Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 5159 ggr
mangemani
4/13/15, 11:07 PM

sprayfärg

då jag inte tycker det är värt att spendera minuter åt att göra iordning en sats med färg(färg+thinner) samt spendera minst 15 min på rengöring och då ändå ingen garanti på att det blir rent, med min airbrush, så tänkte jag övergå till spray färg, .

har kikat runt lite och det verkar tyvärr vararätt så fattigt på akryl spray färg. vad kan ni rekommendera? vill alltså ha en finish färrg så lack färg går ju också bra, men helst akryl då jg helst inte vill stinka ned lägenheten så pass mycket, det viktigaste är utbudet, vill ha en hel del att välja mellan och som passar till pansar fordon. vilket märke kan ni rekommendera?

Annons:
Mals Way
4/13/15, 11:16 PM
#1

Aoch…..ajdå, dålig erfarenhet…..

Vad har du för problem med din AB.

Vilket märke på den?

Vad för färger använder du fabrikat mm……förtunning samt blandning dvs ratio

Vad för kompressor….

sen vad har du gjort och vad och när uppstår det problem…….

Utveckla….

Så ska vi få rätsida på detta……..

mangemani
4/13/15, 11:38 PM
#2

märke vet jag ej, men det är en från biltema(deras egna kanske), gick på typ 300kr, kompressorn är också från biltema.

jag kör med tamiyas akryl färger och följer youtubesanvändares råd att blanda 1/2, alltså tex 10 droppar färg=5 droppar thinner. kör med tamiyas alcohol thinner.

problemet är att det alltid, oavsett färg, rengöring och underhåll, klibbar ihop sig i AB. efter rengöring och typ dagen efter så känns den som ny när man testar att dra bak spaken och nästa dag så sitter nälen fast och det går segt att dra bak spaken och ibland då man drar bak spaken så sitter nålen fast i myningen. 

jag rengör då noga med tamiyas AB cleaner, dvs sköljer ur koppen, torkar ur den, lossar på nålen och tar ut den och rengör, her i mer AB cleaner, sätter i nålen och använder sedan nålen till att "jucka" försiktigt längst fram i myningen och tömmer ut AB cleaner vätskan och i med nytt och upprepar tills jag ser att det är ren AB cleaner i den, sen sprutar jag ut AB cleaner och kontrolleraratt det är ren vätska som kommer ut. tar mig tid och hela alltet går väl på 10-15 min, men det verkar som att det inte vill bli helt rent, oavsett vad.

hade en dålig erfarenhet med min förra AB då jag skulle lösgöra myningen på den för att sedan lägga den i AB cleaner för att lösa upp färg inför rengöring, gängorna gick sönder, så jag vill helst inte ta lös myningen på min nya AB men vet att det är där som färgen sammlas och kan klumpa ihop sig.

Orso
4/13/15, 11:55 PM
#3

Då misstänker jag att du drar ut nålen bakåt när du plockar ur den?

Använder knappt min Biltema airbrush just av anledningen att det är för krångligt att göra ren den. Att behöva ett verktyg för att plocka loss "nosen" gillar jag inte så jag använder min Evolution till allt. (Hade tänkt använd Biltemas enbart till metallic eller klarlack).  Evolutionsprutan gör man ren på några få minuter men jag har märkt att när jag gjort rent så mycket det går i färgkoppen och sedan plockar loss "nosen" och tar ut nålen framåt i sprutan så är det alltid färg kvar på nålen där man inte kommit åt att rengöra. Därför drar jag aldrig ut den bakåt för att vara säker på att slippa dra in färgen i sprutan där den kan gegga ihop.

Angående sprayfärg vet jag inte om akryl luktar mindre. Har bara testat Humbrols blankgula en gång och kommer inte ihåg hur det var med doften på den men däremot tyckte jag att färgen var värdelös. Hrdade dåligt och gillade inte att målas över med t.ex. Tamiyaspray. Nu är det bara Tamiyas som gäller dom gånger jag måste använda sprayburkar.

Mals Way
4/14/15, 12:02 AM
#4

Achsooo…..

Är med på vad du menar….ajajajaj…dåliga erfarenheter.

Trist….

Till att börja med så ska färgn få en mer mjölkig konstens….

Den ration du skrev ….nja köper den inte i mitt fall….då den blir fasiken för tjock i mitt tycke…

jag kör närmare med 50/50 tom 40/60 för vill ha utspätt o tunt …samt heldre flera tunna lager äen en som täcker på engång…samt när man kör med matta färger…liiite retarder i…färgen torkar långsammare o det är lättare få på det *Vått*

Dessutom späder jag med ren Isop alkohol….inte deras egna (för DYRT) Tamiyas färger trivs med den ;)….

Sen rengöring när ex jag själv byter färg…i med isop…tops…sen blås rent….repetera så ing missfärgningar upstår speciellet m vitt o rött, för man vill inte ha missfärgningar.

sen inför nytt bygge, då demontera allt i spritan…göra rent mm tom med ACETONE…sen en oumbärlig sak, skaffa ett nålmunstycke rengörings verktuyg…den är oumbärlig….då det kan skita sig….

Sen expreimetera med trycket….en del gillar högre en del gillar lägre….jag kör olika beroende på jobb, Notera att då kör jag med 0,2 nål o munstycke…det är LITET i mångas tycke…men det funkar för mig…

So HEY ge inte upp så lätt.

Ett tipps om du kan….testa en uppgrade på ABn …kör själv med H&S sprutan, evo och Infinity…det var mina första sprutor nånsin, körde då m en kompressor från JULA som jag körde skiten ur…den skar…….köppte en ny en HS…alldig ångrat mina köp…visst ett jucklo men ge en chans…….för det går o fixa serru.

Jag kör mkt HRADCORE med mina sprutor o de gör det de ska,

så hey ge det en chans…. ;)

Ps…du kan kolla mitt bygge…allt är med Tamiyafärger o AB, tunna lager…

Så det går serru…tålamod och Error And Trial…började själv för 3 år sedan då med första gången m AB nånsin…..

/Mal

mangemani
4/14/15, 12:26 AM
#5

ni nämner mycket här som jag har noll koll på vad det är och vart man får tag i det:P. "nålmustycke rengörings verktyg" tex, vad heter det och vart kan man köpa det? sen ang sprutan, finns det någon duglig som är lätt att rengöra för ett humant pris? helst inget ocker pris på uppåt 1000kr, i min värld låter det galet mycket för en spruta;) länka är ni snäll:)

Mals Way
4/14/15, 12:53 AM
#6

Ebay….Ebay…..

Köpt en del där….

En H&S Evolution….ca 1200-1500Kr….. värt det..tro mig mkt fina sprutor har en själv….samt en arbets häst som kommer hänga med LÄÄÄÄÄÄNGE om man vårdar den ömt.

Sen nålmunstycke rengörings verktyg är en skrapa, är ett måste i mitt tycke….

http://ep.yimg.com/ay/yhst-80343540264639/nozzle-cleaning-needle-4.jpg

Då munstycket kan bråka…o denna gör susen..denna är för H&S munstycken…..

Annons:
robban64
4/14/15, 5:41 AM
#7

Om du ska byta spruta så vill jag tipsa om Badger.Ja,jag vet….rena pansarvagnen och modellerna har sett likadana ut sen hedenhös.Det tycker jag bara är fördelar. Har en Patriot 105 sen fyra år tillbaka och den bara går och går.Åkt i golvet ett otal gånger…stått pall för otal olika färg och lösningsmedelstester.Bytt nål en gång. Få delar.Du plockar isär den på någon minut helt utan verktyg. Jag känner igen mig i dina bekymmer. Har som sagt testat det mesta och kör nu uteslutande med Model Master akryl. Ska inte behöva spädas men vissa kulörer mår bra av en skvätt vatten…ja just det…vanligt kranvatten. Rengöringen fixar jag ochså med kranvatten.Har en rätt lång airbrushslang så jag rengör sprutan under vattenkranen. Funkar skitbra.Badgers nålar dras ut bakåt,drar nålen fram och tillbaka några gånger….backflushar(håller för mynningen med fingret)så vattnet går bakåt. Klart! Jag vet att det är jäkligt lätt hänt att man lägger ifrån sig sprutan med lite färg kvar och då får man direkt dom där sega resterna som ställer till det. Jag tycker att rengöringen inte tar längre tid än att rengöra en pensel. Plockar isär sprutan gör jag bara mellan två byggen eller när jag har extremt tråkigt.I och med att det är så få delar så går det fort.Aceton och mellanrumsborstar för tänderna är fina hjälpmedel då.

starhawk
4/14/15, 7:32 AM
#8

Vill du ha en riktigt enkel rengöring så har vi Badger 250 den är praktiskt sett självrengörande, det är visserligen fråga om en single-action färgspruta men om man bara sprutar hela modeller och inte är intresserad av nåt finlir så är den idealisk. Har en som jag använt lite från och till och den fungerar utmärkt, Rengöringen består i att man byter färgburken mot en med förtunning och sprutar lite till, sen torkar man av slangen ner i färgburken och eventuella färgstänk runt främre munstycket sen är det klart! Ingen demontering behövs som regel och behövs det består den av att skruva lös främre munstycket och göra rent det, det har jag inte behövt göra mer än nån gång.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
4/14/15, 8:02 AM
#9

Personligen tycker jag att Tamiyas sprayburkar är riktigt bra. De innehåller dock någon form av "inte-så-trevligt" lösningsmedel.  En annan nackdel är att det blir rätt kostsamt i längden.

msvensson
4/14/15, 8:24 AM
#10

Jag känner igen mig i det du skriver mangemani, jag kör samma uppsättning som du  fast med Jula grejer. Men som 3# Orso skrev, dra aldrig ut nålen bakifrån. När jag slutade göra det så har AB funkat bättre och jag spär ut färgen väldigt mycket.

Vet att ipmsstockholm har en bra guide till AB rengöring.

http://www.ipmsstockholm.se/home/att-gora-ren-sin-airbrush/

Ursäkta att jag lånar tråden, men vart köper man isop alko?

Janne Nilsson
4/14/15, 1:07 PM
#11

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

mangemani
4/14/15, 1:19 PM
#12

uj uj uj, mycket info och mycket nyttigt att veta. jsg har ALLTID dragit ut nålen BAKÅT och jag har ALLTID kört med denna 1/2 blandning utav färg/rhinner, men efter dessa tips och tricks så ska jag börja att dra ut den frammåt och i med mer thinner(50/50 eller tom 40/60 som Mal_Belford nämnde.

men det är ju det där lilla, sköra munstycket längst fram som jag är livrådd för att pilla på, inte bara rädsla att man ska råka skruva tillbaka den för hårt så att gängorna går sönder utan även att den där lilla packningen ska börja krångla(du vet nog vad jag pratar om när det gäller den biten msvensson du som kör med jula AB). men jag får ta det jävligt försiktigt och försöka ändå då, för munstycket måste skruvas bort både för rengöring, borstning utav insidan på kroppen och att kunna dra ut nålen frammåt.

msvensson
4/14/15, 1:30 PM
#13

Vet precis vad du menar(är inne på min andra Jula AB), jag har dragit sönder ett munstycke tidigare när jag använde verktyget som följer med. Nu lossar mitt munstycke med fingrarna och skruvar tillbaka det med fingrarna, tycker att jag får lite bättre känsla då. Sedan så använder jag toppen på nålen och blöter den i thinner stoppar tillbaka den ut och in igen tills det känns som metall mot metall.

#11 Ok, tackar då vet jag vart jag vänder mig! 🙂

Annons:
mangemani
4/14/15, 2:21 PM
#14

mjo, det där verktyget som medföljer är väldigt förädisk och likt dig så var den orsaken till att en uta mina sprutor och gick sönder.

tiking
4/20/15, 11:31 PM
#15

Jätte bra info folks. Jag själv har börjat min adventure för en ny AB. Bra info här. Tack för bra info.

Charles King

-----------------------------------------
Mitt användarnamn på Facebook: 'One-Step-further'
Mitt användarnamn på Instagram: 'inscale_miniatures'

mangemani
4/27/15, 4:34 PM
#16

köpte 2 st burkar utav tamiyas ts4 spray(german grey) och jag kan inte direkt påstå att jag blev imponerad.

1. först och främst, nyansen på färgen i sprayburken stämmer inte överens med samma färg i dessa 10ml glasburkarna.

2. sprayfärgen reagerade dåligt ihop med den vita primern(army painter base white). den "smälte" bort primern på vissa ställen och gjorde så att det rann ner i veck och annat som nu måste målas över.

3. om man nu ska gå efter det som står på burken så är det en kemikalie i färgen som är väl känd i kalifornien att skapa cancer och annat trevligt.

4. nosen pluggas igen rätt så lätt och måste rengöras(denna rengöring, inte ens med sprayburkar kommer man undan det);)

5. vågar int ens tänka på hur klarlacken kommer att reagera ihop med denna sprayfärgen. fick höra från en kompis att hans modell "sprack" när klarlacken skulle på och när den hade torkat, antar att han menade att färgen sprack. iofs så använde han sig utav tamiyas klarlack, jag använder mig utav vallejos.

slutsats= väldigt jobbig färg att arbeta med och passar inte till att måla sina modeller med i mitt tycke, inget mer köp för min del, airbrushen må krångla lite då och då, men jag tror ändå att jag håller mig till den.

starhawk
4/28/15, 7:51 AM
#17

#16

1. Det är ett problem man får leva med tror jag, har för närvarande två burkar Desert Yellow som definitivt inte har samma kulör, och när jag spraymålat min Hercules gunship och behövde fixa till lite områden (med pensel) som var "för maskade" vid sprayningen så använde jag samma färg men en annan burk, det syntes!

4. Du använder väl generalregeln: vänd uppochner på burken och spraya som avslutning, det gör rent munstycket, det är den enda rengöring jag gör och ingen burk har satt igen

5. Det kanske var jag, när jag spraylackade min Victor så sprack färgen, det är bästa sättet jag kan beskriva det på, det var flagor som stack upp överallt, men den hade jag målat med White Ensign Models Paint före. Men i alla dessa fall så gäller den vanliga regeln: prova på en skrotbit först, då slipper man obehagliga överraskningar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mangemani
4/28/15, 11:52 AM
#18

var tur att det som nu rann och missfärgade sig var under och lite diskret på sidorna på modellen, själva toppen och de stora ytorna besparades tydligen. men ändå, färgen är som svart och vitt, spreyfärgen ser ut som ljus grå medans färgen från burken ser ut som german grey och då sprayade jag på typ 3 (tunna) lager också.

jag provade att först spraya med färgen på ett plast lock till en kaffe burk och när den torkade så lackade jag med vallejos, färgen sprack inte så det är ju lovande, men jag primade inte locket innan. gör det någon skillnad om man primar eller inte innan sprayen och lacken? alltså för att få reda på om färgen spricker eller inte?

mangemani
4/28/15, 3:26 PM
#19

har nu fyllt i alla fläckar på delen utav modellen som jag sprayade och det ser inte snyggt ut, tittar man uppifrån så ser det hyffsat ut, men kikar man från sidan så ser det bara konstigt ut. jaja, man lär sig av misstagen, synd bara att det skulle uppstå på en modell för närmare 2000kr, hade det varit på en tank för runt 300 kr så hade man ju bara ryckt på axlarna.

testade att prima, spraya på sprayfärgen, gloss lacka och matt lacka (som jag gjort på resten utav modellen) på en gjutstam och färgen flagnade inte, så det verkar ju gå bra.

starhawk
4/29/15, 7:59 AM
#20

Det gäller att återskapa samtliga moment och på styren annars blir det inte ett riktigt test. Att underlaget inte spelar någon roll tycker man ju, men så är inte fallet, jag testade olika färger på en överbliven bit när jag skulle måla en Vinylmodell, en del färg som annars torkar snällt och fort förblir klibbig på Vinyl, nåt man måste tänka på.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Roca
4/30/15, 8:22 AM
#21

Synd att det inte gick så bra med sprayburkarna, jag har bara goda erfarenheter av dem. Nyanser kan vara ett problem dock, de stämmer nog inte alltid så väl med några "riktiga" färger.. Men jag brukar ofta gå efter "man tager vad man haver"-principen. Beror på hur noga man är med exakthet i färgvalet. Jag primar alltid med Tamiyas vita eller gråa primer, den gråa är bättre tycker jag.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Gurky
5/17/15, 12:31 AM
#22

Vilken jobbigt procedur det låter när du ska rengöra. Tar mig max en minut. Jag brukar droppa i vatten, spruta ut allt och sen i med ab cleaner som jag både sprutar och backblowar. Känns flowet fel så plockar jag isär den helt och hållet, kör den i ultraljudstvätten så blir den som ny. För övrigt brukar jag alltid börja med att köra lite ab cleaner innan jag sätter igång med att spraya.

När du blandar färg kan man inte riktigt gå ett att blanda x:y utan alla färger har lite olika egenskaper när det gäller pigmenten, så man får blanda tills dom får en bra konsistens(vilket också kan variera lite beroende på vad man vill uppnå för effekter). Generella riktlinjer är att den inte ska fastna på insidan av koppen och den ska inte heller bara rinna ner från sidorna som "vatten". Annars kan du bara köra på att tunna ut den så mycket du kan utan att den spindlar (säger man så på svenska?) sig.

Upp till toppen
Annons: