Annons:
Etikettallmänt
Läst 2689 ggr
Filbrännan96
2014-10-19 16:39

"Fury" på bioduken - 24 oktober

Snart släpps filmen Fury på bio och jag har sett fram emot att vilja se denna.😃

Vad jag sett verkar den välgjord och realistisk. Det jag vet är att i filmen har de med en riktig fungerande Tiger 1-vagn som är det enda exemplaret i världen som fortfarande går. 

Handling:

"April 1945. Mitt under de allierades stora slutoffensiv i Europa får en rutinerad sergeant kallad Wardaddy i uppdrag att leda en Sherman-tank, och hennes fem man starka besättning, bakom fiendens linjer. Underlägsna i både antal och vapenkraft har Wardaddy och hans mannar oddsen emot sig, men inget kan stoppa dem i deras hjältemodiga strävan efter att gå till attack mot själva hjärtat av Nazi-Tyskland."

Biljetter m.m :

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
[Roftic]
2014-10-19 16:48
#1

Verkar onekligen intressant! Måste se!

[Jarl]
2014-10-19 17:35
#2

Ja värkar jäkligt spännande.  Men jag förstår inte varför dem inte använder dator animation för sånt som inte finns. Som tigern dem skulle lätt ha skapat den med dator teknik. I denna tid där varje film skapas med dator. Men andra världskriget filmer värkar ha reenactment snubbar som springer omkring. Det är lite synd tycker jag. Tänk er ett slag som Kursk fast dator animerat😃🤪

Filbrännan96
2014-10-19 17:46
#3

#2 Jag tycker det är bättre när det inte är allt för mycket animation då realismen inte blir lika bra än om man istället använder "the real thing" på vissa saker som vagnarna i det här fallet. Ljuden, rörelserna och allt annat kan nog aldrig riktigt spegla lika bra om man gör allt datoriserat, även om tekniken utvecklas konstant och man får mer efterliknande ljud 😉

"It´s all about the details"! Cool

[Jarl]
2014-10-19 18:11
#4

#3 Det bästa är väl The real  thing men slagen tenderar att bli små. Jag har nog aldrig sett en krigs film som använder dator animation. Så jag är rätt sugen på att se vad sån teknik skulle åstadkomma. Kanske Pearl harbor använde sådan teknik? Den bästa andra världskrigs film jag sätt är nog Stalingrad.

[Roftic]
2014-10-19 18:28
#5

#4 Red tails är för det mesta datoranimerad…

Mecthegreat
2014-10-19 21:39
#6

Den får man nog ta å kika på.Hoppas nu den innehåller nån typ av realism bara .

Annons:
MarkusN
2014-10-20 21:15
#7

#4 Pearl Harbor är en väldigt blandad historia… du får en mycket välgjord animering när en bomb från en störtbombare detonerar djupt nere i USS Arizonas stäv. Den känns väldigt realistisk, tycker jag. Inte för att jag sett något liknade i verkligheten men ändå… 😉

I andra änden av ambitionsnivån har de i vissa scener knappt någon animering alls. Lite pålagda eldklot puffar upp i en rad ankrade robotjagare från 80/90talet (Spruanceklassen - och jag tror även en Perryklass fregatt skymtar förbii en annan scen…)!! Så det där med "the real thing" kan vara lite vanskligt om man inte har rätt på sina decennier… 🤔

Robotjagare "m/1941" 😉, kolla 1:40 in i detta klipp, med även Arizona på slutet.

JohanRydberg
2014-10-21 18:20
#8

#7 Kan ju (rent teoretiskt) vara så att de medvetet valt att använda just Spruance-class båtarna för att hedra Admiral Ray Spruance, som ju var delaktig om inte i Peral Harbour så väl något senare vid Midway. 😃

Eller så har de bara velat spara lite pengar

[Jarl]
2014-10-22 14:49
#9

Någon som vill tipsa om bra filmer?

Såg just Stalingrad den nya den var bra!

[Roftic]
2014-10-22 16:29
#10

#9 Kan tipsa om Red Tails. Är en flygfilm som utspelar sig under WWII och handlar om svarta piloter. Har 4,5 på IMDB.

Magnuzk
2014-10-22 16:30
#11

Das Boot & Platoon. 😎

ElLobo
2014-10-22 16:54
#12

#9: Det är bara att följa länkarna på Wikipedia, så har du att göra lååång tid. 🙂

Filbrännan96
2014-10-22 17:30
#13

Örnästet med Richard Burton, Clint Eastwood, Örnen har landat med Michael Caine, Slaget om England och En bro för mycket med flera  är filmer som man bara måste se 😃

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
grDalMas
2014-10-22 18:24
#14

tali/ihantala 1944,ambush(rukajärven tie),vinterkriget,framom främsta linjen. alla finska och de är bra för där finns ingen amerikansk sliskighet väldans realistiska allihopa.

ElLobo
2014-10-22 18:44
#15

#14: Håller med. Mycket bra filmer!

Decaius
2014-10-23 09:42
#16

En rolig detalj ang "Fury": Interiören i sherman-vagnen är 20% större än en riktig dito. Detta för att få bra kamera-vinklar etc.

Janne Nilsson
2014-10-23 13:46
#17

Saints & Soldiers
http://www.youtube.com/watch?v=us-0akvhbFE

1066 Battle for middle earth
http://www.youtube.com/watch?v=urI__kJj7j4

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Roca
2014-10-25 00:34
#18

Intressant med Fury! Shermans har ju varit på uppdrag bakom de tyska linjerna förr i krigsfilmshistorien, dock med en mer humoristisk touch och mindre ädla motiv. Red Tails är ju snyggt producerad och öppningsscenen mäktigt animerad med massor av bomb- och jaktplan i farten över Tyskland, dock så stereotypa tyska piloter med mord i blick, amerikansk accent på tyskan, teatraliska repliker och fiktiva förbandsemblem, härligt, fånigt och typiskt amerikanskt. Mina egna favoriter när det gäller filmer om andra världskriget är nog egentligen filmer som handlar om kriget men på ett mera indirekt sätt och inte så grabbigt och koncentrerat på själva maskinerna, och gärna på tyska; Die Flucht och Schicksahlsjahre är två miniserier som jag aldrig kommer att glömma. Gamla krigsfilmer är i alla fall perfekt tidsfördriv under tråkiga vardagssysslor. Nu ska jag fylla diskmaskinen och kolla på "En bro för mycket"!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

felle-j
2014-10-25 13:01
#19

#9 En lite mer rolig film är Kelly's Heroes, eller Kellys Hjältar som den heter på svenska. Kanske den som Roca syftar på i #18. En av mina favoritfilmer.

Jag såg för någon månad sedan en film på TV som handlar om amerikanska piloter som flyger i Frankrike under första världskriget. Ska tydligen ha varit baserad på riktiga händelser. Den var riktigt bra men kommer inte ihåg vad den heter, Kanske någon annan som vet?

Magnuzk
2014-10-25 13:06
#20

Tror att det är Flyboys som filmer heter, Felix. Baserad på en ett verkligt förband med amerikaner. På tal om flygfilmer från från första världskriget så finns Richthofen, Blue Max och Wings.

Annons:
felle-j
2014-10-25 13:22
#21

#20 Flyboys var det ja! En bra film tycker jag.

[Hayabusa]
2014-10-26 08:10
#22

Såg "Fury" igår. Tyvärr ger jag filmen ett lågt betyg, en besvikelse.

Filbrännan96
2014-10-26 09:35
#23

Jag såg den igår också. Välgjord och stark film tycker jag.

"It´s all about the details"! Cool

Greenhorn
2014-10-27 23:32
#24

Såg Fury under kvällen och har väl lite blandad kritik. Största orsaken till att jag såg filmen var väl att för första gången (rätta mig om jag har fel) få se en äkta Tiger 1 användas i en krigsfilm, och ingen ombyggd T-55 osv.
Lite á-la Hollywood var det väl dock när en hel SS-bataljon avslöjade sin ankomst genom att ljudligt sjunga marschen "SS marschiert in Feindesland" när dom traskade på led längs vägen. Jag ger filmen två svaga stavgranater av fem möjliga.

[Hayabusa]
2014-10-28 07:57
#25

#24 Ja, är ganska säker på att det är första filmen som innehåller en äkta Tiger I. Ok, inte tidsenligt korrekt men det kan jag köpa. För de som inte vet så är det den Tiger I som står på Bovington som används i filmen. Det är en tidig Tiger I som britterna erövrade i Nordafrika. Ett plus att man använde, i stort sett, korrekta fordon i filmen. Snygga effekter och foto. Trevligt att se lite äkta pansar på film, men…där tar det slut med det positiva omdömet. Slutstriden är ju enbart fånig Hollywood-Action a´la "Die Hard". Övriga strider känns inte heller särskilt trovärdiga.

Anmark
2014-10-28 11:12
#26

Jag tycker personligen filmen var helt okej. Stilistiskt snygg, mörk film som fångar det desperata läget som soldater befann sig i. Visst är slutscenen överdriven men det är också Rädda menige Ryans sluts scen. 3/5 bakåtslickade Brad Pitt frillor! Ser man den endast som en box office film så är den bra mycket bättre än de flesta krigsfilmer i mitt tycke.

Filbrännan96
2014-10-28 11:36
#27

Jag tycker inte vi ska vara för kritiska, visst hade man kunna gjort förbättringar men de har åtminstone tänkt mycket i förväg hur filmen ska vara uppbyggd och vara så realistisk som möjligt och det tycker jag de ändå har lyckats med. För att vara Hollywood-krigsfilm tycker jag den är väldigt bra.

"It´s all about the details"! Cool

Annons:
[Hayabusa]
2014-10-28 11:51
#28

Enligt mitt sätt att resonera, så kan man se en film som "Fury" på två sätt (förmodligen fler). 

1: En "action-rulle" i stil med "Die Hard", Bond-film m fl. Häftig action med snygga effekter som inte gör anspråk på att vara verklighetstrogen. Hjältarna är modiga medan"The Bad Guys" är onda, men också en aning korkade och klantiga. En stunds underhållning, helt enkelt. Ser man filmen på så vis, så är det ingen dålig film.

2: En film som så realistiskt & verklighetstroget som möjligt försöker skildra hur livet för en stridsvagnsbesättning kunde te sig under WWII.  Då blir, enligt mig, "Fury" en film som faller rätt platt.

Men, smaken är som baken.. 🙂

Anmark
2014-10-28 14:23
#29

Kan ju även nämna att jag tycker filmmusiken var otroligt bra och lämpade sig väl till filmen, nästan i klass med musiken i Band of Brothers som är helt outstanding när det gäller film/serie musik som på något sätt omfamnar situationen som många soldater befann sig i. Återigen i mitt tycker då smaken är som baken! 🎧

Filbrännan96
2014-10-28 16:22
#30

#29 Håller med, musiken var faktiskt bra särskilt i slutet när man ser vagnen i helikoptersyn och det blir "End Credits" och man får se bilder från riktiga kriget. 👍

"It´s all about the details"! Cool

[Jarl]
2014-10-28 18:46
#31

Tråkigt att dem har förstorat utrymmet i pansarvagnen man ser det klart och tydligt och motorljudet var rätt svagt.

fjantomen
2014-10-28 21:01
#32

#31 Motorljudet på tigern i saving private ryan när dom mellangasar för att få i backen var den filmscenen som fick mig att köpa 5:1 anläggningen

1:12 in i det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=eM6zd0m8sf4

Mmmmmmmm  😃

PS ursäkta OT

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Mecthegreat
2014-10-30 01:01
#33

Håller med Hayabusa . Grymt besviken man blev

Upp till toppen
Annons: