Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 895 ggr
Darkfjun
2014-08-27 14:57

Hjälp med hitta rätt färg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! är ny här. Har byggt modeller i ca. 20 år nu och har aldrig behövt att ta hjälp men nu skall jag måla en Iron Man gubbe och jag hittar inte rätt gul kulör. Tänkte fråga er om ni kan se vad de är för färg jag skall ha?

Helst en akryl och inte någon lackfärg som skall torka i 6 timmar.  Gärna om ni kan skriva vad den kan heta och vilken tillverkare som kan ha den. I värsta fall får de gå med en lackfärg. De går även bra om ni hittar någon som är ganska nära. 

De är guldfärgen han har på hjälmen. bröstet mm.. Ja den guldfärgen som är dominerande på han alltså.  Modellen p bilden är exakt samma som jag har men denna är sprutmålad. Jag penselmålar bara.

Tack på förhand!

Annons:
[Roftic]
2014-08-27 15:06
#1

Alfa hobby har de Tamiyas gold leaf. Vet ej hur nära kulören är som den du vill ha. ÄR en akryl o kostar 25:- 🙂

PAK43
2014-08-28 11:09
#2

Guld har väl bara en specifik färg, så vilken guldfärg som helst. Penselmåla Tamiya rekommenderar jag däremot inte, så Vallejo eller Lifecolor eller Games Workshops skulle jag satsa på.

[Hayabusa]
2014-08-28 11:22
#3

Tamiya på sprayburk kanske vore något? TS-21 Gold t ex.

starhawk
2014-08-29 08:31
#4

Guld och silver funkar inget vidare i akryl, man får inte det där blänket. Kanske funkar om man sprayar

Min Iron man har inte på långa vägar lika mycket guld och silver, vilket passar mig det blir liksom inte snyggt längre när man överdriver det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Darkfjun
2014-08-29 13:39
#5

Tack för alla svaren! Har köpt Tamiyas "gold leaf" för att testa. Har inte testet än. Bör man eller kan man göra något så att den täcker bättre?

starhawk
2014-08-29 14:28
#6

Tamiyas Chrome Silver och Gold Leaf täcker väldigt bra jämfört med enamel som kan vara rent hopplös i dessa kulörer men å andra sidan får du det inte lika kromblankt som enamelfärgen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
MarkusN
2014-08-29 15:11
#7

Lika mycket fråga som tips detta, men även metallicfärger kan väl fås att blänka lite extra med ett lager klarlack?

starhawk
2014-08-30 18:49
#8

#7: Det är inte bara en fråga om blänket utan även strukturen, akrylfärgen ger inte det där släta intrycket som enamelen ger när det gäller dessa metallkulörer, fast ibland vill man ju ha det där "använda" intrycket och då passar akrylen bra och den är ju lättare att måla heltäckande, men jag tror knappast det är meningen i det här projektet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: