Annons:
Etikettallmänt
Läst 3734 ggr
Mecthegreat
2014-10-15 20:47

Scratch-bygge

Tjena alla, tänkte kolla med er som scratchbygger olika saker vilket material ni använder? Styreneplast ark? , hur många mm tjockt isåfall ? Med vänlig hälsning, Magnus

Annons:
petzon
2014-10-15 21:47
#1

Det beror alldeles på vad man bygger, mina R/C båtmodeller bygger jag av plywood, trä, mässing, styren, koppar mm, beror alldeles på skala, material i orginaldelen, och vilken hållfasthet som behövs på modellen.

Skalski
2014-10-15 22:01
#2

Som Petzon säger… jag använder allt möjligt när jag bygger. Mycket avhängt på hur hållbart det måste vara. Ibland använder jag material till något helt annat än det var tänkt till från början… t.ex en ätpinne som blev en flaggstång 😉😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

felle-j
2014-10-15 22:25
#3

Jag tror att många brukar använda Evergreens plasticard när dom scratchbygger lite mindre grejer. I större skalor skulle det nog bli dyrt med att bara använda plasticard. Tjocklek beror helt på vad det är man ska scratcha.

starhawk
2014-10-16 08:09
#4

Jag använder Evergreens plasticard och profiler, givetvis blir det även lite diverse som överblivna gjutstammar modifierade överblivna delar från färdigbyggda modeller fjädrar från gamla bläckpennor samt även mässingsprofiler, tja man kan använda nästan vad som helst bara det har rätt form eller kan lätt modifieras till rätt form.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Decaius
2014-10-16 08:28
#5

Jag använder mestadels evergreen ark i dimensioner 0.5 och 0.25. Även överbliven plast från tidigare projekt. Varmdragen gjutstam är bra till mycket… Folie från värmeljus kan vara användbart. Etc etc.

Mecthegreat
2014-10-16 09:56
#6

Tackar för alla svar , vart införskaffar ni materialet ifrån typ Styrenark och evergreen?

Annons:
Decaius
2014-10-16 10:21
#7

Jag har handlat från ministuff. Finns nog på rätt många ställen. Används väl även inom mj-hobby.

Janne Nilsson
2014-10-16 10:55
#8

Jag brukar handla på MJ-Hobby som även har postorder. De för även Plaststruct som har mer variation när det gäller profiler och mönstrade ark.

http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?qsLang=swe&c=26

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Mecthegreat
2014-10-16 20:11
#9

Tackar återigen , ska nog beställa några ark från ministuff tror ja:)

JaguarMkVII
2014-10-16 22:01
#10

Jag har scratchbyggt en hel del genom åren i alla möjliga material så nåt lite har jag att tillföra tror jag. Börja med att se dej omkring för världen är full av gratis material. Tennfolie finns på spritflaskor och kan användas till remmar, presenningar osv. Trästickor i plankstorlek i 1:35 hittar man på McDonalds. Styrenplast finns i alla möjliga förpackningar. Tunn aluminiumplåt finns hos närmaste tryckeri mot i värsta fall en bullpåse till fikat. Vissa fabrikat har utmärkta rundstavar i gjutramarna.

Jag jobbar mycket med plasticard och profiler. Klipp inte eller skär dem utan använd istället tex Tamiyas verktyg för att rista panellinjer och en stållinjal så slipper du deformerade kanter. Undvik i möjligaste mån blandkonstruktioner av trä och plast om inte träet sitter på ytan och kan röra sej fritt när temperaturen och luftfuktigheten växlar. Limskarvarna spricker…  Ska du fylla större hålrum så gör det med tvåkomponentspackel då det inte krymper nämnvärt. Försök alltid använda så tjocka plastark som möjligt där det går för att få stabilitet. Fartygsdäck gör jag i 1.5mm även i 1:700.

När du ska bygga upp något av smådetaljer så försök sätta ihop större delar som sen trimmas ner till rätt mått när det är ihop-limmat.

Förr eller senare måste du slipa plasten innan målning. Man kan slipa sej fördärvad och ändå syns det repor genom färgen. När du tycker du är klar och det ser bra ut så ta en bit skumplast och "dutta" Tamiya Surface  Primer på ytan. Sen slipar du vått med 800-papper och slutfinishen blir bra.

Bygg hellre med lite färre detaljer men att de du gör ger du dej inte med förrän du är nöjd. Spara allt överblivet för ibland behöver man använda artistisk frihet för att göra något som "ser rätt ut" och då är en bra skrotlåda ypperlig att ha.

starhawk
2014-10-17 08:03
#11

Bor man i Stockholm är det bara att promenera ner till Wentzels som har det mesta i Evergreen-sortimentet där har jag köpt praktiskt taget all styren, där finns även metallprofiler och träprofiler

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mecthegreat
2014-10-17 09:20
#12

Jaguar tack för alla tips och råd, många väldigt bra idéer . Har en liten ide om en stridsvagn jag ska göra . Men får nog göra en liten ritning på den först så man ser att skalan stämmer. Vad använder ni när ni skär styrenplast ? Bor tyvärr alldeles för långt ifrån Stockholm

starhawk
2014-10-17 09:32
#13

Styrenplast skäres bäst med en Scriber, men det funkar bäst på raka skär annars så går det bra med en såg, företrädesvis en såg avsedd för metall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Mecthegreat
2014-10-17 15:32
#14

Tackar starhawk. Är helt ny på Scratchbyggen . Tänkte göra en ritning på datorn , någon som vet nått bra program till det ? google schetch-up? eller används nått annat? Tacksam för all hjälp så här långt

Mecthegreat
2014-10-18 18:49
#15

Ingen som vet nått bra program?

Mecthegreat
2014-10-22 16:51
#16

inte nån som vet?

petzon
2014-10-22 19:09
#17

Solid edge är ett gratis 2D CAD-program, jag tycker att det funkar bra, Skecthup anser många har för dålig noggrannhet för finare arbeten såsom modellbyggen, Funkar att rita upp ett rum i då är några mm fel inte så problematiskt

Mecthegreat
2014-10-24 08:50
#18

Tack för tipset . Är det svårt att använda för en nybörjare ?

petzon
2014-10-24 20:52
#19

Du lär dig på några få timmar kör de två turistiska som finns på startsidan så får du grunderna

Upp till toppen
Annons: