Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1771 ggr
Banjoman
2/12/15, 2:08 PM

Grundfärgskulör för figurmålning?

En liten undran ställd till dem av er som har mer erfarenhet i figurmålarsvängen: finns det anledning att välja någon särskild kulör på den grundfärg man använder när man målar figurer?

Jag har surfat runt en del, och funnit att det verkar ganska vanligt med t.ex. grå eller svart grundfärg … Har dessa några fördelar jämfört med vit grundfärg, och i så fall vilka? Eller är det mer en smak- och/eller vanefråga? 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Janne Nilsson
2/12/15, 2:21 PM
#1

Grå är bra för att se om det finns ojämnheter, gjutskarvar mm som man behöver åtgärda.

Svart är bra, för då kan man låta det vara så där man inte kommer åt. Jag bygger ofta ihop så mycket som möjligt innan målning.

Med vitt som underlag kommer lystern i många färger fram bättre. Kan annars dämpas av svart.

Många gillar en sandfärgad underkulör med lite gulaktigt nyans.

Själv har jag börjat prima i svart och sen sprejat ett lager orange ovanifrån och med 45-60 graders vinkel. Då får man en förskuggad figur som hjälper en att lägga in skuggor och högdagrar. Jag resonerar som så att då får jag både fördelen av att ha svart i skuggorna samt få fram lyster vid behov.

Men ta inte så allvarligt. Helt klart är att duktiga målare får fram fantastiska resultat oavsett vilken metod dom använder sig av.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

MarkusN
2/12/15, 5:31 PM
#2

Jag har kört med sand, vit och grå. Men jag har inga direkta vetenskapliga observationer mer än att jag, för egen del då, inbillar mig att

- jag personligen lurar mig själv att göra för mörka, eller gulaktiga ansikten om jag har sandfärgad primer (!?) ;-)

- sambandet mellan vit primer och lystern i färg kommer bäst till sin rätt när det är enfärgade uniformer/kläder och oljefärg är den primära färgen. Återigen personligt då jag tycker det är mycket lättare att bearbeta skuggor än högdagrar (med vit primer och oljefärg kan jag "fuska" fram lite högdagrar - eller få lite skiftningar gratis, för att använda ett snällare uttryck. 

- grå har blivit min normala primer, jag har inte tänkt närmare på varför, men den håller ju akrylfärger tämligen neutrala (vilket är det jag använder mest.) 

- svart har jag aldrig använt, nog mest för att jag aldrig haft svart primer tillgänglig, men jag måste säga att jag bli nyfiken på Jannes "tvåstegsraket" :-)

Janne Nilsson
2/12/15, 6:15 PM
#3

Chaos Black från Citadel är bra. Har du färgspruta så har Vallejo, AK och Ammo sina primers. Har bara testat Vallejos och den är bra men måste sitta på en dag på polystyren, två-tre dagar på Resin,  fem-sex dagar på vitmetall och gärna ännu längre på fotoets. Men sen sitter den benhårt, var tvungen att ta i hårt med en skruvmejsel för att kunna skrapa bort lite.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2/12/15, 7:58 PM
#4

#1–#3 Man fattar, man förstår! Varmt tack för snabba svar och matnyttig information! 🙂

Sammantaget tror jag att det får bli (a) grå grundfärg från Vallejo till gubbarna på Eilean Mòr, samt (b) ett litet besök i modellaffären efter jobbet i morgon för att inhandla densamma! Stackars mig … 😇

#3 Menar du ett par-tre dagars torktid på resin innan man fortsätter måla? Och om du lägger på Vallejo-grundfärg med AB, brukar du (och andra med för den delen) i så fall också förtunna den något först, eller kör du (ni) direkt ur flaskan?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2/12/15, 9:27 PM
#5

För att få den att sitta hårt så krävs den tiden, det är nackdelen men jag finner indicier på att AK och AMMO är bättre på den punkten. Annars är det lätt att den korvar sig om man skulle skrapa eller försöka slipa. Citadels sitter på några timmar.

Jag kör den som den är i sprutan fast med något högre tryck än normalt, runt 50 PSI. Jag brukar fylla handfatet med varmt vatten som flaskan får ligga i typ 15 minuter. Förbättrar flödet enormt. Det gäller för dom flesta färger.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

MarkusN
2/13/15, 11:23 AM
#6

#5 det där med flaskan i varmvatten var (ännu) ett superintressant tips Janne, tack!

#4 Jag tycker Vallejo (Air och Primer) mår ganska bra av några droppar Thinner i koppen. Men jag är också helt novis på air brush och tekniker med den. Plus att jag har en i sammanhanget ganska udda spruta/en-GB,461,0,1,0.aspx), tror jag :-)

Annons:
Janne Nilsson
2/13/15, 12:54 PM
#7

Kanske skall poängtera att inte varmare vatten än kranvärmt. Annars kan otrevliga saker hända, speciellt på sprayburkar.

Så länge det funkar och du är nöjd så är det rätt. Spädning är en variabel, andra är arbetsavstånd, lufttryck och nålstorlek.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2/13/15, 2:46 PM
#8

Än en gång varmt tack för tips och goda råd, liksom för den intressanta diskussionen! Jag har ju i huvudsak kört med 0,6-nål i AB:n, och då åker det mesta rakt igenom, men givet att jag är angelägen om att inte få på för tjockt med grundfärg på just figurerna (som ju inte är alltför skarpt detaljerade från början) hade jag nog tänkt mig att byta till någon av de klenare nålarna för det här jobbet i akt och mening att få mer kontroll över färgflödet, och då blir ju konsistens och sprutbarhet plötsligt mera aktuellt att ta hänsyn till …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2/13/15, 3:08 PM
#9

Visserligen en smaksak men de flesta använder 0.4 som mest. Mina flesta jobb utförs med 0.2 nålen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Banjoman
2/13/15, 3:25 PM
#10

#9 Givetvis i grund och botten en smaksak, men eftersom jag på Eilean Mòr mest har målat jämförelsevis stora ytor (skrovet är ju t.ex. omkring 85 cm långt och 24 cm brett) i helt jämna och obrutna färgtoner har 0,6-nålen varit den utan tvekan mest lämpade för ändamålet, och det faktum att en sådan fanns att få var en starkt bidragande orsak till att jag valde en AB från Harder & Steenbeck.

När det gäller figurerna vill jag dock som sagt var inte ta till riktigt lika grovt artilleri, utan planerar att sätta i 0,20-nålen istället … och därav således mina frågor rörande blåsbarhet och eventuell förtunning.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Janne Nilsson
2/13/15, 3:56 PM
#11

Det låter som ett vinnande koncept. Är själv väldigt nöjd med min Evolution som jag har haft längre än jag kan minnas. 10+ år.

Pimpade den för två år sedan med quickfix, det nya munstycket och finjusteringen av trycket vid själv sprutan. Men det var väl mera för att jag kunde än att det behövdes. 🤫

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: