Annons:
Etikettallmänt
Läst 1222 ggr
Dioramabyggare
2015-05-29 01:11

"Compass cutter"

Jag är "på jakt" efter ett sådant här skärverktyg, men ett av metall istället för av plast. Jag hittade reservskär till ett sådant verktyg i en "pysselbutik" här i staden, men när jag pratade med butiksinnehavaren berättade hon att de är slut, och att hon troligen inte kan få tag i fler.

Är det någon som vet vad ett sådant verktyg kallas på svenska, och om de finns i metall?

Annons:
JaGa
2015-05-29 07:57
#1

Hej Sten,

Jag köpte min på Pandurobutiken: http://www.pandurohobby.se/Katalog/30-Papper-Stamplar/3050-Verktyg/305015-Skarverktyg/1/516774-Cirkelkniv-6-blad2-ritstift 

Hittade också dom här små vitlimstuberna som jag tycker är mycket bra till att limma glashuvar/fönster med. Väldigt liten med fint limmunstycke som gör det lätt att få rätt mängd lim på rätt plats också: http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-Mala-Rita/2070-Lim/207015-Allroundlim/1/220529-Panokitt-Quick-lim-8x6-ml 

 Finns mycket annat där på Panduro  och bra priser också… 🙂

Mvh / Janne

http://www.ipmsuppsala.n.nu/

Dioramabyggare
2015-05-29 17:57
#2

Hej Janne, och tack för tipsen!

Tydligen finns det inte sådana där "skärare" av metall… "uppfödd på delar av millimeter" som jag är så gillar jag inte när mätverktyg och liknande är tillverkade av mer eller mindre ostabil plast. Men i och för sig har jag inte testat en sådan där skärare av plast (häpp, det är ju just det jag ska ha den till, att skära i plast 😇).

JaGa
2015-05-30 02:11
#3

Hej igen Sten! Tycker att den jag har känns stabil och bra på alla sätt. Den är så pass kompakt byggd att det inte känns som den flexar något alls. Förstår varför du är lite skeptisk. Har själv känt likadant när man haft med klent/ostabilt verktyg m.m gjorda i plast. Men den här tycker jag verkligen funkar bra :-)

petzon
2015-05-30 09:38
#4

Cirkelkniv eller crieklskärare är de två svenska namn jag hört, har inte sett någon i metall , men det kanske går att hitta om man googlar. Slöjd-detaljer har flera varianter i plast

Dioramabyggare
2015-05-30 10:04
#5

#3, #4: ah, tack igen för tips! Jag ska till Borlänge om någon vecka, och där finns ju flera butiker, som säkert har ett sådant verktyg, att kika i.

Mals Way
2015-05-30 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gissar att det är en sån här du är ute efter….

Annons:
Mals Way
2015-05-30 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

men jag rekomenderar verkligen

Dioramabyggare
2015-05-30 19:50
#8

#6, #7: tack för bilderna!

Ja, men först och främst är jag ute efter ett verktyg att skära raka plasticardremsor, i olika tjocklekar, med. I brist på specialverktyg använder jag ett skjutmått (av metall 😉) med vars hjälp jag markerar/ristar var jag ska såga/skära, men den metoden "känns" inte helt optimal. Har du tillverkat verktyget på bilden i #6 själv?

Mals Way
2015-05-30 20:46
#9

Jepp, önskar jag gjort den flr det ör nåt sån jag skulle gjort ;)

Ritsa, men hey, klassisk stålskala och rits är sjukt effektvt, tänk på att upp till vissa thocklekar räcker det ritsa bara, sen bryta av delen, ;) perfekt rakt. tjockare då flera gånger sen "bryta"….

Dioramabyggare
2015-05-31 01:28
#10

#9: jaa, så har jag gjort när jag fixade "väggarna" till skyttegraven på mitt diorama, men en liten nackdel är att kniven jag använde gör en sorts "kanter" som jag får slipa bort. Men kanske det blir samma resultat med en cirkelskärare?

Upp till toppen
Annons: