Annons:
Etikettflyg
Läst 1883 ggr
foofighter
2015-05-23 10:05

A-10C 'Blacksnakes'

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter nästan ett tjugoårigt uppehåll från modellbyggandets värld så är det så åter dags! Vi får se hur resultatet blir; förhoppningsvis lite bättre än barndomens snabbt ihoplimmade och taskigt målade modeller.

Jag har under en tid funderat på att bygga en A-10 Warthog och då helst C-modellen av detta vackra(?) monster till flygplan. A-10:an börjar nu få några år på nacken och för att hålla den vid liv så har den med tiden uppgraderats. Modell C är den senaste med uppdaterad elektronik och smarta vapensystem.

Valet föll tillslut på Italeri's A-10C 'Blacksnakes' skala 1:48. Modellen är en uppdatering av deras A-10A modell som funnits med ett tag.

Det skall dock visa sig att de fuskat i sin research och missat många viktiga detaljer i sin uppdatering; det är alltså ingen riktig C-modell som byggs. Tyvärr. Jag lär belysa dessa tillkortakommanden under byggets gång.

Nu kör vi…

Annons:
foofighter
2015-05-23 10:16
#1

Första steget, cockpit.

Instrumentpanelen är i detta fall en dekal. Rätt skönt att slippa pilla med penseln. Dock är cockpitens dekaler den första, och kanske allvarligaste, missen skaparna av modellen har gjort. Panelen liknar inte på något sätt verkligheten. :( Det är synd att de inte lägger mer krut och gör jobbet ordentligt när de väl gör det.

Nedan visas en bild på hur cockpit ser ut i verkligheten. (Bild taget ur flygsimulatorn DCS A-10C så riktigt ur verkligheten är det inte… För övrigt denna makalösa simulator som fick mig att bygga denna kärra från första början).

Som sagt, inga likheter med verkligheten. De kunde iaf fixat till formen på frontpanelen samt lagt in de nya MFD:erna (Multi Function Display) på dekalerna.

foofighter
2015-05-23 10:29
#2

Cockpit fortsättning…

Första bekymret. Motvikt.

Då A-10:ans stjärtparti är ganska stort så riskerar modellen att bli rejält baktung. Instruktionen förklarar att man ska ha in 30g motvikt i planets trånga nosparti. Hmm… Vad använda?

Lyckades tillslut trycka in en mix av gammalt tenn och häftmassa. 30g? Ingen aning. Tungt blev det iallafall. Och ligger still gör det.

Nästa problem var att få ihop allt. Efter lite trixande och bändande så trillade det tillslut på plats!

robban64
2015-05-23 11:26
#3

Kul bygge!!Denna har jag länge varit sugen på att köpa.Ser ju fullständigt livsfarlig ut. Ett tips är att försöka pula in lite mer nosvikt om möjligt.Har märkt att det ibland kan vara i underkant det som anges i beskrivningen…..och A-10'an ser ut att bli rejält tung i baken.Jag brukar försöka "bygga" ihop så mycket det går med hjälp av tejp och häftmassa….dvs sätta ihop allt löst för att kunna väga av modellen så det kan stå på egna ben.

[Roftic]
2015-05-23 11:40
#4

Det här ska bli kul att följa! Har du tänkt använda nåt aftermarketdelar eller blire OOB?

foofighter
2015-05-23 13:42
#5

#3: Livsfarlig är bara förnamnet. En 30mm kanon med vingar som sprutar ut utarmat uran är inga snälla grejjer! Tror jag fick i mer än de rekommenderade 30g. Känns som om det borde räcka… Annars får jag trolla lite på slutet.

#4: Straight out of the box var det tänkt… Finns inte så mycket specialdelar och de som finns klarar jag mig nog utan. Att det är fel antal turbinblad bryr jag mig inte så mycket om. Däremot skulle jag vilja ändra vapenlasten lite. Skulle vilja ha ett par laserstyrda bomber samt en target pod (Litening). Inte hittat dessa dock.

robban64
2015-05-23 14:49
#6

Borde väl finnas i något Hasegawas vapenset? Hur verkar passformen annars då? Med tanke på att det är Italeri…. Min Italeri Tornado är ju inte direkt "good fit"😀

Annons:
foofighter
2015-05-27 16:29
#7

Bygget går inte så snabbt framåt. Svårt att komma till när huset är fullt av ungar. Har blivit lite målande av landningsställ och liknande. Hoppas jag kan få sniffa lite lim i kväll och få ihop lite delar.

Angående vapenlast så har jag kikat på Hasegawaserien men inte riktigt funnit det jag letar efter. I ett av vapenseten (4:an tror jag) finns det en typ av bomb jag kan använda, det är allt. Vapenpoddarna är felaktiga de också. Det får bli en A-10:a med "dumma" bomber, raketer och Mavericks.

foofighter
2015-10-24 00:09
#8

Hej igen!

Det har inte gått fort på modellbyggsfronten. Det är inte som förr då man inte hann vänta på att limmet hade torkat innan man var på nästa steg. Fem månader har gått sedan min senaste post här. Skämmes!

Nu lagom till hösten har min A-10:a iallafall börjat ta form. Alla bitar på plats och modellen målad. Färgnyanserna syns dåligt på dessa bilder men kärran är målad i light- och dark Ghost Grey. Nu väntar lite lite färgförbättring här och var samt dekalering.

Vad gäller passform så har jag inga riktiga referenser. Men det är klart, här och var blev det en hel del fula skarvar som hade behövt spacklas. Speciellt motorerna tyckte jag var besvärliga. Blev ganska nöjd med målningen av turbinbladen dock!

Att få en fin yta med penselmålning var inte det lättaste, men det får duga. Svårt var också alla små stag och dylikt på landställen; fingrarna är för stora och koordinationen är inte vad den har varit.

Modellen kommer stå med huven öppen samt luftbromsar utfällda. Den bakre delen av huven väntar för tillfället på montage.

Beväpningen består som sagt av "dumma" splitterbomber, raketkapslar, ett par Mavericks samt två standard Sidewinders.

Nu börjar det roliga. Att förbereda modellen för dekalering av sisådär två tusen "No Step" dekaler. Jag bävar även för ett antal större dekaler som jag tror kan börja bråka med mig.

Jaja, det löser sig. Återkommer med bilder när monstret står färdigt.

Mecthegreat
2015-10-24 07:12
#9

Ser riktigt bra ut . Tycker helt klart vårtsvinet är ett av dom coolare planen. Ingen fara att det ibland tar tid mellan uppdateringarna , vet hur det är :) väntar på fortsättningen

Upp till toppen
Annons: