Annons:
Etikettpansar
Läst 4904 ggr
BaphometSwe
2015-01-06 23:25

Fadder sökes.

HellO!

Jag är en Ny medlem, och tänkte söka hjälp för mitt begär. Nu kommer en liten historia om mina senaste veckor. När jag va en liten pallt så byggde jag en del i 1/72  och målade även figurer i1/72 som nu grabben har hittat. Så till jul tänkte jag att jag skulle gå in på Wentzels i Sthlm o köpa honom en julklapp. Sagt o gjort det gjorde jag, en t´Tie-fighter easy-kit, med följde också en Panzar tiger 1/72 starter-kit, tänkte det kunde vara roligt att sitta med grabben o bygga…….jo hej du. Jag hjälpte grabben på tio minuter sen satt jag med min tiger två dagar tills tanten i huset fick ett utbrott. Nu till problemet. Jag har STORA planer efter att ha sett era byggen här och på ISPM (tror det blev rätt). Det skall byggas Dio, det skall göras massiva byggen. Har snart beställt en AB och kompressor. Förådet börjar få en annan utformning för mitt begär och frugan har fått skriftligt på att jag bara ska hålla på när barnen sover. Men jag vet ju att jag är rookie och kanske ska höra mig för lite innan jag blåser alla mina pengar på det här begäret. Så vad är fallgroparna?? Min plan är att göra två olika SD.KFZ i stads miljö. Jag saknar färg och har bara mina gamla grejor kvar (100 penslar, knippsare och klämmor). Sökes är alltså några faddrar som kan ge mig lite "headsupp" Mvh Per

Annons:
BaphometSwe
2015-01-06 23:27
#1

PS. Den tänkta skalan är i 1/32, aldrig kört det men  käns rätt om man ska köra Dio.

felle-j
2015-01-06 23:52
#2

Med tiden köper man på sig verktyg, färger, modellbyggsatser och tillbehör. Det kan vara bra att börja med någon enkel Airfixmodell som man penselmålar med Humbrol så kan man sakta men säkert fastna i hobbyn. Oftast där många börjar, även jag. 

Men om du redan har beställt, eller bestämt dig för att beställa, en airbrush och kompressor så är det bara att köra på det. Då får nog köpa på dig lite av olika färgtyper (Ex. Tamiya, Gunze, Vallejo o.s.v.) och provade dig fram till vilken färg som fungerar bäst för dig. Lösningsmedel och grejer för att rengöra behövs nog också. Det blir väldigt mycket att köpa.

Den största fallgropen är väl om du tröttnar snabbt och så står du där med en massa verktyg, tillbehör och sånt som du har spenderat mycket pengar på och sen inte vet vad du ska göra med. Eller så blir frugan helt vansinnig på dig när du har fått smak på plast och lim och bara sjunker djupare ner i plastträsket. 😉

Skala 1:32 vet jag inte men 1:35 är väldigt populärt för att bygga pansar och dioramor. Kanske 1:35 du menar?

BaphometSwe
2015-01-07 00:10
#3

Klart det va 1/35, trött i skallen. Lockade frugan med att en kompressor är bra att ha till diverse saker i hemmet, det gick. Är inte så orolig att jag kommer att tröttna, har gräs och klubbor på sommaren och plast o lim på vintern (f*n man låter som värsta pundaren). Är nog mer orolig att jag kommer ta mig vatten över huvet som första anndra projekt (vill ju bli kung på en dag). Det där med färgprover va en bra ide, att prova sig fram lite, tack Felix. Mer sånt tack 😎

felle-j
2015-01-07 00:37
#4

Det var så lite så!

Du får börja med att skaffa på dig de vanligaste grejerna som man behöver mest: Saker att slipa med (Våtslippapper och slipstickor), maskeringstejp (Tamiyas är bra), skalpell, avbitare, penslar i olika storlekar och former, lim och spackel. Sen har man oftast lite grejer hemma som brukar passa utmärkt att använda till olika saker inom hobbyn.

nitton69an
2015-01-07 07:17
#5

Gå in och kolla på videor som de riktigt proffsiga byggarna lägger ut, som flory models etc. där får du både tips och inspiration :)

robban64
2015-01-07 09:17
#6

Välkommen till dom plastberoendes skara. Om jag får ge några råd skulle det vara följande: Jag kände som du när jag fick ett återfall till hobbyn.Stort och maffigt skulle det vara efter att ha fått inspiration på nätet. Så jag började med en Kungstiger i 1/35. Självklart med lösa bandlänkar.Ett stadsdiorama med en massa figure och en husruin.Behöver jag säga att det fortfarande inte är klart :-). Så mitt tips är,börja enkelt. Pansarfordon i 1/35 vill du börja med och det går faktiskt att bygga en modell med det som finns i asken.Det går att använda gummibanden till larvfötter som följer med.Smäll ihop ett par byggen och känn dig för.Var detta min grej eller är kanske flygplan min grej?Det är så jäkla lätt att köpa på sig en massa tillbehör.Börja med något med ett enkelt målningsschema.Visst är det häftigt med airbrusch men man gör inte ett coolt snirkelcammo direkt.Diorama är ju något som förhöjer slutresultatet men man kanske ska börja med en enkel basplatta. Allt detta är mina egna erfarenheter så nu bygger jag gråa amerikanska jetkärror. Jag upptäckte att det roligaste momentet inte var själva byggandet utan målningen och märkning.Där är jag nu men om ett halvår kanske jag bygger ubåtar. Vad jag vill säga är att börja enkelt och känn dig för.Kolla ut en modell du verkligen vill bygga.Kolla ut vilka färger du kan tänkas behöva.Flytande lim och lite spackel….typ Tamiya.Ett par penslar,lite slippapper…Prova gärna akrylfärg så att det inte luktar färgfabrik.

Annons:
[Hayabusa]
2015-01-07 09:41
#7

Här är en bok som inte är så dum:

http://www.adlibris.com/se/bok/plastmodellbygge-steg-for-steg-9789172430570

För övrigt kan jag bara hålla med tidigare kommentarer, det är lätt hänt att man biter av större tugga än man kan svälja. Efter en stund sitter du med en "surdeg" som inte alls är kul. Tro mig, det händer den bäste. Vill inte verka nedlåtande, men att bli kung på en dag är inte enkelt, denna hobby handlar nog mer om tålamod och långsam utveckling av färdigheter.

Lycka till 👍

BaphometSwe
2015-01-07 10:11
#8

Hayabusa. Den är beställd och borde dimpa ner i lådan vilken dag som helst. Att bli kung på en dag är hjärtat som snackar, hjärnan håller inte med. Övning ger färdighet, bara det där med tålamodet. Robban64, tack det va bra råd jag fick där. Blir nog tvungen att börja från början o gnugga på som i stort set alla har gjort. F*n jag som trodde jag va unik och kunde smälla upp världens ballaste dio (blev lite konfundera första gången jag såg förkortningen. RIP). Så, börja enkelt, prova lite olika färg märken och plugga.

[Hayabusa]
2015-01-07 10:23
#9

#8 Det gör du rätt i. Läs boken och gör en mjukstart, det brukar löna sig. Något av det tråkigaste (om du frågar mig) som drabbar oss modellbyggare är hyllan med oavslutade bygge. Däremot är känslan när man får något klart, väldigt bra. Enkla projekt som går hyggligt fort att färdigställa är en bra inspiration för att fortsätta med hobbyn. Så upplever åtminstone jag det.

Här är en  Dio-modell..😉

http://shredacademy.blogspot.se/2010/09/statue-of-ronnie-james-dio-to-be.html

felle-j
2015-01-07 11:52
#10

Boken som Hayabusa länkar till är verkligen bra! Skaffade den för inte så länge sedan även om jag hade hållt på med hobbyn i några år. Fick ändå några bra tips från boken och brukar titta i den ibland om jag känner mig osäker på något.

Du kanske kan börja med någon lite enklare basplatta till modellen som jag gjorde för några år sedan. Länk. En väldigt simpel basplatta gjord av frigolit och lite snickerispackel. Sen strödde jag på lite statiskt gräs och fint grus för att få till terrängen, och det blev väldigt bra tycker jag! Sen inför varje bygge har man säkert lärt  sig något nytt och kan göra det nya bygget bättre och man kan även prova något nytt. T.ex. om jag skulle göra en ny basplatta, eller en liten vignette, nu så skulle jag försöka få till lite större variation i gräset och på grusvägen och även måla den med airbrush för att få till lite bättre färgtoner. Och jag skulle kanske även lägga till några figurer och ett träd. Det är något jag aldrig hade kommit att tänka på att göra för två år sedan när jag gjorde den lilla basplattan till stridsvagnen. Oftast när bygget är klart och man ser helheten så kan man se saker som man hade kunnat göra bättre eller förändrat och så kommer man ihåg det till nästa gång.

Man lär sig nya saker hela tiden och utvecklas hela tiden som modellbyggare!

Annette
2015-01-07 12:12
#11

Säg till tanten att det är en bra hobby. Du håller dig ju på hemmaplan så hon vet var hon har dig ;)

Hos oss har maken lagt beslag på f.d. pannrummet som blev väldigt rymligt när oljetanken och pannan togs bort. Ungarna har döpt om rummet till bunkern och alla vet vi vart vi skall leta efter vår modellbyggare :)

Charlie82
2015-01-07 13:26
#12

#9 😂

BaphometSwe
2015-01-07 14:05
#13

Ni är bra faddrar. Ni har lyckats skruva ner mina idéer. Ska se om det kanske kommer några bilder framöver. Hyubusa, där snackar vi bra konst.

Annons:
felle-j
2015-01-07 14:37
#14

Ett väldigt bra sätt att lära sig på är att gå på byggmöten. Där kan man få en massa tips om allt möjligt, prova olika tekniker kanske, få inspiration, fika och träffa trevligt folk. Jag ser att du håller till i Upplands Väsby (om det nu stämmer) och det är ju varken långt till Uppsala eller Stockholm. I Stockholm finns IPMS Stockholm och i Uppsala finns IPMS Uppsala (såklart). Jag håller själv till i Uppsala och brukar gå på deras byggmöten. Väldigt trevliga och lärorika byggmöten är det! Vad jag vet finns det åtminstone en medlem i IPMS Uppsala som kommer från Upplands Väsby. Kom gärna förbi någon gång!

BaphometSwe
2015-01-07 17:36
#15

Tack Felle. Det låter väldigt intressant. Skulle vara kul o se lite tillvägagångssätt.

Upp till toppen
Annons: