Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 1891 ggr
JaguarMkVII
6/13/15, 11:02 PM

GB 73: Lastterrängbil 936K

Jag hade tänkt att visa några bilder på det påbörjade bygget men då kamerakabeln ligger kvar på jobbet får jag ta det till veckan. Hursomhelst, som bekant har ju jag en del böjelser som drar sej mot det lite mer ovanliga. Jag startade en diskussionstråd på IPMS om dragbil till Boforskanoner och där dök det upp en bild på en GMC CCKW-353 med svenskbyggd dubbelhytt med den svenska benämningen Lastterrängbil 936K. Det var kärlek vid första ögonkastet….. Dock tog det hela fart först när jag hittade bilder från en renovering.

http://www.ka2.se/projekt_936.html

En Tamiya GMC köptes raskt in och jag har börjat plocka lite i den med det som man kan bygga ur lådan vilket inte var så mycket. Både hytten och stora delar av flaket blir scratchbyggt och jag hittade en skiss i boken "Specialfordon i Marinen, armén och Flygvapnet 1940-80" av Lars von Rosen, ISBN 91-973356-2-2.  För övrigt en höjdarbok i sej.

[Länk: GB #73 -- del 1del 2//ElLobo]

Jag har aldrig sett någon bygga en sån här i modell vilket bara det är skäl nog för mej att bygga den….

Annons:
wooderson
6/14/15, 9:30 AM
#1

Spännande

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Roftic]
6/14/15, 10:19 AM
#2

Det här ska följas! Coolt med svenska förebilder!

Denna kommentar har tagits bort.
JaguarMkVII
7/18/15, 8:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Såhär ser utgångsmaterialet ut. Det går att bygga en svensk bil direkt ur lådan men jag vill bygga något mer udda.

JaguarMkVII
7/18/15, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bygget börjar med att bygga upp allt som går att använda ur lådan som inte var så mycket. Hytten har jag sågat vid A-stolpen.

[Roftic]
7/18/15, 8:38 PM
#6

Coolt!

Annons:
JaguarMkVII
7/21/15, 7:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det går så sakteliga framåt. Jag använde det ursprungliga flaket efter att ha kortat det och slipat ner detaljerna med 80-papper. GMC har en annan typ av flak och vad jag kan utröna så skrotades originalflaket och man gjorde ett nytt av nån anledning.

JaguarMkVII
7/21/15, 7:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Som alltid får man kompromissa lite här och var. Det gick inte att få exakt antal plankor med vad som finns i Evergreen-sortimentet men det är bara en som skiljer så jag tycker det blir tillräckligt bra. Jag gick loss på varje planka med en stålborste innan den limmades dit för att få lite trämönster i ytan.

Upp till toppen
Annons: