Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 3065 ggr
Roca
10/2/14, 11:33 PM

GB 79: PM 1/72 Focke-Wulf Ta 183

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska här försöka åstadkomma ett intressant "Luft 46" bygge med PM:s enkla modell av pappersprojektet Ta 183. Flygplanet fanns endast på ritbordet respektive som vindtunnel- och flygande modell, blev aldrig färdigutvecklat innan andra världskriget var över. Däremot så hade designen stort inflytande på de första amerikanska, svenska och ryska renodlade jetplanen, som F-86, J 29 och Mig 15. 

[Länk: GB #79 del 1del 2/ElLobo]

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
10/2/14, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här har vi innehållet i lådan; ett tjugotal plastdelar samt generiska dekaler som troligen inte kommer till användning. Jag siktar på att bygga en tvåsitsig kärra, antingen en skolmaskin eller en nattjägare. Har plockat en hel cockpit från en skrotad KP Mig 15UTI 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
10/2/14, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har byggt den här byggsatsen ett par gånger tidigare, med märkning för kända tyska äss; först Marseille;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
10/2/14, 11:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och så Hartmann;

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
10/3/14, 12:06 PM
#4

Och med spänning väntar jag på att få se vad det här kan bli.

robban64
10/3/14, 1:49 PM
#5

Läckert!! Nästan lite hot rod feeling…

Roca
10/4/14, 12:55 AM
#6

#4 Jag med 😉 - jag tror det blir en skolmaskin; de två tidigare byggena har ju varit från "aces of the aces", så det kan ju vara på sin plats med en maskin med "motsatt" bakgrund. 

#5 Tack! Ja, visst ger den en sån känsla 🙂; Erich Hartmanns sena Bf 109:or var målade på detta vis med "tulpaner" på nosen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Roca
1/20/15, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här kommer en första bild på hur cockpit är tänkt att monteras, jag får göra en större öppning 🙂, egentligen kanske en tvåsitsare skulle ha haft en förlängd flygkropp, men jag gör det enkelt för mig.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
1/26/15, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Cockpit är fädigmålad i en mörkgrå färg och lite färgglada duttar här och där; nu ska den passas in i flygkroppen och det blir nog en del sågande till för att ha en tillräckligt stor öppning.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/3/15, 12:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Flygkroppen ihoplimmad och spacklad, den tvåsitsiga cockpiten är fångad!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/9/15, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tyvärr hamnade MiG-cockpiten alldeles snett och Ta 183:ans leksakslika jetutblås var jag heller inte nöjd med. Så efter spackling och en del slipning så bände jag isär flygkroppen, plockade ur cockpit, borrade ur utblåset och satte dit en del av en hatt från en gammal IKEA-kulspetspenna istället, fältmässig operation på den stackars Focke-Wulfen :-)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/13/15, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Piloterna måste ju få provsitta också, de passar fint! (Preiser Luftwaffe crew)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

JaGa
2/13/15, 1:18 PM
#13

Nice…👍

Preiser figurer är guld. Oftast bra detaljering och dessutom lätta att bygga om.

Annons:
Roca
2/13/15, 1:23 PM
#14

Tack! Ja verkligen fina är de, lite skillnad mot de prototypiska Airfixpiloterna, som jag har drivor av i lådorna 😉

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/17/15, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Målning pågår!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/17/15, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nästan färdigmålat!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/18/15, 8:22 AM
#17

Som synes så ska detta bli en form av "Sk 29", med målningsschema nummer 2 för skolflygplan, så som det såg ut på Sk 25 efter byte från pansargrå till olivgrön på flygkroppen. Märkningen hämtar jag antingen från Flying Colors dekalark med siffror eller Humas Sk 25, lite beroende på om jag ska ha gula eller vita siffror - har någon en åsikt om detta? visst har väl båda varianterna förekommit på skolplanen av typerna Sk 11, 12, 14, 15 och 25?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
2/18/15, 1:14 PM
#18

#17 Enkelt… 😴

Märkning m/40, inga kronmärken på ovansidan på vingen.
Om pansargrå, vit flottiljsiffra till vänster om kronmärket på sidan.
Om olivgrön, svart flottiljsiffra
Vita koder på nos och fena.

Märkning m/44, kronmärken på ovansidan på vingen.
Gul flottiljsiffra efter kronmärket i flygriktningen.
Gul kod på fenan och eventuellt nos.

Sk 25 levererades i början av 1944 så skulle gissa att de fick märkning m/44 direkt.
Även de första som ursprungligen levererades pansargrå.
Orsaken till färgbytet var väl att den pansargrå färgen reagerade med träfaneret, inget som drabbar en Ta 183. 😉


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Roca
2/18/15, 1:51 PM
#19

Ha ha tack ska du ha Sau, vad enkelt du får det att låta ;-) japp då följer jag dina flottiljorder och kör m/44! Det underlättar en hel del, då jag hade gula och svarta siffror i rätt typsnitt men inte just de vita!

Edit: visst har jag ett vitt individnummer, men Humas Sk 25-dekaler är väl så där, slipper helst…

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/18/15, 2:16 PM
#20

#17.3 Nä precis, flygkroppen var väl metall och vingarna trä?! Nåväl, min verkstad hade slut på pansargrått så mekarna öppnade en dosa grönt istället 😎

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
2/19/15, 1:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Flying Colors sifferdekaler är inte att leka med! Jag har fått pensla på Liquid Decal Film för att de ska hålla ihop vid appliceringen. Kanske får göra om en eller två.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
2/19/15, 8:17 AM
#22

Riktigt cool blev den med svenska markeringar. Snyggt jobbat!

JaGa
2/19/15, 8:45 AM
#23

Tjusigt…👍

ElLobo
2/19/15, 12:35 PM
#24

Den blev ju inte alls dum!

Roca
2/20/15, 1:38 AM
#25

Tack ska ni ha! Då ska jag bara tackla andra sidan också..🥵

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/23/15, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Då var i alla fall alla dekaler monterade, de flesta detaljer målade och klara för montering, piloterna grundade osv. Jag sågade isär huven och doppade den i Future; blev bra, tack till Janne för tipset om hur man kan förhindra sprickor och repor vid huvdelningen! Nu har jag fått modet tillbaka att pröva det även på Safirens huv.. En Tunnan-stege ska vikas till, målas och monteras och en liten basplatta ska också fixas till, troligen blir det en enkel fotoramslösning!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Texxas
2/23/15, 9:11 PM
#27

Ser fint ut !

Annons:
Roca
2/23/15, 10:50 PM
#28

Tack! Ska ta och detaljera lite mera nu också, med ett sikte och pitotrör, ev. ett periskop för baksitsen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/24/15, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Klar! Jag hoppar över besättningen för tillfället, likaså basplattan. Det känns som att jag bara vill bli färdig så jag kan börja på nästa projekt..pitotrör, radioantenn har jag lagt till i alla fall. Den bulliga uppsynen och högt placerade cockpiten påminner mig på något vis om T-28 Trojan. Måste ta och bygga min Heller-Fennec och ställa bredvid 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Roftic]
2/24/15, 1:10 PM
#30

Ååå så snyggt Peter! Riktigt cool kärra!

Roca
2/24/15, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

"Sk 29" bland sina kompisar i mitt, tämligen tyskinfluerade, fiktiva svenska flygvapen så långt det nu är kommet! Finns säkert ett ton med småmissar, men också mycket jag är nöjd med så, nummer 3 för 2015 klar!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
2/24/15, 1:11 PM
#32

Tack Daniel 🙂

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

ElLobo
2/24/15, 4:03 PM
#33

Fina byggen!

Rone
2/24/15, 6:47 PM
#34

Cool flygmaskin, och en riktigt stilig trio!👍

Annons:
Texxas
2/24/15, 7:21 PM
#35

Fin samling!

robban64
2/24/15, 7:48 PM
#36

Snyggt!! På något sätt känns den trovärdig med svensk märkning.

Roca
2/26/15, 12:55 AM
#37

Tack ska ni ha ElLobo, Rone, Texxas och Robban! 

Sammanfattningsvis; 

en billig, enkel byggsats av ett flygplan designat av Professor Kurt Tank för Focke-Wulf, som aldrig flög i fullskala i verkligheten, men som kom att inspirera ett antal efterkrigsdesigner ur första generationens jetjaktplan. Dryga tjugotalet delar i en lite mjuk, grå styrenplast, tillverkaren kommer från Turkiet (!)

Jag ersatte byggsatsens interiör med en komplett cockpit från en skrotad KP Mig-15UTI som jag hade haft liggandes i åratal. Jetutblåset, som såg helt missbildat ut (ska väl föreställa utblåset på en Junkers Jumo 004, men ser verkligen inget vidare ut) ersattes av en del från en gammal kulspetspenna. Jag sågade isär huven och tog upp en större öppning för cockpit så att båda piloterna kan se ordentligt 🙂

Flygkroppen målades med Tamiyas RAF Dark Green och vingarna med samma märkes oranga färg, båda på sprayburk. Detaljer målades med Tamiya, Revell och Humbrol med pensel. Efter ett lager Future golvlack så applicerades dekaler, överblivna kronmärken från Revells Tunnan, samt fara-skyltar från Airfix dito. Flottiljsiffra samt individnummer från Flying Colors. De stora individsiffrorna kom från ett äldre ark och dessa dekaler var ganska svårhanterliga och inte lätta att få på plats snyggt. Micro set och micro sol-vätskorna användes flitigt och funkade ganska bra. 

I reservdelslådan hittade jag lite småpryttlar som radioantenn och pitotrör. Modellen limmades ihop med Humbrols styrenlim, vissa detaljer med superlim (gel), samt huven satts fast med Gator's glue som torkar fint och osynligt, som vitlim/trälim men starkare. 

Klart! Mycket skoj för en billig penning!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
5/4/15, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här kommer ett par bilder till

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
5/4/15, 12:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Så!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: