Annons:
Etikettallmänt
Läst 4787 ggr
ElLobo
4/1/15, 9:39 AM

Nytt i verktygslådan, kv 2 2015

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Tidigare del:

Annons:
Mals Way
4/1/15, 5:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Var hos tandläkaren igår, frågade om hon hade avlagda verktyg….jupp fick dessa av henne….kommer till andvänding.

Banjoman
4/1/15, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Fick i dag ett paket från Cornwall Model Boats med ett par 1 och 2 mm lönnflak, för tillverkning av relingar, tofter m.m. på Eilean Mòrs julle.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/3/15, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I går kom så ett litet kuvert från Modelling Timbers, med riktigt klen (42 LPI!) kätting (som jag planerar att använda för att säkra årtullarna i Eilean Mòrs julle), en lastkrok (köpt på vinst och förlust; jag tror inte att jag kommer använda den just nu) samt en påse av minsta sortens vajerkaus.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

steffe1975
4/7/15, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Denna i sällskap med hans tvillingbror och vinklade kusin. Tyvärr bara bild på den ena då de får ligga nerpackade tills efter flytten

Dioramabyggare
4/8/15, 9:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag håller sedan ett antal år på med "geocaching" och vi cacheletare använder bland annat uttrycket "CITO" som står för "Cache In Trash Out" och innebär helt enkelt att om vi på våra letarrundor hittar skräp där vi letar så tar vi det med oss och slänger i närmaste papperskorg (då och då anordnas till och med speciella "CITO-events" då vi exempelvis rensar vägrenar på skräp).

Jag har alltid det där "CITO-tänket" på när jag är ute på prommisar och cykelturer, och igår när var ute och gick längs några av stadens gator hittade jag den svarta grejen på bilden, och jag tänkte "den blir bra som omrörningspinne till färgburkar" ☝️ så den fick följa med hem 🙂. Jag hittar ibland små bitar av emballageplast, både färgad och transparent, och de får bli komplettering av byggmaterialförrådet, alldeles gratis, och dessutom blir det ju lite grann snyggare i staden 👍.

ElLobo
4/9/15, 10:35 PM
#6

  . Dioramabyggare . 2015-04-09  22:05

En hållare för tandkrämstuber jag fick gratis i en närbelägen dagligvarubutik vars namn består av tre bokstäver, efter en kortare "förhandling" med en i personalen. Jag visste först inte vad jag ska ha den till men på vägen hem kom jag på att jag kan använda den som "torkställning" om jag någon gång ger mig på att bygga en flygplansmodell i skala 1/72.

Annons:
Banjoman
4/10/15, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En försändelse från Eskader med däri en laddning extra sågblad till rakbladssågen var jag och hämtade på posten i dag …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Mals Way
4/11/15, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

YESSSSS…..denna kom idag….denna kommer hjälpa mig massor i mitt scratchande…

en hex stans…

Belgarion69
4/14/15, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Var ute efter Xtracolors X508, Burnt Iron, och har insett att ingen säljer detta i Sverige. Hittade den därför på Hannants i England men därifrån får man inte beställa färger som ska fraktas med flyg….Knepigt läge.

Då träder min engelska konsultkollega in och beställer det i England för att sedan ta med paketet hit till Sverige (via flyg)…Härligt med kontakter….hehe

Belgarion - amatör på tillväxt

Banjoman
4/15/15, 8:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

I går kom så en leverans från Phoenix Model Developments med påfyllning till förrådet av miniatyrspik …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
4/15/15, 11:24 AM
#11

#10: "Smått, småttare, småttast" ;-)…

Och på tal om storlek på spik: när jag röjde i ett skåp igår hittade jag ett anteckningsblockpapper där jag skrivit en liten historia jag läste i en tidning.

Det var en person som gick till järnaffären för att köpa spik.

Kunden:

-Har ni större spik än de här?
Expediten:

-Det där är inte spik, det är nubb.
Kunden:

-Har ni större nubb då?
Expediten:

- Nä, då blir det spik.

Banjoman
4/16/15, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10 😂

I dag har jag införskaffat  ett ris 50 g kopieringspapper … så snart blir det tidningstryckeri för i alla fall den (lilla) slanten ( dyrt var pappret inte)! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/17/15, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Fortsätter fylla på förråden, här med ett par paket engångsskedar och -skålar som jag brukar använda som färgskålar vid penselmålning, för att blanda epoxylim, testa färgblandningar m.m.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
[Roftic]
4/30/15, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En pallett och en binge skalpellblad:

Banjoman
5/4/15, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

I dag kom ett paket från Dictum med däri en L-Box …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/4/15, 6:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

… i vilken ligger en blå Bosch GST 160 CE sticksåg! 🤤

Inte primärt tänkt att kapa 0,5 mm list med, förstås, utan i första hand inköpt för diverse hemmaarbeten i 1:1, men ändock ett verktyg som jag räknar med att få glädje av i modellbyggarsammanhang, t.ex. för att kapa lagoma bitar plywood och dylikt ur de större skivor etc. som brädgården tillhandahåller … 

Dictums pris var dessutom riktigt hemult: 259 € ≈ 2450:- med fri frakt! 😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

JaGa
5/4/15, 11:39 PM
#17

Rediga verktygsinköp…👍

Den där plastpaletten är riktigt bra. Även jag använder en sådan och lätt att diska ren efteråt också…🙂

[jamtestam]
5/5/15, 10:31 AM
#18

#16
Bosch är fina grejer 👍
Bosch professional är det ända vi kör med här hemma.

Ser även att denna såg går att få för nästan samma pris här hemma i Sverige.
2490kr inkl. frakt. 😉

Banjoman
5/5/15, 11:31 AM
#19

#18 Jo, även jag är varm anhängare av blå Bosch 🤓Visst kan man drägla över Hilti-katalogen 🤤 men riktigt så bra (och dyra! 😮) grejor kan jag inte motivera, givet mina ändå ganska modesta behov. Man behöver inte ha de absolut bästa verktygen, men de bör om möjligt, anser jag, vara så pass bra att det är ens egen förmåga och inte verktyget som sätter gränser för resultatet, och så här långt har Bosch Professional bara satt leenden på mina läppar i det avseendet … 🙂

Vad priset på just den här sågen beträffar så har jag sett den i butik i såväl Belgien som Sverige (Beijer Bygg, t.ex.) för ca 330 €/3100:-, medan tyska Amazon säljer den för 227,89 €; uppenbarligen finns det en viss spännvidd! 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/12/15, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Några trallsatser från Caldercraft, köpta från Cornwall Model Boats …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
sponny
5/13/15, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Det ramlade in en liten sak för ett tag sedan, men det vete sjutton om den får plats i verktygslådan.😉

Det var en släkting som nämnde att han skaffat en ny kompressor eftersom det var lite för dåligt tryck i den gamla för blästring. Men…du kanske vill ha den gamla? Öhhh….ja tack. Hur mycket ska du ha för den? Nej, ta du den bara. Det är lugnt.

Då var det bara att skaffa en nybörjarspruta då.

Banjoman
5/14/15, 3:58 PM
#22

#21 Gratulerar! Så det kan hampa sig … 😎 Lycka till med AB-debuten, se'n också 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/15, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Häromveckan behövde jag, tillfälligt men akut, en stållinjal på jobbet, och gick därför in på en konstnärsmaterielbutik i närheten; när jag ändå skulle ut med pengar för en dylik tänkte jag att en snäppet längre än den jag redan har kunde komma till god nytta även hemma vid byggbordet, och slog därför till på en 40 cm som komplement till den på 30 som jag redan hade …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Roftic]
5/23/15, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Tamiyas grå prajmer o Vallejos Wash.

msvensson
5/26/15, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Ny AB + extra nål. 

Pledge. Äntligen, tog ett tag att få tag i!😃

Plus lite annat smått och gott.

stickanw
5/26/15, 10:49 AM
#26

Den där knivsatsen i inlägget ovan har jag också köpt och för mig blev det en besvikelse då skaften skruvar upp sig efter en stunds användande. Jag funderar på att köpa JULAS knivsats då den ser vettig ut. Är det någon som köpt och kan ge ett omdöme vore det bra. Den kostar 179:- och innehåller ganska mycket delar.

msvensson
5/26/15, 3:02 PM
#27

#26 Kan bara hålla med är inte mycket kvalité i den lådan.

Men den du funderar på ser bra ut!

Annons:
[Roftic]
5/26/15, 3:29 PM
#28

#25 Det där är en riktigt bra AB! Är själv en stolt ägare sen i julas!

steffe1975
5/26/15, 9:42 PM
#29

var hittade du sprutan och törs man fråga vad den kostade?

msvensson
5/27/15, 6:53 AM
#30

#28 Det låter bra, är det något jag behöver tänka på?

#29 Köpte den genom daveart.com för 1000 lappen. För mig kändes det som en bra prisbild och med tanke på att det finns bra med reservdelar att få tag på.

[Roftic]
5/27/15, 6:57 AM
#31

#30 Det enda jag haft problem med är att det samlas färg längst ut vid "nozzle cap:en" jag brukar ta av den å då funkar den felfritt. Men då får man tänka på vart man lägger den så att man inte böjer nålen. Lite klumpigt förklarat men hoppas du förstår. :)

msvensson
5/27/15, 12:44 PM
#32

#31 Inte alls klumpigt förklarat förstår precis vad du menar. Tur jag köpte en extra nål! 😃

robban64
6/1/15, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Läst mycket gott om detta. Akrylfärg som torkar på nålspetsen är inget kul och Liquitex Airbrush Medium ska visst hjälpa.En "soppa" som består av fluid medium,förtunning och retarder.Finns bla.på Kreatima art.nr.550476. Har testat lite idag och det blev en kanska betydande skillnad på Model Master akryl. Rekommenderas!!!

Dioramabyggare
6/25/15, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Idag inhandlade jag i stadens leksaksbutik Humbrol 5, 75 och 77, att ha till målning och vädring av mina terrängfordonmodeller🙂.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: