Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 4598 ggr
wooderson
2015-06-20 20:22

GB 73: Jagdtiger Porsche production type

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade nog tänkt vänta tills efter semestern med den här men den ropade efter mig i garderoben, och lite kan man väl pilla tänkte jag. Vi får se om den är något att bita i. Över 900 delar står det på kartongen, men då är det 600 av dem som går åt till banden och alla dekaler räknas, själva vagnen är nog inte mer än 200 delar

[Länk: GB #73 -- del 1del 2//ElLobo]

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
2015-06-20 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Blev inte mer än så här ikväll

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ElLobo
2015-06-21 00:04
#2

Men denna hade du väl inte anmält till gruppbygget? Eller har jag missat den?

Men OK, jag lägger till den i listan för gruppbygget i efterhand. Den här gången.

IKV91
2015-06-21 07:40
#3

Ahh…..

Tänkte att det måste vara läge för dig att dra igång något nytt!

wooderson
2015-06-21 08:19
#4

#2 ursäkta för detta bäste Herr Admin, det verkar som att det blivit en miss från min sida i detta. jag gick in i gb tråden igår och skrev ett inlägg, men det kan hända att jag råkade göra det i allt för stor hast, så att jag glömde trycka enter efter att jag skrivit det, eller om det försvann på vägen i cyberrymdens stora svartahål där vissa saker verkar hamna. så ursäkta för detta misstag, tack för att du lägger till den ändå.

#3 jo jag hade tänkt vänta en stund, men sen tänkte jag, vad sjutton lite kan man ju pilla trots att det snart är semesteruppehåll, och då hade jag den här tigern eller samma tamiya panzer dom du byggt att välja mellan. ja eller att måla lite på killarna i ett diorama som jag pysslar med vid sidan om, men jag var inte på humör för att måla.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-06-21 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite gjort ikväll, monterat fjädring och bakparti. Inget har direkt flutit på fint ikväll, monterade fjädringen fel, bryta loss fixa till, hade sönder lite saker i processen, försöka rädda upp situationen, inser att antingen har jag blivit kräsnare med tiden eller så är gjutningarna på denna modell inte topnotch direkt, gjutskägg lite här och där, sjunkhål eller vad de nu heter lite överallt och saker som inte går ihop sig som de ska. Hoppas att det här tar sig, jag lever ju i illusionen att man ska bli glad och lugn av sin hobby, inte grinig och tjurig, men jag kan ju ha fel förstås

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-07-30 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite pillat med den här i eftermiddag, denna sommar bjuder ju verkligen på byggväder :)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
2015-08-03 21:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Några bitar ditsatta ikväll, försökte lite med ets till verktygen, men efter att ha limmat ihop fingrarna mer än delarna gav jag upp. Inser också att banden till den här modellen nog kommer att vara knäckande, varje länk består av 5 bitar, viss risk att det kommer bli snett och vint tror jag. Nu blir det fika med frugan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Tarmvred
2015-08-04 00:33
#8

Fem delar per länk? Nog för att dragon älskar att dela upp detaljer i fler bitar än vad som är hälsosamt med det är väl ändå i överkant :P

Lägg upp lite bilder på länkarna så jag är mentalt förberedd om jag stöter på något liknande i framtiden.

wooderson
2015-08-04 07:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8 varsågod, en bild av instruktion samt spruce, finns 6 st av denna sort, en snabb räkning gör att banden motsvarar 600 delar om alla ska användas

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Husse1
2015-08-04 15:27
#10

Vilken best! Inte avundsjuk på bandjobbet…

Janne Nilsson
2015-08-04 16:14
#11

Blir det fungerande bandlänkar då?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
2015-08-04 19:34
#12

#11 Nix de ska limmas

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
2015-08-04 22:34
#13

Kul! :/

Jag tittade på vad det fanns för AM men det var samma sak där?
Annars verkar det vara en kul och bra modell.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
wooderson
2015-08-05 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite mer pillat ikväll, nu är typ överdelen klar, instr vart alla verktyg skulle sitta var något luddig, men nu är de där iaf. Personligen är jag nog mest nöjd med transportstödet under kvällens jobb, lyckades sätta dit ets utan att limma ihop fingrarna! Yey!

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-05 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Lilla kanonen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-05 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Överdel och underrede gick ihop som en dröm, knappt man trodde det vat sant

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-05 22:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Hade tänkt sluta där, men det kliade i fingrarna att få montera eldröret

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
2015-08-06 08:05
#18

Det ser ut att vara en trevlig byggsats!

Sett denna?

https://www.youtube.com/watch?v=PzW9sb_-wgA

wooderson
2015-08-06 10:17
#19

#18, nej den hade jag inte sett, tack för tipset. lika bra var ju videon som följde i mitt flöde, inside the jagdtiger som var just om den porchekonstruerade varianten. byggmässigt funderar jag dock på om inte Henschel varianten hade varit enklare, http://www.super-hobby.se/products/JAGDTIGER.html den har åtminstone magictracks. men jag sitter och klurar just nu på hur jag skall göra med just bandlänkarna. när jag har MT på en modell, brukar jag liksom sätta ihop alla till ett långt band och sedan lägga dem över hjulen utan att limma ihop sista fogen. (sett detta från youtube) men med detta pill kommer nog banden hinna stelna/min ork tryta innan jag fått ihop hela bandet. finns det något tips om hur man skall göra?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
2015-08-06 10:43
#20

Jag brukar dela upp dem på fyra sektioner och limma dem.

Först tar jag den sektion skall vara under väghjulen. Från kl 6 på första väghjulet till kl 6 på sista.

Sen tar jag biten från kl 6 på första väghjulet till kl 12 på drivhjulet och om det behövs med lite häng.

Därefter sektionen från kl 6 till kl 12 på det bakre returhjulet. Även där med lämpligt häng. Ofta är axeln på det bakre returhjulet ställbar som på den verkliga förebilder för att man skall kunna spänna bandet.

Sist blir det sektionen mellan drivhjulet kl 12 och det bakre returhjulet kl 12. Man anpassar antalet länker så att bandet ligger som man vill ha det. Och ibland får man laborera med positionen av returhjulet för att det skall bli rätt häng och passa med antalet länkar, varför det kan vara bra att den sektionen inte har hunnit torka helt när man försöker anpassa.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
wooderson
2015-08-06 15:02
#21

#20 tack för tipset, det var en god ide,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-06 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Lite mer gjort, nu är som jag ser det allt klart utom larvbanden

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-06 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Har kastat på lite extra grejor från bra ha lådan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-06 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Kulsprutan bak fanns dock med i satsen, däremot ingen instruktion vart den skulle sitta, gissar att det är för att de egentligen inte ska vara med på min modell utan de kom senare i produktion, men jag tyckte det såg tufft ut så jag klabba dit den, likaså en sovsäck, och två lådor. Nu ska jag vänta på att limmet torkar så att jag kan korrigera bogservajrarna i bättre position Tog mig friheten att bocka till några av skärmarna också, har man gjort lumpen vet man hur fort det gick innan första repan/krocken gick ;)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Tarmvred
2015-08-06 21:01
#25

Jag gillar de tillbucklade bandhyllorna men tror du inte att du får problem att montera banden när de hänger ner så pass mycket?

Du kanske inte har limmat ihop över- och underrede än?

wooderson
2015-08-06 22:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25, tänkte nog inte på det, finns dock ganska mycket plats under, annars får jag väl bryta loss någon sektion, hmm ja vi får se. Nu blir det iaf inga mer uppdateringar ikväll. Har suttit den senaste tiden och skurit loss och putsat band länkar, de minsta delarna är såklart de som behöver putsas mest, så jag spar några till morgondagen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-07 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Lite målning innan jobbet, svart i grunden och vitt för att ge lite skiftningar i grundfärgen sedan, inte provar förut så vi får se hu det blir

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
2015-08-07 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Så grundfärg på, medan det torkar får jag väl fundera om den ska få vara enfärgat gul eller om den ska bli camo målad, inte riktigt bestämt mig

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

felle-j
2015-08-07 19:51
#29

Ser bra ut! Kamouflage vore kul att se. 🙂

wooderson
2015-08-07 21:21
#30

#29 camo It is, tänkte först ha den gul, men det kändes så tråkigt, nu blir det trefärgscamo, lägger upp en bild när det är klart, har bara lagt på grönt hitintills, när det torkat blir det brunt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

felle-j
2015-08-07 22:40
#31

Spännande!

wooderson
2015-08-08 01:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Blev camo, dock var min maskering lite sunkig, så de var inte helt tätt, och det blev lite burrigt här och där, ska se om det går att pensla till, men ändå ganska nöjd med resultatet

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-08 01:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Likaså fastnade lite kludd här och där, också en uppgift för morgondagen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-08 14:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Lösningen på det dåliga cammot blev något drastiskt, försökte pilla lite med pensel, sen lite aceton, och så slutlösningen, tillbaka till grunderna

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
IKV91
2015-08-08 14:55
#35

Oj!

Vad blir det nu? Nytt Cammo försök?

wooderson
2015-08-08 17:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 jo det blev ett försök, och resultatmässigt bättre, nu får det vara så här

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-08 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Vinkel

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-08-08 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Helt plötsligt har jag skapat ett diorama ;) Hos en modellbyggare när frun och barnen är bortresta

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
2015-08-08 22:33
#39

Jag tycker att det blev mycket bättre nu.

Jag byggde Tamiyas Jagdtiger 2012-2013. Det är det största stridsfordonet i min samling. Endast en landstigningsbåt och en stridsvagnstransport är större.

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/50e0a880d4ebea6eee03e8c6-tamiya-35307-jagdtiger

wooderson
2015-08-08 23:26
#40

#39, den var snygg, ser att det finns lite skillnader mellan satserna. Men en helt annan fråga, ser att du låtit fäständan på wajrarna, alltså delen innan öglan gå i vagnens färg, var det så det brukade vara, jag brukar måla mina i någon annan kulör och tänkte att de blev dithängda senare i processen, men så kanske det inte var? Borde då själva Waern också gå o vagnens färg, det är något jag funderat på ett tag, likaså vilken färg bör extra bandlänkar ha, målade mina svarta, men var de det från fabrik?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
2015-08-09 07:29
#41

Färgen på fäständan är nog mest ett misstag. De borde nog vara enfärgade. Jag vet att jag har sett bilder där besättningen målar en Kungstiger i Normandie och då plockades all extern utrustning av. När det gäller extra bandlänkar så är jag väldigt osäker. Om de hade någon form av skyddsfärg borde de vara helt opåverkade, om inte kan man nog anta att de hade en beläggning av rost. Jag brukar variera lite för att det är kul.

Annons:
Janne Nilsson
2015-08-09 18:52
#42

Min erfarenhet av verktyg och annat, sk OVE(On Vehicle Equipement) är att det finns alla olika varianter. I alla fall för Tyskland under andra världskriget.

Allt har plockats av och har kvar sina orginalfärger.

Vagnen har målats om och allt eller vissa har fått samma kamoflage/enhetsfärg som vagnen.

Kamoflage har lagts till och utrustningen har fått de tillagda färgerna på sig.

Man har målat vissa detaljer på utrustningen med lämnat andra tex ren metall som slägghuvud, spadblad mm.

I övrigt så varierar detta beroende på arme, tidpunkt och plats. För att vara riktigt säker kan man bara gå efter bilder på den specifika vagn man bygger eller åtminstone gå efter praxis hos enheten ifråga.

Själv brukar jag inta en generell hållning och ser till vad jag personligen tycker ser bra ut, är troligt och att jag försöker variera mig.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
2015-08-09 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#41, 42 där ser man, det går alltså att göra lite olika, nu har jag kladdat lite till, och nu blir det nog inget mer, utan nu ligger fokus på att orka ta tag i banden

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

felle-j
2015-08-10 20:01
#44

Snyggt det blev!

wooderson
2015-08-10 21:02
#45

#44 tack, det var snällt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Roftic]
2015-08-10 21:29
#46

Håller med om camot blev bättre på andra flrsöket! Mycket snyggt! Gillar att du "böjde"/buckla till skyddsplåt-saken-vad-det-nu-är, det blir mer realistiskt då tycker jag. :-)

robban64
2015-08-10 21:32
#47

Blev ju jättebra! När du ger dig på bandlänkarna så bygg i omgångar. Risken är stor att man tröttnar annars….har en Kingtiger som har väntat i ett par år på sina band. Bygg ihop ett par sektioner,pausa och gör något annat ett par dagar.Sen på'n igen

Rone
2015-08-10 21:46
#48

Det ser riktigt bra ut, riktigt fin cammo målning!👍

Annons:
wooderson
2015-08-10 23:22
#49

#46,47,48 tack det var snällt sagt, ang andlänkarna tror jag du har en klar poäng robban, har nu skurit ur alla delarna, samt putsat dem, bara det tog ett par timmar och var onekligen rätt trist. Började limma ihop en sektion idag, det gick sakta och har potential att bli både snett och klistrigt, så det blir till att bygga när koncentrationsnivån är hög

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

ElLobo
2015-08-11 00:16
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: