Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 5554 ggr
wooderson
5/23/15, 10:19 AM

GB 73: Tiger 1 w/Zimmerit 1:35 (Dragon)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla glada läsare/byggare på detta forum. Har surfat runt på denna sida i några månader nu och har imponerats av alla era byggen och inlägg, så jag tänkte att det var dags för mig att också vara med lite på ett gruppbygge. Har ganska nyligen tagit upp hobbyn och har fastnat lite för tyskt pansar, började med en stug IV, sen var jag liksom fast. Byggde som flera andra vittnar om lite i min ungdom, men det är liksom roligare nu när de ekonomiska resurserna är lite bättre ;) så nu tänkte jag mig försöka med en tiger, har ingen större kompetens om historia och vilken modell som ska ha exakt vilka muttrar på vissa ställen, utan byter mer så att jag tycker den ser cool ut. Om någon vill ha en helt historiskt korrekt Tiger finns det nog bättre trådar att följa, däremot inte sagt att jag inte tar emot tips och konstruktiv kritik. Det är ju sådant som gör att man utvecklas. Så det får räcka som intro just nu.

[Länk: GB 73//ElLobo]

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
5/23/15, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kartongen öppnas, alltid lite av en pulshöjare

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Filbrännan96
5/23/15, 10:43 AM
#2

Det här bygget ska jag följa med spänning. Har alltid velat ha just den här modellen 😃

"It´s all about the details"! Cool

wooderson
5/23/15, 11:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Då var delarna till steg 1 utskurna och trimmade, redo för att limma

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/23/15, 12:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Steg 1-3 monterat, verkligen trevlig och följsam passform, allt liksom glider på rätt plats, hoppas verkligen resten flyter lika fint

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/23/15, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Baken klar, lite luddiga instruktioner men bra passform och inget krångel direkt. Flyter på bra när fru och barn inte är hemma

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/23/15, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Zimmeritsidor och fläktar monterade

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
wooderson
5/23/15, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu är typ nedre delen klar och det är dags för översidan, men jag blev lite trött när jag tittade på instruktionen. Massor med PE något som jag ännu inte direkt kan säga att jag bemästrat i sådant småpill, det brukar bara sluta med att fingrarna fastnar i varandra och sen känner inte telefonen igen mina fingeravtryck, så jag kommer att utan ens försöka med PE använda mig av plastalternativen, som med min förmåga med pe antagligen kommer att se bättre ut.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
5/23/15, 8:01 PM
#8

Tiger I är alltid trevligt 👍

wooderson
5/23/15, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nej nu får det räcka för idag, har suttit hela dagen och tänkt bara en bit till. Det har flutit på bra enda tills övre halvan och undre skulle fogas samman, någonstans hade det blivit lite skevt så passformen var inte den bästa och jag blev dugligt irriterad. Så även på de usla instruktionerna som på ett flertal platser visade monteringen i fel ordning så man fick ta loss och montera om, (inte kul) nu är det lite glipor ska ta lite putty på dem så får vi se

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
5/23/15, 8:15 PM
#10

Bra jobbat på 1 dag, tycker att det ser fint ut 👍

[Roftic]
5/23/15, 10:06 PM
#11

Allt det där på en dag?! Mer en vad jag hinner på en vecka! Ser mycket bra ut!

IKV91
5/24/15, 7:56 AM
#12

Kul bygge! Hoppas att det löser sig med chassit./Roger

[Hayabusa]
5/24/15, 8:43 AM
#13

Underdelen på skrovet har en viss "skevhet" som tydligen är medveten. Går att rätta till tämligen enkelt:

http://tiger1.info/EN/DragonHull.html

Annons:
wooderson
5/24/15, 12:21 PM
#14

Aha tack för den infon, blev dock att använda den mindre säkra metoden lite kniv och våld, om det blir någon mer tiger ska jag använda den andra metoden ;)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
5/24/15, 2:02 PM
#15

#14 Ja, ledsen att jag kom in lite sent i tråden.

wooderson
5/24/15, 2:54 PM
#16

#15 det gör absolut inget, men bra att du lade in det om någon mer vill bygga en likadan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

IKV91
5/24/15, 4:30 PM
#17

Jag instämmer med Hayabusa, jag har spanat på Dragons Tigrar med zimmerit en stund. Jag skall nog inhandla en sådan vad det lider. Dock måste jag erkänna att Tamiyas nya Panther och Dragons nya Afrika Tiger är väldigt lockande. Båda är inte på marknaden ännu men det är kul att se fram emot.

Hoppas att ditt bygge tar nya steg framåt för det är väldigt intressant att följa./Roger

robban64
5/24/15, 7:59 PM
#18

Tjusigt!!! Jisses vilka detaljer i gjutningarna.

wooderson
5/24/15, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Tror jag tog ut mig igår, bara pillat lite på kanonen idag

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/24/15, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Funderade lite på om jag skulle ha några bandlänkar i fronten, så jag byggde ihop den (förstår inte varför hornen var lösa dragon magictracks brukar ju se fina ut) men efter moget övervägande tänkte jag att det såg coolare ut med bara zimmeriten.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Filbrännan96
5/24/15, 9:43 PM
#21

Snyggt så här långt!

Tigern ser ju fabulös ut 😎

"It´s all about the details"! Cool

[Roftic]
5/24/15, 9:58 PM
#22

Maffigt!

wooderson
5/25/15, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ja nu är typ tigern färdig byggd, någon mer än jag som ser problemet om man vill ha pipan framåt ;)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/25/15, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Bortsett från chassistrulet har det flutit på fint, mycket fina detaljer, tex luckor och annat

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/25/15, 10:41 PM
#25

Passar på att slänga in en fråga. Det är ds-tracks på den här modellen och jag har aldrig använt sådana, ska man limma ihop dem först och sen måla, eller målar man först?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Decaius
5/25/15, 10:51 PM
#26

#25:   Smaksak… Såhär skulle jag göra: Limma ihop banden först. 

Torrpassa på modellen för att kolla att det är lätt att få dem på plats sen.

Plocka bort dem från modellen och måla dem separat.

Montera dem försiktigt när måleriarbete är klart, jag brukar vädra sen.

Är det pilligt att få på dem på modellen är det kanske bättre att limma på dem innan målning. Lite svårare att komma åt i skrymslen bara…

wooderson
5/26/15, 9:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Då kör vi, primer away

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
[Hayabusa]
5/26/15, 9:30 PM
#28

Lycka till 👍

wooderson
5/26/15, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Primer på, nu lite sandgul från revell (har blivit lite inspirerad av youtube killen Hamilkar Barkas) färgen har en fin nyans men är väldigt tjock att arbeta med

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/26/15, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Ja då är det gult, nu får det torka så får vi se om det kan bli lite camo imorgon

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/27/15, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Jag hade en bild i mitt huvud hur Tigern skulle se ut målad, resultatet på bilden skiljer sig avsevärt från hur jag tänkt mig. Skyller på att jag, ja ta valfritt alternativ, sanningen är väl att jag borde ha övat mer med AB

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/27/15, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Andra sidan

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Decaius
5/27/15, 9:52 PM
#33

Jag vet inte hur det såg ut i ditt huvud, men jag tycker det ser schysst ut! Lite touch ups med en pensel så! 👍

wooderson
5/27/15, 11:42 PM
#34

Tack för det glada tillropet Decaius, gjorde som du sade och det blev lite bättre, och så även mitt humör :)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Decaius
5/27/15, 11:43 PM
#35

👍

[Hayabusa]
5/28/15, 8:03 AM
#36

Håller med Decaius, lite försiktig penselmålning här & var kan ändra intrycket helt. Plus kanske ett filter? En väl avvägd vädring gör också sitt.

wooderson
5/28/15, 10:28 AM
#37

Ett filter? vad är detta?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
5/28/15, 10:39 AM
#38

#37 Filter är ett skikt väl förtunnad färg, inte att förväxla med wash. Syftet är att ändra tonläget på de befintliga kulörerna, att "binda ihop" kulörerna och ge ett mer homogent intryck. Tänk på de filter som ibland används vid fotografering.

wooderson
5/28/15, 10:43 AM
#39

#38 ok, något sådant har jag inte använt, men kan man då använda grundfärgen ganska tunn och sprayad i ett lätt lager? eller är det särskilda filter som skall införskaffas?

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
5/28/15, 10:58 AM
#40

#39 Normalt sett så penslar man på dessa filter. Finns lite olika tekniker, som alltid. Tillverkare som AK Interactive, AMMO of Mig Jimenez m fl. säljer speciellt framtagna filter.

IKV91
5/28/15, 11:15 AM
#41

Även jag rekommenderar att testa någon form av filter. De är dryga som det är en lite kostnad ifall man blir biten och bygger mycket. Följer ditt bygge med stort intresse. Jag är förtjust i fotsteg som en del av vädringen. Det går att köpa fotsteg av märket Calibre35, dessutom i diverse olika länder skosulor. Det blir mycket fotsteg på en vagn som brukas så jag tycker att det blir både snyggt och realistiskt./Roger

Annons:
Rone
5/28/15, 9:27 PM
#42

Snygg Tiger, lackeringen funkar helt klart!

wooderson
5/28/15, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Har beställt filter från super-hobby idag, kommer väl till veckan hoppas jag. Men den kommer nog inte att användas på denna tiger, men väl på tiger2 och jagdtigern som väntar i garderoben. Ikväll har jag sprayat på ett tunt lager av grundfärgerna och penslat med en tunn shade från citadell (seraphim sepia) gissar att den har viss filtrerande effekt, blev iaf ganska nöjd med resultatet. Roligt att bygga så här i grupp, många bra tips och uppmuntrande ord

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
5/28/15, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

En annan vinkel, svårt att fota för att göra färgen rättvisa

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Decaius
5/28/15, 9:46 PM
#45

Ser kalasbra ut! Vilket tempo du har! 👍

En sak bara, ser att du fixerat banden… tänk på att det inte brukar vara så mycket "sag" på tigerns band. Dom ligger mot hjulen, men brukar inte bilda "kullar" och "dalar" om du är med på vad jag menar…

[Roftic]
5/28/15, 9:52 PM
#46

Shit! Här gåre inte långsamt! Ser jäkligt bra ut! :-)

wooderson
5/28/15, 10:17 PM
#47

Tack för de snälla orden. Decaius, nä har sett det på bilder men de där ds tracksen var liksom stora så jag ville få dem att sitta fast,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Decaius
5/28/15, 10:26 PM
#48

Det blir alldeles säkert lika bra som resten! 👍

Annons:
felle-j
5/28/15, 10:29 PM
#49

Tycker det ser riktigt bra ut nu! Lite mer vädring så blir det perfekt!

ElLobo
5/28/15, 11:20 PM
#50

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: