Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5061 ggr
Roca
6/3/15, 1:05 AM

GB 84: Hurricane Mk. IIa, 1/72, Ilmavoimat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer byggtråden för min finska Hurricane, som jag tänkte skulle få vara med i GB 84. [Länk: GB #84 -- del 1 , del 2//ElLobo] 

Boxart, samma byggsatsnummer som Revells vanliga "boxing", men annan boxart och dekaler för finska importören.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
6/3/15, 1:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dekalerna

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
6/3/15, 1:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Plasten!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
6/3/15, 7:39 AM
#3

Detta ska följas! Fina dekaler!

WildeSau
6/3/15, 9:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Z2585 som senare blev HC-465 hade delar från flera flygplan, bl.a en Mk.IIb-vinge med 12x.303 Browning.  (källa: K.Keskinen men finns i länken nedan)

http://forum.warthunder.com/index.php?/topic/85852-history-of-hurricane-mk-i-mk-ii/#entry1572908

Inscale har den som "only used for target towing" så den kan du använda i fler GB snart. 🙂


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
6/3/15, 12:44 PM
#5

Trevligt Daniel!

Tack Sau, för tipsen!! Ja, det är ju perfekt med en måldragare, speciellt om jag bara blir till hälften färdig innan detta GB är slut, men det har ju aldrig hänt mig tidigare 😉

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
7/25/15, 11:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jaha ja, så dags att sätta fart på detta bygge då! Jag har som vanligt glömt bort att min byggtakt går ned så drastiskt under sommaren, av naturliga anledningar med barn, hus etc, men men…kanske kan den här och nåt projekt till bli klart i alla fall. Här har vi läget just innan cockpit ska klämmas in i kroppshalvorna.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
7/25/15, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Och efter! Helt ok passform på denna, dock inte bättre än min senaste Hurricane i 1/72 vilken var Airfix gamla gjutning som jag byggde senast 2013. Dock bättre detaljering hos Revell! Hur "akkurat" den här är i förhållande till originalet kan jag dock inte säga mycket om, hade det varit en Bf 109 så hade jag kunnat bättre. Fler Hurris får det bli framöver!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
7/25/15, 11:38 PM
#8

Bra jobbat! Hemma hos mig äre likadant.. Har inte suttit många timmar i hobbyrummet.. Fattar inte vart tiden och bygglusten tar vägen under sommaren.

Roca
7/26/15, 9:09 PM
#9

Tack! Ja det går lite segt..jag är alltid för optimistisk med mina GB-anmälningar, därför skulle det kännas skönt med i alla fall ett par färdiga projekt i just GB 84!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
7/28/15, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Så, uppspacklad och finslipad, in i målarverkstan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
8/2/15, 12:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Verkligen inte mycket till bild det här, men det syns i alla fall att kärran har fått lite färg..jag grundade med Tamiyas gråa primer, följd av Tamiya RAF Dark Green på ovansidan. Fortsättning följer!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

wooderson
8/2/15, 9:24 AM
#12

Ceep calm and model on. Fint bygge

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Roca
8/3/15, 12:12 AM
#13

Tack!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
8/8/15, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Så, nu har den en hel massa olika färger, fast inte helt klart! Blir väl förhoppningsvis en slätare yta när jag har klarlackat den.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
8/12/15, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Och nu är det mesta av målningen justerat, Futurelack är påpenslat och har torkat. Dags för dekaler!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

felle-j
8/12/15, 10:49 PM
#16

Ser fint ut!

Roca
8/13/15, 11:51 AM
#17

Tack!

De flesta dekaler är nu på, jag måste bara vänta på lite kladdig gul Humbrol 24 som ska torka (undre vingspetsarna) innan jag kan klarlacka där i förberedelse för korsen där under. Ska lägga upp en bild snart.

Men nu måste jag ta hjälp av dig Felix och flera av er som kan målning bra mycket bättre än denne penselakrobat. Jag är ytterst osäker på den sista avslutande mattlacken som jag ändå tycker mig vilja lägga på, vilken ska jag välja, vad blir mest realistiskt och vad pajar inte underliggande skikt? Som det ser ut nu så är modellen grundad med Tamiya sprayburk, därefter målad med både Tamiyaspray samt Humbrol enamel med pensel, sedan innan dekalerna ett lager Future golvlack, vilket jag också tänkte lägga ovanpå dekalerna och resten av modellen en gång till. Sen då? Jag har en rattle-can med Tamiya flat clear men jag är lite skraj för den faktiskt. Vädring kanske jag ska göra lite lätt med oljefärger.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Banjoman
8/13/15, 11:55 AM
#18

#17 Mycket trevligt bygge, detta! 👍

Vad gäller färg/lackkombinationen, varför inte göra en provbit på t.ex. en bit överbliven gjutstam?!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Roca
8/13/15, 12:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tack Banjoman!

Det låter som en bra idé det!

Här kommer en bild på nuläget.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

felle-j
8/13/15, 1:23 PM
#20

Ser riktigt bra ut med dekalerna! En finsk Hurricane måste jag bygga någon gång.

Som Banjoman sa så prova på någon skräpmodell eller en bit gjutstam först. Det här med klarlacker är svårt och man måste nästan prova allt som finns innan man kan hitta något bra. Humbrol har ju en matt klarlack, enamel tror jag att den är, och den kanske kan fungera bra. Vet dock inte om den kommer reagera med oljefärgerna.

Annons:
Roca
8/13/15, 2:03 PM
#21

Tack! Yes, ska ta och prova mig fram med lite olika kombinationer.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Rone
8/13/15, 11:59 PM
#22

Riktigt fin Hurricane!👍

Alltid svårt med klarlack, använder just inte future själv men kan tänka mig att den kan strula till det. Som sagts, säkrast att prova sig fram!

Mina favoriter vad gäller matt klarlack är nog Micro flat och Vallejo Matte varnish, blandar alltid ut med sprit så det blir ordentligt tunt.

Roca
8/14/15, 9:26 AM
#23

Tack Rone och tack för tipsen!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
8/15/15, 11:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Så, undersidans Hakaristi är monterade..sedan så kom jag att tänka på, att eftersom denna individ verkar ha använts främst som målbogserare, så kanske beväpningen var urplockad? I Mk IIB-vingen finns alltså öppningar för 12 styck Browning-kulsprutor, som man då till exempel skulle kunna täcka över med röd "täck-tape", i detta fall i form av delar av överblivna dekaler. Först tog jag ett par bokstaven "U" i rött från en Academy P-40, men dessa dekaler var helt hopplösa att få att sitta kvar, dekalvätskor hjälpte inte alls, så jag tog och klippte lite från några stripes på ett dekalark från Revells Dassault Mystère istället, dessa lade sig fint på plats. Under arbete just nu!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
8/15/15, 11:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Snart klart

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
8/18/15, 7:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Sitter en stund och bygger vid frukostbordet..nu är det verkligen bara pitotrör och cockpit huv kvar! Inte inom tiden för förlängningen egentligen men "tidspressen" har hjälpt mig att komma igång och bygga igen! Ingen mattlack blev det heller, inte ännu så länge i alla fall.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/3/15, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Nu är de ovan nämnda delarna målade och monterade och jag pular på med lite måldragarutrustning; har monterat en pinne/stag på undersidan av flygkroppen och kommer att dra lite vajrar osv, ev. fäster jag målet (troligen en tygkorv eller så) under bakre delen av flygkroppen, får fundera på hur det ska se ut.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Dioramabyggare
9/3/15, 6:50 PM
#28

Jättesnyggt gjort!

Vad är de ljusa fälten på vingframkanterna för något?

Roca
9/3/15, 6:52 PM
#29

Tack! Det är undersidescamouflaget som sträcker sig en bit upp.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
9/3/15, 9:23 PM
#30

#29: Varsågod så mycket! Hur kommer det sig att undersidans kamouflage går upp lite på vingens ovansida?🤔

Roca
9/3/15, 9:43 PM
#31

Ingen aning. Så såg det ut på märkningsritningen. Det finns exempel på det motsatta också, en del italienska jaktplan hade lite "wrap-around" av ovansidesfärgerna mot undersidan.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
9/3/15, 10:01 PM
#32

#31: ok. Den märkligaste "undersidesmålning" jag sett på ett flygplan är detta:

När jag var liten hade jag en Spitfire-modell som enligt målningsbeskrivningen skulle målas just som flygplanet på bilden, och när jag frågade en flygplanskunnig person om varför det ser ut så undertill sade jag "det ser ju inte ut som ett flygplan!" och så svarade han "det är inte meningen heller". Jag tolkade det som att det "mönstret" var till för att förvilla fientliga jaktflygare.

Roca
9/3/15, 11:29 PM
#33

Nja, det handlade snarast om att underlätta för de egna pjäsbesättningarna vid luftvärnet att snabbt identifiera RAF-plan, så man inte sköt ned sina egna, s.k. "friendly fire"

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
9/3/15, 11:39 PM
#34

#33: aha, vad bra med en expert!

Annons:
Roca
9/3/15, 11:53 PM
#35

#34; haha tack för det, Google-expert kanske i så fall 😉

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
9/4/15, 11:02 PM
#36

#35:🙂

Roca
9/6/15, 7:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Måldragarutrustning håller på att installeras!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/9/15, 10:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Min Hurri är klar!Mycket nöje för 40 spänn och lite till.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/9/15, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

en till

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/9/15, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

en till

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/9/15, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

antenntråden kommer från en trasig äggskärare 😃

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
9/9/15, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Likaså wiren för måldragandet. Ja det var det det, på nästa en nu då!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Banjoman
9/9/15, 10:54 AM
#43

Mycket snyggt! 👍 Grattis till ett avklarat och lyckat bygge! 🥳

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

wooderson
9/9/15, 11:08 AM
#44

Blev ju mycket fint, säger som Banjoman ovan, grattis.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Roca
9/9/15, 12:54 PM
#45

#43, 44 Tack ska ni ha, båda två! Skönt att få nåt klart.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/9/15, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Hmm..just när bygget var färdigt och jag kollade i några flygtidningar på jakt efter ett gammalt Lutwaffe-reportage, så får jag syn på HC-465! Det hade jag helt glömt bort. Det är inte den riktiga HC-465 på omslaget, men en warbird som är uppmålad som denna individ.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
9/9/15, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

En bild på originalet inne i tidningen visar dock att måldragarutrustningen var av en annan, enklare typ än jag trodde, se grunkan vid sporrhjulet

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: