Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1603 ggr
foofighter
2015-05-22 08:13

Problem med Tamiyas matta klarlack

Lade idag sista touchen på mitt testobjekt, en billig amerikansk jetkärra innan jag påbörjar arbetet med mitt "riktiga" projekt.

Trodde jag…

Efter att ha sprayat på ett lager av Tamiyas Flat Clear lack och låtit den torka så upptäcker jag att ytan på stora delar av modellen liksom krusat sig. Pillar jag nu på ytan så gnider jag av all färg ända ner till plastytan. Allt har lösts upp; färg, wash och även dekaler! Modellen är nu helt förstörd… Tur att det bara är ett testprojekt. Dock trist då grabben sett fram emot en frän leksak.

Någon som har haft liknande erfarenheter? Punktar upp mitt tillvägagångssätt nedan:

- Grundmålade modellen med Tamiyas gråa grundsprayfärg på burk. OK
- Penselmålade modellen med Humbrol enamelfärg. OK
- Penslade på två lager Pledge golvvax för plastgolv. OK
- Satte dekaler och använde mig utav Tamiyas Decal Fix. OK
- Fyllde i panellinjer och vädrade mha Tamiyas Panel Line Wash. OK
- Överbliven/intorkad wash gnuggades bort med tops doppade i doftlös terpentin. OK
- Spraya modellen med Tamiyas matta klarlack för en fin matt hållbar yta. KATASTROF!

Någon som har någon idé vart det gick fel? Jag kan ju strunta i att lacka modellen men jag tycker lite att den matta ytan är det som sätter pricken over i:et.

Väldigt tråkigt att förstöra sitt verk man lagt en massa tid och pengar på. Tacksam för hjälp…

Annons:
[Hayabusa]
2015-05-22 08:48
#1

Trist när det händer. En fråga: Var det Tamiyas TS-80 dvs sprayburk du använde?

PAK43
2015-05-22 09:11
#2

Tamyia flat clear på skakburk är väl en lackfärg har jag för mig och kommer då att lösa upp humbrolen om du inte är väldigt försiktig och kör väldigt lite på stort avstånd många gånger. Du skulle ju kunna överväga att penselmåla med en mattlack (ej Tamiyas flat clear base som väl är tänkt att blanda i andra färger) för att slippa köra med sprayburken.

foofighter
2015-05-22 09:33
#3

#1: Svar ja, TS-80 heter den.

#2: Kan ju förklara en del. Bl.a. varför inte alla ytor blev förstörda. Blev säkert en tunnare film där. Tunnt och flertal sprayningar känns riskabelt; lätt att få på för mycket. Vad hade hänt om jag lagt på ett, två lager med golvvax (efter dekalering och vädring) innan mattlackning? Hade det skyddat tro? Har inget mer att prova på, nästa bygge blir skarpt.

Någon som har tips på en snällare mattlack för penselmålning?

Mals Way
2015-05-22 09:37
#4

Tamiyas TS 80 på burk, det låter som du fått på för mkt mattlack vilket är lätt hänt då man kör spaybomb, då det ligger för tjockt och hinner inte torka så den påverkar inderliggande lager färg, som du anger vågigt, krsckeliringsr mmm… Kör själv med Tamiyas TS80 men sprayar ut den mängd jag ska anvönda ner i en kopp…väntar ca 5-10 sek sen ner i ABn. Mer kontroll o mam skjuter tunna fina lager.

[Hayabusa]
2015-05-22 09:37
#5

#2 Precis så är det. Tamiyas sprayburkar innehåller ett "hett" lösningsmedel vilket angriper en del färgtyper som t ex Humbrol Enamel.

Tamiya Flat Clear Base X-21 är, som  du skriver, ett "mattmedel" för att transformera blanka färger till matta färger. Men, det finns ju en rad andra matta/sidenmatta ytbehandlingar som är baserade på akryl t ex.

Vallejo "Matte Varnish" eller"Satin Varnish".

Microscale "Micro Flat" eller "Micro Satin".

Personligen tycker jag att det är svårt att penselmåla större ytor med dessa "färger", det blir lätt lite flammigt. AB är att föredra, tycker jag. De jag nämner är bara några exempel av flera.

Banjoman
2015-05-22 10:00
#6

Vallejos klarlacker (blank, sidenmatt och matt) finns ju också på sprejburk …

Jag har ingen egen erfarenhet av deras lacker i den applikationsformen, och vet inte heller om även de innehåller argsinta lösningsmedel, men det kunde kanske vara värt att testa dem, om du är på jakt efter klarlack på sprejburk?!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
foofighter
2015-05-22 10:02
#7

Tack för alla tips! Uppskattas stort.

Kanske blir till att spraya ändå. Extra försiktigt en torr och varm sommardag. Extra stort avstånd och låta torka ordentligt mellan ett flertal sprayningar. Vad tror ni, skyddas färg och dekaler om man slänger på ett par lager golvvax innan?

#4: Spraybomb, bra uttryck.

Mals Way
2015-05-22 10:35
#8

Nja…stort avstånd…risk för att det blir sandpapper srruktur då färgen hinner torka på vägen och ger ett frostigt utseende…. Färg ska gå på "vått" dvs inga tendenser till rinn utan tunna jämna lager…

[Hayabusa]
2015-05-22 10:40
#9

#7 Det kan funka, men det finns alltid en risk. Huruvida "Pledge" skyddar eller inte, det kan jag inte svara på. Kanske är det så att "Pledge" inte heller tål Tamiyas färg?

foofighter
2015-05-22 10:51
#10

Jag får suga lite på denna karamellen…

Får få ihop bygget först så får vi se när den är klar hur jag ställer mig till lackning.

Janne Nilsson
2015-05-22 12:11
#11

Det kan ju också påverka hur torrt det underliggande är, hur lång tid hade det gått mellan de olika momenten?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

foofighter
2015-05-22 12:27
#12

#11: En vecka sedan målning och ett par dagar sedan dekalering och vädring… Nog inte det som var problemet. Blev för tjockt lager lack på visa ställen; sprayade lite för nära och för mycket.

Har ett gammalt Leopard I vrak hemma som jag skall experimentera på i helgen.

Janne Nilsson
2015-05-22 13:05
#13

Nä, du har nog rätt. 48 timmar brukar räcka för det mesta.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
starhawk
2015-05-22 13:21
#14

Har också råkat ut för samma sak färgen liksom "sprack upp". Så om du skall spraya tamiyas mattlack gäller det att du vet att underlaget tål det. 

Beträffande mattlack för pensling så kan jag rekommendera Model Masters mattlack, blir jättefin. Tänk bara på att ibland ger den en "kalkning" under appliceringen dvs det ser ut som om det var kalk i lacken, stora delvis dimmiga  vita partier, bli inte rädd! det är ett övergående fenomen, när lacken torkar försvinner dom.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

foofighter
2015-05-22 14:02
#15

Många verkar ju annars köra med en billig Oceanlack från Panduro. Någon som testat denna med penselapplicering?

foofighter
2015-05-26 11:48
#16

Jag har nu experimenterat lite med TS-80 matt spraylack på en gammal modell.

Jag övermålade den gamla ytan med ett lager grundfärg och målade sedan på ett lager enamelfärg. Två lager Pledge på det och sedan på med två överblivna dekaler (Decalfix före och efter dekalering).

Därefter lade jag på ytterligare ett lager Pledge over halva delen av modellen för att se om det gjorde nån skillnad. Lite Panel Line Wash på det.

Sprayade sedan ett tunt lager TS-80 från 20-30cm avstånd. såg hur det våta lagret lack liksom kröp ihop och ångade bort.

Resultat: Ytan blev riktigt bra! Ingen tillstymmelse till krackelering av underliggande färg; matt och fint. (Bilden ovan är inte riktigt rättvisande då den är fotad i skarp vinkel mot inkommande ljus. Blir lite dassigt).

Noteringar: Ytan till höger om den röda markeringen var den yta som fick ett extra lager Pledge på sig innan lackering. Det syns tydlig skillnad på dekalen. Notera även ytan mellan de två gröna streckade linjerna som har en nyans mörkare grått. Detta beror på att dekalvätskan missfärgat ytan. Även detta verkar ett extra lager Pledge råda bot på. Gott, då vet jag det. Ett extra lager golvvax efter dekalering är det som gäller!

Testade även att på en del av modellen (andra dekalen) spraya på ett tjockt spraylager med TS-80. Nu tog det ett tag innan lacken torkade in och resultatet blev som förväntat. Se nedan.

Slutsats: Det är Inga bekymmer att använda sig utav Tamiyas TS-80 spray på en enamelfärg om man bara gör det försiktigt och kontrollerat. Ett extra lager vax över ytan innan mattning är att föredra.

[Roftic]
2015-05-26 15:32
#17

#15 Jag har penslat den sidenmatta några gånger. Blir bra tycker jag! Kan hända att den blev något tjock på vissa ställen dock. Det bästa är om man airbrushar Oceanlack.

mangemani4
2015-05-27 08:36
#18

exakt samma sak hände med min polares modell när han använde tamiyas klarlack, likaså en annan polare och har hört flertal fall där samma har hänt. varför och hur en klarlack från ett sådant känt märke kan misslyckas så rejält, är för mig en gåta. jag själv använder inte tamiyas lacker och efter det jag hört skulle jag aldrig få för mig att göra det heller. använder valejos lacker, har aldrig misslyckats med dem, oavsett färg eller underlag på modellen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Mals Way
2015-05-27 09:21
#19

Kör själv med Tamiyas Mattlack TS80, Blåser ut lite i en bägare, sen ner i ABn. Fungerar mkt bra för mig. Vallejos mattlack och klarlack vi är inte kompisar alls.

Upp till toppen
Annons: