Annons:
Etikettflyg
Läst 1945 ggr
Roca
2015-03-04 21:06

Lite Arado Ar 96-research/frågor, SE-AOA

Nu när jag satt igång (nåja, jag sitter fortfarande i en skidstuga i Hassela, men smider ändå byggplaner) med mitt Arado Ar 196-projekt, så blev jag sugen på att även börja med en annan planerad Arado, nämligen en Ar 96 skolmaskin, som hamnade i Sverige i samband med en desertering/flykt 1944 och sedermera kom att registreras SE-AOA och användas av AB Norrlandsflyg i Luleå - denna maskin kallades "Blå Fågeln". Det går att hitta lite info om den i Bo Widfeldts bok om tyska nödlandare, samt på nätet förstås, men inte så mycket om färgschema etc. Kanske någon vet mera? Eftersom den var döpt till "Blå Fågeln" så antar jag att den var blåmålad, kanske med vita, gula eller guldfärgade registreringsbokstäver? Sen så har jag fått för mig att Heller har givit ut denna maskin som ett dekalalternativ i en "svensk" boxing av deras Ar 96 i skala 1:72, kan det stämma? Måste ha varit på 1970- eller 1980-talet, då denna byggsats kom första gången 1977. Hittar dock inget på Scalemates om någon svensk variant, men har sett den efterfrågas på något forum, så jag antar att den har existerat.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Mals Way
2015-03-04 22:46
#1

Hej.

Nja en kvalificerad gissing är att den är metallic med SE-AOA på vinarna….

nu har jag ingen fakta, men det är vad jag drar mig till sen detalj blå, ex spinner eller tom motorkåpan…men thats me….

Googlar lite åt dig med…nåt åt detta håll som nån byggare gjort…

Som sagt detta ger dig artistisk frihet en del…..some say right some say wrong…doesnt matter,,,,it looks cool ;)

JaGa
2015-03-04 23:01
#2

Jo, Heller har gett ut en Arado Ar96 med svensk märkning. Har själv en i "stashen" och om jag inte minns fel så var märkningen gjord i silver. Får återkomma när jag hittar modellen. Har för mig att det fanns med en dekal med en fågel? Och ett kortare namn också, även dom var silverfärgade har jag för mig. Men jag ska leta fram kartongen vid tillfälle ( så kan jag passa på och bygga den…😉) Själva flygplanet har jag för mig var i stort helblå, kanske med något inslag av silver. Men är inte säker… Undrar vad man skulle göra av all tid om man inte hade alla byggprojekt… 😉

WildeSau
2015-03-04 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är två svartvita bilder på SE-AOB.
http://gustavsviksflygfalt.se/text/tengler_arne/Bilder_Norrlandsflyg.htm
Målningen är likvärdig, men vilken blå den grå är får du lista ut själv. 😃.

Här är ett bygge ur en samling jag fått donerad.
Handmålad silverrand och den blå färgen Humbrol 14 är väl vad som fanns till hands.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
2015-03-04 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här ser dekalarket ut som följde med som extraark.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

JaGa
2015-03-05 00:03
#5

Ah, perfekt! Så var det den såg ut, hade för mig att det var en fågel och ett namn inblandat också. Nästan rätt där….😉

Roca
2015-03-05 09:46
#6

Tack ska ni ha alla tre och är det någon som vill avyttra sitt ark så vet ni var det finns en köpare :-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: