Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2353 ggr
wooderson
2015-07-17 07:50

GB 98: Airfix A01303 - 1:76 -- M4A2 Sherman

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja då var det dags för denna att bli hoppusslad, med en total mängd bitar av hela 57 st

[Länk: GB #98//ElLobo]

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
2015-07-17 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Två olika alternativ presenteras en Britt och en amerikan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-17 07:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Satsen öppnas

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-17 07:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

De första stegen är hjul och sidor

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-17 07:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sen resten av kroppen,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-17 07:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Sista biten, tornet 6 bitar tror jag. Några luckor på kroppen och voilà klart

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-17 08:09
#6

Kort sammanfattning Byggtid, under timmen, (vill man däremot göra denna riktigt fin så är potentialen att lägga tid för slip, spackel osv obegränsad) Helt ok passform när väl gjutskägg och annat skurits bort. Detaljeringsnivån lämnar en hel del att önska I princip alla de 57 delarna har gjutskägg eller annat som behövde korrigeras. För att vara en "instegssats" borde den vara bättre, vilket gäller alla de airfix satser som jag nu byggt. Om detta är första modellen man köper samtidigt som man sett bilder från nätet hur fina modeller kan bli, blir man nog lite besviken på resultatet som står framför en vid färdig modell

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
[Hayabusa]
2015-07-17 09:30
#7

Alltid trevligt med en Sherman, dock tycker jag inte att detta är en lämplig modell för en nybörjare. Byggsatsen har en hel del år på nacken, med all vad det innebär i form av mindre bra passform etc. Är man nybörjare, så är det enligt min mening väldigt viktigt att passformen är bra och att bygget går ihop enkelt. Det är, som tidigare nämnts i andra trådar, stor skillnad på det som Airfix släpper ur nya formar idag mot Airfix-byggsatser som härstammar från 60- & 70-talet.  

Dock - 👍 för att du bygger dessa modeller och ger ett omdöme.

wooderson
2015-07-17 10:58
#8

#7 där tycker vi helt lika. Och det tycker jag att airfixkillen också bör notera. Dessa modeller som jag hittat är från den lokala leksaksaffären i Strängnäs, och jag gissar att de mycket väl skulle kunna bli någon liten kille eller tjejs första sats, den är dessutom märkt med skill lever 1 alltså det lättaste, så som förälder skulle man kunna tro att detta skall vara lätt för barnet att ta sig Ann. Och det är möjligt att det hade varit lättare att acceptera annan internet, men när man nu med en lätt googling kan få upp bilder på fantastiska modellbyggen, så är ju ens resultat med denna sats eller de andra jag byggt hitintills inte så roliga att beskåda. Det faktum att banden på panther tanken inte ens räcker runt hjulen kan ju göra vem som helst galen. Om fler skall tycka att det är roligt att bygga bör ju modellerna som finns mest lättillgängligt också vara just bra och lätta att bygga, detta sagt med tanke på andra trådar där airfix vill komma ut mer i leksaksbutikerna, då måste det. Vara det nyaste och bästa som kommer ut, så att man kan känna att man lyckas i sitt byggande, och att det är roligt att få ihop satserna utan att behöva ha en massa specialverktyg.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
2015-07-17 13:07
#9

Jag tycker att du skall satsa på en brittisk vagn. Vad jag förstår så användes M4A2 bara av US marinens i stilla havet och aldrig av USA armé i Europa.

[Hayabusa]
2015-07-17 14:22
#10

#8 Precis så är det. För oss som är lite insatta i marknadens utbud så vet vi om alla dessa "fällor", värre är det för t ex nybörjare. Airfix har, i mitt tycke, en hel del byggsatser som inte alls är "roliga" att bygga pga deras ålder. Problemet är att det inte framgår av förpackningen utan man måste helt enkelt veta vad som är vad.

#9 Jag tror inte heller att M4A2 användes av jänkarna i ETA, men tittar man på modellens motordäck så ser det mer ut som en M4.

Roca
2015-07-17 20:22
#11

#7, 8, 10: Precis som Stefan nämner, så är det helt andra byggsatser som kommer fram som nyproducerade (nya formar)  i nutid från Airfix, jämfört med sextioalets "nitmonster". Det kostar ju en hel del pengar att ta fram nya gjutformar och därför har en del företag, inklusive Airfix, under många år levt på att återutge sina gamla satser. Sen så har nog inte pansar direkt varit Airfix adelsmärke. En god källa till information om t.ex. första utgivningsdatum för en viss byggsats är:
Scalemates (där finns info om väldigt många olika byggsatser)

Samt, för bland annat byggtips rörande Airfix markfordon inkl. Sherman:

Matador Models - Airfix hints

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mangemani4
2015-07-18 21:04
#12

fint bygge:)

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

sebfr
2015-07-21 08:56
#13

Hej, Airfixkillen här ;) (Tack för den titeln, den tar jag till hjärtat).

Jag stöter på kritiken ovan angående passform på (framförallt) äldre modeller. Detta har jag diskuterat med tillverkarna och det är uppenbart att de har fokus på att höja kvalitén, vilket syns på nyare modeller och på "New Tool"-versionerna på gamla dito.

Min gissning är att vi kommer ser mer produkter riktade till nya byggare. Airfix är mer av "folkets" byggsats, snarare än för de allra skickligaste byggarna (det är i alla fall min syn på varumärket och sortimentet). Däremot är noteringen att leksaksbutiker saknar en hel del kunskap för att leda kunden till rätt byggsats - det är något vi får ta på vårt ansvar att utbilda dem i. Jag förstår helt frustrationen man kan känna när delarna inte passar exakt som det man föreställt sig. Och att räkna med att nya byggare skall putsa, slipa och bearbeta modellen för att den skall sitta ihop korrekt är inte rätt sätt att tänka.

Samtidigt som man arbetar med det ovan nämnda, så är det tydligt att även detaljrikedom är i fokus med den nya teknologin som finns till förfogande. Att de 3D-scannar förlagan i skala 1:1 gör arbetet mer precist och enklare så man kan öka detaljgrad - och därmed skall även passformen kunna bli bättre.

Exakt vad vi kan vänta oss i framtiden av Airfix är det bara stjärnorna som vet (och några killar i England, som delar med sig med mycket info, men inte allt). Men jag tar alla chanser jag får att framföra era, och mina, åsikter till dem.

Om ni är intresserade av att veta mer om 3D-scanningen (LIDAR) så finne en bra artikel på engelska här: http://www.develop3d.com/blog/2014/11/airfix-uses-lidar-scanning-in-the-development-of-its-2015-models

/Sebastian

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
Upp till toppen
Annons: