Annons:
Etikettpansar
Läst 911 ggr
Decaius
2014-08-27 08:10

Tips för att få till "band-häng"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har provat ett knep jag läst om, för att få rätt häng på gummiband. När banden är monterade sätter man en borr i vinkel mot hullet, där man vill att de ska hänga, samtidigt som man pressar ner bandet lite. Upprepa på motsatt sida och trä igenom en tunn och styv ståltråd.

Annons:
Decaius
2014-08-27 08:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När vagnen är målad och vädrad är ståltråden osynlig.

Dan016
2014-08-27 08:52
#2

Smart lösning! Tack för tipset!👍

/Dan

[Hayabusa]
2014-08-27 08:53
#3

Ser övertygande ut 👍 Ser att det är en modell från Dragon med deras så kallade DS-band. De är väldigt bra på 1/72-modeller eftersom de kan limmas mot respektive hjul och sedan töjas/formas till ett schysst häng.

starhawk
2014-08-27 09:00
#4

Undrar om det fungerar på 1:35 skala också, oftast kan man ju använda frulle-band och då blir det ett naturligt häng men om man inte får tag i frulle-band.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
2014-08-27 10:04
#5

Det funkar utmärkt i 1/35. Fast jag rekomenderar pianotråd. Det skall fan till innan den ger med sig.

Gjorde så på den här från för länge sedan.
http://www.ipmsstockholm.se/home/modelling-tamiyas-panzer-iii-l/

Andra tips är att om man slipar en spets på tråden så blir den ännu svårare att se. Dessutom brukar jag faktiskt limma en liten kloss Plastic Card 3x3mm på insidan för bättre stöd för tråden.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Decaius
2014-08-27 10:19
#6

Det där med en kloss på insidan låter riktigt smart Janne! Då behöver man ju inte trä tråden genom hela chassiet för att få stadga! Tror att det eventuellt är en gammal pianotråd jag har använt mig av, förresten…

Annons:
starhawk
2014-08-27 12:12
#7

Pianotråd finns ju i flera dimensioner, vilken dimension är lagom?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Janne Nilsson
2014-08-27 13:28
#8

Det beror lite på hur mycket banden fjädrar tillbaka men i regel säger jag 0,5mm till 1/72 och 0,75-1.0mm för 1/35.

Sen kanske jag skall varna för att jag är sån som överdimensionerna ganska rejält om jag kan då jag transporterar mina alster en del och avskyr att behöva laga.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: