Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 8491 ggr
Rone
2015-03-23 23:30

GB 79: Rommel's Rod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dra igång mitt bidrag till Gruppbygge #79 "What if" som blir en fantasiskapelse kallad Rommels Rod och är utgiven av Monogram och skapad av Tom Daniel. 

Självaste byggsatsen är en ganska enkel sak med rätt få delar, tycker det ser rätt hyfsat ut ändå men framförallt rätt cool i mina ögon!

Får se hur långt jag hinner på en månad som det är kvar av byggtiden, ska väl inte lägga för mycket möda på denna är det tänkt.

Annons:
Rone
2015-03-23 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det som man direkt tänker på i byggsatsen är de mycket förenklade bandställen som är gjutna i en del per sida. Efter att kollat lite i några lådor med tyska halvbandare i skala 1/35 (Rommels rod är i skala 1/24) visade det sig att 8-tonnaren  hade ganska precis lika stora bärhjul! Så det blir till att slakta en gammal Tamiya byggsats. Nu gäller det bara att få till längden rätt då bandstället på Rodden är lite kortare, därmed färre hjul än 8-tonnaren.

Decaius
2015-03-23 23:38
#2

Så underbart bisarrt åk! Medföljer benranglen som syns på boxarten?! 🙂

Rone
2015-03-23 23:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 Jepp, komplett med benrangel!

Decaius
2015-03-23 23:52
#4

Fantastiskt! Underbar goth-steampunk-what if! 🤪

Rone
2015-04-08 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Chassit från Rommel Rodden och Tamiyans 8 tonnare har nu skarvats ihop!

Mycket kapande och fixande blev det, men kommer nog funka?

Hela ramen från 8 tonnaren fick breddas med P.C, fick även laborera med hjulen för att få det så kort som möjligt och ett hjul är bortplockat. Växellådan fick en annorlunda placering mot originalet och slutväxlarna vändes och byggdes om lite grann för att passa. Det här är en gammal Tamiyabyggsats (1972) så passformen håller inte riktigt dagens standard från tillverkaren men är ändå helt ok, och detaljerna på hjulen ser fina ut vilket var det viktiga. Däremot växellådan var det dålig passform på med synliga skarvar, målade därför på flytande spackel för att dels täcka dessa och fick på köpet lite gjutjärns struktur .

Rone
2015-04-08 23:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Blir trots allt tvungen att förlänga bakskärmarna en liten bit, på bilden är den rundade delen därför bortkapad.

Tänkte också låta rambenen sticka ut baktill en bit för att göra en liten lastbrygga av något slag.

Annons:
[Roftic]
2015-04-09 12:29
#7

Så jäkla ball sak! Med benrangel å allt! Är byggsatsen bra?

Orso
2015-04-09 21:12
#8

Dert ser mycket bättre ut med ditt chassie.

Rone
2015-04-09 23:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#7  Ja det är en riktigt häftig maskin, galen men ändå behåller den lite verklighetsanknytning och är inte helt urflippad.🤪

Byggsatsen är helt ok, inte så många delar men de passar ganska bra och skulle nog funka rättså bra att bygga rätt ur lådan.  Lite historia om byggsatsen!   http://www.swannysmodels.com/Rommel.html

#8  Skönt att höra, då fortsätter jag på den vägen!🙂

Funderar nu vilka band som är lämpligast att använda?

På denna bilden har jag provmonterat de kortade "gummisnodd-banden" som tillhör 8-tonnaren. Lite svårt att få snyggt "häng" på dessa, drog ihop dem med tunn koppartråd för att testa.

Rone
2015-04-09 23:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Men dessa kanske kan vara ett bra alternativ? Det är ett set med workable tracks från Bronco som egentligen är till för en Comet tank. Men de liknar nästan Tiger band, bredden är helt rätt dessutom. Måste då självklart kapa taggarna på drivhjulen så de ligger helt emot och inte som på bilden.

Lutar nog åt dessa tror jag………..🤔

Rone
2015-04-27 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Sakta framåt…..men kommer inte hinna färdigt till finalen😕

Chassit är snart färdigt, blev en lastbrygga med lite diverse provmonterade grejer. Det ska ännu dit baklyse och suffletten ska fyllas ut med Milliput. Hålet för kulspruta bakåt är igenfyllt och även de stora hålen för bandplattorna limmas igen på karossen samt lite annat fix kvar att göra.

Jag skulle som sagt inte lägga för mycket tid på det här men viss detaljering gör det lite roligare ändå….

Rone
2015-04-27 23:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Motorn var en enkel sak  i tre delar plus chrome, saknade helt vattenpump och fläkt så det fick letas fram ur skrotlådan. Några små rör och oljesticka har lags till och det blir väl några detaljer samt lite mer detaljmålning till skulle jag tro.

Rone
2015-05-28 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Har lyckats få till några stunder vid byggbordet igen, ska verkligen försöka få den här klar. 

Allt är i stort sett målat förutom vissa detaljer och nu ska det vädras och sånt. Dekalerna som följde med byggsatsen tyckte jag inte passade bygget som det ser ut nu. Är inte så väldigt kunnig och påläst vad gäller tysk DAK märkning, men ett enkelt kors på dörren och på bakdelen, samt en palm vid framskärmen borde väl kunna passa? Korsen är Archer dry transfer och palmerna målade med P.e mask.

Annons:
Rone
2015-05-28 22:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Behöver dock hjälp att välja vilken nummerplåt som passar till detta, WH- eller WL-, vad står dessa för?🤔

Decaius
2015-05-28 22:58
#15

# 14 Den blir skitfrän!

WH=Wehrmacht Heer WL=Wehrmacht Luftwaffe (tror jag)

Rone
2015-05-28 23:18
#16

#15 Hehe…hoppas det!🙂

Tackar för info, då går alltså WL bort. Ville helst använda de WH plåtarna med inskurna kanter, så det blir bra!

Orso
2015-05-28 23:58
#17

Det där blir snyggt. Men jag tycker tyvärr att gummisnoddsbanden passar bättre på denna modell. Dom andra känns för finmönstrade och inte alls tysg halvbandvagn. Det här limmet kan funka på gummibanden:

 http://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-All-Plastics/34-771

Jag har limmat Airfix och Escis mjuka 1/76 figurer och larvband som inget lim biter på. Jag fick dra hårt för att slita isär fogen.

Rone
2015-06-04 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Tackar!

Kan nog vara så att de banden passar lite bättre, men jag var tvungen att bestämma mig tidigare i byggprocessen när jag moddade skärmarna. Gummisnoddarna passar helt enkelt inte längre med sina höga klackar och det fäste för reserv länkarna på sidan, men jag tar helt klart med mig limtipset till kommande byggen!

Banden har fått lite vädring och jag tror nog ändå att de funkar, dessutom är det ju en "What if HotRod", och dessa ligger mer i stil med Tom Daniels idé.

Rone
2015-06-04 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Två trälådor och något som ska likna en radio har tillverkats av Plasticard, det har gått åt en hel del sånt på det här bygget!🙂

Dioramabyggare
2015-06-04 14:48
#20

Supersnyggt bygge!👍

Annons:
[Hayabusa]
2015-06-05 11:56
#21

Sjukt cool! Minns originalbyggsatsen från min ungdom. Hot Rod & tyskt pansar, kan det bli bättre? 🙂

Husse1
2015-06-05 21:04
#22

Sjukt snygga lådor och radio! I övrigt spännande koncept :)

Roca
2015-06-05 21:15
#23

Underbart bygge! Ett mäktigt åk för Ökenräven.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Mals Way
2015-06-05 21:26
#24

Nu ska vi se…… Jag är ju aktiv på detta forum…jo kollar på trådar mm……. Fyfarao vad snyggt detta är…..fipplat mm målat o vädrat. Japp jag gillar detta mkt. Är ingen fordons byggare håller mig till flyg mest då skala 1:32 . men kan säga jag gillar det jag ser. Så kör så det ryker…

Skalski
2015-06-05 21:35
#25

Mycket snyggt… trovärdig radio 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

[Roftic]
2015-06-05 23:06
#26

Rackarns snyggt!

IKV91
2015-06-06 10:40
#27

Väldigt fina detaljer!

Annons:
Banjoman
2015-06-07 09:40
#28

Otroligt snyggt byggt, detta! Även om jag aldrig byggde den här i min ungdom som minns jag ju byggsatsen från leksaksaffärens hyllor … Och du har lyckats lyfta den ett rejält antal snäpp över OOTB, dessutom! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2015-06-10 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Tackar så mycket för alla vänliga och värmande kommentarer, verkligen kul att så många gillar detta och att det väcker trevliga minnen!🙂

Har som vanligt haft dåligt med tid för byggandet, men petar dit lite prylar och färg när det hinns. De läder remmar som håller ihop huven var ingjutna i plasten och blev svåra att få snygga, använde därför i all enkelhet 3mm maskeringstape som lades över, därefter målades med läderbrun M.M enamel färg med inslag av konstnärsoljefärg av mörkar brun kulör för att få till variation.

Rone
2015-06-10 22:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Byggsatsen har inga detaljer förutom självaste motorn att komma med, tyckte det såg lite kalt ut och la till några. Styrstången är en bit gjutstam plus några delar från Tamiya byggsatsen, även delen där kablarna av koppartråd kommer ut är ifrån denna. Någon sorts behållare från skrotlådan sitter på andra sidan. Motorn är inte helt klar än och sitter bara provmonterad.

Decaius
2015-06-10 22:26
#31

👍 Blir grymt!!

felle-j
2015-06-10 23:14
#32

Fräsig kärra!

Rone
2015-06-10 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#31 #32  Tack!🙂

Tänkte avsluta kvällens jobb med att provmontera inrednings detaljerna, det sitter ännu bara löst så ändringar kan ännu ske.

Byggde en ny soffa av Plasticard stomme och stoppning av Milliputt, originalet hade en fåtölj i ena hörnet. Anledningen till det var att Rommel skulle kunna sköta kulsprutan bakåt som var placerad i andra hörnet, men den tog jag bort och tänker istället placera den som på bilden. Ska nog försöka få till ett rullmagasin på MG´n också..  Batteriet har plockats från Tamiyan och försetts med kablar för att driva radion.

Iallafall så sitter ökenräven lite mer bekvämt nu, tänker mig även en lur kopplad till radion som han kan hålla med högra handen? Vinklarna på skelettets ben har vinklats om för att passa, men måste nog försöka fixa några revben också, hmm.. det blir nog inget snabb bygge ändå…..

stickanw
2015-06-10 23:45
#34

Kul Bygge, Vad är det framför kulsprutestolpen och Rommels fötter, guld och silvertackor?

Annons:
Rone
2015-06-10 23:54
#35

#34 Tackar!

Hehe.. tror nog snarare de är tänkta som ammunitions-lådor, finns även med en öppen låda med band som kan kopplas till MG´n, det var väl den jag tänkte ersätta med ett rullmagasin?

wooderson
2015-06-11 08:01
#36

Tycker att du fått till detta superhäftigt, samtidigt som det är väldigt fin byggt och målat. ska bli riktigt kul att se den färdig

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Rone
2015-06-14 23:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#36 Tackar, kul att du gillar bygget!

Har funderat vidare kring den där ammolådan på golvet, den var inte så snygg och jag vill inte att man ska behöva fundera på vad det är för nåt.

Limmade därför ihop en ny som får likna en trälåda av Plasticard, bockade en låsanordning av överbliven ets, och ett hänglås av en bit gjutstam och koppartråd!

Har köpt en packe plastark (0,5mm) i blandade färger från https://slatersplastikard.com  vilket kan vara till fördel beroende på vilken färg som ska målas över, i det här fallet tänkte jag måla lådan grön. Väldigt fina produkter!

wooderson
2015-06-15 08:55
#38

Nej, jag trodde nog också att det var stulna skatter som var vid fötterna som Rommel vaktade även efter att han blivit skelett. lådan du har byggt nu är mycket snyggare, och snyggt hur du fått ihop detaljerna med låset och bygeln. det är liksom sådant som ger det där lilla extra

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Roca
2015-06-17 23:45
#39

Jag antar att byggsatsdelen är tänkt att representera en rad på åtta ammunitionslådor av metall till en MG 34, men representationen är ju som sagt sådär…din låda är suveränt snygg!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Mals Way
2015-06-18 00:05
#40

Fufan vad snyggt…gillas mycket mycket…..

Rone
2015-06-18 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Tackar!🙂

Ja några plastbitar och lite koppartråd kan göra stor skillnad om utgångsläget inte är det bästa. Det blir ju lätt så om man fixar till den ena grejen så ser de andra intill helt plötsligt fel ut.

Nu har jag målat och vädrat lådan och provpassat på nytt, hittade dessutom lämpliga dekaler.

Annons:
Decaius
2015-06-18 21:57
#42

Riktigt fin detaljering. Bygget ser riktigt schysst ut i övrigt också!

Mals Way
2015-06-18 22:03
#43

riktigt snyggt nerschmutzigt…

Banjoman
2015-06-18 22:14
#44

Fortsätter spkirakt på den inslagna vägen: snyggt, snyggt, snyggt! är just vad detta är!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
2015-06-19 00:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Tack ska ni ha för de vänliga kommentarerna!🙂

Det ljusa dammet i vädringen är pigment som lösts upp i lacknafta och målats på med pensel, när det torkat kan det justeras bla. med torr pensel. Såna justeringar görs efterhand och är ännu inte avslutat. På bilder från Nordafrikakampanjen syns tydligt att fordonen är täckta med sånt damm i varenda skrymsle, så med det kan man inte ta i för mycket!

Kvällens sista uppdrag var att fixa nummerplåten, valde såklart inte den enkla vägen att bara sätta dekalen på plats under lyset. Ville att det skulle se ut som en gammal lite bucklig plåt och satte först dekalen på en bit mjuk metall som hämtats från en tömd tub som innehållit nån salva. Sedan lite klarlack och vädring, därefter borrades hål för nitar i båda delarna och sattes ihop med blytråd som plattats ut. Nu kan man stuka plåten som man vill ha den!🙂 

Nästa moment blir att montera specialgjorda baklampor i hålen!

Mals Way
2015-06-19 00:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Dreggel….dreggel….

Glöm inte subtilt rostrinn från hålen neråt…sen rost o smuts samlat nertill längs kanten……Fyfan vad fint…..tipsar bara det jag ser ;) men du har säkert redan ögat för det, men ifall du inte tänkte på det så ville bara påminna skitsaks effekt som tillför sjuukt mkt…

IKV91
2015-06-19 10:55
#47

Väldigt många fina detaljer här! Motor, lådor, radio!

Inledningsvis var jag lite skeptisk till byggsatsen men den blir skithäftig!

ElLobo
2015-06-19 11:04
#48

Fortsättning i del 2.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: