Ford Crown Victoria 1955-56
Den och Volvo Amazon måste vara dom vanligaste veteranbilarna i Sverige. :)
AMT har en 56'a i 1/25 ( http://blog.modeljunkyard.com/2011/02/11/56-ford-fairlane-crown-victoria-125-from-amt/) men jag tror inte att den hade ett "conniekit". Själv skulle jag vilja ha en sådan i 1/32.
#2 Ja, Sverige har nog ovanligt många '56 Ford. Personligen tror jag dock att '57 Chevrolet är vanligare. Vill minnas att det finns c:a 800 ex av just '57 Chevy (alla varianter) i Sverige. Nåväl…lite länkar som berör '56 Ford:
http://www.modelroundup.com/product-p/amt-6547.htm
http://www.modelroundup.com/product-p/amt-r2-807.htm
http://www.modelcarsmag.com/forums/topic/70316-125-amt-56-ford-victoria/#comment-871286
Hur är modellerna att bygga? Någon som vet?
Jag tror att man kan köpa badbryggan som tillbehörskit, kanske från Virago?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Ser ut som en standard AMT-sats från 70'talet. Här finns instruktionerna: http://www.round2models.com/files/instructions/amt807.pdf
Ska nog akta mig för den, kan inte bestämma mig vilken man skulle bygga. En Ford Fairline Victoria, Ford Fairline Crown Victoria eller en Ford Fairline Crown Victoria Skyliner. Det skulle bara sluta med att jag köpte tre satser.
Tycker att "badbryggan" på bilen ovan ser lite för lång ut. Det har helt klart funnits en resinkonvertering: (http://www.ebay.com/itm/Resin-Continental-Kit-for-1955-56-Ford-1-25-scale-AMT-NO-MINNESOTA-SALES-/390975421889) men det borde vara enkelt att snickra till en själv.
Hehe, tack för hjälpen, Björn!
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Tack för all input. Speciellt #6 av: Orso: Problemet är bara att de inte fraktar till Sverige. Någon som har en idé om att få tag på en ändå? Gärna i detta utförandet om man bortser att det är en convertible.
Det är ju platta ytor så att bygga en förlängning av stötfångaren av plasticcard borde vara ganska lätt
AMT's 56:a är helt ok om än inte så att den bara faller ihop av sig själv. Den har trots allt några år på nacken nu, den kom någon gång på 60-talet första gången.
Rekommenderar att limma fast dörrarna innan målning då de inte sitter helt klockrent i öppningarna utan behöver lite jobb. Även motorhuven vill sitta lustigt men funkar bättre om man skippar gångjärnen och lägger den löst mellan skärmarna.
Plasttaket i modellen är lite fel då det inte går ända ut mot kromlisterna utan lämnar en bit lackerat tak mellan istället. Är man niträknare är det lite jobbigt att få till men annars duger det fint som det är.
Inget connie kit med i satsen dock men som nämnts här ovan är det inte några komplexa ytor så det borde gå lätt att göra en egen badbrygga där bak.
Om du kommer så långt och behöver extra däck och fälgar så har jag över originalfälgar och däck. Hör bara av dig så fixar vi det då.
/Niclas
sedan är det här med skyliner taket. AMT's modell verkar vara genomskinlig. Någon idé om hur man får till den där blågröna nyansen? Blanda färg och sedan airbrusha från insidan kanske?
Vet att folk använder humbrols metallicfärger för att tona i blått, grönt eller valfri ton utav dem. Man låter bara bli att röra om så man enbart får den färgade klarlacken.
Juha Airio, mästerbyggare från Finland, penslar med den här färgen och får fantastiska resultat. Som på Oldsen här nedan.
/Niclas
Det finns ju transparanta färger.
Något liknande finns med i AMT's 1962 Ford Thunderbird, tyvärr inte så fina i kromet så de skämmer bilen ganska rejält tycker jag! Dessutom är det enbart fyra stycken med ifall du vill ha till alla fem hjulen.
Kanske blir de bättre om man tar bort kromet och blåser på alclad2-krom istället?
/Niclas
Var på en liten motorträff idag så här kommer en bild som inspiration
Det där är en 56:a det med, i grunden samma bil som Ford men med lite eget stuk interiört och exteriört samt andra motorer. Taklinjen är dock precis lika på båda bilarna.
Mercuryn är också snygg som få tycker jag, den här var läcker med de större moderna fälgar.
/Niclas
Det är väl samma byggsats fast olika lådor. Instruktionen till den vänstra länkade jag till tidigare
Precis som Orso säger, samma sats olika utgåvor. Den till vänster är den senaste med lite retrolook. Är nog också så att det är ett bättre dekalark med i den lådan också.
/Niclas
Här är min vision av mitt bygge. Någon rackare som vet vilken motor det är som sitter i?
http://www.hemmings.com/classifieds/cars-for-sale/ford/crown-victoria/1751776.html
Står i annonstexten att det är en 272:a med tvåpetad automat.
Fin som snus var den och priset var ju också "fint", fulldyr om man skulle importera den till Sverige. Huvva!
/Niclas
Finns det någon vänlig själ därute som äger en Victoria som skulle kunna filma den i mörker med belysning på och lägga upp videon här på siten. Hittar inget på youtube. Visa gärna blinkers och bromsljus + innerbelysning. Skulle nämligen vilja dra in el i bilen och få rätt styrka och färg på ljuset. Detta efter att ha läst ett inlägg om minidioder med denna länk attached:
Vet någon hur man får tag på den vita färgen till karossen, "Colonial white"?