Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2471 ggr
starhawk
7/4/15, 5:16 PM

GB 84: Hasegawas Typhoon Mk.IB i skala 1:48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var det dags för den här då!

 [Länk: GB #84 -- del 1del 2//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
7/4/15, 5:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ingen gubbe men man har ju sina lager, den här går under namnet RAF pilot WWII så den skall väl passa bra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/4/15, 5:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Första del att bygga är ju cockpit och den har ju en instrumentbräda och till den var det en dekal, jag upptäckte dock att instrumentbrädan hade en hel del struktur, det var liksom två nivåer och alla instrument var upphöjda men jag gav den två rejäla Microsol behandlingar och dekalen lade sig snällt över brädan och alla instrument hamnade precis där dom skulle

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/4/15, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och här är cockpitinredningen med instrumentbrädan på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Roftic]
7/5/15, 12:04 AM
#4

Cool instrumentpanel!

starhawk
7/12/15, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

piloten är nu inlimmad i kontoret och kontoret inlimmat i lkroppen, och det passade väl fint men sen var det dags för dom här "passdelarna" runt cockpit den vänstra passade fint men inte dom högra, det blir en del spacklande här

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
7/15/15, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nu har vingarna kommit på plats och det har spacklat med tre olika sorters spackel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
7/26/15, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Typhoonen har kommit lite på efterkälken när jag funderat på "invasion stripes" och om jag skulle ha "bildörren" öppen men det blev stängd till sist

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/5/15, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Hasegawa tycker tydligen inte att man skall bygga den här med infällda ställ, det finns ingen del till hålet. Dock är luckorna bara tillfälligt på plats inför målningen av "invasionstripes". Hasegawas målninginstruktioner förutsätter att man målar vitt och sen finns det dekaler för dom svarta ränderna, men det är en design med smala svarta fält och breda vita fält som inte tilltalar mig, jag fördrar lika breda fält. En snabb titt på internet visar att den designen är den vanligaste, den här designen med olika breda fält är rätt sällsynt. När man har lika breda fält är det dessutom en del under stjärtbommen som saknas på "olikafälten"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

felle-j
8/5/15, 3:19 PM
#9

Ser mycket bra ut! Hawker Typhoon är ett häftigt flygplan.

JohanRydberg
8/5/15, 6:24 PM
#10

#8 Om jag förstått det rätt så är de stipes som har olika bredd rent tekniskt inte "invasion stripes". Utan det är en typ av identifikationsmärkning som förekom betydligt tidigare (1942) på flygplan avsedda för markattack (Typhoon/Tempest). Denna märkning var dock bara på undersidan av vingarna och inte på över/undersidan av vingarna och på stjärten (som de "riktiga" invasion stripsen) 

/johan

starhawk
8/5/15, 8:27 PM
#11

Dom riktiga invasion stripes, alltså tre vita och två svarta, var ofta endast på undersidan, har sett massor av bilder på Typhoon med invasion stripes enbart på undersidan, har för mig att jag läst någonstans att dom infördes efter invasionen av Sicilien och italienska fastlandet då allierade luftvärnskyttar sköt på allt som flög så det låter ju därmed rimligt att ha dom enbart på undersidan.

Som du mycket riktigt påpekar var den tidigare märkningen en identifiering för att skilja Typhoon/Tempest från Focke Wulf, men dom är ju ganska lika invasion strips

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mals Way
8/6/15, 12:38 AM
#12

ååååh en Cardoor Typhoon…..Gillar dem då de ser så förbaskat brutala ut med dörren…..

Grymt snyggt förfasiken…gillas mkt.

starhawk
8/12/15, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Alltid lika spännande att avmaska, blev väldigt bra tycker jag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
8/12/15, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En närstudie av landställsdörrarna den yttre blev trefärgad, dom maskades i stängt skick därav vinklarna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/17/15, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Allt färdigt jag fick till det solblekta camot rätt bra tycker jag

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/17/15, 7:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Annan vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
8/17/15, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Åsså en fighting face, det är några rejäla "dojor" den här har

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

wooderson
8/17/15, 7:46 PM
#18

Supersnygg!

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

robban64
8/18/15, 5:25 AM
#19

Det där fighting facet var inte att leka med. Vilken best! Snyggt jobbat.

Upp till toppen
Annons: