Ferrari 312T3 1978 late season
Köpte en Tamiya 1/20 Ferrari 312T3 second hand och fick med en påbörjad byggsats också. Jag tänkte försöka bygga om den till en bil från sent 1978.
Tamiyas byggsats går bara att bygga som Carlos Reutrmanns bil från Storbritannien och Tyskland 1978. Så försänkningen i sidorna har spacklats upp, och en del har kapats bort framtill.
I bakkant av karossens ovansida finns två luftkanaler (air ducts) som kapades bort och ersattes med plasticcard. En av dessa monterades i vänster sida efter att jag tagit upp ett passande hål.
Bakkanten och dom stora hålen ipå ovansidan har formats om lite.
Äntligen lite räcerbilar!! Bra start !
Thomas
Som jag nämnde i Nytt i bygghögen så hade jag köpt lite delar till Ferrarin. Luftintag till bromsarna och delar vid kylarna.
Det är inte resin utan 3D utskrift. Luftintagen till bromsarna var gjorda av omålad glasfiber på Ferrarin och dom här är lite halvtransparenta så dom ser mer ut som originalen än om jag försöker måla delarna i byggsatsen
Formen på delarna vid kylarna är lite udda och består av två delar.
Jag limmade ihop delarna innan jag monterar dom i bilen även om instruktionen säger annat.
På modellen får staget som kylarna monteras mot sågas bort för att dom nya delarna ska passa.
Men det var ett ganska onödigt jobb visar det sig. Delarna syns inte när överdelen av karossen monteras. Hade jag byggt en lite isärplockad bil hade det varit en annan sak. Men det visste man ju inte innan dom blivit monterade. Hoppar nog över att bygga om den andra Ferrarin som ligger i bygghögen.
Däremot tror jag att något måste göras åt överdelen av karossen. Inte ska man väl se kylarna inifrån cockpit?
Coolt!
Fränt bygge!
Dags för lite färg. Istället för att använda dom vita dekalerna försöker jag måla det. Det blev inte helt lyckat men jag tror att det ska nog fixa sig.
Det lyckades bättre på sidan. Lite bättring behövs på den tunna vita linjen
Men den andra sidan ville inte vara med och leka. Maskeringstapen slet loss allt. T.o.m. spacklet.
Men att målningsjobben går åt skogen är helt normalt när jag bygger. Det ska nog fixa sig den här gången också.
#15 Vilken beundransvärd inställning! Jag bryter ihop när sånt händer-och då håller jag på med pansar där man kan vädra och smutsa ner!! That's the sprit!
Nä jag kan inte bryta ihop varje gång jag bygger en modell. Jag tror att jag behöver skaffa en annan hobby. Denna börjar irritera mig för mycket. Fixade till lackskadan och fick ett nästan OK resultat. När jag tog bort maskeringen så släppte spackel på det röda istället. Detta tillsammans med Lotusfiaskot gör att jag skiter i detta just nu och sätter mig framför TV och glor på gamla Helgonetserien
Så då var man på banan igen efter nästan två månader. Det blev mer eller mindre att starta om från början med målningen. Nu är det bättre men inte bra.
Men det är en riktig hårding till fotograf på bilden. Alla människor verkar sprungit omkring i täckjackor vid Kanadas GP, men det finns inga lämpliga figurer för det :(
Tog lite ledigt från spacklandet av Sonetten och fortsatte på denna.
Motorn limmades på plats och jag försökte dölja utsikten från cockpit ut till kylarna
Jag bestämde mig för att göra "innerväggarna" av svart papper.
Så nu ser man inte längre kylarna inifrån cockpiten. Detta är bara ett av problemen med denna modell. kåpan passar inte. Delar av motorn tar i. Jag fick tipset att fördelaren är för hög så jag kapade ner den så att det passar under skalet men nu tar "lufttrumpeterna" i på ena sidan istället. Inget större problem eftersom dom är i princip osynliga. Jag kan slipa ner ovansidan på dom elle flytta ner dom lite. Ett annat irritationsmoment är att modellen saknar pedaler i cockpit. Därför funderade jag på att dölja detta med föraren men det funkar inte. Då gubben saknar fötter så kommer man se att det inte finns några pedaler och att gubben inte har några fötter heller.
Lösningen blev några enkla pedaler byggda i plast.
Den står nu på hjul. Jag tycker att den är ganska snygg utan dekaler.
och den blev inte så hemsk som jag räknat med. Det är en liten fläck i det vita som borde fixas.
En liten fläck. omdet vore så väl ändå. Började med dekalerna som behöver anpassas lite efter ombyggnaden och satt och studerade bilen vilket jag inte borde gjort.
Karossen känns för smal ,bakdäcken också. Luftintaget som jag monterade på vänstersidan sitter för långt bak eftersom SKF dekalen nästan ska få plats mellan intaget och kylaren. Hela den vita klumpen bakom föraren ser också ut att ha fel form. Lika bra att ta fram sågen igen
Dina byggen är mycket mera spännande än 1:1 nu för tiden! 😉
Speciellt idag när Marcus crashar i andra kurvan. Nåväl jag limmar på 1,5 mm plasticcard på insidan av den bortsågade delen. Den främre plastbiten är 0,75 mm. Jag behöver lite extra tjocklek där för att kunna slipa ner den på utsidan. Framhjulen kommer för nära annars.
Jag slipar på motorkåpan för att få den önskade spetsiga avsutet på den.
Samtidigt planar jag ut toppen på den. Sidorna blir lite rakare högst upp.
Ena sidan av breddningen är klar men det är svårt att se någon skillnad. Förhoppningsvis blir det bättre när färg komme på.
Andra sidan påbörjad och luftintaget framflyttat.. Jag forsätter modellbyggandet enligt min devis: Gör om, Gör rätt
Båda sidorna limmade tillbaks på plats så nu är karossen 3 mm bredare. Nästa steg blir att fixa till bakänden av karossen. Om det funkar ska jag beställa nya däck och dekaler, i annat fall skrotar jag detta.
vilket jobb du lägger ner, är imponerad av ditt tålamod i detta.
Alla borde bygga en Tiger någon gång.