Annons:
Etikettallmänt
Läst 2934 ggr
Magnuzk
2015-07-26 02:53

Vilken slipmaskin?

Jag behöver skaffa en slip-såg och skärmaskin, multiverktyg. Vilket märke? Cotech, Dremel eller Rotacraft? Cotech och Rotacraft/Modelcraft har jag läst några mycket negativa kommentarer om, Dremel kostar lite mer, men verkar bättre.

Annons:
Ulvtand
2015-07-26 07:39
#1

Jag föredrar Dremel. Den är inte det billigaste men jag är dunder nöjd med den och Dremel har många tillbehör till sina maskiner.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

steffe1975
2015-07-26 08:59
#2

Jag har en cotech och är kanon nöjd, det enda negativa är ett visst högfrkvent missljud från förlängnings"snabeln". Inget som får boskapen att skena eller så att man får lust att kasta ut den genom fönstret men det är där. Jag har haft den i ungefär 3 år nu och använt den till mycket allt från att kapa skruvar på trånga ställen till att fräsa ut för lampor i titanic. När det gäller tillbehören så pasar i princip alla andra tillverkares på den. finns säkert några som inte gör det men inga jag hittat ännu. det är denna jag köpte. 

http://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Cotech/40-9526

Banjoman
2015-07-26 10:24
#3

Jag har haft en Dremel 400 Digital i snart 10 år nu, och tycker att den duger; den har varit driftsäker och på det hela gjort det jag har velat. Jag har dock samtidigt konstaterat att vissa delar av tillbehörsprogrammet i form av borrstativ, frästillsatser m.m.  varit att klassa som ganska svårt mediokra: sladdriga, svårinställda och med med högst måttlig precision.

Jag har också en Dremel Scrollstation bordslövsåg, som jag nog får klassa som min sämsta verktygsinvestering (och billig var den inte 😭) någonsin – den står mest och samlar damm, den … 😡

När det blir dags att köpa en ny kommer jag för min del vara starkt benägen att kolla in en Proxxon i stället … nota bene då en av deras 230 V-apparater, inte en 12-voltare med transformator.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-07-26 10:58
#4

Jag har en Cotech och en Dremel med batteri, Använder mest Dremeln eftersom det där så smidigt med en sladdlös maskin. Har dock inga invändningar mot cotech, fungerar bra dock är chuckgängan annorlunda mot Dremel vilket gör att Dremels chuck inte passar på Cotech. Jag överväger att så fort pengarna räcker till köpa ytterligare en maskin det blir då en Dremel med sladd för att sitta permanet monterad i mitt Dremel borrstativ. Behöver chuck på denna då jag vill kunna ta vanliga borr och inte behöva köpa de dyrare med 2,35 mm skaft

Magnuzk
2015-07-26 11:10
#5

Tack för era svar, det hjälper mig på vägen. Jag funderar på en Cotech eller Dremel. Tycker att jag är i stort behov av en nu då jag känner att jag behöver en för att slipa ner detaljer och skära av bitar på delar som ska få fotoets. Har en stor Ubåt och P-61 som väntar och jag vill komma igång med dessa nu. Har inte verktyg som är lämpliga för den här typen av jobb. 

Rotacraft tänkte jag köpa, men det verkar inte vara något att ha enligt kommentarer. Wentzels föreslog Proxxon och skulle sända mig en Proxxonkatalog i Oktober förra året, men har inte gjort det. Påminde efter en tid, har inte kommit någon så idag ska jag påminnaigen. Ska försöka hålla ut och se vad Proxxon är.

Banjoman
2015-07-26 11:12
#6

#4 Vad petzon säger är lika sant som viktigt: oavsett vilken maskin du köper, se till att köpa en på vilken det är möjligt att byta ut spännkragen mot en riktig chuck!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Magnuzk
2015-07-26 11:15
#7

Vad innebär det, med spännkrage och chuck?

Banjoman
2015-07-26 11:18
#8

#5 Generalagent i Sverige för Proxxon är Karl H. Ström i Jönköping, på vars webbplats du bland annat kan ladda ner just Proxxon-katalogen på svenska. De listar också samtliga svenska återförsäljare av Proxxon, så om du tycker att Wentzels är för långsamma kanske du kan hitta en butik närmare dig där du kan få titta och känna och klämma på grejorna också … ?!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Magnuzk
2015-07-26 11:24
#9

Bra förslag, tittar länkarna nu.

Banjoman
2015-07-26 11:28
#10

#8 En spännkrage/spännhylsa är ett spännsystem som består av just en spännhylsa, dvs. en cylinder som är urborrad till en fast diameter och sedan har tre eller fyra skåror sågade uppifrån och en bit ner längs hylsan. I hålet i mitten skjuter man in ett verktyg (borr, slipskiva eller vad det nu kan vara) vars skaft har samma diameter som hålet; genom att sedan skuva ner en gängad spännkrage över hylsan trycks dess ena ände – den där skårorna sågats – samman och verktyget hålls på plats. Fördelen är att det ger ett mcyket stadigt grepp om verktygsskaftet, som således sitter stilla, och dessutom är billigare att tillverka med tillräcklig precision för att verktyget skall sitta exakt centrerat.

En chuck är precis vad det låter som – samma sorts chuck som du har på en vanlig borrmaskin, bara mindre. Den har (vanligtvis) tre käftar som under fjäderbelastning kan föras närmare eller längre ifrån varandra och därmed ta verktygsskaft av skiftande diametrar. Fördelen är just flexibiliteten; nackdelarna dels att det är svårare att dra åt en så här liten chuck lika hårt som en spännhylsa, dels att det kräver anständig kvalitet på tillverkningen om man skall få t.ex. ett 0,4 mm borr tillräckligt väl centrerat för att kunna borra hål med motsvarande diameter. Jag har på just den punkten varit mycket nöjd med min Dremel-chuck!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-07-26 12:03
#12

#11 Billigast vet jag förstås inte, men det låter som ett mycket bra pris, och specifikationerna ser också sjyssta ut!

Maxvarvtal är förvisso "bara" 20.000 v/m, medan de flesta Dremel-modeller med sladd kommer upp i 33.000 eller 35.000 v/m. Under de nästan 10 år jag har haft min Dremel har jag sällan kört den fortare än 12.000 à 15.000 v/m; nå'n enstaka gång har jag haft upp den i 20.000 men maxvarvtalet tror jag aldrig att jag utnyttjat.

Lycka till med besluts- och köpprocessen! 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-07-26 12:27
#13

#5 ett bemötande som blir allt vanligare från svenska butiker, man struntar i kunden och beklagar sig sedan högljutt över att kunderna handlar på nätet.
Mitt råd är att undvika Conrad, det är en riktigt strulig leverantör, lång leveranstid och ofta felexpedieringar. Att varan finns i lager enligt hemsidan är inten garanti för att den verkligen gör det, det kan vara flera månaders leveranstid trots att varan anges finnas i lager. Kika på Conrads facebooksida så kan du se hur missnöjda deras kunder är. Vad det gäller kapskivor till dessa maskiner vill jag gärna slå ett slag för Dremels med snabbbyte (speedclic) dessa skivor håller cirka 10 gånger så länge som billigare skivor, väl värda sitt pris. Även polerskivorna till spedclicsystemet är suveräna använder dessa för att rengöra lödda mässingsdetaljer innan målning, polerar bort oxider, flussrester mm snabbt utan att ta bort för mycket material

Annons:
Magnuzk
2015-07-26 13:26
#14

Tack för det. Jag ska söka vidare. Finns ingen butik i närheten som säljer Proxxon så det blir att köpa över nätet.

Banjoman
2015-07-26 15:09
#15

#11 Proxxon-maskinen du är intresserad av finns bland annat hos tyska Amazon, till det onekligen ganska facila priset av 50,63 € ≈ 475 spänn; exklusive frakt, förvisso, men ändå ganska billigt!

Just den här säljs dessutom av Amazon själva, och för egen del har jag aldrig haft annat än goda erfarenheter av att beställa från dem.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Magnuzk
2015-07-26 19:36
#16

Utmärkt! Det är ett bättre pris än hos Konrad och Amazon kan man lita på.

Magnuzk
2015-07-28 01:38
#17

Det blir en Proxxon från Amazon. Kommer den att funka i Sverige?

Banjoman
2015-07-28 07:22
#18

#17 Menar du på grund av stickproppen? Klartecken (arméns, i guld)!

I Tyskland har de förvisso, liksom här i Belgien, eluttag med jordkontakten på en pinne som sticker ut ur mitten av urtaget, medan man i Sverige har jordkontakten på bleck i uttagets kanter, men alla moderna elapparater med jordad stickpropp som säljs i såväl Tyskland som Sverige har så kallad eurokontakt, en stickpropp med jordkontakt som passar såväl kontinentala (t.ex. tyska eller belgiska) som svenska och finska eluttag. 

För säkerhets skull var jag precis nere i hobbyrummet och kollade, och jodå: samtliga mina Proxxon-maskiner med jordad elkontakt har en eurokontakt, vederbörligen märkt (D), (N), (S) och (FI)! 🤓

Se'n misstänker jag att en så pass liten maskin som det är frågan om i ditt fall kommer vara ojordad, och alltså bara ha en vanlig platt kontakt, med den går ju lika bra det ur kombatibilitetssynpunkt … 😎

Det enda som kan vara problematiskt i den vägen är (framför allt) äldre, svenska apparater från tiden före EU-medlemskapet – de har nämligen sällan det hål som krävs för att ta den kontinentala jordpinnen. T.ex. har jag varit tvungen att byta kontakt på min gamla Huskvarna symaskin från slutet av 50-talet för att kunna koppla in den i belgiska eluttag utan adaptersladd emellan …

OBS! OBS! OBS! Allt detta gäller maskiner köpta från t.ex. tyska Amazon – skulle du beställa dem från en brittisk webbutik så kommer du få dem med sladdar som bara passar i Storbritannien (och, antar jag, på Irland)! Men tyska Amazon skall inte vara några som helst problem! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2015-07-28 07:42
#19

Min första tyska maskin via engelska Amazon var inget problem, den hade en "svensk" jordkontakt men det följde även med en "adapter" som man kunde skruva på ovanpå den kontakten så att det blev en engelsk jordkontakt. Min andra tyska maskin via engelska Amazon hade dock en engelsk propp, men både Kjell & Co och Clas i sjön har ju lösa jordade proppar så det var bara att köpa en sådan och byta. Lätt fixat!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
2015-07-28 08:19
#20

#19 Jo, det är ju förvisso enkelt nog att byta kontaktdon på en vanlig elsladd, som jag ju som sagt var gjort med min gamla symaskin, men vill man slippa det krånglet är det säkrast att inte köpa elverktyg från Storbrittanien.

Tyska Amazon är dessutom oftast (a) mer välsorterade på (särskilt tysktillverkade) verktyg, samt (b) billigare -- till dagens växelkurser kostar till exempel den Proxxon-maskin det är fråga om här ungefär 100 kronor mer hos amazon.co.uk än hos amazon.de.

En sak till, förresten, Magnuzk: om du bestämt dig för att beställa från tyska Amazon kan det vara läge att sno sig lite: när jag lade in länken i förrgår hade de 12 stycken på lager; nu är de nere i två (!) även om det förvisso också står att fler är på väg … 😮

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Magnuzk
2015-07-28 10:18
#21

Tack för allt det! Måste skynda mig ser det ut som…  Dax att räkna och jonglera med kosingar.

Magnuzk
2015-07-28 10:30
#22

Jaha… då är man iallafall en maskin rikare.

Banjoman
2015-07-28 11:46
#23

#22 Se där ja! Grattis! 👍

Eller som petzon säkert skulle säga om det du beställt: något som behövs i varje lyckligt hem! 😉

Jag har förresten, av ren nyfikenhet, kollat lite närmare på det där med kontaktdonsutföranden, och ehuru min slutsats (det kommer inte vara några problem alls) håller till 100%, hade jag fel för mig vad gäller tyska eluttag -- de har där samma system som i Sverige, dvs. s.k.  E-utförande med jordkontakt via  kantbleck. Här i Belgien har man däremot, liksom i t.ex. Frankrike, det s.k. F-utförandet med jordstift.

Många (de flesta? alla?) jordade elapparater som säljs i åtminstone västra kontinentaleuropa har därför numera en E/F-hybridkontakt, som passar i såväl E- som F-uttag. Denna hybridkontakt är dock inte, som jag först trodde, den som kallas för eurokontakt, vilket i stället är termen för den platta tvåstiftskontakt som i  princip skall passa i samtliga europeiska vägguttag utom de brittiska.

Om ursäkt, alltså, för denna min lätta begreppsförvirring, men tänk vad mycket nytt (och nyttigt) man får lära sig när man diskuterar modellbygge! 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-07-28 12:59
#24

#23 Banjoman: "Ett måste i varje lyckligt hem" skall det vara🤪

Banjoman
2015-07-28 13:09
#25

#24 Ja just ja -- så var det ju! ☝️

Frågan som uppstår är då vad som är orsak och vad som är verkan i denna utsaga? 🤔

(a) "Mitt hem är lyckligt; ergo måste jag skaffa x."

(b) "Om jag bara skaffar x, så blir mitt hem lyckligt."

(c) ´"Vad spelar det för roll, så länge det slutar med att jag köper verktyg?"

Sign. "Undrande i Belgien" 😈

PS. Om ursäkt till Magnuzk för denna lätta trådkapning … 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Magnuzk
2015-07-28 13:35
#26

Ingen fara alls, bara ett nöje. Tack för allt! När jag läste ovanför om ett lyckligt hem kom jag att fundera på alla tre, a, b och c. Svaret är nog b eller c kanske, för mig?

Magnuzk
2015-07-28 13:52
#27

Förresten Banjoman, jag blev nyfiken när jag läste att du fanns i Belgien. Då kanske du kan svara på en fundering jag har; det är ovanligt mycket gäster från Belgien i år på hotellet där jag jobbar, jag har undrat varför.  Har du ett kort svar på någon teori om det?

Annons:
Banjoman
2015-07-28 18:04
#28

#27 Intressant fråga! Jag ser av din profil att du bor i Insjön, men kan inte säga att jag vet någon specifik anledning att belgare just i år skulle leta sig ditåt så där en masse … 

Men visst: Skandinavien i största allmänhet är ett känt och ganska omtalat resmål (om kanske inte lika högprioriterat som sydligare nejder) bland belgare, och jag har under vintern och våren sett ett antal entusiastiska resereportage från inte minst Sverige på flamländsk TV (är det förresten [mest] flamländare eller valloner ni får dit?).

Sedan är det också så att belgare är ganska entusiastiska utdelare av tips till varandra, så kanske hade ni någon eller några på besök i fjol eller förfjol som nu via sociala media eller bara gammalt hederligt prat i bekantskapskretsen har, som det brukar heta, satt er på kartan … ?!

Annars kan du ju alltid prova att fråga era gäster … ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Magnuzk
2015-07-29 00:58
#29

Nästa gång jag träffar belgare där ska jag fråga. De är nog från flamländska delen de flesta. Tror det var bara i förra veckan tre olika rum som hade belgiska gäster och de hade ingen relation till varandra.  En eller två veckor innan var det också  belgiska gäster, också dem utan realtion till varandra. Hotellet ligger väldigt fint i Tällberg med vy över Siljan så jag kan förstå varför de vill komma några dagar.

Magnuzk
2015-08-04 23:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Då var jag med slipmaskin:

Magnuzk
2015-08-04 23:59
#31

Och med den följer en livsavgörande fråga: Ska jag bygga en Monogram P-61 eller en Revell Typ IX U-Boot?

Magnuzk
2015-08-04 23:59
#32

🤔

Mals Way
2015-08-05 00:02
#33

En fråga….

Vad ska du ha den till….flåt ska förtydliga…

Är det plastmodeller så tänk på att dem maskinerna dammar som satan med allt som kommer med slipande/sågande…..jag tänkte köpa sånt men kopm på att våtslip papper…samt såga manuellt är helvettes mkt mindre damm osv…nackdel tar längre tid…en kap 3 sek…manuelt 20 min….jag tar 20 min lätt…

Magnuzk
2015-08-05 00:31
#34

😃tack för det Mal. Det är precis just till plastmodeller jag ska ha den till, och den är perfekt för mitt tålamod just nu, som inte kan klara av det långsamma, mindre dammiga sättet.

Annons:
Banjoman
2015-08-05 07:14
#35

#30 Grattis! 🥳 Mer vertyg åt folket! 🤓 Hoppas du blir riktigt, riktigt nöjd!

#31 "Varför antingen eller, när det finns både och"?!?😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2015-08-05 09:00
#36

Kommer in lite sent i tråden men något man ofta glömmer är att vi behöver en maskin som går att dimma ner på låga hastigheter. Typ 100 varv per minut.
Dessutom vill man gärna ha lite kraft/moment på dessa låga varvtal.

Detta för att vi arbetar i Polystyrenplast. Vi hög friktion genereras värme vilket gör att plasten smälter. Inte bara vid slipning utan även när man borrar.

Själv har jag en gammal Minicraft som funkar bra. Men jag har även en billig Cotech som går på lågvarv. Inte heller vill man köra på 20.000 varv när man har tunna borrar. De knäcks så lätt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Magnuzk
2015-08-05 11:40
#37

5000 varv är det lägsta på denna. Får se om jag har en hög ihop smällt plast när jag är klar eller nåt som liknar en modell. Min plan med den här var att kunna börja på en Typ IX som ska få massor med ets. Jag behöver något verktyg för att slipa ner plastdetaljer som jag inte kan göra med papper och kniv.

Janne Nilsson
2015-08-05 12:12
#38

En fin fräs och stadig hand brukar gå bra. Låt bara fräsens skär snudda vid plasten i början och efter ett tag får man en känsla för hur mycket man kan ta i. Även kanske ta det i omgångar och låta svalna emellan om det verkar bli varmt. Sen när du har fått bort det värsta följer du upp med sliptrumma eller motsvarande.

Det vanligaste problemet tycker jag är när man borrar hål och lite av kanterna smälter så att man får ett alldeles för stort och ofta ojämnt hål.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Magnuzk
2015-08-05 13:15
#39

Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: