Annons:
Etikettallmänt
Läst 3192 ggr
sebfr
6/8/15, 10:05 AM

Airfix - ge mig lite feedback

Hej iFokus, Airfix här!

Jag är ny på forumet, nygammal i modellbyggandet och relativt ny distributör i Norden av Airfix/Humbrol.
Jag (vi) är av den bestämda meningen att modellbyggande står inför en nyrenässans i Norden och har därför valt att inkludera Airfix i vårt sortiment. Vi ser det som ett anrikt varumärke och en bra början för den som vill prova på modellbyggandet. Därför plockar vi upp samtliga artiklar som produceras och fokuserar på att alla som vill ha byggsatserna skall ha tillgång till dem på ett smidigt sätt.

Nu vänder jag mig till er, ni som bevisligen besitter mer kunskap i området än jag ens kan drömma om i dagsläget. Hur ser ni på Airfix? Vad är bra - vad är dåligt? Vad saknas?
Vad kan vi göra för att ge er vad ni vill ha och hur kan vi få fler intresserade av plastmodeller?

All kritik, positiv som negativ, är välkommen!

Vänliga Hälsningar
Sebastian, Cbiz Partner AB

PS. Missa inte att ni har möjlighet att påverka Airfix-sortimentet direkt vid källan: http://www.airfix.com/uk-en/kitstarter - lite för lite Spitfire att rösta på för stunden, men ett par BlueTits är väll aldrig fel? ;) DS.

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
[Hayabusa]
6/8/15, 10:59 AM
#1

Har ingen spontan feedback att ge dig, men ger dig en eloge för att du ställer frågan 👍

sebfr
6/8/15, 11:03 AM
#2

Bara för att klargöra - vi distribuerar, vilket egentligen gör oss till Airfix Norden. Ni kan inte handla av mig, men jag skall se till att er favoritåterförsäljare har de produkter ni önskar. Och ja, jag jagar redan efter Volvo, SAAB, Jas, Viggen, Tunnan m.fl.
Jag vet att det finns lite guld bland Airfix-verktygen, jag behöver bara övertyga grabbarna i England om att det är värt att återuppta produktionen.
Och så klart - nya idéer på modeller uppskattas alltid!

Och tack Hayabusa - kommer du på något är det bara att dela med dig!

Sebastian - Airfix & Humbrol

MarkusN
6/8/15, 11:09 AM
#3

Hej!

Airfix var min inkörsport, i form av J35 Draken i 1:72, Bismarck i 1:600, Hurricane i 1:48 och andra klassiker som fortfarande ge glada minnen :-) 

Här är några lösryckta tankar: 

Jag har fortfarande goda associationer till Airfix, trots att jag inte byggt något från dem på länge. Jag tycker en av deras styrkor är den enorma bredden i sortimentet och att både äldre och nyare byggsatser är ekonomiskt överkomliga. Däri ligger också en viktig infoinsats hos er, skulle jag önska, nämligen att vara tydliga med vad som är en äldre (gjutteknisk) byggsats eller en ny (sk "new tool" så att det är tydligt vad byggaren kan förvänta sig (utan att behöva googla rundor). Bra foton på lådans innehåll svarar på många frågor!

felle-j
6/8/15, 11:31 AM
#4

Vad kul att ni frågar om respons från oss modellbyggare. Det är mycket bra!

Airfix nya modellbyggsatser är fina och bra. Jag gillar priset och att Airfix börjar ge ut gamla byggsatser på nytt fast i nya formar. Detaljeringen är fin och alldeles lagom och ger därmed utrymme för mer detaljering om man som byggare vill det. Fler svenska förebilder bland modellerna vore kul men det är inget som ni kan påverka antar jag.

För att få fler intresserade utav plastmodeller är leksaksaffärerna viktiga tror jag. Det är där många köper sin första modell. Tyvärr är det i dagsläget väldigt snålt med modeller på de flesta leksakaffärerna och om det finns några så är det oftast Gamla modeller som inte är något vidare att bygga. Så ett bättre utbud av modellbyggsatser i leksaksaffärerna?

[Hayabusa]
6/8/15, 11:47 AM
#5

#2 Ingen orsak. Precis som MarkusN skriver, så anser jag att det är av stort intresse att veta om det är s. k New Tool-byggsatser eller inte. Exempelvis är det en enorm skillnad mellan Airfix gamla resp nya DC-3/C-47. Två komplett skilda världar. 

Du skriver; "Jag vet att det finns lite guld bland Airfix-verktygen, jag behöver bara övertyga grabbarna i England om att det är värt att återuppta produktionen."

Min personliga uppfattning är att inte lägga så mycket krut på den uppgiften. Airfix har bidragit mycket till denna hobby, men man måste också inse att många (kanske de flesta) byggsatser som härstammar från "en svunnen tid" inte längre lever upp till konsumenternas krav & förväntningar. Den DC-3/C-47 som jag nämner ovan är ett exempel. J-35 Draken i skala 1/72 är ett annat, det finns bättre alternativ idag. Vissa av dessa äldre byggsatser är dessutom svåra att bygga dvs att få ett till ett hyggligt resultat. Nostalgi? Absolut, men inget jag skulle rekommendera till en nykomling. Nej, satsa på de Airfix som tillverkats under "modern tid" i stället.

PS Det finns givetvis guldkorn i Airfix arkiv, men här skulle jag nog själv verkligen överväga för & emot.

sebfr
6/8/15, 11:58 AM
#6

Tack för att ni delar era tankar - fortsätt så!
Har redan satt upp en tydligare information om "New Tool" på listan över saker att göra.
Förstår även att det finns en brist i passform etc. på de gamla modellerna så om jag skall gräva efter det där "guldet" så får jag även lägga till önskan om nya verktyg.

#4 leksaksaffärerna kommer svämma över med Airfix framöver ;) Det var även där jag hittade min första modell.

Ledsen om jag inte återkopplar på alla punkter just nu, men jag skriver ett mail till Airfix i England med vänsterhanden redan ;)

Bortsett från det här forumet, vart vänder ni er efter information om Airfix? Deras egna hemsida eller har ni återförsäljare/mässor där ni hittar information, nya produkter och bygg-idéer?

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
felle-j
6/8/15, 12:07 PM
#7

#6 Airfix nyhetsbrev som man får på mejl ger bra information om nya produkter och händelser tycker jag.  Forum som detta är också väldigt bra för att veta hur produkten.

[Hayabusa]
6/8/15, 12:17 PM
#8

Internet har på många sätt & vis gett vår hobby ett lyft som är enormt, tycker jag. Det finns idag en uppsjö av hemsidor, forum, YouTube-filmer etc som ger en bra inblick i byggsatser. Nya, som gamla, vad är bra och vad är mindre bra. Information och recensioner som sträcker sig  mellan himmel och jord finns att tillgå.

Här är en sida som jag tycker är en bra databas för byggsatser:

www.scalemates.com

WildeSau
6/8/15, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

The Airfix Tribute Forum är väl bästa källan till information.

http://airfixtributeforum.myfastforum.org/viewtopic.php?f=51&t=44782

Om det är new tool, re-issue eller ompackat från annan tillverkare.
ATF
http://airfixtributeforum.myfastforum.org/viewforum.php?f=71

eller

https://www.scalemates.com

New tool eller ompackat är att föredra.
Re-issues från uttjänta formar gör ingen glad. 

Det står på flera forum men kvalitetskontrollen på huvarna på vissa av de nyare upplagorna är sådär. Jag har 3st byggsatser av A02058 och alla har samma problem med gjutningen av huvarna. Trådtunna linjer där plasten möts vid injicering i formarna. Förmodligen för lågt tryck eller fel temperatur i processen.
Alla huvarna är reklamerade direkt till Airfix. Jag har fått  sammanlagt 4st ersättningshuvar ur förhoppningsvis olika batcher men de har alla samma gjutfel.

Airfix nya E.E Lightning har/hade liknande huvproblem.

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234957125-airfix-172-lightning-canopies/


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Orso
6/8/15, 12:35 PM
#10

Hyperscale har ett ganska aktivt forum för Airfixbyggare: http://www.clubhyper.com/forums/forum.htm.

Jag var i kontakt med Airfix efter att dom börjat ge ut modeller igen från nya formar och föreslog en ny Junkers Ju52. Jag lämnade lite tips om hur delarna kunde läggas upp för att kunna få även en civil passagerarmaskin. Något som aldrig funnits i 1/72. Med rätt uppläg på modellen skulle även dom Svenska och Sydafrikanska maskinerna med den annorlunda motorinstallationen kunna göras. Jag blev förvånad att jag fick ett svar från Airfix. Tyvärr var det att en Ju52 inte fanns planerad. Det var flera år sedan så kanske det harändrats.

Guldkorn?  Kanske när det gäller förebild men modellerna är gamla. Enkelt utförda och ofta med dålih passform. Jag har nostalgibyggt en del Gamla modeller i originalutgåva och undrar ofte hur jag lyckades få ihop dom när jag byggde dom som barn För 40 år sedan.  Vi har haft Airfix ( modellerna före nystarten) på barnbygget vi hade på Hobbymässan och det var inget som jag rekommenderar att sätta i händerna som första modell att bygga hemma utan hjälp. Dom gamla guldkornen ska nog tyvärr bara betraktas som nostalgi och hoppas att dom kommer i igen i nya formar.

Hoppas att er satsning i Sverige ska ge resultat. Att få nya byggare är ett problem. Jag är rädd att bristen på lättåtkomliga byggsatser i butikerna gjort att vi förlorat en generation byggare som kunde lära/lura dom som är unga nu vad modellbygge är. Men att få ut modeller i leksaksaffärer kan vara en bra start att hitta ut. Med lite tur kan morfar/farfar få en AHA-upplevelse och bygga med barnbarnen.

Björn Bäcklund

[Hayabusa]
6/8/15, 12:48 PM
#11

Dåtidens nybörjare var troligen unga killar/tjejer medan nutidens nybörjare är medelålders män/kvinnor som tröttnat på Instagram & Snapchat. Skulle jag tro.

En fråga, Sebastian - Har du någon kontakt med Ängelholms Flygmuseum?

sebfr
6/8/15, 1:06 PM
#12

#11 snabbt svar - ja. Det är något visst att kunna leverera flygmodeller till entusiaster av skala 1:1.

Jag lovar återkomma så fort jag kan med kommentarer på era andra inlägg!

Sebastian - Airfix & Humbrol

sebfr
6/8/15, 1:08 PM
#13

En snabb kommentar även till #9 - det är tråkigt när inte modellen lever upp i kvalité till det den borde göra. Men, som du gjort, kontakta Airfix direkt eller gå via er återförsäljare så skall vi se till att ni får nya delar!

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
[Roftic]
6/8/15, 3:15 PM
#14

Jag tycker att Airfix nyare byggsatser är bra. Har byggt några av de… Hehe Jag gillar att priset är överkomligt och att de har ett brett sortiment. En sak som jag regerat på är att vissa delar passar helt perfekt medans nästa del inte alls är av samma kvalité. Skulle också vara lite roligt med nyare modeller med svenska förebilder.

Roca
6/8/15, 4:56 PM
#15

Jag tycker i likhet med Hayabusa/Stefan, att det är värt att satsa på de nyare Airfix-satserna, de som är baserade på nya formar, "new tooling" från 2000-talet sedan Hornby tog över som ägare, hellre än återutgivning av "nitmonstren". Även riktigt fina byggsatser, som t.ex. Airfix 1/72 Fouga Magister, som är bra mycket bättre än låt säga deras gamla Bf 109 G och E, har ju numera blivit omsprungen av Valoms byggsats och varianter, även om dessa är kortseriebyggsatser. Satsa på det nyare sortimentet, möjligen förutom i de fall där Airfix är ensamma om en modell i en specifik skala, då kan det ju vara värt medterutgivning,fast nya formar vore väl i så fall ännu bättre.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Banjoman
6/8/15, 5:26 PM
#16

För min del har jag förgäves letat efter fåret Shaun-med-Landrover-och-andra-djur-byggsatsen som (tror jag) ursprungligen kom 2008; ginge det att övertyga Airfix om att en nyutgåva vore på sin plats, inte minst nu när Shaun är långfilmsaktuell och allt, så vore det en verklig välgärning!

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Orso
6/8/15, 5:45 PM
#17

#16  I det fallet kansk copyright hindrar en återutgåva.

Banjoman
6/8/15, 5:51 PM
#18

#17 Jo, de lär ju knappast kunna ge ut fler byggstaser utan att betala nya royalties, och det är förstås mycket möjligt att de bedömer att en dylik övning skulle kosta mer än det smakar, men allt detta hindrar ju inte att de får veta att intresse finnes ute på bygden?! 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Henrik Larsson
6/8/15, 10:12 PM
#19

Hej! Mycket intressant tråd så jag bjuder på en topplista för 2 års sidvisningar av svenska modellbyggare som kanske intresserar hobbyfolket i allmänhet och Sebastian mfl i synnerhet, apropå vad som är intressant att förse marknaden med.

Utan att gå in på siffror eller vad som faktiskt säljer etc kan man ändå se vad som är verkar antingen mest intressant eller svårast att bestämma sig för ;)
De allra flesta verkar inte vara med i forum eller föreningar utan bygger och samlar hemma i godan ro. 

Topplistan
1. Bilar  
2. Fartyg
3. Flyg
4. Olika typer av set 
5. Pansar
6. Lastbilar
7. Diorama
8. Figurer

Siffrorna är ungefärliga, avser plastmodeller och ihopsamlade så att alla skalor av en gren tex flyg räknats samman.  Alla handlar förstås inte enbart här och det finns mycket annat som påverkar listan men eftersom det handlar om visningar och inte försäljning samt över en längre tid så kanske det är hyfsat representativt för hur intresset är hos butikerna överlag.  
Mvh Henrik på http://swehobby.se

PS om admin tycker det är olämpligt pga reklam el dyl så är det bara att ta bort inlägget.

Jobbar på www.swehobby.se

sebfr
6/9/15, 9:17 AM
#20

Det är fantastiskt upplyftande att sätta sig framför datorn och se ert engagemang! Håll tråden levande, det är väldigt bra inspel ni har.

Det verkar rätt unisont att "New Tool"-produkterna är vägen att gå. Jag har förmedlat detta till producenterna och dom är av samma uppfattning. Redan i år kommer det en rad nygamla modeller med nya verktyg och det lovas fler till nästa år.

Jag har även en diskussion igång om fler bilar - förslagsvis svenska förlagor. Än så länge har jag pitchat Helgonets P1800, Volvo PV Polisbil och en Polestar Racing Volvo. Vår lagerchef insisterar på en silverfärgad SAAB 95 '01, men jag tror han är partisk i frågan eftersom han kör en sådan i skala 1:1 (är inte heller säker på att vi har Humbrol Weathering Powder Rust så det räcker för ett sådan bygge). Några önskemål från er på bilfronten?

#16 jag har en 2-åring hemma som är besatt av Fåret Shaun, så det där är något jag definitivt skall se om jag kan få tag i. Återkommer om jag lyckas!

#19, reklam är helt OK med mig när den backas upp av användbar statistik, men vi behöver seriöst se över utbudet av Airfix på sidan. ;)

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
WildeSau
6/9/15, 12:45 PM
#21

Nu är ju Sverige ett dyrt land och f.n med en svag krona mot pundet.

Den lokala handlaren här i Karlskrona har prisat bort sig totalt och har ett sortiment av Airfix och Revell (Brio dist. fortfarande?)

Samma handlare hade ett stort prisvärt sortiment på 70-90-talet. 

Nu verkar det bara vara "handlarkit" med en del udda hyllvärmare.

Eftersom swehobby tittade in kan vi jämföra med Airfix webshop
Swehobby har en relativt billig frakt,
UK post har höjt priserna en del vid årsskiftet.

Utpriser till kund.

Tiger Moth (new mould) - starter kit
£7.99 = 100kr vs 159kr

Eurofighter Typhoon - starter kit
£14.99 = 190kr vs 229kr

Panavia Tornado - starter kit
£14.99 = 190kr vs 299kr

Prispålägg runt 20-30% ser jag som rimliga.
25%  moms 20% UK VAT gör några kronor också.

Som distributör/Åf. Riktpriser till handlarna, främst fysiska leksaksbutiker?
Sker all distribution från lager i Sverige?


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Henrik Larsson
6/9/15, 1:43 PM
#22

Hej, 
lite osäker på om frågorna på slutet riktades hitåt men ska svara ändå utan att kapa tråden och bara för tydlighet säga att Swehobby  är butik och säljer till slutkund, Cbiz AB (trådstartaren) är distributör för Airfix i Norden (med swehobby mfl butiker som återförsäljare).

Priserna på swehobby enligt ovan är utpris till kund inkl moms 25%, frakt 49kr tillkommer (normalt 1-5 dagar). Allt som visas i butiken finns i Sverige (med reservation för slutförsäljning förstås).

Engelska priserna från Airfix webshop England, är om jag förstår rätt också inkl moms 20%, frakt tillkommer (det står Sweden £17~217SEK för order upp till £100 (upptill 30 dagar enligt villkoren), men om UK post funkar så är det £4,98~63SEK) Inte helt hemma på UK Post eller (Airfix webshop heller för den delen) så rätta mig om jag har fel.

Mvh
Henrik på Swehobby

Jobbar på www.swehobby.se

JaguarMkVII
6/9/15, 5:02 PM
#23

För mej är Airifx det som allting började med. Min första modell jag byggde på egen hand var en Sea Hawk vilken väl blev sådär.  Min far byggde en 1:600 Free Enterprise II i samma veva som står i hans vitrinskåp fortfarande efter 45 år. Åh vad jag skulle vilja bygga en egen sån….

Airfix är nog den tillverkaren som kan anses mest anrik av oss i Europa och man har ett ofantligt starkt historiskt varumärke även om standarden historiskt varierat. Nu ska vi inte glömma bort att mycket i sortimentet har många decennier på nacken men att det i en hel del fall är den enda modell som finns av förebilden. Personligen skulle jag med glädje se en satsning på fartyg i 1:700 som i dag är standardskalan vid sidan om 1:350. Drömmen vore en satsning på moderna handelsfartyg i den skalan. Bogserbåtar, lastfartyg, supplyfartyg, sandsugare, färjor, semisubs, you name it. Jag blir nästan lite knäsvag bara jag tänker på det….

felle-j
6/9/15, 7:13 PM
#24

Nyare fartyg och stridsvagnar från Airfix vore kul!

sebfr
6/10/15, 8:47 AM
#25

Kul att höra att många av er har Airfix som inkörsport till "tyngre grejer" ;)  Vi tänker likadant och siktar på att försöka attrahera nya byggare till er hobby. Jag tror att modeller utan krigstema är en nödvändighet just därför. Kidsen idag är av naturliga skäl inte riktigt lika nära knutna till WWII som äldre byggare är (jag tänker mest på att krigsfilmer och media är mer inriktad på andra konflikter nu för tiden, jag antydde inte att alla modellbyggare är födda före 1945, även om det lät så ;)

#23 och #24 - jag tar era modellönskemål till grabbarna i England.

Sebastian - Airfix & Humbrol

wooderson
6/10/15, 10:51 AM
#26

Hej Johan heter jag, har inte byggt något av er, och jag är tämligen ny på området modellbygge, men eftersom du frågade efter synpunkter kollade jag efter era saker, och en del såg ju mycket trevligt ut, men jag brukar ställa in filtret på 1:35 i skala, eftersom de flesta, figurer och dioramasaker är i den skalan, och då faller liksom hela ert sortiment ut när det är i skala 1:32, samt vid tillfälle 1:72 där ni har många i 1:76, kanske mest är jag, men det kan ju vara fler som använder sökfiltren liknande och då faller ni bort.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

sebfr
6/10/15, 11:23 AM
#27

#26 bra feedback där. Jag måste erkänna att jag inte är helt säker på varför det är lite udda skalor på en del Airfix - möjligt att någon här på forumet har den informationen eller en teori?
Gissningsvis har det med tradition att göra, precis som mycket annat i England. Det finns enklare saker att försöka sig på än att få Britterna att ingå i en internationell standard. ;)

PS. För er som vill hjälpa mig att påverka utbudet direkt vid källan så får ni gärna göra ett inlägg i deras egna "Wishlist"-forum: http://www.airfix.com/uk-en/forum/wishlists/?p=1

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
ElLobo
6/10/15, 11:47 AM
#28

Vad gäller skalan 1:76 hänger det nog ihop med att det egentligen är samma skala som 00, vanlig bland modelljärnvägsbyggare. Och sedan blev en del av satserna omboxade med nya lådor och boxarts och blev då istället märkta med skalan 1:72, trots att innehållet var oförändrat.

Watten
6/10/15, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#29

Jag har byggt en del Airfix det sista, tycker på de nya satserna är mycket god kvalite tex på hawker Typhoon Mk1b 1:24 superdetajerad, det var en fantastisk upplevelse att  bygga, helt suverän, en otrolig passform på alla delar. bif ett par bilder.

sebfr
6/10/15, 4:19 PM
#30

#28 kände på mig att någon hade fakta som överglänste min teori. Tack.

#29 tack för att du delar med dig! Jag tar gärna emot bilder på era byggen, färdiga eller "på G"!

Sebastian - Airfix & Humbrol

JamesLongstreet
6/10/15, 5:05 PM
#31

skulle vilja se nyutgåvor av iaf vissa figurkit i skala 1/72 med historiska epoker som napoleonkrigen mm,  men detta är kanske inte möjligt, bäst vore om airfix började göra nya figurer…

grDalMas
6/10/15, 5:25 PM
#32

skulle vara kul om airfix gjorde en satsning på europeiska bilar av lite äldre modell tex volvo pv,amazon,p18, och likadant med de gamla saabarna och tyska bilar som opel kapitän admiral osv finns säkert en marknad för detta bland veteranbils älskare som det är nu kryllar det av usa bilar.

stickanw
6/10/15, 6:56 PM
#33

Ja inte har jag nått emot fler Europeiska fordon, inte bara bilar utan även mc ,brandbilar, bussar och bärgningsfordon t.ex. Just P18 är ju lite Brittisk också då de 1500ca första byggdes av British  Steel trots att de var designade av en svensk (segelbåtskonstruktören Pelle Pettersson) för Volvo. Visserligen tog Volvo över produktionen  då kvalitén var underkänd men ändå lite roligt samband. Min önskemodell av nått europeiskt ärockså brittisk nämligen Bröderna Jensens Jensen FF som också den byggdes av bl.a British Steel med  samma resultat som volvon.

sebfr
6/18/15, 4:32 PM
#34

Hej igen - tänkte bara avlägga en liten rapport så här innan vi börjar limma ihop vår 1:48-modell av midsommarstången.

Tack igen för all feedback - den är skickad till England till de som sitter närmast beslutsfattarna rörande kommande sortiment. Jag garanterar inget, men hoppas att vi lyckas influera dem på något plan i alla fall. Sluta inte komma med idéer, önskemål eller andra åsikter rörande Airfix!

Vi har lite andra planer som bubblar och hoppas bli verklighet - en tävling med fina priser, en eller två mässor och diverse aktiviteter med återförsäljare. Enklaste sättet att vara säker på att få senaste info är att följa oss på vår nya Facebook-sida https://www.facebook.com/pages/Airfix-Norden/479348042240876?ref=hl . Den är än så länge bara i uppstartsfasen, så ge oss lite tid så börjar vi snart annonsera produktnyheter där. Självklart sparar jag dom riktiga godbitarna till forumet ;)

Ha nu en trevlig midsommar! Och håll tråden levande (men tänk noga efter innan ni postar något om det är allt för nära efter snapsen).

/Sebastian

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
[Hayabusa]
6/18/15, 7:20 PM
#35

#34 Låter bra. Sociala medier är sannolikt väldigt viktigt även för företag idag.

Ha en trevlig midsommar 👍

sebfr
7/2/15, 11:35 AM
#36

Nu, pojkar och töser, är det dags!

Visa er på styva linan och förvandla er Airfix-modell till ett mästerverk!

http://modellbygge.ifokus.se/articles/5595000e8e0e747160000082-gb-98-airfix?discussions-1

Notera att det är ett EXTRA pris till den som levererar snyggast bilder på bygget. Inga mer dåligt upplysta arbetsytor. Ut i naturen, eller fram med passande Diorama eller tänk helt utanför boxen. Även ni som, precis som jag, har en hel del kvar att lära tills ni är mästerbyggare, har en chans att vinna detta pris!

Lycka till och ignorera att det är fint väder ute - nu bygger vi!

/Sebastian

Sebastian - Airfix & Humbrol

sebfr
8/25/15, 8:14 AM
#37

Hej igen - hoppas ni haft en lika bra sommar som jag. Mycket tid för modellbygge i början av semestern, men jag fick även lite sol och värme i slutet. Kan dock inte rekommendera bad i Vättern i år - man skadar sig lätt på isen. ;)

Vi kommer att närvara vid IPMS Göteborgs mässa 5-6 september med möjlighet till försäljning. Kommer någon av er dit och är det något ni önskar att jag tar med mig i så fall?

Sebastian - Airfix & Humbrol

mangemani4
8/25/15, 1:36 PM
#38

skulle gärna vilja se mer utav figurer och byggnader, eller varför inte dioramor, från napoleon krigen. airfix gör faktiskt fina byggnader och dioraman, men mestadels runt WWII temat. tror att äldre byggnader, typ som de från napoleon krigen, skulle passa perfekt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

sebfr
8/25/15, 1:44 PM
#39

#38 hinner tyvärr inte få in Waterloo-paketet innan mässan, annars hade jag tagit med det till försäljning. http://www.airfix.com/us-en/battle-of-waterloo-1815-2015.html

Skall naturligtvis se över hyllorna och se vad vi har på temat i lager.

Sebastian - Airfix & Humbrol

Mecthegreat
8/25/15, 3:01 PM
#40

Kommer eventuellt till mässan i Gbg . Började oxå för ca: 25år sedan med en airfix modell . Det blev inkörsporten om man säger så. Om man får önska fritt till wishlisten så vore ju en ny Volvo lastbil + ett riktigt släp och inte nån gammal trailer . Volvo 850 btcc, s40 btcc , 240/760 Grp A om man får önska bilar 😄

sebfr
8/25/15, 3:20 PM
#41

#40 det får man absolut önska och jag jobbar hårt på att förverkliga det. Det finns lite hopp om att det kan ske relativt snart då det finns några Volvo-lastbilar licensierade i Corgi (som också ägs av Hornby) - men jag har inte fått något bekräftat ännu.

Sebastian - Airfix & Humbrol

Annons:
JamesLongstreet
8/25/15, 5:28 PM
#42

kommer airfix  säljas i leksaksaffärer inom en snar framtid? Vore perfekt att bara knalla ner till lokala centrumet och inte behöva åka in till stan hehe

Annars håller jag med mangemani, vill se figurer, byggnader från äldre perioder, tex Robin Hood-seten m.m Gärna nya figurer också!

sebfr
8/26/15, 9:28 AM
#43

#42 Målet är att fler och fler leksaksbutiker skall ta upp Airfix. Alla kan göra det då de till i stort sett 100% redan har oss som leverantör, så tveka inte att fråga dem efter artiklar ni önskar.

Vi ser att leksaksbutiken är perfekt för Airfix, och ni har bekräftat det varje gång med era berättelser om hur Airfix-modellen var det första ni byggde som barn. Och som barn spenderar man en del tid i leksaksaffären.
Som en bonus i detta blir så klart att även "Hobby-modeller" kommer finnas tillgängligt på fler ställen till er som byggt ett tag. Det bredaste sortimentet kommer dock förmodligen alltid finnas i hobbybutiken.

Jag har ett par av gamla Robin Hood 1/72 figurerna i lager (A01720). Är dessa av intresse så är det bara att skicka mig ett meddelande.
Verkar inte som att det är nya modeller på gång, men sist jag sa detta om en modell så publicerade Airfix en möjlighet till förhandsbokning på hemsidan av just det som efterfrågades - så jag säger inte att det är omöjligt att det kommer nytt. ;)

/Sebastian

Sebastian - Airfix & Humbrol

Björn-Loke
4/9/23, 10:43 AM
#44

Lyfter tråden.

Med tanke på hur modellbygge har nått oanade höjder under senare år så kan nyproduktion av gamla klassiker, skepp och bilar vara lönsamt.
Speciellt de Airfix som är väldigt sällsynta.
Civila fartyg är på uppgång. Last och tankfartyg.

Gamla IMEX har ju Freight Vessel Series.
Om de skulle ges ut igen så skulle de snabbt vara utsålda.

//Björn

V
4/14/23, 10:15 PM
#45

Har alltid föredragit Airfix, ända från 8-års åldern till idag 68 år. Har byggt i omgångar under åren. Även Humbrol anser jag vara väldigt bra. Har i och för sig inte provat så många andra märken. Emaljfärgerna tänker jag på då.
Problemet är att återförsäljare är så få. I mitt område är det svårt att få tag på färg i handeln. Inga problem att beställa på nätet, men känslan är härligare att få när man går igenom hela sortimentet i affären.

//Volvofan

Leffe/Volvofan

Upp till toppen
Annons: