Annons:
Etikettdiorama
Läst 2727 ggr
Dioramabyggare
3/4/15, 12:59 AM

Blank plast, lim, sand och strössel

Jag köpte en Italeri bunkerbyggsats nyligen, och bottenplattan till den är vakuumformad, och av väldigt blank plast. Fungerar vanligt "trögflytande" tublim att limma strössel och äkta sand med på sådant material, eller fungerar det bättre eller sämre med trälim? Vid ett tidigare tillfälle använde jag trälim att limma strössel med, men då hade  jag ett underlag av masonit. Trälim fäster inte på blank plast överhuvudtaget om jag förstått det rätt.

Annons:
robban64
3/4/15, 9:10 AM
#1

Om du lägger ett lager primer så borde det fästa(?)En riktigt matt och sträv yta och utspätt trälim…. Minns liknande dioramabyggsatser(Airfix,Esci) från mina unga byggår.Det var knappt penselmålad Humbrol fäste :-)

Dioramabyggare
3/4/15, 9:47 AM
#2

#1: Tack robban64 för alla tips! Jag funderar på hur mycket jag ska späda ut trälimmet… lika delar lim och vatten?

Janne Nilsson
3/4/15, 11:22 AM
#3

Jag tror det räcker med 1/3 - 1/4 del vatten? Men prova dig fram.

Beror ju också på hur mycket materialet som  sprinklar på suger upp. Sen kan du binda det ytterliggare med ett nytt lager primer.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
3/4/15, 1:00 PM
#4

#3: Jag tänkte att jag först provar på undersidan av bottenplattan (fast där är plasten inte riktigt lika slät som på ovansidan).

Tack också för tipset om att spreja på ett lager primer ovanpå strösslet/sanden!

JaGa
3/4/15, 2:25 PM
#5

Slipa gärna upp ytan lite innan du målar med någon primer, så fäster det än bättre.

Dioramabyggare
3/4/15, 8:21 PM
#6

#5: Den metoden hade jag använt mig av om bottenplattan inte hade varit så ojämn, fylld av en massa gropar, Jag får helt enkelt förlita mig på att Janne Nilssons tips ovan fungerar🙂.

Jag har testat att limma på lite sand med två olika färger, men det visade sig att den ljusare sanden är lite för "ojämn" i färgen, så den ger inte något riktigt bra helhetsintryck, så jag kommer att använda den mörkare sanden.

Jag har också tänkt använda ljust grönt strössel som jag sparat sedan jag och hustrun hade en modelljärnväg, men trots att jag provade att smula sönder strösslet så ger det ett alldeles för "grovkornigt" intryck. Kanske det finns finkornigare strössel att använda till dioramabygge? Någon som har tips på sådant strössel, och var det finns att köpa?

Annons:
Dioramabyggare
3/5/15, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu har jag testat klart att limma natursand med utspätt trälim, och resultatet blev definitivt över förväntan. Jättetack för alla tips! Jag hoppas det framgår av bilden ur matt och fint sandskiktet blev, också efter att jag förseglade det med  Biltema primer 36-688.

[Jarl]
3/5/15, 12:57 AM
#8

Intressant den mörka sanden ser betydligt bättre ut! Vad är det för gegga den ligger i?

Dioramabyggare
3/5/15, 1:24 AM
#9

#8: Ja, jag tycker också att den mörka sanden blev bättre än den ljusa. "Geggan" är den vita, vakuumformade bottenplattan till Italeris bunkermodell 6070 http://www.super-hobby.ru/products/Bunker-and-accesories.html 😉

[marcusjohnson]
3/5/15, 12:02 PM
#10

Ser bra ut! Kul att se fortsättningen! //Marcus

Janne Nilsson
3/5/15, 12:46 PM
#11

Gör så att du slänger på ny primer och sen målar i färgerna som skall vara. Den kan variera på olika ställen och gärna med mjuka övergångar som man får av en färgspruta.

Sen tar du pigment i passande jordfärger och sprinklar/borstar på och fixerar med just pigmentfixer.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
3/5/15, 1:46 PM
#12

#11: Jag har tänkt testa att måla "vått i vått" med de olika färgerna jag ska ha på bottenplatta ( som när man målar med vattenfärger) för att se om det går att få sådana där diffusa övergångar mellan de olika kulörerna.

Vad betyder "sprinkla" förresten?

Banjoman
3/5/15, 2:01 PM
#13

#12 I mina öron låter ”sprinkla” som en direktöversättning från engelskans ”sprinkle” som betyder ”strö [ut], stänka, beströ”.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Janne Nilsson
3/5/15, 2:03 PM
#14

Det funkar alldels utmärkt att göra vått i vått. Jag brukar använda Humbrol och fjädra ut kanterna med en pensel lätt fuktad i Lack-nafta.

Sprinkla, jag gör så här. Tar en stor penseln, gärna något som liknar en make-up pensel och doppar den i pigmentburken. Sen låter jag det falla från penseln från ca 10-15cm höjd medans jag skakar penseln eller slår på den lätt med pekfingret.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
3/5/15, 3:19 PM
#15

#14: Jag använder också Humbrol (av den enkla anledningen att det var det fabrikatet som fanns tillgängligt i ortens leksaksaffär/hobbybutik).

Jag har sparat några stycken kryddburkar av glas som jag ar till natursand. Jag har dessutom en burk med sot (äkta) som jag på försök kanske ska använda till vädring av bunkern, på små ställen där putsen lossnat. Men hur jag ska applicera det vet jag inte. Sprinklingmetoden bör fungera, så den ska  jag testa.

Mals Way
3/5/15, 11:39 PM
#16

Jag tipsar djuraffärn…de har mkt fin sand…tvättad o ren ..chinvhilla sand e mkt fin…billigt med….. samt trälim utspätt i blomspruta…..mkt mkt enkelt……

Dioramabyggare
3/5/15, 11:51 PM
#17

#16: ah, att jag inte tänkte på det😟… det finns två djuraffärer här i staden, och jag ska kolla hur mycket sådan där sand kostar att köpa. Visserligen har vi flera sjöar och tjärnar i och intill staden, men sanden där är säkert nästan "djupfryst" ännu.

Jättetack för tipset!

Mals Way
3/6/15, 12:01 AM
#18

Mitt andra diorama jag nånsin gjort….använde chinchilla sand…… http://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=2174 den är galet fin o passar skala mässigt….använde wn blomspruta m utspätt trälim…..

Dioramabyggare
3/6/15, 12:10 AM
#19

#18: jättesnyggt diorama!

Vad är vagnen i hörnet till? Är det ett tankningsaggregat?

Hur mycket spädde du trälimmet, för att limlösningen inte skulle sätta igen blomsprutan?

Mals Way
3/6/15, 10:17 AM
#20

Som vatten…..det är som mjölk o ska gå dusha m det. Det dioramat….gjorde jag så här. En bricka m kanter behövs iom slaskighet… Gipsbas….blaskigt häller det….sen låter det vänta en liten stund så sedimentet faller till botten….sen hårtork för o justera bygga sanf dynor oregelbundenhet…. Torka… Sen ab m florys olika färger o vallejo en kakafoni av färger allt från rött brunt grått gult osv….de blendar in i varandra… Sen gräset…penslar på utspätt trälim…strör på gräset först.. .sen torka…..sen penslar utspätt igen .strör på sanden…låt torka….blåser bort överflöd… .sen blomspruta m vatten o mera sand….iom penslar du så får du penselstrel sttreck…. Sen när sanden ser bra ut…fixrra det m wn dush igen….för o fixera allt…..tog mug ca en vecka o göra dioramat ungefär.

Annons:
Mals Way
3/6/15, 10:22 AM
#21

Det är en olje sercive vagn….Verlinden.

Dioramabyggare
3/6/15, 11:49 AM
#22

#21: Oljeservicevagn från Verlinden, ok *intresseklubben antecknar ;)*

JaGa
3/6/15, 1:19 PM
#23

Grymt fint dio! Går att vila ögonen länge på den…😎

Upp till toppen
Annons: