Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3948 ggr
starhawk
11/2/14, 2:01 PM

GB 79: Dragons Me262A-1/U4 i skala 1:48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då sätter jag igång med den här

[Länk: GB #79//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
11/2/14, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som vanligt börjar man med piloten, men det var inte med någon pilot till den här, bara två tekniker men jag hade redan köpt in en från CZech Masters så jag limmade ihop honom och här sitter han på "pilotstubben" som synes har dom kapat honom precis vid stövlarna men det syns ju knappast när han väl sitter på plats i cockpiten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Jarl]
11/2/14, 2:29 PM
#2

Å vilken lång kanon den har!

starhawk
11/2/14, 2:33 PM
#3

Tja det är en 50 mm antitank kanon så den bör ju ha en viss längd, den har ju undernamnet Bomber Interceptor och då behövs det en rejäl kanon

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/22/14, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Piloten är nu färdig målad och inlimmad i sin cockpit

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
11/22/14, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Den här modellen har så att säga spant, kanonarrangemanget sitter på ett spant, cockpiten på ett och även huvudvingen har ett. Men när jag skulle få dit vingen satt den antingen bra i framkanten eller i bakkanten men inte i båda. Jag misstänkte spantet så jag tog bort det, och då passade det! Olyckligtvis lossnade en del av vingen i den opertionen här är den tillbakalimmad alldeles under hålet för landstället den blev lite deformerad i ena änden och det skall slipas jämt därav slipskivorna som syns ovanför stjärten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
12/24/14, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här långt kommen är den nu, det behövs en del spackling av motorer och fästen, och det blev ju inte bättre av att jag först limmade ihop fel halvor, dom såg ut att vara identiska men det var dom inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
1/4/15, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här har det spacklats och slipats på motorerna och undersidan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
1/5/15, 7:45 PM
#8

Kommer att blir kanon de här.

starhawk
2/1/15, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Eftersom jag ändå sprayade lite annan fick den hör följa med, den skulle ju vara helgrå på undersidan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2/22/15, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har den fått sin Braunviolett som visade sig vara grön, det visste inte konstnären som gjort boxarten och färgschemat så där är den brun

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
3/3/15, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag hade ju köpt extra dekaler för att få med hakkorset på fenan, det innehöll också lite hakar och streck som ju kunde vara snyggt, men redan vid första appliceringen så visade det sig att det var supertunna,självskynklande och självvikande dekaler. Första vinkeln med streck blev helt misslyckad och trots att jag pulade med den ett bra tag fick jag ingen ordning på den, det var bara att ta bort. Vis av skadan var jag extra försiktig med hakkorsets två delar. Det tog en hel del petande att få ihop dom två delarna, på högersidan blev det hyfsat men vänstersidan har lite hack.  Eftersom jag klippt sönder dom tunna löjliga övervinge dekalerna på orginalarket var jag tvungen att använda extraarket  för sidodekaler, det lyckades hyfsat. Sen var det dags för orginaldekalerna och där var det inga problem alls.  Efter att kanon och spröt limmats dit och målats är här resultatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
3/3/15, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Annan vinkel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
3/3/15, 2:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Åsså en face up

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
robban64
3/3/15, 8:54 PM
#14

Snyggt!! Jösses vilket ärtrör…

patrickanders2
3/3/15, 9:04 PM
#15

Fint plan!

kan själv inget om flygplan, men den kanonen  borde varit gigantisk på ett flygplan vid den tiden?

starhawk
3/4/15, 7:45 AM
#16

#15: Nja inte direkt, vi har ju ex. vis Mosquiton med sin 6-pundare på 57 mm och Henschel hade ju sin "flygande stridsvagn" som hade  upp till 75 mm så stora kanoner var inte särskilt nytt, men när dom blev alltför stora på ett inte alltför stort plan så vart det ju problem med rekylen, den grövsta kanonen var nog Mosquiton med 32 pundaren på 94 mm kaliber men den krävde en ytterst sofistikerad mynningsbroms som var handgjord. Den blev inte klar förrän straxt efter kriget då en Mosquito lyfte med kanonen, avfyrade den och konstaterade att "det funkade" därefter landade och den och kanonen monterades bort,  end of story!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

patrickanders2
3/4/15, 8:13 PM
#17

#16 Oj oj.. måste ju varit hög vikt för planet att bära om man tänker granater, men de kanske inte tog så många med sig? Mycket arbete för ingenting när det gäller den på 94mm, men antar att den bidragit till utvecklingen av kanoner för flygplan under 50 o 60-talet..

stickanw
3/5/15, 12:24 AM
#18

Kan det vara den här kärran ?

starhawk
3/5/15, 8:03 AM
#19

Nix Stickan det där är versionen med sex-pundaren (Har för närvarande två stycken såna i olika skala hängande på väggen), har iofs inte sett versionen med 32 pundaren men den är svår att missa eftersom kanonen har en mynningsbroms med ett mycket karakteristiskt utseende, som två koner med en massa maskar slingrande över

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: