Annons:
Etikettpansar
Läst 9309 ggr
Egizzz
9/20/14, 10:55 AM

Strv 103C MBT - Trumpeter 1:35

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! 😃

Tack för alla fina kommentarer på min Merkava MkII. Detta taggar som sagt mig att braka vidare mot nya djärva mål!

Så nu kör jag vidare på min Trumpeter Strv 103C i skala 1:35

Jag låg under lumpar tiden på P5 Boden / P2 Hässleholm som vapenmekaniker på 103:an.  Bara att lära sig laddningsproceduren rent elektriskt & hydrauliskt på 103:an var ingen lek kan jag säga! Så lite rysningar får man när man ser vagnen! 😃 Men, men… Bara att kötta på och se vad resultatet blir i slutänden! 

Som tur är så är det ingen el & Hydraulik i denna låda! 

Jag har ju tjuvstartat lite för ett tag sedan men nu kör vi in i kaklet! 🤪

// Egizzz

Annons:
IKV91
9/20/14, 11:35 AM
#1

Jag kommer att följa ditt bygge med stort intresse. Jag jobbade på samma kompani som utbildade de sex sista besättningarna på strv 103 i Skövde 93/94.  Eftersom att det var final så fanns det inga begränsningar i körmil och ammunition. Resultatet blev att dessa besättningar var otroligt duktiga och presterade väldigt, väldigt bra mot de strv 121 förband som de övade mot. Ett för mig tydligt exempel på att modern mtrl inte är allt.

Det finns ett fantastiskt referensverk som ges ut av SPHF ifall du vill fördjupa dig.

Glöm nu inte de röda piassavakvasten som oftast monterades på någon av strålkastarhållarna./Roger

[Roftic]
9/20/14, 11:49 AM
#2

Det här kommer att bli häftigt! Ska följa med stort intresse (även om jag är rn flygnisse)! ;)

Egizzz
9/20/14, 12:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Känns SKÖNT…  att ni sätter lite PRESS på mig och mitt vagnsbygge!  😃

Jag ska göra mitt allra bästa för att få ihop den på ett bra sätt! Vad gäller Piassavakvasten måste jag fundera lite på hur jag ska få ihop en sådan! Jag lovar att   seriöst forska i saken! I värsta fall knåpar jag ihop en själv! ☝️

Letar man lite verkar det finnas hur mycket som helst gällande 103:an på nätet!

// Egizzz  😎

[Roftic]
9/20/14, 12:15 PM
#4

Tänker du använda vinylbanden eller ska du köpa trumpeters individuella bandlänkar?

felle-j
9/20/14, 12:17 PM
#5

Det här är ett bygge jag kommer följa med spänning! 😃 Har Trumpeters Strv 103B och C i 1:72 men ska nog skaffa dom i 1:35 också.

Egizzz
9/20/14, 12:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej igen! 😃

Jag kommer nog bara braka på med det som finns i lådan till att börja med! Det känns som överkurs i dagsläget att hänga på en massa extra lull-lull. 😕

Känner att jag vill lära mig alla tekniker först innan jag går på med en massa "lösköp" att sätta på, man vet ju som sagt inte hur det slutar! Å då kanske det är en massa pengar i sjön! Så jag avvaktar med extra inköp just nu! 😉

Åsså har jag ju en "liten" vagn i 1:72 också så klart! Den hade jag inga som helst extra stuff på då jag byggde den, utan jag blaskade på lite färg och gjorde lite egen Wash själv! Definitivt inget skrytbygge! Känns som att hälften saknas! Den var MER för att komma igång och få suget att bygga! 😃

// Egizzz

Annons:
Dan016
9/20/14, 2:18 PM
#7

Kul med en till S, nu fick jag lust att fortsätta med min 103B vagn! Själv så köpte jag Trumpeters sats med separata länkar till banden men jag misslyckades totalt, snuttarna jag fick ihop var så sköra att länkarna föll isär vid hantering..😭 Så jag använde mig av de medföljande banden istället och tycker att det blev mycket bra.

Ska följa din tråd med stoort intresse!🙂

/Dan

Egizzz
9/20/14, 2:50 PM
#8

Tjena Dan016! 😃

Det var lite DET jag var rädd för att stöta på, just som du gjorde! Därför ligger jag som sagt lite lågt med alla tillbehör som finns att skaffa! Jag tar det vad det lider längre fram! 

Kicka igång din 103:a du med så får vi ha ett Eget "GB" på Strv 103  😃

Dan016
9/20/14, 3:06 PM
#9

#8 Jag kickar gång med lite mer detaljmålning och försöker lägga upp lite bilder senare i min egen byggtråd!

/Dan

/Dan

Egizzz
9/20/14, 3:16 PM
#10

Säger som i NIKE reklamen! Just Do It! 😃

[Jarl]
9/20/14, 3:55 PM
#11

Kul projekt här ska följas!😃

Egizzz
9/20/14, 4:42 PM
#12

Bara att du hakar på! 😃

Egizzz
9/20/14, 6:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Sådärja! Nu får det vara klart för idag! 😃

Nu har jag fått på lite grejor iaf. Vissa handtag är ju värre än att plocka små fästingar! 😭 Men, men… skam den som ger sig! På´t igen någon annan dag! Förhoppningsvis i morgon! 😂

Annons:
Decaius
9/20/14, 6:46 PM
#14

Här lyser flitens lampa! :) Är det utkastmärken på bandlänkarna i fronten? Kanske behöver en gnutta putty/spackel? Annars kan man ju skära några tunna skivor av en rund gjutstam i lämplig dimension och fylla igen groparna med, använd mycket limm så det smälter ihop lite och slipa till när det härdat! :)

Egizzz
9/20/14, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ska försöka mig på att fixa det! Tack för tipset! Har dock värre grejor att tas med om man kollar Sidan på "överdelen" av vagnen! 😎

Egizzz
9/21/14, 12:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

En del småpyssel klart för lite primer! 🤪

Egizzz
9/21/14, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

På bandlänkarna uppe på fronten av vagnen var det ganska grova utkastmärken! Lyckades pilla till det så att det ser iaf. något bättre ut! Fyllde ut dem med lite lim och slipade sedan till det , så att de värsta försänkningarna försvann! 😃

Decaius
9/21/14, 1:17 PM
#18

#17 bra där!

Dan016
9/21/14, 4:07 PM
#19

#17 Snyggt fixat, värt extrajobbet!👍

/Dan

Egizzz
9/21/14, 5:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Hej alla! 

Jo! När man kikade lite närmare så var det nödvändigt att göra något åt saken! iaf. bättre nu än innan! Helt klart! Lyckades få till sidan på vagnen också! 😃 Nu har jag primat lite grejor inför framtida målning! Bara resten kvar! 👍

Nu väntar tvättstugan! Seeya Peeps!  😎

Annons:
Egizzz
9/24/14, 9:44 PM
#21

Hej alla! 😃

Nu har det tyvärr stått stilla ett par dagar på byggfronten! Detta återigen pga. mycket jobb! 

Nu har jag dock en fråga! Jag har PLANER på att FÖRSÖKA få till Cammo mönstret på vagnen! MEN… vad ska jag ha för kulörer!? På ritningen anges Gunze   Sand Brown, Dark Green & Black Grey! Jag målar HELST med Vallejo AIR färgerna då jag tycker de funkar bra i sprutan. 

Finns det någon översättningstabell från Gunze till Vallejo??? Finns den här på iFokus? Hoppas på hjälp från er lite mer erfarna "Färgmixare" 👍

// Egizzz

ElLobo
9/24/14, 10:31 PM
#22

En av de bättre översättningstabellerna är enligt min mening The Ultimate Model Paint Conversion Chart. Ladda ner pdf-filen så hittar du många olika fabrikat.

[Jarl]
9/24/14, 10:41 PM
#23

Primar du från sprejburk?

Egizzz
9/24/14, 10:51 PM
#24

Hej å Tack ElLobo! Jag ska kolla länken per omgående! 😃

Hej Jarl! Jag primar med ABn som jag nyligen köpte hem! Det blir Dessutom faktiskt riktigt bra! iaf. om jag får öva lite till! 😃

[Jarl]
9/24/14, 11:24 PM
#25

"24 ja jag ser att det blir bra! jag vågar inte prima med sprejburk för det täcker detaljerna för mycket! Vad använder du för primer till Airbrushen?

Egizzz
9/25/14, 7:03 AM
#26

#25 Vallejos Primer funkar för mig jättebra!
Med den lilla erfarenheten jag har gällande Ab!  Helt ny på den fronten! 👍

Egizzz
10/12/14, 1:00 PM
#27

Vill bara meddela att jag inte har kilat runt hörnet eller nått! Jag har bara jobbat som en galning under ett par veckor nu, men har lyckats klämma in lite "vilotid" denna helg! Har inte direkt suttit klistrad vid 103:an, men lite pill har det allt blivit iaf. under helgen som varit.  Har tyvärr fullt upp med jobb en vecka eller två till innan allt återgår till ett mer "normalläge" där jag kan få tid över till bygget!

Ha det gött alla! Seeya all!  😃

Annons:
[Roftic]
10/12/14, 4:00 PM
#28

#27 Puuh jag som trodde att du hade varit inblandad i bilolycka eller nåt! 🤪😂Skämt åsido, ska bli spännande att sen denna klar! 👍

Egizzz
10/12/14, 4:05 PM
#29

#28 Ha! Det känns nästan så mentalt! Men jag är snart "Back On Track" igen!  😃

Dan016
10/12/14, 4:06 PM
#30

#29 Det ser vi fram emot!😃

/Dan

Egizzz
10/12/14, 6:01 PM
#31

Ska göra mitt bästa för att vara på banan så fort det går! Men tyvärr lär jag vara "Off Grid" i två veckor till innan jag hinner sätta mig ner och fortsätta! 

Men som sagt! Grejorna ligger här och vilar sig i form! Så det kommer förhoppningsvis att bli bra vad det lider! 😃

Egizzz
11/21/14, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jaha!  😃 Då var man tebax på banan igen då! 

Ska försöka få till det lite nu i helgen efter lång frånvaro! Har ikväll slängt på lite primer på "överdelen" av vagnen! Jag har idag dessutom lyckats få tag på lite färg att lägga på längre fram! 

Har varit lite tvek vad gäller Cammo men va f-n! 😓 Har bestämt mig för att iaf. försöka! Det jag funderar lite på, är ju det att vagnen har en massa små pyssel å ojämnheter,  jag undrar lite på hur jag ska få till det på ett bra sätt!? Den som lever får se! 😎 I morgonbitti till en kopp kaffe kör vi igång! 🤪

Tills dess! Seeya all! 

// Egizzz

[Roftic]
11/21/14, 10:25 PM
#33

Trevligt att du är tillbax! Den ser riktigt cool ut!   👍😎

Dan016
11/21/14, 10:42 PM
#34

Välkommen tillbaka, ser fram emot fortsättningen!

/Dan

Annons:
Egizzz
11/21/14, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jag kunde inte hålla mig tills i morgon! Blåste på första varvet färg iaf! Drar på ett varv till i morgon! Ser att det lyser lite här och där!

VallejoAir Black Green blev det som grund! Rätt eller fel rent färgmässigt!? Inte en aning om ni frågar mig! 😃

Egizzz
11/22/14, 3:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nu börjar det likna en vagn iaf!  😃

[Roftic]
11/22/14, 6:00 PM
#37

Wow! Blir intressant hur camot kommer se ut!

Egizzz
11/22/14, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

En bild till så ni inte tror att jag ligger och latar mig i soffan en av de få lördagar jag är ledig!  🤪  Nu är det dock "Done for Today"  😴

Egizzz
11/23/14, 6:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#39

Dåså!

Då var allt monterat & klart! Nu ska det BARA på Cammo, Dekaler, some paintjob och lite FÖRSIKTIG vädring!  😂 Just det… glömde antenner, piasavakvast etc. Undrar lite hur jag ska få ihop en kvast som LIKNAR en kvast!? Vi får se om den blir av! 

// Egizzz  😃

Dioramabyggare
11/23/14, 7:29 PM
#40

#39: Jättesnyggt bygge!

Vad är de sex små "burkarna" bakom eldrörsinfästningen för något?

Egizzz
11/26/14, 10:04 AM
#41

Kaffe termosar så klart! 😃
Nej! Jag TROR att det är lyskastare!?
Rätta mig någon om jag har fel!

Annons:
Egizzz
11/26/14, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jaha! Då fuckade man upp denna modell då! Men man ska ju tydligen lära så länge man lever, vilket alltid är KUL!!! (säger dom)   😃

Cammot i sig känns mindre bra! Det var svårt att få det jämnt fördelat!

Ännu mindre bra var den så kallde "bruna" kulören! 🤮Det ser dock bättre ut när man släcker ner i lägenheten och tittar på lite avstånd!  🤓 (läs långt avstånd). Funderar allvarligt på att pensla på med en annan brun nyans! MÖRKARE då förslagsvis! Jag trodde den skulle gå till sig då jag målade på den, men tyvärr gick det åt HELT fel håll i mina ögon! 

Men skam den som ger sig! Jag är här för att lära, så göra vagnen klar det ska jag! Även om jag tappade sugen lite just nu! 

Aja! Ni får kolla bilderna och kommentera efter behag! 😃

// Egizzz

Egizzz
11/26/14, 10:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Bild 2

Egizzz
11/26/14, 10:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Bild 3

Egizzz
11/26/14, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Bild 4

[Roftic]
11/26/14, 10:24 PM
#46

Wow i mina ögon ser det helt fantastiskt ut! Formerna på camot blev utomordentliga! Kan dock hålla med om att den bruna nyansen inte är helt rätt kanske men annars så. Riktigt snyggt!

Egizzz
11/26/14, 10:43 PM
#47

Tack Roftic!  😃

Som sagt! Den bruna nyansen är alldeles för ljus! Färgen på bilderna ljuger lite! Färgerna är något mörkare i verkligheten! Fotat med telefonen under lampa! Det blev som det blev! Jag fortsätter iaf. att bygga den klart! Jag får väl i framtiden säga att jag lade  en "personlig touch" gällande färgvalet på vagnen! 🙂

felle-j
11/27/14, 9:23 AM
#48

Tycker du fick till kamouflaget väldigt bra men färgerna ser som sagt lite konstiga ut men det är nog mest bilderna som luras lite. På bilderna ser det ut som om den mörkgröna färgen är lite mer blågrå.

Kan tänka mig att det är väldigt svårt att måla splinterkamouflage på ett fordon med så mycket detaljer. Kanske det går att måla om hela men jag antar att du inte har lust till att göra det.

Annons:
[Jarl]
11/27/14, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Formerna på camot ser perfekt ut. men nyanserna är lite ljusa. Jag skulle försöka med mörkar grön och mörkare brun och lite mörkare svart. Fast jag har alldrig målat svenskt kamouflage.  Här är en bild men denna ser också för ljus ut

[Jarl]
11/27/14, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Lite mer åt snor gröns hållet

Egizzz
11/27/14, 9:30 AM
#51

Tack! Så sant Felle.j!  🙂
Bilderna ljuger lite! Den är mörkare i nyanserna än på bilderna! Den mörkgröna är inte så grå som det ser ut, däremot är den bruna "Way out"!
Jag frågade i butiken om säljaren kunde ta fram de färger som behövdes då jag hade dålig koll själv! sen blev det som det blev! 
Nåja! Learning By Doing som det heter! Nästa gång kommer jag att provmåla på en CD skiva för att se hur färgerna tar sig innan jag blåser på själva modellen!
För CD skivor använder man väl inte till annat än att provmåla på nuförtiden!?  😂

ElLobo
11/27/14, 11:47 AM
#52

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: