ship/1111659889001/

Annons:
ElLobo
9/28/15, 10:54 AM
#63

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: