Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 2506 ggr
starhawk
9/20/14, 1:51 PM

GB 79: Polars DeLorean Timemachine skala~1:25

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En tidsmaskin inbyggt i en bil! Det är väl ett intressant "what if"?

[Länk: GB #79 -- del 2//ElLobo]

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
9/20/14, 2:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är en s.k. "easy snap together" sats, jag vet från tidigare erfarenhet av Polar att så inte är fallet, det behövs nog lim både här och där. Till skillnad från Revell är Polars snap together satser inte målade så det är första steget. Karossen är en stilig sak som är helt pläterad, men det är ju en del delar av den som skall målas och det går inte så bra på metall. Det allmänna rådet i dylika fall är att skrapa, men det är inga släta fina ytor som är lätt att skrapa här inte. Karossen innefattar sladdar som ormar över flyglarna och dom är det ju närmast omöjligt att skrapa. Dessutom är jag rädd att man skrapar för mycket och det blir inte vackert. Således tänkte jag "någon färg som fastnar på metall" dvs en metallprimer som underlag till den riktiga färgen 🤔 jag var ute på nätet och kollade när jag kom på att jag har ju en metalprimer från mina dagar som rollspelare när man målade miniatyrer. Grävde fram burken från mina samlingar och öppnade den, färgen hade torkat ihop till någon tjäraliknande substans. Jag tillsatte lite isopropanol och vatten, det var ju en Polly-färg ,och rörde . Det blev en hel del rörande men till slut fick jag nåt som liknade färg, dock med diverse gryn i. Jag målade på den och den fastnar bra i underlaget.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
10/5/14, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

De blev för mycket färg på sina ställen men det gick att skrapa bort det mesta med nageln, märk väl inte peta bort utan skrapa! Primern sitter hårt fast. Nu har jag börjat måla på med svart, det täcker inte i första lagret som svart oftast gör men det andra täcker bra.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
12/14/14, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu har jag fått hem lite mer spray-burkar så nu kördes här igår en spray-session med fyra färger, Silver, vit, svart och grå. Vid silversprayandet fick även dom två kompressorerna från Firefox följa med det är dom som sitter tillsammans med "utblåsen" på skrotbiten högst upp, fastsatta med häftmassa för att inte flyga iväg av sprayandet. Två bitar skall emellertid ha två färger så efter ommaskerande idag kör jag dom en gång till

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
12/14/14, 3:00 PM
#4

Ser lovande ut.

Vilket märke använder du på sprayfärgen?

starhawk
12/15/14, 7:40 AM
#5

Silver, grått och vitt från Tamiya, svart är Army Painters

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
12/24/14, 11:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här har det blivit en del detaljmålning och hopsättning av inredningen. Det här är ju en Easy Snap Together men så särskilt easy är det inte, en del hakar vill inte in och andra lossnar lätt, när jag tryckte den här lite lätt mot underlaget så ploppade stolarna loss så nu har jag sett till att limma altihopa.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
starhawk
1/4/15, 6:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu börjar det se ut som en bil! Jag limmade fast bottenplattan innan jag krånlade in inredningen, det var inte så lyckat eftersom botten plattan skulle in under en kant i bakre delen av karossen. Att få in inredningen var ganska knepigt oavsett, man fick bända isär nedre delen av karossen en hel del för att få in den, när man väl fick in den så slöt sig karossen om inredningen som en mussla och tryckte in den i rätt läge så där behövs inget lim

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/4/15, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Sen tryckte jag dit utblåsen, dom bråkade lite men snäppte sen fast, och därefter limmade jag dit rören på dom. Fast där hade jag lite för bråttom, baklysena gick inte att få in under utblåsen, men när man knipsar bort hakarna på lysen går det att få in dom men då får man limma dom

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
1/11/15, 1:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Främre "Quantum Flux Array" är på plats och det blåa skenet ditmålat kabelknippet över flyglarna har också fått sin färg. Såg ute på nätet att vissa målat dessa svarta, men jag tyckte det skulle vara lite färg enligt boxarten där gul, blå och röd ingår, dock kan jag inte ens med förstoringsglasögonen se mer än max två oftast en kabel i knippet så jag satsar på en gul kabel där den röda skymtar fram lite här och där

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2/22/15, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har även den bakre Quantum Flux Array kommit på plats och all målning är färdigställd så nu är det bara en sak kvar nämligen en dekal i rumpan, registreringsskylten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Skalski
2/22/15, 3:45 PM
#11

Tjusigt… den blev rätt häftig 😎

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Texxas
2/22/15, 9:31 PM
#12

Läckert !

Rone
2/22/15, 9:32 PM
#13

Snyggt!👍

Såg filmerna för något år sedan med ungarna, och de var lika bra som jag minns att de var när de kom. Helst den  första filmen.

Annons:
[Jarl]
2/23/15, 11:08 PM
#14

Väldigt snyggt bra jobbat!

Roca
2/24/15, 2:08 PM
#15

Coolt, snyggt jobbat Starhawk!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
3/3/15, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu har även dekalen kommit på plats

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
3/3/15, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och eftersom den nu är helt klar är det dags för slutbilderna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
3/3/15, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

och lite bakifrån

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
3/3/15, 2:42 PM
#19

Lika roligt som snyggt bygge! Tummarna opp och hatten av! 👍🥳👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: